Publicerat November 11, 200916 yr Blev det non räv då? Nej tyvärr. Hade en fin räv som sprang förbi åteln, men jag fick inget bra skottläge. Ingen mening att ta en chansning då den kommer att komma fler nätter.
Publicerat November 11, 200916 yr Byggt färdigt vår vakkoja idag, var till tippen och hämtade ytterligare en madrass och lite annat. Plockade underredet från en säng, ett gäng plank, och de passade perfekt som skjutbänk i kojan. Klädde den med grov golvmatta, kompisen drog förövrigt golvmatta runt om invändigt för att "mysa till det lite" Vart kanon! Åteln är minst sagt rejäl med ngr hundra urbröstade änder slaktrens från en kalv och en knippe rådjur. Hatar snö i normala fall men nu längtar jag verkligen! Kojan vart så pass tät och fin så jag tror man kan sitta och fibbla med en kaffethermos och pipan utan att störa någon annalkanade räv. Ska fundera på någon lämplig grej för att få bössan upprätt så man bara har att lägga kinden till och skjuta. Det enda som jag funderat på som kan krångla är att pipan kommer att sticka ut en hel del.. hoppas det inte stör de små liven. Mvh!
Publicerat November 11, 200916 yr Härligt! Här kommer lite bilder på mitt åtelbygge, måste dock klä väggarna med något ljuddämpande, inte kul när man råkar stöta till plåtväggen med pipan. Väggarna är förövrigt ca 15 cm tjocka, givetvis isolerade. Åteln består av änder, grisar samt någon älg. Ska ösa på rätt rejält när snön kommer, känns inte lönt att ha mer för tillfället.
Publicerat November 11, 200916 yr Problemet med att lägga ut tex fåglar är att är man inte med när dom kommer så missar man chansen. Ofta knycker dom en bit och springer iväg och äter upp det. Har man då små bitar brukar dom komma tillbaka rätt snabbt, då är man med
Publicerat November 12, 200916 yr därför brukar jag ha en Större tex(trafikdödad ren) el dyl...och de dagar jag ska sitta och passa drar jag några nävar hundmat runt om...då brukar rävarna hålla sig länge på platsen. och man får lite rörelse som ökar skottchansen. funkar kanon,,,rävarna har oftast lyckats plocka varenda hundkula ur snön av spåren att dömma. fast nu är det nått år sedan jag sköt en räv på åtel ...då jag haft långt till jakten men nu har jag skaffat betydligt närmare mvh jonas
Publicerat November 12, 200916 yr Problemet med att lägga ut tex fåglar är att är man inte med när dom kommer så missar man chansen. Ofta knycker dom en bit och springer iväg och äter upp det. Har man då små bitar brukar dom komma tillbaka rätt snabbt, då är man med Exakt, därför sitter man långa nätter Tror att andjakten är över nu så under vintern kommer det troligtvis att bli mer slaktrens ifrån klövvilt...
Publicerat December 15, 200916 yr Tjohej nu har jag inte läst alla inlägg men jag fick ett bra tipps av en "gammal man" (gubbe ) angående hur man ska åtla. Du bygger en trälåda i valfri storlek sedan lämnar du botten öppen och översidan bygger du igen och lämnar en liten öppning kanske 2cm bred. Sen så gräver du ned den lådan med den lilla öppningen just ovanför backen. Det ska tydligen vara en bra metod om man inte vill att kråkorna ska äta upp allting. Har inte testat det här än men jag har gjort en låda i alla fall, har planerat på att göra ca 5 st och gräva ned dom på åteln blir förmodligen fisk som innehåll i dem. Jag ska lägga upp bilder på min åtel och mina åtel "verktyg" lite senare men jag hoppas att ni har fått en ungefärlig bild. MvH
Publicerat Januari 24, 201016 yr Midnattsräv. Han kom en bit ifrån ändock där jag har en rådjursfäll liggande och smååtlar.. Mvh
Publicerat Januari 24, 201016 yr Författare Tjohej nu har jag inte läst alla inlägg men jag fick ett bra tipps av en "gammal man" (gubbe ) angående hur man ska åtla.Du bygger en trälåda i valfri storlek sedan lämnar du botten öppen och översidan bygger du igen och lämnar en liten öppning kanske 2cm bred. Sen så gräver du ned den lådan med den lilla öppningen just ovanför backen. Det ska tydligen vara en bra metod om man inte vill att kråkorna ska äta upp allting. Har inte testat det här än men jag har gjort en låda i alla fall, har planerat på att göra ca 5 st och gräva ned dom på åteln blir förmodligen fisk som innehåll i dem. Jag ska lägga upp bilder på min åtel och mina åtel "verktyg" lite senare men jag hoppas att ni har fått en ungefärlig bild. MvH Nu vill vi se en bild!!
Publicerat Mars 10, 201016 yr Hej, Är helt ny på rävjakt och har naturligtvis endel frågor... Rävåtel - förstår att det måste vara bäst med vakkoja men är det ok från torn vid åker ? När man åtlar och slänger en spann vatten över nu vid minusgrader. Hur lång tid tar det innan det kan vara intressant för räven ? Innan min lukt försvinner ? Rävlock - Vilken tid på året är det mest effektivast ? Om man genereraliserar rävjakten - när på jakttiden ska man lägga krutet ? Många frågor men som sagt - nybörjare Sitter på en mark med mycket räv och den är ojagad på räv ! Däremot så är det svårt med tid när man har små barn.... Mvh Bjuffe