Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bössa med bra pipbytarsystem?

Featured Replies

Publicerat
Du räknar rätt men i ditt fall jämför du två idenstiska pipor. Jag var nog otydlig kanske.

Monterar du en normal 40-42 mm kikare på din 202'a kommer troligtvis objektivet inte hamna ute över pipan utan övre patronläget där pipan är betydligt grövre än framför patronläget och minskar avståndet mellan pipa och kikare till knaske 1mm.

Monterar du samma kikare på en r93 kommer den inte nödvändigtvis ligga 10mm högre i siktlinje bara för att du ser 10mm luft mellan pipa o kikare.

Det jag ville påvisa är inte att r93 har dem lägsta montagen men att många ser dem som extremt höga pga av att dem ser massa luft mellan kikare o pipa.

Dem få mm det skiljer tycker inte jag påverkar balansen nämnvärt, tycker tunga kikare däremot är ett mög speciellt på lätta vapen som tex r93, 202 alu, mf.

Ok, då förstår jag vad du menar. En sak som kan påverka synintrycket när det gäller detta är att standardtjockleken på 202 pipan är 2mm mindre/tunnare än R93. Orginalmontaget (Blasers) bör dessutom vara anpassad för den tjockaste pipan som är 5mm tjockare än standard.

Vid patronläget bör (jag har inga mått) också en Blaserpipa vara tjockare för att inte äventyra säkerheten då det finns infräsningar för montaget. Sammantaget tror jag nog att vi kan komma överens om att en 1,1-4X24 Varipoint kommer att hamna högre på en Blaser mot de flesta andra bössor under förutsättning att de andra har anpassat montage. Sätter man på en 2,5-10X56 VP lär skillnaden vara mindre eller försumbar. Man kan också vända på det och säga att en Blaser passar yngre jägare och t ex en 202 passar gamla gubbar... :(

• Svar 58
  • Visningar 17,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat

Ok, då förstår jag vad du menar. En sak som kan påverka synintrycket när det gäller detta är att standardtjockleken på 202 pipan är 2mm mindre/tunnare än R93. Orginalmontaget bör dessutom vara anpassad för den tjockaste pipan som är 5mm tjockare än standard.

Vid patronläget bör (jag har inga mått) också en Blaserpipa vara tjockare för att inte äventyra säkerheten då det finns infräsningar för montaget. Sammantaget tror jag nog att vi kan komma överens om att en 1,1-4X24 Varipoint kommer att hamna högre på en Blaser mot de flesta andra bössor under förutsättning att de andra har anpassat montage. Sätter man på en 2,5-10X56 VP lär skillnaden vara mindre eller försumbar. Man kan också vända på det och säga att en Blaser passar yngre jägare och t ex en 202 passar gamla gubbar... ;)

[/quote

Det går förmodligen att få ner en 1-4x24 lite lägre på en 202'a men men skillnaden blir nog inte 10-15mm som du uppgav tidigare, då blir ockularet problemet om man inte sätter på kikaren efter att man mantlat in patronen förståss...

Japp sauer är för gamla gubbar :D Hade en 202'a tidigare det är en kanonbössa men jag gillar blasern mer för tillfället :P

Publicerat
Det går förmodligen att få ner en 1-4x24 lite lägre på en 202'a men men skillnaden blir nog inte 10-15mm som du uppgav tidigare, då blir ockularet problemet om man inte sätter på kikaren efter att man mantlat in patronen förståss...

Japp sauer är för gamla gubbar :P Hade en 202'a tidigare det är en kanonbössa men jag gillar blasern mer för tillfället ;)

Nja, nu menade jag totalhöjden, inte centrumhöjden, för totalhöjden påverkar också balansen. Montaget till en 24a brukar vara samma som till en 42a för det är som du säger, problem med att repetera om siktet hamnar för lågt vid okularet.

Publicerat
Såvitt jag vet måste man väl ha skena liknande den på bilden (om jag nu fick in bilden) för att montera ett sikte på en KR1. Nu vet jag inte vikten på den men det måste vara en fysikalisk omöjlighet att den kan vara lättare än vad ett par Weaver baser o ringar (eller för den delen Leupold QR). Såvitt jag vet är den gjort i stål och med erfarenhet från en liknande till en Blaser så bedömer jag att den är ca 100-150g tyngre än motsvarande Weaver baser o ringar. Tittar man se på höjden så är bedömer jag även att montaget är anpassat för sikte på 56mm (bevisa gärna att jag har fel) och att det bara finns en model. Tittar man sen även MAK montaget så är det nästintill likandant så är det bör vara lika högt. På bilden är det ett 42mm sikte och då ligger den 10-15mm över pipan vid linsen. Med ett Weavermontage kan jag få ett 42mm sikte att liga så lågt att man inte kan få på linsskyddet. Alltså, montaget är lättare och lägre på en Sauer (och alla andra bössor där man inte är hänvisad till liknande specialmontage som sitter på en KR1) än på KR1. Att sen balanspunkten inte förändras med viktförskjutningen i din värld bevisar nog mest att du satt och sov den fysiklektionen. :P

Jag märker i a f en tydlig skillnad när jag nu bytt från 56mm optik till 50mm och när jag testat med en 1-4X20 så blir bössan ett under av smidighet jämfört med samma bössa med en 56a på.

När det gäller avtryckarens plasering så var det faktiskt du som påpekade att avtryckaren sitter delvis under magasinet och på en Sauer sitter avtryckaren bakom. Blir inte det att avtryckaren sitter framåt (mot pipmyningen) för dig? ;)

Beträffande höjden på kikarmontaget tycker jag Kråkan och Starr har givit ett bra svar. Som ett tillägg kan nämnas att kikarmontaget på en vanlig cylinderrepeter sitter uppe på lådan, vilket gör att godset i lådan runt pipan gör att montaget hamnar i nivå med sadelmontaget på Blaser /Merkel, dvs du blir lite lurad av luftutrymmet mellan pipan och montageskenan på Blaser/Merkel.

Vad gäller balanspunkten så sitter montagefästet över balanspunkten på Merkeln när kikaren inte är påmonterad. Det visade sig sedan att kikarsiktet med sadelmontage fick motsvarande balanspunkt mitt över balanspunkten för vapnet, vilket gjorde att det inte blev någon skillnad.

Till sist Merkel /Blaser har inte flyttat fram avtryckaren/varbygeln under magasinet, man har flyttat tillbaka magasinet över avtryckaren/varbygeln.

Publicerat
Beträffande höjden på kikarmontaget tycker jag Kråkan och Starr har givit ett bra svar. Som ett tillägg kan nämnas att kikarmontaget på en vanlig cylinderrepeter sitter uppe på lådan, vilket gör att godset i lådan runt pipan gör att montaget hamnar i nivå med sadelmontaget på Blaser /Merkel, dvs du blir lite lurad av luftutrymmet mellan pipan och montageskenan på Blaser/Merkel.

Vad gäller balanspunkten så sitter montagefästet över balanspunkten på Merkeln när kikaren inte är påmonterad. Det visade sig sedan att kikarsiktet med sadelmontage fick motsvarande balanspunkt mitt över balanspunkten för vapnet, vilket gjorde att det inte blev någon skillnad.

Till sist Merkel /Blaser har inte flyttat fram avtryckaren/varbygeln under magasinet, man har flyttat tillbaka magasinet över avtryckaren/varbygeln.

Du tänker på balanspunkten i horisontplanet, jag menar i lodplanet. Balanspunkten är inte bara i två dimensioner utan i tre.

Publicerat
Du tänker på balanspunkten i horisontplanet, jag menar i lodplanet. Balanspunkten är inte bara i två dimensioner utan i tre.

Ja, givetvis ändras sidstabiliteten oavsett vapen om du monterar ett kikarsikte....

Annars tycker jag man mest diskuterar om en bössa är fram- eller baktung när det gäller balans.

Publicerat
Ja, givetvis ändras sidstabiliteten oavsett vapen om du monterar ett kikarsikte....

Annars tycker jag man mest diskuterar om en bössa är fram- eller baktung när det gäller balans.

Ett annat sätt att beskriva saken är att säga att bössan blir "topprank", "vinglig" mm.

Det hära med hur man upplever en bössa's smidighet och förighet är individuellt men normalt vill man ha vikten centrerad mellan händerna. En vinglig bössa anser inte jag vara smidig och med ett tungt o högt montage flyttas balanspunkten upp en bit från händerna och bössan blir vinglig.

När det gäller ditt påstående om att Merkel flyttat bak magasinet så måste jag nog se en sprängskiss för att smälta det påståendet. Nån som vet var man hittar en sån?

Publicerat
Ett annat sätt att beskriva saken är att säga att bössan blir "topprank", "vinglig" mm.

Det hära med hur man upplever en bössa's smidighet och förighet är individuellt men normalt vill man ha vikten centrerad mellan händerna. En vinglig bössa anser inte jag vara smidig och med ett tungt o högt montage flyttas balanspunkten upp en bit från händerna och bössan blir vinglig.

När det gäller ditt påstående om att Merkel flyttat bak magasinet så måste jag nog se en sprängskiss för att smälta det påståendet. Nån som vet var man hittar en sån?

Det är väl givet att man inte flyttat fram eller bak nånting egentligen. Man har helt sonika tagit bort den del av en låda som inte rymmer något magasin typ. Alltså kolvlängden till avtryckaren är INTE kortare. Snarare längre pga att man kapat bort lite längd i lådan gör det att man får slutstycket lite närmare skallen (vilket många har problem med i början)

Publicerat

Ja, det stämmer att det blir vingligt med bössor som har höga montage, ingen har sagt något annat heller. Den lilla extra viktökningen montaget har, spelar ingen märkbar roll då det har så pass låg tyngdpunkt. Det mest avgörande för det du beskriver är höjden på ringarna och framförallt vikten och storleken på kikarsiktet. Överbyggnaden av lådan på en vanlig cylinderrepeter bygger också på höjden och väger nog minst lika mycket som sadelmontaget.

Jag har letat efter sprängskisser men inte funnit någon. Försöker nedan förklara med bilder vad jag menar:

Bakdelen av magasinet på Sauern är placerad framför varbygeln. På Merkeln är motsvarande bakdel av magasinet placerad strax bakom avtryckaren. Observera när man jämför bilderna, att på såväl Sauern som Merkeln är det bakre varbygelsfästet mitt under bakdelen av slutstycket, så avtryckarnas placering motsvarar varandra, om man förutsätter att "repeteringslängden" är densamma för båda vapnen.

Sauer_202_magasin.pdfMerkel_KR1_magasin.pdf

Merkel_KR1_magasin.pdf