Publicerat September 26, 200916 yr Hej. Skulle vilja ha lite bra ritningar på enkla vakkojor för min rävåtel... Har inte non åtel än men innan jag skaffar en så skulle jag vilja ha lite bra tipps om plats,vakkoja,åtelmatreal, Fyll på med era tipps och berätta om era åtlar så ska vi skjuta räv i vinter !
Publicerat September 26, 200916 yr Ja, vilken typ av koja vill du ha ? En mkt bra tips är plyfaskivor 120cm * den höjd du. Snabbt & smidigt. Men mer optimalt är nog 150cm * 150cm men då blir det ju en skarv på var sida. Keybone har en mkt bra å fin bildserie när han bygger en koja. Han kan nog ge dig länken om du inte hittar den. Kul med fler vakjägare ! / Mvh.
Publicerat September 26, 200916 yr Hej Dovjägarn! Självklart ska du bygga en vakkoja o jaga räv i vinter! Här kan du kika på ett av mina byggen och även se lite bilder på hur det kan se ut efter en vinters jakt. Mvh Rasmus Länk hittar du här!
Publicerat September 27, 200916 yr Författare Ja, vilken typ av koja vill du ha ?En mkt bra tips är plyfaskivor 120cm * den höjd du. Snabbt & smidigt. Men mer optimalt är nog 150cm * 150cm men då blir det ju en skarv på var sida. Keybone har en mkt bra å fin bildserie när han bygger en koja. Han kan nog ge dig länken om du inte hittar den. Kul med fler vakjägare ! / Mvh. ´ kojjan som Keybone har på sin sida en son kojja skulle vara bra... Jag bor inte så att jag kan besöka/fodra på åteln varje dag...vad är då bästa att ha som foder som räcker länge och drar bra med räv? var är bästa att placera åteln? Störs räven mycket om det är lite aktivitet 100 m från åteln på hälgerna? Tack för tippset.. Ska skaffa bilder och lägga upp på den tänkta plattsen...
Publicerat September 27, 200916 yr Författare Hej Dovjägarn!Självklart ska du bygga en vakkoja o jaga räv i vinter! Här kan du kika på ett av mina byggen och även se lite bilder på hur det kan se ut efter en vinters jakt. Mvh Rasmus Länk hittar du här! Tack bra förklarat med koj bygget. ställer samma frågor till dis som jag ställde till vakjägaren MVH
Publicerat September 27, 200916 yr ´kojjan som Keybone har på sin sida en son kojja skulle vara bra... Jag bor inte så att jag kan besöka/fodra på åteln varje dag...vad är då bästa att ha som foder som räcker länge och drar bra med räv? var är bästa att placera åteln? Störs räven mycket om det är lite aktivitet 100 m från åteln på hälgerna? Tack för tippset.. Ska skaffa bilder och lägga upp på den tänkta plattsen... Det är mer en fördel att det är liv och rörelse då blir räven inte lika känslig för människo lukten. Och om du börjar att åtla blir det nästan tvärt om, människa betyder mat tänker räven. En bra grund åtel är hyfsat mkt av nånting, tex halvt nergrävda älg vommar ett par trafikdödade rådjur. Sen strör du på med upphuggen fisk eller slaktrester runt i kring åteln så räven springer och plockar de små bitarna. Så han inte släppar i väg tex rådjuret. Vattna på åteln så den fryser fast så räcker den längre. Bästa plats för kojan. Vid ett rävtraj eller där flera kantsoner möts. Sånna platser räven naturligt gärna vill följa. Eller sjökanter. Ska du skjuta med kula eller hagel?
Publicerat September 27, 200916 yr Författare Det är mer en fördel att det är liv och rörelse då blir räven inte lika känslig för människo lukten.Och om du börjar att åtla blir det nästan tvärt om, människa betyder mat tänker räven. En bra grund åtel är hyfsat mkt av nånting, tex halvt nergrävda älg vommar ett par trafikdödade rådjur. Sen strör du på med upphuggen fisk eller slaktrester runt i kring åteln så räven springer och plockar de små bitarna. Så han inte släppar i väg tex rådjuret. Vattna på åteln så den fryser fast så räcker den längre. Bästa plats för kojan. Vid ett rävtraj eller där flera kantsoner möts. Sånna platser räven naturligt gärna vill följa. Eller sjökanter. Ska du skjuta med kula eller hagel? Ok det var så jag resonerade också... Jag vet inte riktigt beror nog på var åteln hamnar...Vad tycker du är bäst? när du pratar om nergrävda vommar med mera ska jag gräva ner dom halft och sen vattna på de så att det fryser? Ett annat altenativ är att lägga vommen i en balja och sen fylla den med vatten så att den fryser och sedan hälla ut is "klumpen" på åteln .Tror du det funkar?? MVH
Publicerat September 27, 200916 yr Författare Keybone vad kostade bygget med vakkojan ungefär?? Lite nyfiken bara
Publicerat September 27, 200916 yr är du pratar om nergrävda vommar med mera ska jag gräva ner dom halft och sen vattna på de så att det fryser? Ett annat altenativ är att lägga vommen i en balja och sen fylla den med vatten så att den fryser och sedan hälla ut is "klumpen" på åteln .Tror du det funkar?? MVH Tror båda exemplen funkar.
Publicerat September 27, 200916 yr Författare är du pratar om nergrävda vommar med mera ska jag gräva ner dom halft och sen vattna på de så att det fryser?Ett annat altenativ är att lägga vommen i en balja och sen fylla den med vatten så att den fryser och sedan hälla ut is "klumpen" på åteln .Tror du det funkar?? MVH Tror båda exemplen funkar. Ok men vad skjuter du med kula eller hagel?
Publicerat September 27, 200916 yr Ok men vad skjuter du med kula eller hagel? Jag började en gång med hagel. Men ruttnade ganska snart på att behöva släppa de flesta rävar som visade sig. Många går nämligen inte på åteln utan en bit ifrån. Med kula täcker jag alla håll jag bemästrar att skjuta på, beroende på ljus osv. Jag skjuter med en 6,5a med vulkan kulor och kan bara säga att jag är nöjd. Kanske overkill men att köpa ett nytt vapen med belyst sikte just för räv känns ju lite lyx. Siktet jag använder mig av är ett Helia 3-12*56 belyst. Obelysta sikten funkar oxå ! men man kommer mkt snabbare till skott med ett belyst riktmedel. Mvh..
Publicerat September 27, 200916 yr Författare Jag började en gång med hagel. Men ruttnade ganska snart på att behöva släppa de flesta rävar som visade sig.Många går nämligen inte på åteln utan en bit ifrån. Med kula täcker jag alla håll jag bemästrar att skjuta på, beroende på ljus osv. Jag skjuter med en 6,5a med vulkan kulor och kan bara säga att jag är nöjd. Kanske overkill men att köpa ett nytt vapen med belyst sikte just för räv känns ju lite lyx. Siktet jag använder mig av är ett Helia 3-12*56 belyst. Obelysta sikten funkar oxå ! men man kommer mkt snabbare till skott med ett belyst riktmedel. Mvh.. Okey där jag har tänkt mig att ha åteln så kommer det inte att bli så långa holl så jag tror att jag börjar med hagel.... Men det måste ju finnas fler vakjägare på denhär sidan kom igen nu alla räv jägare Bilder kommer till helgen på den tänkta platsen... MVH
Publicerat September 27, 200916 yr Jag väljer kulvapen alla dagar i veckan! Har nog haft 1 (!) räv inom hagelhåll på min åtel dessa åren jag jagat. Finns det möjlighet att vaka från en laggård eller liknande väljer du det alternativet, annars så ställ kojan där du lätt kommer åt den utan o lägga för mkt vittring mot åteln eller så räven korsar dina spår. Min koja står bara drygt hundra meter från boningshuset. Och som vakjägarn säger, en stor grundåtel bestående av sånt som räven ej kan släpa med sig. Sen strör du småbitar av lämpligt "material" (allt från kötthack till hundfoder) som räven kan gå o plocka av. Skitjakt! Ps, Kojan kostade ca 5´ men går o bygga billigare om man ej kräver tryckimpregnerat virke etc. Ds!
Publicerat September 28, 200916 yr Desto närmare bebyggelsen du kan lägga åteln desto mera van är räven att det låter och doftar människa där. Kan du tex bygga in dig i en lada eller ladugård är det helt klart det bästa alternativet. Strömming på forumet vet jag sitter i sin vedbod och det fungerar oxå fint. Med en skapligt isolerad koja ökar du chanserna avsevärt att skjuta.
Publicerat September 28, 200916 yr Författare Jag väljer kulvapen alla dagar i veckan! Har nog haft 1 (!) räv inom hagelhåll på min åtel dessa åren jag jagat. Finns det möjlighet att vaka från en laggård eller liknande väljer du det alternativet, annars så ställ kojan där du lätt kommer åt den utan o lägga för mkt vittring mot åteln eller så räven korsar dina spår. Min koja står bara drygt hundra meter från boningshuset. Och som vakjägarn säger, en stor grundåtel bestående av sånt som räven ej kan släpa med sig. Sen strör du småbitar av lämpligt "material" (allt från kötthack till hundfoder) som räven kan gå o plocka av. Skitjakt! Ps, Kojan kostade ca 5´ men går o bygga billigare om man ej kräver tryckimpregnerat virke etc. Ds! Okey. tack för svar... MVH
Publicerat September 28, 200916 yr Författare Desto närmare bebyggelsen du kan lägga åteln desto mera van är räven att det låter och doftar människa där. Kan du tex bygga in dig i en lada eller ladugård är det helt klart det bästa alternativet. Strömming på forumet vet jag sitter i sin vedbod och det fungerar oxå fint. Med en skapligt isolerad koja ökar du chanserna avsevärt att skjuta. Okey det kanske kunde va nått att bygga in sig i laggårn... Men där är det bara öppet järde och det bästa sätllet att åtla på är vell där räven har nära till skydd?
Publicerat September 28, 200916 yr Okey det kanske kunde va nått att bygga in sig i laggårn...Men där är det bara öppet järde och det bästa sätllet att åtla på är vell där räven har nära till skydd? Hur långt har du till närmsta skog/skydd från laggården? Jag har väl 150-175 m till skogskanten från kojan och det är inga problem.
Publicerat September 28, 200916 yr Författare Hur långt har du till närmsta skog/skydd från laggården? Jag har väl 150-175 m till skogskanten från kojan och det är inga problem. okey det är vell i alla fall 2 hundra m... Men vad hade du som isolering i kojan ?var det friggolit?
Publicerat September 28, 200916 yr okey det är vell i alla fall 2 hundra m...Men vad hade du som isolering i kojan ?var det friggolit? Ajjemän!
Publicerat September 28, 200916 yr Hej! Jag har en åtel 30 m från en ladugård med 50-60 nötkretter. Ladugården ligger 100 m från närmaste boningshus. En del slamrande från djuren men det är räven van vid och kommer till åteln ändå. Jag jagar med hagel (med kikarsikte) i första hand, men tar även till kula om räven kräver detta. Skjuter de "lätta" rävarna med hagel för att sedan ta till kula då jag märker att det bara är de riktigt sluga som inte vill gå i hagelhåll kvar. Slänger åtelmaterialet ca 20 m från kojan. Åteln ligger ligger 150-200 m från skogskanten. Har bara jagat vid denna åtel i slutet av förra vintern, men blev 2 rävar iallafall. Lycka till! MVH /Johannesson
Publicerat September 28, 200916 yr Okey det kanske kunde va nått att bygga in sig i laggårn...Men där är det bara öppet järde och det bästa sätllet att åtla på är vell där räven har nära till skydd? Ang att bygga in sig i ladugården. Själv kan jag skjuta åt 3 håll. Då vill jag oxå ha fönster skjutgluggar åt 3 håll. Så du inte bygger in dig om du nu inte vill begränsa dig med en glugg. Det händer faktiskt i min koja att de endast visar sig i ett visst vädersträck och då är det skönt att komma åt dem endå.
Publicerat September 29, 200916 yr Författare Hej!Jag har en åtel 30 m från en ladugård med 50-60 nötkretter. Ladugården ligger 100 m från närmaste boningshus. En del slamrande från djuren men det är räven van vid och kommer till åteln ändå. Jag jagar med hagel (med kikarsikte) i första hand, men tar även till kula om räven kräver detta. Skjuter de "lätta" rävarna med hagel för att sedan ta till kula då jag märker att det bara är de riktigt sluga som inte vill gå i hagelhåll kvar. Slänger åtelmaterialet ca 20 m från kojan. Åteln ligger ligger 150-200 m från skogskanten. Har bara jagat vid denna åtel i slutet av förra vintern, men blev 2 rävar iallafall. Lycka till! MVH /Johannesson Okey.Blir nog till att göra samma sak.... Grattis till dina 2 vak rävar förra sesongen...
Publicerat September 29, 200916 yr Författare Ang att bygga in sig i ladugården. Själv kan jag skjuta åt 3 håll. Då vill jag oxå ha fönster skjutgluggar åt 3 håll. Så du inte bygger in dig om du nu inte vill begränsa dig med en glugg. Det händer faktiskt i min koja att de endast visar sig i ett visst vädersträck och då är det skönt att komma åt dem endå. [/quo Det är så jag har tänkt också.Att kunna skjuta åt fler håll.. När börjar du åtla in på åten för sesongen eller matar du hela året?
Publicerat September 29, 200916 yr Det är så jag har tänkt också.Att kunna skjuta åt fler håll..När börjar du åtla in på åten för sesongen eller matar du hela året? Visst beroende det på hur det ser ut på din åtelplats, men själv har jag bara en glugg och har aldrig behövt någon mer heller. Så spana av det stället du ska sitta och försök fundera ut hur räven kommer till åteln, ofta vill dom ha skydd så långt det är möjligt. Sen bygger du kojan/in dig i laggården och gör skjutglugg efter det!
Publicerat September 29, 200916 yr Hej! Jag har en åtel 30 m från en ladugård med 50-60 nötkretter. Ladugården ligger 100 m från närmaste boningshus. En del ........ _____________ Tja jag hade också tänkt bygga en ny vakkoja för iår, tänkte bygga den i en utelådgård, med mycket kor i som går både inne och ute, tänkte ha åteln 20 m från kojan. tänkte göra som johannesson, skjuta först med hagel på dom som väl vill komma till åteln och sen ta dom skyggaset med kula. det går en bäck 40 m från ladgården, så mellan ladgården och bäcken kommer åteln vara, så räven kommer troligvis gå ner i den bäcken tills den väl vill gå upp mot åteln. skog är det dåligt om, det är bara odlad åkermark i närheten, skogen är väll 400m bort. men jag har läst otoligt bra gammla boken av arne ohlsson "vakskytte på räv" den rekomenderas att läsa , väldigt många fina tips. men den är nog väldigt svår att få tag i nu. men där står det bla; att om det är för öppet så kan man lösa problemet att innan kälen montera upp lösa kvistar och buskar runt åteln, så det bildas skydd och skuggor, så räven känner sig säker att den har nära till skydd. så jag tänkte prova det på nya åtelplatsen, hugga massor med granar och sätta ner i jorden, bilda typ små "öar". nån annan som har testat detta?? mvh jimboh =)