Publicerat September 29, 200916 yr Tja jag hade också tänkt bygga en ny vakkoja för iår, tänkte bygga den i en utelådgård, med mycket kor i som går både inne och ute, tänkte ha åteln 20 m från kojan. tänkte göra som johannesson, skjuta först med hagel på dom som väl vill komma till åteln och sen ta dom skyggaset med kula. det går en bäck 40 m från ladgården, så mellan ladgården och bäcken kommer åteln vara, så räven kommer troligvis gå ner i den bäcken tills den väl vill gå upp mot åteln. skog är det dåligt om, det är bara odlad åkermark i närheten, skogen är väll 400m bort. men jag har läst otoligt bra gammla boken av arne ohlsson "vakskytte på räv" den rekomenderas att läsa , väldigt många fina tips. men den är nog väldigt svår att få tag i nu. men där står det bla; att om det är för öppet så kan man lösa problemet att innan kälen montera upp lösa kvistar och buskar runt åteln, så det bildas skydd och skuggor, så räven känner sig säker att den har nära till skydd. så jag tänkte prova det på nya åtelplatsen, hugga massor med granar och sätta ner i jorden, bilda typ små "öar". nån annan som har testat detta?? mvh jimboh =) låter som en bra idé jimboh =) låter som man kaske bör ta o kolla till hästgården på marken o fråga om man får bygag en glugg på skullen =)
Publicerat September 29, 200916 yr Okey.Blir nog till att göra samma sak....Grattis till dina 2 vak rävar förra sesongen... Tack! Denna säsong ska det bli minst det dubbla
Publicerat September 29, 200916 yr Tja jag hade också tänkt bygga en ny vakkoja för iår, tänkte bygga den i en utelådgård, med mycket kor i som går både inne och ute, tänkte ha åteln 20 m från kojan. tänkte göra som johannesson, skjuta först med hagel på dom som väl vill komma till åteln och sen ta dom skyggaset med kula. det går en bäck 40 m från ladgården, så mellan ladgården och bäcken kommer åteln vara, så räven kommer troligvis gå ner i den bäcken tills den väl vill gå upp mot åteln. skog är det dåligt om, det är bara odlad åkermark i närheten, skogen är väll 400m bort. men jag har läst otoligt bra gammla boken av arne ohlsson "vakskytte på räv" den rekomenderas att läsa , väldigt många fina tips. men den är nog väldigt svår att få tag i nu. men där står det bla; att om det är för öppet så kan man lösa problemet att innan kälen montera upp lösa kvistar och buskar runt åteln, så det bildas skydd och skuggor, så räven känner sig säker att den har nära till skydd. så jag tänkte prova det på nya åtelplatsen, hugga massor med granar och sätta ner i jorden, bilda typ små "öar". nån annan som har testat detta?? mvh jimboh =) Har hört om denna metod tidigare, men har tyvärr aldrig testat den själv. Men det låter som en bra idé! Något som jag tycker är en stor fördel är att ha tillgång till fast belysning från ladugården eller annan byggnad. Detta gör att man kan jaga även de nätter som det inte är något skjutljus i vanliga fall. Räven är dessutom mycket tryggare då det är rikitgt mörkt ute. Den fasta belysningen vänjer den sig snabbt vid att gå fram i. MVH Johannesson
Publicerat September 29, 200916 yr Det är så jag har tänkt också.Att kunna skjuta åt fler håll.. När börjar du åtla in på åten för sesongen eller matar du hela året? Absolut ska du ha gluggar åt fler håll ! Det är bara Keybone som är så enkelspårig och tjurig. (tänk va rävar västgötten har missat) En del åtlar hela året. Enligt mig onödigt och nästan omöjligt. Om man inte kör med mus/sork åtel. Under sommaren ruttnar kött , inälvor och fisk över ett par dagar. Tex räntan efter en bock är ju täckt med larver efter ett par dagar för efter ytligare ett par dagar va helt borta. Det lockar inget vilt. Jag börjar vid älgjakten i oktober med älgrens. (I bland tidigt det med om det är varmt.) Brukar täcka åtelhögen med älgen skinn så räven får jobba lite för att få sig en smakbit. Det verkar ägga dem ännu mer. Jag har en 120W gårdsarmatur som lyser upp delvis vid åteln. Och med en större mängd skjutna rävar där kan jag intyga att rävar inte skyr ljuset i från fasta belysningar. Att rävar vill ha skydd. Jo visst, men det brukar räcka med en brunn på ett gärde för att räven ska springa ut dit och märka revir eller stämma av. Samt när de kommer smygande så tar de gärna sikte på en stolpe , brunn eller nått annat. / kul att fler börjar intressera sig för denna otroligt spännande jaktform. (en lyckad vakkväll)
Publicerat September 30, 200916 yr Författare Har hört om denna metod tidigare, men har tyvärr aldrig testat den själv. Men det låter som en bra idé! Något som jag tycker är en stor fördel är att ha tillgång till fast belysning från ladugården eller annan byggnad. Detta gör att man kan jaga även de nätter som det inte är något skjutljus i vanliga fall. Räven är dessutom mycket tryggare då det är rikitgt mörkt ute. Den fasta belysningen vänjer den sig snabbt vid att gå fram i. MVH Johannesson Japp det är klart att en liten lampa ska upp
Publicerat September 30, 200916 yr Författare Det är så jag har tänkt också.Att kunna skjuta åt fler håll..När börjar du åtla in på åten för sesongen eller matar du hela året? Absolut ska du ha gluggar åt fler håll ! Det är bara Keybone som är så enkelspårig och tjurig. (tänk va rävar västgötten har missat) En del åtlar hela året. Enligt mig onödigt och nästan omöjligt. Om man inte kör med mus/sork åtel. Under sommaren ruttnar kött , inälvor och fisk över ett par dagar. Tex räntan efter en bock är ju täckt med larver efter ett par dagar för efter ytligare ett par dagar va helt borta. Det lockar inget vilt. Jag börjar vid älgjakten i oktober med älgrens. (I bland tidigt det med om det är varmt.) Brukar täcka åtelhögen med älgen skinn så räven får jobba lite för att få sig en smakbit. Det verkar ägga dem ännu mer. Jag har en 120W gårdsarmatur som lyser upp delvis vid åteln. Och med en större mängd skjutna rävar där kan jag intyga att rävar inte skyr ljuset i från fasta belysningar. Att rävar vill ha skydd. Jo visst, men det brukar räcka med en brunn på ett gärde för att räven ska springa ut dit och märka revir eller stämma av. Samt när de kommer smygande så tar de gärna sikte på en stolpe , brunn eller nått annat. / kul att fler börjar intressera sig för denna otroligt spännande jaktform. (en lyckad vakkväll) Okey Här kommer lite bilder där jag har tänkt att ha åteln... Här ska jag bygga in mig. Mellan backen och mig ska åteln va. Till höger om åteln.
Publicerat September 30, 200916 yr Okey Här kommer lite bilder där jag har tänkt att ha åteln...Här ska jag bygga in mig. Mellan backen och mig ska åteln va. Till höger om åteln. Ser kanon ut!
Publicerat Oktober 7, 200916 yr Nu mera gräver jag inte ner den alls då jag använder mkt åtel och ett älgskinn över som räven måste dra den. Och det har han att göra med ett tag. Men gräv ner det en halv meter, räven verkar va mer nyfiken då det är nergrävt. Precis som han ska stjäla det för nån annan. Häll lite havre i hålet oxå så möss och sorkar dras dit, de lockar räven bara ännu mer till platsen även med ljud. Mvh..
Publicerat Oktober 7, 200916 yr Författare Nu mera gräver jag inte ner den alls då jag använder mkt åtel och ett älgskinn över som räven måste dra den.Och det har han att göra med ett tag. Men gräv ner det en halv meter, räven verkar va mer nyfiken då det är nergrävt. Precis som han ska stjäla det för nån annan. Häll lite havre i hålet oxå så möss och sorkar dras dit, de lockar räven bara ännu mer till platsen även med ljud. Mvh.. Ska man täcka det med jord sen eller ska man hälla över vaten så de fryser? MVH
Publicerat Oktober 7, 200916 yr Jord och kanske en två halv stora stenar på så de inte kan släpa upp det så lätt.
Publicerat Oktober 15, 200916 yr Författare Den stora frågan: Skjuta kråkfågel eller inte på åteln? Skjut kråkfågel tror inte att räven blir störd av det...
Publicerat Oktober 15, 200916 yr Sköt precis 2 skator på min åtel. Skjut på du bara ! Å jag sköt en skrika =)
Publicerat Oktober 15, 200916 yr Ska faktiskt fixa åtel jag med! Har ett torn som jag brukar sitta i som står strategiskt mellan två bostadsområden skulle man kunna säga i mark där det sätts ut fälthöns. 150 meter från mej ligger en sjökant som rävarna gärna följer.. På en åker runt 100 m från mej ska vi ösa ut slaktavfall och dra över en massa halm i hopp om att kråkorna inte ska hitta kladdet. Tvivlar på att det drar nu direkt speciellt inte då makerna håller fasan och rapphöns men vill tro att fram i vinter så torde det kunna dra räv lite! Börjar redan nu så kanske man kan få premiärskjuta räv vid nästa fullmåne. Inser att jag faktiskt aldrig skjutit en riktig åtelräv, suttit och lockat och vakat invid åtel men aldrig skjutit räv på åteln.. kan bli spännande! Mvh!
Publicerat Oktober 15, 200916 yr Inser att jag faktiskt aldrig skjutit en riktig åtelräv, suttit och lockat och vakat invid åtel men aldrig skjutit räv på åteln.. kan bli spännande! Mvh! Fattar du vad du gått miste om ! Skämt å sido har du vatten där oxå låter det som en fin vakplats. Vet du redan om hur de har sina gångar där ?
Publicerat Oktober 15, 200916 yr Fattar du vad du gått miste om ! Skämt å sido har du vatten där oxå låter det som en fin vakplats. Vet du redan om hur de har sina gångar där ? You bet! Satt i ett torn en jävla massa timmar i vintras, sköt 4-5 stycken varav en på lock. Såg räv,minst en ofta fler, varje jävla natt som kutade exakt där jag har ett torn nu Då hade jag runt 300 m på dem, följer de samma rutt så kommer jag att se dem på 300 m håll och skjuta på 40 m om jag vill Det var iofs under parningstid men jag förmodar att de använder samma rutter även under icke parningstid omän inte lika frekvent. Från nya tornet har jag lite svårt att nå sjön med Horneten, har varit där och pingat avstånden men har det inte i huvudet nu. Men med hjälp av åteln så hoppas jag kunna dra ut dem 30-50 m från sjölandet och ut på en gammal vall. Åteln kommer att ligga helt nära ett dike med skydd så jag tror inte det är några problem att få dit dem. Det *riktigt* fina med platsen är att jag alltid har skjutljus! Stället ligger 300 meter från byn jag bor i så belysningen från byn reflekteras i molnen och sen ner i snön när den kommer.. smutt!!! Det enda sura i detta är att vi skjutit 20 rävar sen i januari, finns inte så många kvar Mvh!
Publicerat Oktober 15, 200916 yr Det enda sura i detta är att vi skjutit 20 rävar sen i januari, finns inte så många kvar Mvh! Det gör det med all säkerhet ! (finns kvar rävar alltså) BTW 20 rävar respekt.
Publicerat Oktober 15, 200916 yr Hmm har svårt att bedöma hur många rävar jag kan skjuta per år! Hittat ca 3 rävgryt men det finns säkert fler. Någon som kan gissa lite stort? Ser räv dagligen, Östergötland, ca 190Ha åker + skog.
Publicerat Oktober 15, 200916 yr Jag bor ju på gränsen till Östergötland. Det är ju sjukt rävtätt här nere så hittar du en bra växel så 10-20st borde inte va några problem. Det hela handlar om hur många timmar man passar där ! Inta att bygga den värsta kojan som finns och inte sitta i den. Då skjuter man inga rävar. En vinter sköt jag 7 rävar på tre dagar vanligast är att man skjuter 2st per gång nångång per år brukar det bli tre på en natt. Har man fått månsken i blodet är man obotlig ! BTW: Va det inte en kille ifrån Tjällmo som sköt sjukt mkt räv varje år typ 40st varje år.
Publicerat Oktober 15, 200916 yr Härligt! Jo rävtätt är det ju verkligen! Kanske kan skjuta ca 10-15 st. Är dessutom intresserad av lockjakt på räv som verkar blivit riktigt poppis! Ska nog ta och sätta mig och vakta i helgen så får jag se om Diana är med mig Mvh
Publicerat Oktober 15, 200916 yr Har man fått månsken i blodet är man obotlig ! Nja.. jag brukar piggna till dagen efter Mvh!
Publicerat Oktober 15, 200916 yr Författare Kan man ha en åtel 40m från huset?Åten kommer vara i sonna fall en 10 meter in i en gammal gran skog... Så slipper ja bygga en vak kojja Tar lite bilder i helgen och lägger upp blir lättare för er att förstå då