Publicerat September 6, 200916 yr Detta är inte enbart för bågjägare utan kan med fördel läsas av alla som skall jaga rådjur. Kläder Det finns ett stort utbud av jaktkläder och kamouflage allt från vanliga gröna till extrema ghillesuits. Alla fungerar bra vid de flesta tillfällena men ibland ska man fundera lite på hur och vart man jagar och anpassa sina kläder till ändamålet. De så kallade Lövdräkterna/kompostställen är billiga och faktiskt väldigt bra i de flesta situationerna och tillåter att man har vilka kläder man vill under dem. Vid bågjakt är A och O att kläderna är tysta, och detta kan inte understrykas nog, de må vara orange eller rosa med gula elefanter på, men är de inte tysta nog fungerar de inte vid bågjakt särskilt då smygjakt. Kläderna bör också vara smidiga och följsamma, så att man kan smyga obehindrat och även dra bågen utan att det stretar emot. Sen ska man inte bekymra sig om vad andra tycker och hur man ser ut i sagda kläder, utan se till funktionen i dem, måste man ha hatt med rakborste i bara för att ”Dress code” i sin bekantskapskrets tycker så, jag då har man ett problem. Färger och olika mönster spelar ganska liten roll vid jakt på hjortdjur, dessa är ”färgblinda” och ser endast i gråskalor, så det viktigaste är att kläderna bryter vår kontur som människa. Men sitter man blick stilla (återkommer mera om detta) så kan du säkert sitta i baddräkt om du så önskar, för rådjuren har som jag tydligt noterat, problem att se oss om vi inte rör på kroppen. Fotbeklädnaden är viktig med, och beroende på terräng och väder ska man välja rätt skor. Det finns några saker som man ska tänka på, skor/kängor skall vara smidiga med mjuk sula, gympa dojor är faktiskt bra för att de är tysta och man ”känner” marken man går på. Dock är de av förklarliga skäl inte bra om det är vått eller kallt. Kängor är lite hårda och man tappar lätt känslan av marken, med gren knak och lövprassel som följd. Detta kan man avhjälpa med ett par grova raggsockor som man drar över kängorna. Min favorit är gummistövlar i någon form, nackdelen är att det blir varmt tidigt på säsongen i dessa, men fördelarna väger upp, fördelen med dessa är att de inte lämnar några vittringsspår där du går och att de är vattentäta. Då säger säkert någon – Det är mina gortex kängor med! Jo det stämmer men gortex andas ut din fotsvett och lämnar ett tydligt doftspår där du går. Underställ, dessa är bra inte bara för att du håller värmen, men att de agerar som ett filter och fångar upp din svett och därmed din doft, inte helt och fullt men mer än om du INTE har ett underställ på! Handskar ska du ha, eller måla dina händer, vårt vita skinn är som flaggor i skogen och för många jägare är det just det som avslöjar oss, de och ansiktet. Du kan ha vilka dyra kammo kläder som helst, men om händer och ansikte är vita spelar dessa kläder ingen roll. Ansiktsfärger fungerar bra om man inte som jag vill använda mask. Tekniken Smygjakt och markjakt är en svår teknik och kräver övning och många misslyckanden innan man lär sig vart gränsen går, särkilt då vid bågjakt. Men utbytet av träning är en spännande jaktform och roliga när den fungerar. Man blir också mer flexibel i sin jakt då man inte är bunden till en fast plats som ett torn. Man bör också vara i fysisk bra form och smidig för att orka ( undertecknad är inte det så därför vet jag vad jag saknar). Vinden är naturligtvis viktig, jag kan med säkerhet säga att om det är under 3 ms så kan du lika gärna stanna i ditt torn eller sitt på en plats, för oddsen på att de hör dig redan på 50 meter är enormt hög. Så låt vädret avgöra när du ska smyga. Innan du börjar din smygjakt, skapar du en mental karta över området du skall besmyga (fyndigt ord va?) Ha ett slut mål klart för dig och arbeta dig mot detta. Låt inte nyfikenheten ta överhanden, med detta menar jag att vi av hävd vill veta vad som finns bakom nästa sten, dunge eller kulle, tro mig tids nog får du veta men har du för bråttom som blir du bara besviken när du stöter bort djuret och dina timmar av smygande är bortkastade. Jag rör mig i ett mönster om 10x3, vad är det då ? undrar du. 10 steg, vänta, titta lyssna i minst 3 minuter innan jag tar ca 10 nya steg. Under vänt pausen planerar jag även bästa vägen för de nästa 20-30 stegen, dvs. jag söker en väg som inte bara är tyst utan även utnyttjar naturliga skydd eller bakgrunder. Jag är noga med att inte röra mig över en öppen bakgrund då detta avslöjar även den bäst klädda jägaren. Håller koll på vinden, ibland kastar den runt så det är bra att vara beredd på detta. Då jag oftast känner marken som jag smyger på har jag också mentala bilder på vart jag tror att djuren kan tänkas stå/ligga. Detta använder jag som delposter i min mentala karta och lägger upp min smygning enligt detta. Planlöst smygande resulterar oftast i överraskningar och misslyckad jakt. Smyg inte heller för långt bort! Tänk på att du skall tillbaka och kanske med 25Kg rådjur i släp, du ska orka detta! Samt att om det är kväll, gärna innan det blir kolsvart. Ha med dig vatten! Det är jobbigt att smyga även om man rör sig sakta, det tar på muskler och hjärna att vara på helspänn hela tiden och dricka är viktigt, annars får du lätt kramp eller tappar koncentrationen. Ta pauser ibland och sitt i 20 eller 30 minuter, det lönar sig. Jag sätter mig oftast vid någon av mina delpunkter och inväntar eventuella annalkande djur. Markjakt Du kan med fördel sitta mot en stor sten eller träd, ganska öppet faktiskt, men du får INTE röra dig och du måste sitta så att du ser djuret i tid (30-100 meter) då hinner du ställa dig upp om än sakta. Blir du överraskad och djuret kommer på mindre än 12 meter blir det att dra bågen där du sitter, vilket inte är allt för lätt. Jag sitter gärna inne i buskar eller under granar, detta för att det lägger en skugga över dig som rådjuren har mycket svårt att se, är det dessutom lite dåligt ljus är du nästan osynlig så länge du rör dig mycket mycket långsamt, allt du gör SKA går i slow motion, även om du bara ska klia dig på näsan eller andra ställen! Snabba rörelser är något som rådjuret ser. Jag har själv smugit på rådjur i dagsljus mitt ute på ett fält fullt stående, det närmaste jag kommit är ca 30 meter. Tekniken här är att röra sig i en rak linje mot djuret stanna varje gång de tittar upp, vänta tills de betar eller går så kan du ta några långsamma steg mot dem. Igen detta tackvare deras ”dåliga” syn, de kan helt enkelt inte urskilja dig mot bakgrunden om du rör dig långsamt. Sitt också så att morgon/kvälls solen inte belyser dig, utan sitt i skuggan hela tiden. Och se till att du inte visar hud!!! Öva,öva och så öva lite till Nyckel till framgång är just att öva detta, du kan göra det mest hela året, ta en helg i juni och träna smyga på rådjur, hitta det som fungerar bäst för dig. Ta gärna med ryggsäck och en käpp som simulerar bågen, så blir du inte överraskad av den i skogen när du väl ska ut och jaga. Slösa inte bort dyrbara jaktdagar på träning, du kan gör det på annan tid. Lycka till ! "Sitting Bull" Ps/ Studera gärna ninjustsu smygekniker, går säkert att googla på, dvs Ninja teknik för smygning
Publicerat September 7, 200916 yr Bra inlägg vars tips naturligtvis är tillämpligt även vid jakt med krutvapen. Vid mitt mindre utvecklade smygande brukar jag inte vänta 3 min vid varje paus, 30 sek brukar jag ha som tumregel (saknar tålamod). Det är säkert bättre med 3 minuter... Dessutom kan man använda doft, perifera synen och hörsel med framgång.
Publicerat Oktober 3, 200916 yr Mkt bra skrivet och trots att det var "en bruksanvisning" var det faktiskt spännande läsning!
Publicerat Oktober 5, 200916 yr Författare Mkt bra skrivet och trots att det var "en bruksanvisning" var det faktiskt spännande läsning! Tackar
Publicerat Oktober 5, 200916 yr fasiken du klår mitt "smygrekord" över uppet fält med ynka 10 meter fast till mitt försvar så får jag säga att jag körde "tajta" kläder och hade "dålig" vind den dagen jag kan smyga så nära ett rådjur så jag kan sparka den på kulorna så lägger jag ner smygjakten på rådjur
Publicerat Oktober 9, 200916 yr Mycket bra skrivet Roger, fast jag tycker också att du borde ta upp vikten av att vår mäskliga vittring eller odör och vad vi bågjägare gör för att dölja den. Jag tvättar och torktummlar alla mina jaktkläder och underkläder i "scent kill" , paketerar kläderna i en lufttät plastpåse, på morgonen som jag går ut och jagar duchar jag och tvättar mig med scent kill tvål för att ta bort all doft. När jag kommer ut till skogen så byter jag om till mina jäktkläder som legat i plastpåse, allt som jag har med mig ut så som båge, treestand, handskar, stövlar ja allt som kan lukta sprayas med "Scent kill", efter denna behanling så har jag haft vitsvanshjort på 10meter utan att bli skrämd av min vittring, för hur många av oss har inte fått en utskällning av storbocken när vi för söker ta oss ut till passet, mig har det hänt många gånger, och lika förbannad blir man varje gång, men sedan jag börjat använda "scent kill" så har det aldrig hänt. börjar nästan låta som en försäljare av "scent kill" Mvh Johan
Publicerat Oktober 9, 200916 yr Mycket bra skrivet Roger, fast jag tycker också att du borde ta upp vikten av att vår mäskliga vittring eller odör och vad vi bågjägare gör för att dölja den.Jag tvättar och torktummlar alla mina jaktkläder och underkläder i "scent kill" , paketerar kläderna i en lufttät plastpåse, på morgonen som jag går ut och jagar duchar jag och tvättar mig med scent kill tvål för att ta bort all doft. När jag kommer ut till skogen så byter jag om till mina jäktkläder som legat i plastpåse, allt som jag har med mig ut så som båge, treestand, handskar, stövlar ja allt som kan lukta sprayas med "Scent kill", efter denna behanling så har jag haft vitsvanshjort på 10meter utan att bli skrämd av min vittring, för hur många av oss har inte fått en utskällning av storbocken när vi för söker ta oss ut till passet, mig har det hänt många gånger, och lika förbannad blir man varje gång, men sedan jag börjat använda "scent kill" så har det aldrig hänt. börjar nästan låta som en försäljare av "scent kill" Mvh Johan *S*... hur mycket måste man köpa för å få rabbat!.. men helt rätt i de du skriver!.. domften är väldigt viktig! vissa djur har juh jätte dålig syn, men dock en skarp nos!, så man kan inte gå ut å lukta man!.. du är dessa "ta bort lukt" sprayer??? är dom så bra som reklamen säjer eller är det som konserverad gröt? MVh Mamre
Publicerat Oktober 9, 200916 yr *S*... hur mycket måste man köpa för å få rabbat!.. men helt rätt i de du skriver!.. domften är väldigt viktig! vissa djur har juh jätte dålig syn, men dock en skarp nos!, så man kan inte gå ut å lukta man!.. du är dessa "ta bort lukt" sprayer??? är dom så bra som reklamen säjer eller är det som konserverad gröt? MVh Mamre Jag har bara provat ett märke och det är scent kill och den typen får väl räknas som "ta bort lukt "spray och jag har bara positiva saker och säga om den typen av spray, jag var väldigt negativt inställt till sådant däringa kraffs, för en riktig karl ska ju lukta...... men efter att börjat med bågjakt och hört med kompisar osv så föll jag för trycket och det funkar, sedan så finns det andra typer av scent bla där du ska maskera din egen vittring med annan tex räv urin, men den typen har jag aldrig provat. johan
Publicerat Oktober 9, 200916 yr Jag har bara provat ett märke och det är scent kill och den typen får väl räknas som "ta bort lukt "spray och jag har bara positiva saker och säga om den typen av spray, jag var väldigt negativt inställt till sådant däringa kraffs, för en riktig karl ska ju lukta...... men efter att börjat med bågjakt och hört med kompisar osv så föll jag för trycket och det funkar, sedan så finns det andra typer av scent bla där du ska maskera din egen vittring med annan tex räv urin, men den typen har jag aldrig provat.johan Toppen!.. är det något specielt märke som du rekomenderar??? inte för man luktar illa men.... Mvh
Publicerat Oktober 9, 200916 yr Toppen!.. är det något specielt märke som du rekomenderar??? inte för man luktar illa men.... Mvh det jag använder heter Wildlife Research Scent Killer http://www.wildlife.com/Products/ScentKill.../6/Default.aspx
Publicerat Oktober 9, 200916 yr Toppen!.. är det något specielt märke som du rekomenderar??? inte för man luktar illa men.... Mvh duger inte detta för frugan så rekomenderar jag vanligt tvål och vatten
Publicerat Oktober 10, 200916 yr Författare Mycket bra skrivet Roger, fast jag tycker också att du borde ta upp vikten av att vår mäskliga vittring eller odör och vad vi bågjägare gör för att dölja den.Jag tvättar och torktummlar alla mina jaktkläder och underkläder i "scent kill" , paketerar kläderna i en lufttät plastpåse, på morgonen som jag går ut och jagar duchar jag och tvättar mig med scent kill tvål för att ta bort all doft. När jag kommer ut till skogen så byter jag om till mina jäktkläder som legat i plastpåse, allt som jag har med mig ut så som båge, treestand, handskar, stövlar ja allt som kan lukta sprayas med "Scent kill", efter denna behanling så har jag haft vitsvanshjort på 10meter utan att bli skrämd av min vittring, för hur många av oss har inte fått en utskällning av storbocken när vi för söker ta oss ut till passet, mig har det hänt många gånger, och lika förbannad blir man varje gång, men sedan jag börjat använda "scent kill" så har det aldrig hänt. börjar nästan låta som en försäljare av "scent kill" Mvh Johan Jo då helt rätt, men planen var/är att göra en särkilld bit om just det och mina erfarnheter på det området. men jag nämner det faktum att du inte ska lukta
Publicerat Oktober 13, 200916 yr Har läst att man kan slunga kläderna i en lövhög någon dag innan jakten... Kratta upp lite löv och grenar och annat du kan tänka dig hitta på marken där du ska jaga... kasta det i en sopsäck tillsammans med jaktkläderna och låt stå någon dag... det kan jag tänka mig att fungerar... Vill man ha någon doftspray eller liknande, så har jag förstått att man kan koka lövhögen och sen spilla upp vätskan på sprayflaska... Någon som har erfarenhet i detta får gärna skarva i eller skälla ut mig totalt, har inte provat själv... Tycker för övrigt bra skrivet Roger... Har smugit runt en del med kamera istället för bössa (och bara för att se hur nära jag kan komma), och vad du säger stämmer bra enligt mina erfarenheter... Har flertalet gånger smugit in på runt 30m på rådjur... Dock har jag gått runt lite halvtyst i skogen tills jag sett något och därefter börjat smyga så jag vet inte hur mycket jag missat ... Även älg och räv har jag smugit mig in nära på...
Publicerat Oktober 14, 200916 yr Det är spännande att testa hur nära man kan komma och jag har haft spännande närkontakt ett par tillfällen. På vårkanten innan jakten brukar jag provocera och se hur nära jag kan komma innan de drar. Roligast var för 3 år sedan då jag kom in stående på ett öppet fält i dagljus på mellan 15-50 m på 5 rådjur. Det roligaste var att att de aldrig märkte mig utan jag stod kvar en stund och de drog sakta vidare i sitt betande. Det gäller bara att ha rätt vind. Rekordet är en gång när jag sköt en bock på ett hygge. Bredvid bocken stod en get som inte brydde sig om skottet och att bocken föll. Jag passade på att smyga fram från ca 100m. Hon hade nästan hela tiden blicken åt andra hållet och vinden var rätt, men det var svårt att gå tyst. När jag hade ca 5 m kvar klev jag upp på en sten och tittade ner på geten. Efter en stund vände hon sig om och blev minst sagt paff och tog ett jätteskutt! När jag stått på pass har rådjur 2 ggr sprungit förbi mig så nära att jag kunde ta på dem, så de ser inte bra!
Publicerat April 6, 201016 yr nu ska ni få höra nått som jag inte ens trodde fanns och fungerade. Men jag provade ett jaktställ igår kväll och satt 5 m bredvid en fin rådjursbock som stog och åt pellets. jag hade till och med en svag vind i ryggen mot bocken. det är helt otroligt jag trodde inte på detta jaktställ man är lite skeptisk till s.k anti vittring kläder. Ha tålamod alla det kommer snart på svenska marknaden. premiär visning och tillfälle att prova kläderna kommer på Tullgarn i Maj. så nu har jag ej gjort någon reklam eller brutit mot någon annan regel. håll utkik
Publicerat April 7, 201016 yr Antivittringskläder med ett lager "aktivt kol" som tar bort vittring har funnits bra länge, även här i Sverige! Vissa "die hard fans" säger att det finns inget bättre och andra säger att det är slänga pengar i sjön. En del av dessa kläder har även lite mycket ljud för sig tack vare extra lagret kol + att de är rätt varma. Varmt är inte alltid bra.. Sedan ska de tvättas på ett speciellt sätt så att kollagret aktiveras, det håller ju inte i evigheter.. Själv så tycker jag att de är alldeles för dyra för vad de sägs prestera. 5 meter säger du.. Det är nästan omöjligt att dra en båge med djur så nära. Och för bössjägaren hade det smällt för länge sedan. Håller man sig bara ren och inte luktar allt för mycket "city slicker" så funkar det minst lika bra! Så använd parfymfritt tvättmedel, tvål, schampo och deo.. Vill man så kan man även spraya kläderna med luktborttagning. En intressant länk: http://www.startribune.com/sports/outdoors/11648091.html Klädestillverkaren är nämligen stämd för att de inte håller vad de lovar! Där sägs det att kläderna funkar, till en viss del. MEN att kolet blir mättat efter ett tag och måste köras i torktumlare för att återaktiveras. Vilket medför extra pyssel med förvaring av kläderna! Enligt texten så behövs det att man kommer upp i 800 F (427 C) för att återaktivera kläderna. Medans en vanlig torktumlare bara kommer upp i ca 150 F (65 C). nu ska ni få höra nått som jag inte ens trodde fanns och fungerade. Men jag provade ett jaktställ igår kväll och satt 5 m bredvid en fin rådjursbock som stog och åt pellets. jag hade till och med en svag vind i ryggen mot bocken. det är helt otroligt jag trodde inte på detta jaktställ man är lite skeptisk till s.k anti vittring kläder. Ha tålamod alla det kommer snart på svenska marknaden. premiär visning och tillfälle att prova kläderna kommer på Tullgarn i Maj. så nu har jag ej gjort någon reklam eller brutit mot någon annan regel. håll utkik
Publicerat April 7, 201016 yr Författare Antivittringskläder med ett lager "aktivt kol" som tar bort vittring har funnits bra länge, även här i Sverige!Vissa "die hard fans" säger att det finns inget bättre och andra säger att det är slänga pengar i sjön. En del av dessa kläder har även lite mycket ljud för sig tack vare extra lagret kol + att de är rätt varma. Varmt är inte alltid bra.. Sedan ska de tvättas på ett speciellt sätt så att kollagret aktiveras, det håller ju inte i evigheter.. Själv så tycker jag att de är alldeles för dyra för vad de sägs prestera. 5 meter säger du.. Det är nästan omöjligt att dra en båge med djur så nära. Och för bössjägaren hade det smällt för länge sedan. Håller man sig bara ren och inte luktar allt för mycket "city slicker" så funkar det minst lika bra! Så använd parfymfritt tvättmedel, tvål, schampo och deo.. Vill man så kan man även spraya kläderna med luktborttagning. En intressant länk: http://www.startribune.com/sports/outdoors/11648091.html Klädestillverkaren är nämligen stämd för att de inte håller vad de lovar! Där sägs det att kläderna funkar, till en viss del. MEN att kolet blir mättat efter ett tag och måste köras i torktumlare för att återaktiveras. Vilket medför extra pyssel med förvaring av kläderna! Enligt texten så behövs det att man kommer upp i 800 F (427 C) för att återaktivera kläderna. Medans en vanlig torktumlare bara kommer upp i ca 150 F (65 C). Som sagt, det mesta/bästa luktstoppet sitter i skallen,, dvs det man tror på funkar,,, 5 meter går utmärkt,, det har jag en fin trofe på bordet som visar
Publicerat April 7, 201016 yr Om du läser igen så står det "nästan omöjligt".. Tycker att det blir lite nära med 5 meter, lite onödigt att släppa dem så nära och riskera bli upptäckt. Fast sitter man i torn så är det ju inga problem.. Som sagt, det mesta/bästa luktstoppet sitter i skallen,, dvs det man tror på funkar,,,5 meter går utmärkt,, det har jag en fin trofe på bordet som visar
Publicerat April 7, 201016 yr nu ska ni få höra nått som jag inte ens trodde fanns och fungerade. Men jag provade ett jaktställ igår kväll och satt 5 m bredvid en fin rådjursbock som stog och åt pellets. jag hade till och med en svag vind i ryggen mot bocken. det är helt otroligt jag trodde inte på detta jaktställ man är lite skeptisk till s.k anti vittring kläder. Ha tålamod alla det kommer snart på svenska marknaden. premiär visning och tillfälle att prova kläderna kommer på Tullgarn i Maj. så nu har jag ej gjort någon reklam eller brutit mot någon annan regel. håll utkik Ett mkt intressant ämne det här med djurs sinnen och vad de kan upptäcka. Jag tycker det är \\\"lite roligt\\\" att du kommer till ett diskussionsforum och i ditt första inlägg lägger in så mkt info du kan om en ny produkt utan att överträda \\\"reklamgränsen\\\"... Hur som helst; Varmt välkommen hit! När du dessutom hävdar något som ingen annan kan verifiera är sant utan \\\"bara\\\" hävdar att du har haft en fantastisk produkt på dig. Nåja, den kan ju vara så bra, inte alls så att jag hävdar motsatsen! Min personliga uppfattning om antivittringskläder är dock att det är helt bortkastade pengar. Jag blev än mer övertygad efter att ha läst länken i ASAT_Pro\\\'s inlägg tidigare. Satsa på att vara hyfsat normalt ren, inte parfymerad och - viktigast av allt; inte sticka ut från omgivningen! Bra färg på kläderna, sitt/stå still och ha vinden rätt. För hur bra kläder du än har så känner djur din andedräkt - så länge du lever luktar du (och när du är död kommer du lukta ännu mer... ). Prova bara att gå ut en mörk kväll när det är svalt, andas ut och lys på din andedräkt och du kommer att se hur ofantligt mycket fuktpartiklar med vittring du andas ut! Jag ger mig tusan på att det är \\\"100 ggr\\\" mer som kommer från din andedräkt kontra din kropp i övrigt - om du är hyfsat ren! Ja, detta är alltså inte någon sanning på något sätt utan bara egna tankar från en lätt förvirrad och intresserad \\\"kille\\\". Jag har dock inte provat någon riktig antivittringsprodukt men känner mig lite inspirerad att testa något som hävdar att det fungerar, en billig, så att man inte förlorar så mkt pengar på en icke fungerande produkt! Någon som har några bra tips?
Publicerat April 7, 201016 yr Författare Ja, detta är alltså inte någon sanning på något sätt utan bara egna tankar från en lätt förvirrad och intresserad \\\"kille\\\". Jag har dock inte provat någon riktig antivittringsprodukt men känner mig lite inspirerad att testa något som hävdar att det fungerar, en billig, så att man inte förlorar så mkt pengar på en icke fungerande produkt! Någon som har några bra tips? två saker att jobba med, antingen väljer man spåret att man inte ska lukta alls, eller så väljer man spåret "jag luktar, men vill maskera det" men detta har jag nog redan täkt i början på tråden, man kommer alltid "lukta/dofta" hur du än vrider på't, om man nu inte använder en asbests sanerings dräkt eller liknande, så att använda oparfymerat, och vårda kläder etc till sammans med vinden är den enda , som jag ser det rätta metoden. Men allt som man tror på själv funkar väl....
Publicerat April 7, 201016 yr Författare Om du läser igen så står det "nästan omöjligt".. Tycker att det blir lite nära med 5 meter, lite onödigt att släppa dem så nära och riskera bli upptäckt. Fast sitter man i torn så är det ju inga problem.. Nja nu var det ju bocken som släppte mig nära, då jag smög på han
Publicerat April 8, 201016 yr En intressant länk: http://www.startribune.com/sports/outdoors/11648091.htmlKlädestillverkaren är nämligen stämd för att de inte håller vad de lovar! Där sägs det att kläderna funkar, till en viss del. MEN att kolet blir mättat efter ett tag och måste köras i torktumlare för att återaktiveras. Vilket medför extra pyssel med förvaring av kläderna! Enligt texten så behövs det att man kommer upp i 800 F (427 C) för att återaktivera kläderna. Medans en vanlig torktumlare bara kommer upp i ca 150 F (65 C). Det säger väl mer om amerikanerna egentligen. Dom är ju världsbäst på att stämma! Ta det som hände för nåt år sen med tanten som hade köpt sig en ny husbil och kopplade in farthållaren och gick för att bre sig en macka. Det gick ju självklart åt skogen med bilen. Hon stämde husbilstillverkaren. Tydligen stod det inte i instruktionerna om att man inte kunde göra så. Om det nu är sant och hur det sen gick vet jag inte. I dessa stämningar mot scent-loc luktar det möjlighet att få ut några hundra miljoner dollar för sveda. värk. kränkning och uteblivna 87 taggars vitsvanshjortar. Undrar om jag kan stämma någon båg/pil tillverkare för att det sitter en pil i väggen på Rogers uthus? Jag kanske kan stämma Roger för att han har ett uthus där!
Publicerat April 8, 201016 yr Författare Det säger väl mer om amerikanerna egentligen. Dom är ju världsbäst på att stämma! Ta det som hände för nåt år sen med tanten som hade köpt sig en ny husbil och kopplade in farthållaren och gick för att bre sig en macka. Det gick ju självklart åt skogen med bilen. Hon stämde husbilstillverkaren. Tydligen stod det inte i instruktionerna om att man inte kunde göra så. Om det nu är sant och hur det sen gick vet jag inte. I dessa stämningar mot scent-loc luktar det möjlighet att få ut några hundra miljoner dollar för sveda. värk. kränkning och uteblivna 87 taggars vitsvanshjortar. Undrar om jag kan stämma någon båg/pil tillverkare för att det sitter en pil i väggen på Rogers uthus? Jag kanske kan stämma Roger för att han har ett uthus där! Ha ha om det vore mitt hus kanske
Publicerat April 8, 201016 yr Ha ha om det vore mitt hus kanske Ja, men då stämmer jag dig för att du finns till! Kränkningen är så allvarlig att jag numera inte ens kan titta på uthus utan att bli kallsvettig
Publicerat April 8, 201016 yr Själv tycker jag det var bra att de stämde företaget, då fick man ju en oberoende test av kläderna. Det är ju inte någon annan än företagen själva som gjort tester på kläderna innan.. Men nu vet vi ju att om man gör på ett visst sätt funkar de till viss del, även om man behöver nästan 450 grader för att återaktivera kläderna helt. Kanske kan man lägga dem i ugnen och slå på "grill"!? Men priset är fortfarande för högt för vad kläderna presterar. Sen att du fick hicka och drog pilen i väggen hos Roger, typ 1 meter över tavlen, måste ju ha berott på kolsyran i drickan du drack! Det var ju bara tur att Roger ställt uthuset just där, annars hade du ju missat helt! Så jag skulle föreslå att du provar stämma drickaföretaget för att de fyllt i alldeles för mycket bubblor. Det säger väl mer om amerikanerna egentligen. Dom är ju världsbäst på att stämma! Ta det som hände för nåt år sen med tanten som hade köpt sig en ny husbil och kopplade in farthållaren och gick för att bre sig en macka. Det gick ju självklart åt skogen med bilen. Hon stämde husbilstillverkaren. Tydligen stod det inte i instruktionerna om att man inte kunde göra så. Om det nu är sant och hur det sen gick vet jag inte. I dessa stämningar mot scent-loc luktar det möjlighet att få ut några hundra miljoner dollar för sveda. värk. kränkning och uteblivna 87 taggars vitsvanshjortar. Undrar om jag kan stämma någon båg/pil tillverkare för att det sitter en pil i väggen på Rogers uthus? Jag kanske kan stämma Roger för att han har ett uthus där!