Publicerat Oktober 14, 200916 yr Författare Men man ska ju trycka på LOSS knappen säger jag ju.Ja, måste erkänna att jag kört fast landcruisern i en plogbrink förra vintern. Den hängde också på underredet. Blev till att skotta tills en vänlig själ med en Pajero åkte förbi på skogsvägen. Vi var på väg in på en oplogad vinterväg och skulle bara genom vallen. Felet var att jag inte hade tillräckligt med fart. Mer fart så hade vi susat igenom plogvallen och kommit ut där det inte var lika mycket snö och sen fortsatt i ca 30-40 cm snö. Det klarar Toyotan galant. Man ska heller inte ha för breda däck. Mina är 265/70 16 och jag ska byta till 245/75 16 med grövre mönster och fulldubbat. Snö o sånt om det inte är för djupt går nog bra med jeepen, jeeparna är fantastiska för det mesta, det bästa verktyget för utom full diff är faktiskt en vinch, lös eller på bilen då kan man arbeta bort sig själv, dock ska man ha plats för ett extra batteri i motorrummet vilket jeepen inte har och plats i bakluckan för en vinch klump vilket inte heller finns direkt, så nästa bil får bli en som har all jag söker, hummer e för dyrt så kanske en ny Disco eller MB Gelender(något på tyska här)
Publicerat Oktober 14, 200916 yr Ahh jo precis vad jag hade behöft med, då hade jag kommit loss själv.Har kollat lite på olika diff spärrar/bromsar med, men de e så jävlans dyra bara nåväl tills jag blir rik och kan köpa ett nytt fordon MED diff spärrar (alla 4) så får jag väl undvika kvicksanden bara! Men visst var det en Jeep Grand Cherokee? Den har ju i alla fall diffbroms i bakaxeln. Om man drar åt P-bromsen några snäpp så aktiveras den mycket hårdare. Fast i den situationen hade det inte hjälpt med diffspärrar på alla axlarna, hade bara kostat 25 papp i onödan... Bra däck är den effektivaste, och billigaste vägen för att komma fram. Ju bättre utrustning, ju längre ut i skiten sittar man fast. Men man sitter lik förbannat fast. Jeep. a way of life.
Publicerat Oktober 14, 200916 yr Men visst var det en Jeep Grand Cherokee? Den har ju i alla fall diffbroms i bakaxeln. Om man drar åt P-bromsen några snäpp så aktiveras den mycket hårdare. Fast i den situationen hade det inte hjälpt med diffspärrar på alla axlarna, hade bara kostat 25 papp i onödan... Bra däck är den effektivaste, och billigaste vägen för att komma fram. Ju bättre utrustning, ju längre ut i skiten sittar man fast. Men man sitter lik förbannat fast. Jeep. a way of life. En vinsch är ovärderlig i dessa lägen!
Publicerat Oktober 15, 200916 yr Sedan kan man ordna minitivoli i trädgårn... Och... http://jeepetorp.blogg.se/2009/august/linb...den-090808.html