Publicerat September 28, 200916 yr Hej! Som rubriken säger så undrar jag vad det finns för bra bössor med bra pipbytessystem på marknaden. Vet ju självklart att blaser R93 finns men den lockar mig inte alls då jag inte kan repetera med bössan vid axeln utan att så i slutstycket i näsan. Så nu frågan vad finns det för andra bra bössor?
Publicerat September 28, 200916 yr Hej!Som rubriken säger så undrar jag vad det finns för bra bössor med bra pipbytessystem på marknaden. Vet ju självklart att blaser R93 finns men den lockar mig inte alls då jag inte kan repetera med bössan vid axeln utan att så i slutstycket i näsan. Så nu frågan vad finns det för andra bra bössor? Sauer 202, Schultz & Larsen DL97, Mauser 03, Krieghoff Semprio för att nämna några.
Publicerat September 28, 200916 yr Hej!Som rubriken säger så undrar jag vad det finns för bra bössor med bra pipbytessystem på marknaden. Vet ju självklart att blaser R93 finns men den lockar mig inte alls då jag inte kan repetera med bössan vid axeln utan att så i slutstycket i näsan. Så nu frågan vad finns det för andra bra bössor? Då blir det säkert problem med alla pipbytare. De har ju fullstora lådor vilket gör att repeteringen blir LÅNG. Jag har bara testat Sauers och jag tyckte den åxå var lite "nära" snoken... Jag tyckte att Blasern var jobbig i början men nu är det inte nåt jag tänker på. Vanesak innan man lärt sig var skallen ska ligga på kolven antar jag Du kan också kolla på Heym SR30 och Merkel KR1, kommer säkert fler ideer om ett tag, vänta bara..
Publicerat September 28, 200916 yr Då blir det säkert problem med alla pipbytare. De har ju fullstora lådor vilket gör att repeteringen blir LÅNG. Jag har bara testat Sauers och jag tyckte den åxå var lite "nära" snoken... Jag tyckte att Blasern var jobbig i början men nu är det inte nåt jag tänker på. Vanesak innan man lärt sig var skallen ska ligga på kolven antar jag Du kan också kolla på Heym SR30 och Merkel KR1, kommer säkert fler ideer om ett tag, vänta bara.. En lustig sak i sammanhanget när det gäller lådlängd. En annan forumist var så nöjd med sin Sako 358W för den hade lilla lådan och var sååå smidig enl honom. När vi jämförde med min Sauer så visade det sig att lådorna var lika långa eller möjligen var Sauern 1 mm kortare. Det finns för o nackdelar med alla bössorna men OM du nu ska byta pipa så kolla upp vad pipor, magasin & montage kostar. Kolla också upp om man kan använda samma slutstycke till dina tilltänkta kombinationer annars tillkommer den kostnaden. Sen ska man fundera på om kikarsiktet ska sitta kvar på pipan för det ger lite större säkerhet vid pipbyte när det gäller skottfastheten (?) men fördelen ska inte överdrivas. Jag har sett test där man monterat av och på pipan & siktet på en Sauer 10 gånger och skjutet ett skott varje gång och träffbilden blev i o f s större. Den ökade från 25mm till ca 50mm vilket kan kvitta om det inte är toppfågeljakt man pysslar med. Skulle tro att det blev samma resultat av alla bössorna med delad pipa - sikte om bössan är av liknande (höga) kvalité.
Publicerat September 29, 200916 yr En lustig sak i sammanhanget när det gäller lådlängd. En annan forumist var så nöjd med sin Sako 358W för den hade lilla lådan och var sååå smidig enl honom. När vi jämförde med min Sauer så visade det sig att lådorna var lika långa eller möjligen var Sauern 1 mm kortare. Det finns för o nackdelar med alla bössorna men OM du nu ska byta pipa så kolla upp vad pipor, magasin & montage kostar. Kolla också upp om man kan använda samma slutstycke till dina tilltänkta kombinationer annars tillkommer den kostnaden. Sen ska man fundera på om kikarsiktet ska sitta kvar på pipan för det ger lite större säkerhet vid pipbyte när det gäller skottfastheten (?) men fördelen ska inte överdrivas. Jag har sett test där man monterat av och på pipan & siktet på en Sauer 10 gånger och skjutet ett skott varje gång och träffbilden blev i o f s större. Den ökade från 25mm till ca 50mm vilket kan kvitta om det inte är toppfågeljakt man pysslar med. Skulle tro att det blev samma resultat av alla bössorna med delad pipa - sikte om bössan är av liknande (höga) kvalité. Stackarn.. det måste ha svidit när du hade kortare låda!!! Håller med om det vad gäller kaliberval etc, körde 9,3*62 och 6,5*55 för att det var enkelt, smidigt och 2 bra kalibrar. Annars hade ju 6mm XC och .45 Blaser varit lite roligare!!
Publicerat September 29, 200916 yr Kan rekommendera Merkel KR1, har inte jämfört lådlängden med andra vapen men då KR1 är byggd för max 9,3x62 eller 375 Ruger, bör lådan vara något kortare. Jag har iallafall inga problem med att repetera med bössan vid axeln utan att behöva flytta huvudet.
Publicerat September 29, 200916 yr Det finns en udda fågel - Rössler Titan 6. Kommer från Österrike och är lätt (2,9kg). Finns en på blocket och en på Torsbo. Den på Torsbo kan ju vara intressant att skjuta med (9,3X62)...
Publicerat September 29, 200916 yr Det finns en udda fågel - Rössler Titan 6. Kommer från Österrike och är lätt (2,9kg). Finns en på blocket och en på Torsbo. Den på Torsbo kan ju vara intressant att skjuta med (9,3X62)... Min personliga erfarenhet av Rössler Titan 6 är att den är rent skräp . Köpte en sådan 2004, och de var en lång följetång med sprucken kolv, rostangrepp på pipan, matningsproblem mm. Lyckades till slut få vapenhandlaren att ta tillbaka bössan efter att den varit på reparationer 3 ggr utan att man lyckats få till problemen. Det var efter detta katastrofköp jag gjorde en grundlig studie av de vapen som fanns på marknaden och fastnade då för Merkel KR1 som uppfyllde mina kriterier bäst.
Publicerat September 29, 200916 yr Vi har en i jaktlaget som har en Titan.. Riktigt dålig bössa enligt mig. Både kvalitet och funktion
Publicerat September 30, 200916 yr Vi har en i jaktlaget som har en Titan.. Riktigt dålig bössa enligt mig. Både kvalitet och funktion Är det riktigt säkert att det är en Rössler Titan. Det finns en Titankopia som ska vara usel men jag vet inte vilken som tillverkar den. Vet att jag sett nån vapentest på just den usla Titanbössan och den fick dålig kritik.
Publicerat September 30, 200916 yr Sauer 202, Schultz & Larsen DL97, Mauser 03, Krieghoff Semprio för att nämna några. Är själv lite sugen på en Sauer 202 i 8x57JS och 9,3x57(eller 9,3x62) i framtiden.. Skall kolla upp detta senare, då jag sitter på skolan just nu..
Publicerat September 30, 200916 yr Är det riktigt säkert att det är en Rössler Titan. Det finns en Titankopia som ska vara usel men jag vet inte vilken som tillverkar den. Vet att jag sett nån vapentest på just den usla Titanbössan och den fick dålig kritik. Dessvärre är det just den bössan. Det fanns tidigare Voere Titan och HDF Titan.
Publicerat September 30, 200916 yr Dessvärre är det just den bössan. Det fanns tidigare Voere Titan och HDF Titan. Då är den nog inget att ha.. .. å andra sidan så prisar du Merkelbössor och merparten av de Merkel jag sett är inget att hurra för då de är byggda på 70-80-talet. Samtidigt har jag sett Baikal hagelvapen av yppersta klass och Baikal brukar alla fnysa åt. Vad jag vill ha sagt med det är att man kanske inte ska dra alla över en kam.
Publicerat September 30, 200916 yr Då är den nog inget att ha.. .. å andra sidan så prisar du Merkelbössor och merparten av de Merkel jag sett är inget att hurra för då de är byggda på 70-80-talet. Samtidigt har jag sett Baikal hagelvapen av yppersta klass och Baikal brukar alla fnysa åt. Vad jag vill ha sagt med det är att man kanske inte ska dra alla över en kam. Jag har aldrig någonsin prisat Merkelbössor i allmänhet, utan endast deras repeterstudsare KR1, men du kanske har annan erfarenhet av modellen?. Merkels övriga nuvarande eller tidigare vapenmodeller har jag ingen erfarenhet av och kan då inte heller uttala mig om dessa. Beträffande Rössler Titan 6, så är det min personliga erfarenhet av vapnet, testen av Håkan Spuhr och även andras erfarenheter som redovisats (även i denna tråden) som gör att jag inte har den minsta tilltro för modellen. Det finns säkert exemlar som fungerar klanderfritt, men risken anser jag som betydligt mycket större att man får ett "måndagsex" om man köper en Rössler Titan än något av de mer kända fabrikaten (Blaser, Heym, Mauser, Merkel, S&L och Sauer).
Publicerat Oktober 1, 200916 yr Jag har aldrig någonsin prisat Merkelbössor i allmänhet, utan endast deras repeterstudsare KR1, men du kanske har annan erfarenhet av modellen?. Merkels övriga nuvarande eller tidigare vapenmodeller har jag ingen erfarenhet av och kan då inte heller uttala mig om dessa. Beträffande Rössler Titan 6, så är det min personliga erfarenhet av vapnet, testen av Håkan Spuhr och även andras erfarenheter som redovisats (även i denna tråden) som gör att jag inte har den minsta tilltro för modellen. Det finns säkert exemlar som fungerar klanderfritt, men risken anser jag som betydligt mycket större att man får ett "måndagsex" om man köper en Rössler Titan än något av de mer kända fabrikaten (Blaser, Heym, Mauser, Merkel, S&L och Sauer). Jag har ingen direkt erfarenhet av KR1 förutom att jag kladdat på sånna i affären och inte förstår varför man kopierat Blaser R93 i det mesta men inte den enda riktiga fördelen med bössan d v s rakrepeteringen. Annars är bössan smidig och kvalitén ska vara bra nu när Merkel har ny ägare men personligen skulle jag aldrig välja KR1 framför R93 när priset inte skilljer mer.
Publicerat Oktober 1, 200916 yr Jag har ingen direkt erfarenhet av KR1 förutom att jag kladdat på sånna i affären och inte förstår varför man kopierat Blaser R93 i det mesta men inte den enda riktiga fördelen med bössan d v s rakrepeteringen. Annars är bössan smidig och kvalitén ska vara bra nu när Merkel har ny ägare men personligen skulle jag aldrig välja KR1 framför R93 när priset inte skilljer mer. Som jag ser det har Merkel KR1 plockat godbitarna från Blaser R93 (placeringen av magasinet för att få bössan smidig, den skyddande lösningen på slutstycke och kikarmontaget), och har dessutom i mina ögon vidareutvecklat den med ett vettigt löstagbart kryssmagasin och ett "snälltryck" som standard. Enligt en vapentest i en känd jakttidning gick det även att köpa lägre kikarmontage till Merkel KR1 än Blaser R93 (fast det rimligtvis borde gå göra lika lågt montage till Blasern). Beträffande rakrepeteringen finns det enligt min mening både för och nackdelar: * det går kanske marginellt snabbare att ladda om, men har den lilla tidsvinsten någon större betydelse? * det är känt att en del haft problem med rakrepeteringen, då man inte skjutit fram slutstyckshantaget tillräckligt med ett klick som följd. * det har ju tidigare varit ett antal haverier med slutstycket, och vad finns det för extra säkerhet om pipgodset/låsningen i pipan ger sig och slutstycket kommer farande bakåt? Beträffande priset så skillde det hos en känd försäljare 11500 kr mellan standardmodellerna med trästock (Blaser R93 std 29500 kr och Merkel KR1 17900 kr), så inte tycker jag att prisskillnaden är liten. Skulle jag idag köpa ett vapen utifrån de krav jag ställer (lätt, smidig, pipbytare) föll valet på Blaser R93 om jag önskade syntetstock, men i trästocksutförande ser jag ingen anledning att välja något annat än Merkel KR1. Men det är väl tur att vi har olika smaker, det vore trist utan variationer.
Publicerat Oktober 1, 200916 yr Som jag ser det har Merkel KR1 plockat godbitarna från Blaser R93 (placeringen av magasinet för att få bössan smidig, den skyddande lösningen på slutstycke och kikarmontaget), och har dessutom i mina ögon vidareutvecklat den med ett vettigt löstagbart kryssmagasin och ett "snälltryck" som standard. Enligt en vapentest i en känd jakttidning gick det även att köpa lägre kikarmontage till Merkel KR1 än Blaser R93 (fast det rimligtvis borde gå göra lika lågt montage till Blasern). Beträffande rakrepeteringen finns det enligt min mening både för och nackdelar:* det går kanske marginellt snabbare att ladda om, men har den lilla tidsvinsten någon större betydelse? * det är känt att en del haft problem med rakrepeteringen, då man inte skjutit fram slutstyckshantaget tillräckligt med ett klick som följd. * det har ju tidigare varit ett antal haverier med slutstycket, och vad finns det för extra säkerhet om pipgodset/låsningen i pipan ger sig och slutstycket kommer farande bakåt? Beträffande priset så skillde det hos en känd försäljare 11500 kr mellan standardmodellerna med trästock (Blaser R93 std 29500 kr och Merkel KR1 17900 kr), så inte tycker jag att prisskillnaden är liten. Skulle jag idag köpa ett vapen utifrån de krav jag ställer (lätt, smidig, pipbytare) föll valet på Blaser R93 om jag önskade syntetstock, men i trästocksutförande ser jag ingen anledning att välja något annat än Merkel KR1. Men det är väl tur att vi har olika smaker, det vore trist utan variationer. Här är sprängtester gjorda på några vapen. Merkel är inte med men vad gäller blaser93 så skulle jag inte vara orolig att använda en sådan. Däremot remington, browning, antonio zoili känns sådär vilket är vanliga cylinderrepetrs! http://www.testfakta.se/Article.aspx?a=16465
Publicerat Oktober 1, 200916 yr Här är sprängtester gjorda på några vapen. Merkel är inte med men vad gäller blaser93 så skulle jag inte vara orolig att använda en sådan.Däremot remington, browning, antonio zoili känns sådär vilket är vanliga cylinderrepetrs! http://www.testfakta.se/Article.aspx?a=16465 Nej, annars skulle ju inte jag heller ha tänkt mig att köpa en Blaser R93 i syntetutförande. Den lilla tveksamheten jag hade var om vapnet utsatts för åverkan eller att det av någon anledning smugit sig in ett materialfel i pipgodset där slutstyckshuvudet låser i pipan, vad stoppar/bromsar då slutstyckets väg bakåt? Det kanske finns någon typ av spärr som hindrar ett sådant scenario, någon som vet?
Publicerat Oktober 1, 200916 yr Beträffande priset så skillde det hos en känd försäljare 11500 kr mellan standardmodellerna med trästock (Blaser R93 std 29500 kr och Merkel KR1 17900 kr), så inte tycker jag att prisskillnaden är liten. Jag tittade bara på vad den billigaste modellen av resp modell kostar och då skiljer det 1000:-. Det är möjligt att det inte är en helt rättvis jämförelse men det blir det inte ändå för kvalitén på kolvträ kan skillja väldigt mellan olika fabrikat och Blaser är kända för att ha väldigt fint o dyrt trä som standard. Om man ändå gärna vill jämföra så kan man ta lyxmodelen av resp model där Jenna kostar 50995:- och r93 luxus helstock 37700:-. Är det en rättvisare jämförelse???
Publicerat Oktober 1, 200916 yr Jag tittade bara på vad den billigaste modellen av resp modell kostar och då skiljer det 1000:-. Det är möjligt att det inte är en helt rättvis jämförelse men det blir det inte ändå för kvalitén på kolvträ kan skillja väldigt mellan olika fabrikat och Blaser är kända för att ha väldigt fint o dyrt trä som standard. Om man ändå gärna vill jämföra så kan man ta lyxmodelen av resp model där Jenna kostar 50995:- och r93 luxus helstock 37700:-. Är det en rättvisare jämförelse??? När jag jämför standardmodellerna på respektive tillverkares hemsida, går det att läsa att Merkeln håller en högre stockklass än Blasern (2 respektive 1). Tittar man på att jämföra Blaser R93 Luxus beträffande stockkvalité så ska den jämföras med Merkel KR1 Premium som håller samma klass (4). Eller har man inte samma klassindelning på valnötsstockarna på Blaser och Merkel? Jag kan fortfarande inte hitta någon Blaser i trästocksutförande som endast skulle kosta 1000 kr mer än Merkeln KR1 (17900 kr).
Publicerat Oktober 2, 200916 yr När jag jämför standardmodellerna på respektive tillverkares hemsida, går det att läsa att Merkeln håller en högre stockklass än Blasern (2 respektive 1). Tittar man på att jämföra Blaser R93 Luxus beträffande stockkvalité så ska den jämföras med Merkel KR1 Premium som håller samma klass (4). Eller har man inte samma klassindelning på valnötsstockarna på Blaser och Merkel? Jag kan fortfarande inte hitta någon Blaser i trästocksutförande som endast skulle kosta 1000 kr mer än Merkeln KR1 (17900 kr). Hurvida klassningen stämmer överens mellan olika tillverkare har jag ingen aning om men jag tror inte att man kan förutsätta att det är samma indelning. Det är rätt att billighetsmodellerna av resp. model inte har samma material i kolven men jag kan inte riktigt förstå varför du tjatar om det. Ingen har väl påstått att det är så. FAKTA - det skilljer ca 1000:- mellan de billigaste modellerna av KR1 & R93 där KR1 har trästock medan R93 har plaststock. KR1 har ett konventionellt slutstycksgång (vrid upp-drag tillbaka-för fram-vrid ner) medan R93 har in-line action (drag tillbaka-för fram). KR1 har snelltryck som standard vilket R93 inte har. Blaser ett "bättre" namn vilket kommer att ge högre andrahandsvärde. Om du tycker at snelltryck är en stor fördel är helt ok, många andra tycker inte om snelltryck. I skenet av detta skulle JAG aldrig välja en Merkel framför en Blaser. Om DU väljer KR1 är helt ok för mig då jag inte bryr mig om vad du har för bössa. PS: på interjakts hemsida står det att standardmodellen av KR1 har ett riktpris på 21500:-....
Publicerat Oktober 2, 200916 yr Hurvida klassningen stämmer överens mellan olika tillverkare har jag ingen aning om men jag tror inte att man kan förutsätta att det är samma indelning. Det är rätt att billighetsmodellerna av resp. model inte har samma material i kolven men jag kan inte riktigt förstå varför du tjatar om det. Ingen har väl påstått att det är så. FAKTA - det skilljer ca 1000:- mellan de billigaste modellerna av KR1 & R93 där KR1 har trästock medan R93 har plaststock. KR1 har ett konventionellt slutstycksgång (vrid upp-drag tillbaka-för fram-vrid ner) medan R93 har in-line action (drag tillbaka-för fram). KR1 har snelltryck som standard vilket R93 inte har. Blaser ett "bättre" namn vilket kommer att ge högre andrahandsvärde. Om du tycker at snelltryck är en stor fördel är helt ok, många andra tycker inte om snelltryck. I skenet av detta skulle JAG aldrig välja en Merkel framför en Blaser. Om DU väljer KR1 är helt ok för mig då jag inte bryr mig om vad du har för bössa. PS: på interjakts hemsida står det att standardmodellen av KR1 har ett riktpris på 21500:-.... Beträffande stockmaterial så var det så att det var du som skrev att det skulle vara så bra kvalité i Blasers stockar (vilket det också är), det var bara några kommentarer från min sida beträffande vilka modeller du jämförde med varandra beträffande stockkvalité. FAKTA - Det skiljer 11000 kr mellan Blaser (29450 kr) och Merkel (17900 kr) i standardutförande med trästock (torsbo handel). Denna prisskillnad gör att man till Merkeln kan köpa både en extra pipa och ett kikarfäste för att komma upp i samma prisnivå. Mellan Merkel i trästocksutförande och Blaser i billigaste syntetstocksutförande stämmer det att priset inte skiljer mer. Det är därför mitt personliga råd är att om man vill ha en lätt, smidig kvalitétsstudsare med pipbytesfunktion till vettig peng väljer man en Blaser R93 om man vill ha syntetstock och en Merkel KR1 om man vill ha trästock. Vad gäller "bättre" namn, är det väl ur betraktaren ögon. Det är möjligt att Blasern kan ha ett något högre andrahandsvärde, men då jag ser att man på torsbo handel säljer en begagnad Merkel KR1 för 15900 kr och nypriset ligger på 17900 kr kan andrahandsvärdet inte vara så mycket sämre än Blasers . Vad gäller snelltrycket har jag bara kommenterat att den "tilläggsfunktionen" finns som standard på Merkeln, sedan är det ju fritt för var och en att använda den eller inte. Själv tycker jag snelltrycket är trevlig att hitta igen vid precisionsskyttet. Jag har aldrig någonsin försökt att få dig att bry dig om vilken bössa jag har, liksom att jag skulle bry mig om vilket vapen du väljer. Jag har endast framfört min personliga syn på skillnader mellan vapnen samt försökt reda ut fakta. Tror inte vi kommer så mycket längre i diskussionen.
Publicerat Oktober 2, 200916 yr Tror inte vi kommer så mycket längre i diskussionen. Fortfarande håller du på & tjatar om träkolvsallternativ hit o dit precis som om jag sagt emot dig, vilket jag aldrig har. Vil du tvunget ha träkolv så finns det andra allternativ typ Sauer där du också kan få snelltryck utan kostnad. Annars håller med dig om vi knappast kommer längre.
Publicerat Oktober 2, 200916 yr Fortfarande håller du på & tjatar om träkolvsallternativ hit o dit precis som om jag sagt emot dig, vilket jag aldrig har. Vil du tvunget ha träkolv så finns det andra allternativ typ Sauer där du också kan få snelltryck utan kostnad.Annars håller med dig om vi knappast kommer längre. Grejen är som jag ser det: det är att jämföra äpplen med päron om man jämför en syntetstock med en trästock, det handlar ju om vad köparen vill ha, och vilka alternativ det finns om man väljer det ena eller andra. Beträffande Sauer så är det en fin bössa, men går inte att få lika smidig som Blaser och Merkel. Dessutom har den inte lösningarna på slädslutstycke och kikarmontage som tilltalar mig mer.
Publicerat Oktober 2, 200916 yr Grejen är som jag ser det: det är att jämföra äpplen med päron om man jämför en syntetstock med en trästock, det handlar ju om vad köparen vill ha, och vilka alternativ det finns om man väljer det ena eller andra.Beträffande Sauer så är det en fin bössa, men går inte att få lika smidig som Blaser och Merkel. Dessutom har den inte lösningarna på slädslutstycke och kikarmontage som tilltalar mig mer. Sauern finns med kortare pipa och är lättare är KR1 i sitt lättaste utförande så där är vi oense. Slädslutstycket ser jag ingen mening med då jag aldrig fått in kvistar och annat i mekanismen trots många år med många dagar i skogen. Kikarmontaget är förvisso fint att titta på men är dyrare och har inga andra fördelar gentemot t ex Leupolds QR.