Publicerat Oktober 16, 200916 yr Frågan är om han inte skulle ha haft en compoundbåge istället! Då hade han haft träff med första pilen på det korta hållet. Undrar hur lång tid det tog för hans kalsonger att torka!? Vilka bjässar till djur grizzlybjörnar är!
Publicerat Oktober 16, 200916 yr VIll manleka med livet som insats så ok. PS Pilen sitter kvar /Lasse
Publicerat Oktober 16, 200916 yr Författare VIll manleka med livet som insats så ok.PS Pilen sitter kvar /Lasse Det är inte lika mycket skjuts i en vanlig båge som i en compound, därför sitter pilen kvar. Med en compound så skulle pilen förmodligen ha gått rätt igenom. Grizzly är ju ganska bastanta djur så man ska nog ha ganska stadiga bågar och pilar för denna jakt.
Publicerat Oktober 16, 200916 yr Det är inte lika mycket skjuts i en vanlig båge som i en compound, därför sitter pilen kvar.Med en compound så skulle pilen förmodligen ha gått rätt igenom. Grizzly är ju ganska bastanta djur så man ska nog ha ganska stadiga bågar och pilar för denna jakt. Sicken jävla idiot! markjaga en Grizzly med en recurve eller CP för den delen är vansinne, inte för att pilen inte dödar, utan just pga att grizzly av hävd går till attack!!
Publicerat Oktober 16, 200916 yr Författare Sicken jävla idiot! markjaga en Grizzly med en recurve eller CP för den delen är vansinne, inte för attpilen inte dödar, utan just pga att grizzly av hävd går till attack!! Men vad säger du!? Jag har pratat med rovdjursvänner och de säger att björnen äter blåbär och är gullig. Den är ingen fara för människor och spelar man bara dum, eller om det var död, så ordnar sig allt. Så jag förstår inte alls var du fått din info ifrån, inte är det från Svenska rovdjursföreningen iallafall
Publicerat Oktober 16, 200916 yr Men vad säger du!?Jag har pratat med rovdjursvänner och de säger att björnen äter blåbär och är gullig. Den är ingen fara för människor och spelar man bara dum, eller om det var död, så ordnar sig allt. Så jag förstår inte alls var du fått din info ifrån, inte är det från Svenska rovdjursföreningen iallafall Jo tjena Mors Lilla Olle!!
Publicerat Oktober 16, 200916 yr Är det inte så här egentligen, går det bra och man klarar ut det är man modig, skiter det sig för en tja då var man dumdristig. /Christian
Publicerat Oktober 16, 200916 yr Men vad säger du!?Jag har pratat med rovdjursvänner och de säger att björnen äter blåbär och är gullig. Den är ingen fara för människor och spelar man bara dum, eller om det var död, så ordnar sig allt. Så jag förstår inte alls var du fått din info ifrån, inte är det från Svenska rovdjursföreningen iallafall Har jag oxå hört
Publicerat Oktober 16, 200916 yr Är det inte så här egentligen,går det bra och man klarar ut det är man modig, skiter det sig för en tja då var man dumdristig. /Christian Skillnaden är hårfin, så sant så...
Publicerat Oktober 17, 200916 yr Den där filmen skulle lika gärna kunnat sluta; Amen herre gud...fast det är precis vad jag tycker. En dåre med dödslängtan skulle jag vilja säga! (Men jag tycker det var "dåligt" av han som filmade att slänga kameran sådär. Han hade ju en uppgift att filma men börjar skjuta "vilt" istället! "Jag fattar ingenting... " (ironisk) Vi får vara glada att det slutade som det slutade för nog f-n var det mer tur än skicklighet i det här fallet.
Publicerat Oktober 22, 200916 yr Frågan är om han inte skulle ha haft en compoundbåge istället! Då hade han haft träff med första pilen på det korta hållet. Undrar hur lång tid det tog för hans kalsonger att torka!? Vilka bjässar till djur grizzlybjörnar är! Spelar mindre roll vilken bågtyp eller ens gevärstyp man använder, en Grizzly dör nog inte knall fall ändå, och frågan är om den inte lokaliserat skytten snabbare med ett ljudligare vapen. Sen kan man ju få "gäddsläpp" har jag hört ;o) Här ser ni hur en riktig karl hanterar ett björnmöte Hur många skulle palla att hålla det lugnet?
Publicerat Oktober 22, 200916 yr Spelar mindre roll vilken bågtyp eller ens gevärstyp man använder, en Grizzly dör nog inte knall fall ändå, och frågan är om den inte lokaliserat skytten snabbare med ett ljudligare vapen. Sen kan man ju få "gäddsläpp" har jag hört ;o)Här ser ni hur en riktig karl hanterar ett björnmöte Hur många skulle palla att hålla det lugnet? den killen som springer runt på marken och skjuter båge, han kunde björnen tagit så vi fått bort han ur genpoolen bärplockaren, han var kall han, neeejdå inte så inte. så ska kan vara i alla situationer, då hade det alltid gått bra. heja norrlänningar!
Publicerat Oktober 22, 200916 yr Författare Spelar mindre roll vilken bågtyp eller ens gevärstyp man använder, en Grizzly dör nog inte knall fall ändå, och frågan är om den inte lokaliserat skytten snabbare med ett ljudligare vapen. Sen kan man ju få "gäddsläpp" har jag hört ;o)Här ser ni hur en riktig karl hanterar ett björnmöte Hur många skulle palla att hålla det lugnet? Hehe! "gäddryck" heter det ju! Drabbar mig bara under övning aldrig under riktigt jakt! Har mest att göra med att man börjar bli lite trött i musklerna och inte orkar hålla i ordentligt. Världens bästa båge Martin firecat är ju så ivrig att skicka iväg pilen så man får vara alert. Är lite förvånad över hur han kan åka iväg och jaga grizzly och vara så dåligt förberedd att första pilen totalt missar grizzlyn. Kanske bättre att montera på ett sikte om man inte klarar av att hantera skyttet?
Publicerat Oktober 22, 200916 yr Hehe! "gäddryck" heter det ju! Drabbar mig bara under övning aldrig under riktigt jakt! Har mest att göra med att man börjar bli lite trött i musklerna och inte orkar hålla i ordentligt. Världens bästa båge Martin firecat är ju så ivrig att skicka iväg pilen så man får vara alert. Är lite förvånad över hur han kan åka iväg och jaga grizzly och vara så dåligt förberedd att första pilen totalt missar grizzlyn. Kanske bättre att montera på ett sikte om man inte klarar av att hantera skyttet? Enligt honnom själv var han för nervös, då ska man strunta i att skjuta tills man lugnat sig, typ björnfrossa. Vet om en kille som totalbommade björn på 20 meter med studsare trots att han egentligen är duktig skytt. Andra (tredje) skottet satt bra, var och körde björntest i simulatorskytta, och det är inte helt enkelt att få in en dödande kula på anfallande björn heller. Jag skulle nog säga att oavsett vapen så är det med livet som insats man jagar Grizzly från marken på det avståndet.
Publicerat Oktober 22, 200916 yr Författare Det handlar ju om dålig uppfattning av sin egen förmåga, antagligen i kombination med att han blir jäkligt sjuktkåt. Ev kanske björnfrossan också dyker upp. Allt detta i kombination med en skytteform som kräver så mycket av personens "mentala" dagsform gör att det nog vore lämpligt att montera riktmedel på sin båge. Jag vill fortfarande hävda att få personer kan hantera sitt instinktivskytte så bra att de egentligen duger till att jaga på så sätt. Men vissa hävdar ju att de fortfarande "skjuter bra i skogen" Läser man G.Fred Asbells böcker/artiklar så hävdar denna ikon inom det traditionellaskyttet att det är rent bullshit. Klarar man inte av att skjuta bra under lugna förhållanden på bana så klarar man definitivt inte av det under en jaktsituation. Där träder ju ännu fler parametrar in som man som skytt måste behärska för att kunna avge en pil med dödlig precision. Det spelar ingen roll om du har compoundbåge eller gevär för den delen heller. Man skjuter inte bättre i skogen som vissa hävdar när de inte klarar av ett löpälgsprov med studsare eller att skjuta ett prov med sin båge. Ungefär lika mycket sanning som att "hungriga hundar jagar bäst". Hungriga hundar jagar inte bra. De får blodsockerfall och tröttnar ganska snabbt.
Publicerat Oktober 22, 200916 yr Allt detta i kombination med en skytteform som kräver så mycket av personens "mentala" dagsform gör att det nog vore lämpligt att montera riktmedel på sin båge. Jag vill fortfarande hävda att få personer kan hantera sitt instinktivskytte så bra att de egentligen duger till att jaga på så sätt. Men vissa hävdar ju att de fortfarande "skjuter bra i skogen"Läser man G.Fred Asbells böcker/artiklar så hävdar denna ikon inom det traditionellaskyttet att det är rent bullshit. Klarar man inte av att skjuta bra under lugna förhållanden på bana så klarar man definitivt inte av det under en jaktsituation. Där träder ju ännu fler parametrar in som man som skytt måste behärska för att kunna avge en pil med dödlig precision. Det spelar ingen roll om du har compoundbåge eller gevär för den delen heller. Man skjuter inte bättre i skogen som vissa hävdar när de inte klarar av ett löpälgsprov med studsare eller att skjuta ett prov med sin båge. Ungefär lika mycket sanning som att "hungriga hundar jagar bäst". Hungriga hundar jagar inte bra. De får blodsockerfall och tröttnar ganska snabbt. Det klokaste jag läst på länge.
Publicerat Oktober 26, 200916 yr Allt detta i kombination med en skytteform som kräver så mycket av personens "mentala" dagsform Detta hävdar jag är ytterst subjektivt från din sida, jag skjuter i princip alltid lika bra/dåligt, och om man gör en variansanalys av mina skott skiljer det sig inte från variansanalysen hos en CP skytt. Skillnaden är egentligen bara avståndet till målet. Precis samma paralell som man kan dra mellan kulvapen och Compound. DVS Alla argument som används av en CP skytt gentemot en trad skytt kan användas av en gevärsskytt gentemot en CP skytt. gör att det nog vore lämpligt att montera riktmedel på sin båge. Jag vill fortfarande hävda att få personer kan hantera sitt instinktivskytte så bra att de egentligen duger till att jaga på så sätt. Det måste väl bero på vilket avstånd de väljer att skjuta? Snackade med en kille som jagade bock på lock, han skjöt lb och hade aldrig skjutit på över tio meter, och aldrig heller missat, gör det honom till en sämre jägare för att han inte kan mäta sig med en CP skytt på 25 meter? Läser man G.Fred Asbells böcker/artiklar så hävdar denna ikon inom det traditionellaskyttet att det är rent bullshit. Klarar man inte av att skjuta bra under lugna förhållanden på bana så klarar man definitivt inte av det under en jaktsituation. Jag håller helt med dig här, men samtidigt måste jag bara vara lite näsvis; "Gäddtryck får jag aldrig i en jaktsituation", det är precis samma sak, man kan inte göra ett fel på banan och sedan hävda att det aldrig händer i skogen. Även om det är så att det aldrig har hänt ännu så är det egentligen bara en sannolikhetsfråga. Själv vet jag att ca 1/100 skott blir ett felsläpp för mig, men bara för att det inte hänt i skogen tror jag inte för en sekund att det aldrig kommer att hända. Den dagen hoppas jag att jag antingen står så nära att den sitter ändå, eller att det blir en ren bom. Det spelar ingen roll om du har compoundbåge eller gevär för den delen heller. Man skjuter inte bättre i skogen som vissa hävdar när de inte klarar av ett löpälgsprov med studsare eller att skjuta ett prov med sin båge. Jag är för att man testar sin förmåga, samtidigt ska vi komma ihåg att testerna är gränser dragna av människor i någon slags koncensus om vad som är etiska jaktskott, allt baserat på en subjektiv sannolikhetskalkyl. Jag har sett relativt gröna långbågeskyttar jaga utan skadskjutningar, och jag har sett skickliga kulskyttar skadskjuta älg. Kraven vi ställer på skicklighet handlar egentligen mest om någon slags pseudoförsäkran mot skadeskjutningar eftersom vi inte kan testa den viktigaste egenskapen i det här fallet, nämligen skyttens självkännedom och moral. Hörde någon skytteansvarig vid jägareförbundet nämna att det är de halvbra skyttarna som står för flest skadeskjutningar, fundera på den! Sen håller jag med om att ovanstående björnskytt inte visar prov på god jaktetik (eller intelligens) med sitt skottval, men det kan man hitta fler exempel på med andra vapenslag.
Publicerat Oktober 26, 200916 yr Författare Detta hävdar jag är ytterst subjektivt från din sida, jag skjuter i princip alltid lika bra/dåligt, och om man gör en variansanalys av mina skott skiljer det sig inte från variansanalysen hos en CP skytt. Skillnaden är egentligen bara avståndet till målet. Precis samma paralell som man kan dra mellan kulvapen och Compound. DVS Alla argument som används av en CP skytt gentemot en trad skytt kan användas av en gevärsskytt gentemot en CP skytt.] Under alla mina år som jag tävlat i jaktstigar så har det visat sig att ytterst få bemästrar instinktivt skytte så att han duger till att jaga med sin utrustning. Skjutprovet i Danmark visar också tydligt på hur svårt det är. Det är så få tradskyttar som skjuter godkännt där. Är provet då för svårt när man inte kan träffa en gräsand på 15 meters håll eller är det skytten som brister? Det åländska och Danska provet upplever jag som compoundskytt som ganska lätta. Men någonstans måste ju en gräns vara. Man har stannat vid de avstånd som anses vara etiska i en jaktsituation. Jag har inget emot att skjuta på 40 meter på hjortfigurer under prov. Det kan ju vara en slags kvalitetssäkring av skytteförmågan hos en bågjägare. Dom som idag skjuter och ligger hela tiden på marginalen i träffområdet på 15-20 meter fixar inte en träff på 40 meter. Om det sen beror på dålig skjutform eller taskigt intrimmad utrustning spelar mindre roll. Sen betyder ju detta inte att man ska skjuta på 40 meter på levande vilt. Men just för ett prov kan det vara lämpligt att töja lite mer på avståndet just för att få detta "kvitto" på skytten. Fixar man inte en träff på 40 meter under lugna förhållanden på bana så är det ju tveksamt om man fixar det i skogen på 20 meter på levande vilt. För tradskytten kan ju detta avstånd sättas i snitt 10 meter kortare. Någon kvittens på moralen hos den enskilde skytten får vi nog aldrig fram, men däremot ett betyg på skjutförmågan. Då har vi eliminerat bort en faktor innan man släpps ut på jakt. Det handlar inte om att sätta comp och tradskytt mot varandra. Det handlar om att den dagen vi får bågjakt i Sverige så ska man inte äventyra en fortsatt utveckling av bågjakten genom att släppa ut folk i skogen som inte fixar sitt skytte. Jag är själv för ganska tuffa skjutprov. Spelar ingen roll om det är gevär eller båge. Årliga skjutprov med alla vapen borde vara ett krav. Är du intresserad av jakt så ser du till att öva så du klarar proven. Det tjänar alla jägare på i slutändan i färre skadskjutningar (bågjakten i Danmark ligger redan bra till där) och mindre bränsle till jakthatarnas brasa. De "gäddryck" som jag beskrev har sitt ursprung i muskeltrötthet efter att skjutit en längre serie på bana. På jakt skjuter man sig knappast trött så jag kan fortsätta hävda att några ryck kommer jag inte att göra under jakt. Åtminstone har det ännu inte inträffat. Men så pass bra känner jag min kropp efter alla år av skytte att det inte beror på nervositet eller kyla. Ren och skär trötthet i musklerna är vad det handlar om. Man kanske inte ska skjuta 50 pilar i snabb takt på bana utan nöja sig med 25 och sen vila. Men det är ju så kul att skjuta!
Publicerat Oktober 27, 200916 yr Under alla mina år som jag tävlat i jaktstigar så har det visat sig att ytterst få bemästrar instinktivt skytte så att han duger till att jaga med sin utrustning. Skjutprovet i Danmark visar också tydligt på hur svårt det är. Det är så få tradskyttar som skjuter godkännt där. Är provet då för svårt när man inte kan träffa en gräsand på 15 meters håll eller är det skytten som brister? Det åländska och Danska provet upplever jag som compoundskytt som ganska lätta. Nu ska vi se om jag kan förklara min poäng så att du förstår den. 1 Hur många compoundskyttar skulle klara älgprovet (typ silvermärket som vi har som krav innom jaktlaget för att få sitta själv med bössa i skogen) Antagligen svarr du här ; Nästan inga, men det är inte relevant eftersom man inte jagar på det sättet och på de avstånden med compoundbåge. 2 Hur många tradskyttar klarar ett prov anpassat för compoundbågen. Där kan jag kontra med ditt hypotetiska svar på ovanstående fråga. Ser du logiken i det? Nu har jag visserligen fixat proven, men killen jag jagade med på NZ tror jag inte hade klarat dem, trots det fällde han 5 vilt utan en skadskjutning, var han då för dålig skytt för att jaga?
Publicerat Oktober 27, 200916 yr Författare Under alla mina år som jag tävlat i jaktstigar så har det visat sig att ytterst få bemästrar instinktivt skytte så att han duger till att jaga med sin utrustning. Skjutprovet i Danmark visar också tydligt på hur svårt det är. Det är så få tradskyttar som skjuter godkännt där. Är provet då för svårt när man inte kan träffa en gräsand på 15 meters håll eller är det skytten som brister? Det åländska och Danska provet upplever jag som compoundskytt som ganska lätta. Nu ska vi se om jag kan förklara min poäng så att du förstår den. 1 Hur många compoundskyttar skulle klara älgprovet (typ silvermärket som vi har som krav innom jaktlaget för att få sitta själv med bössa i skogen) Antagligen svarr du här ; Nästan inga, men det är inte relevant eftersom man inte jagar på det sättet och på de avstånden med compoundbåge. 2 Hur många tradskyttar klarar ett prov anpassat för compoundbågen. Där kan jag kontra med ditt hypotetiska svar på ovanstående fråga. Ser du logiken i det? Nu har jag visserligen fixat proven, men killen jag jagade med på NZ tror jag inte hade klarat dem, trots det fällde han 5 vilt utan en skadskjutning, var han då för dålig skytt för att jaga? Skillnaden mellan gevär och compound/rekurv är självklart större än mellan 2 bågtyper. Både compound och rekurv är dödliga ända ut till sin bana när man skickar iväg en pil. Det handlar mer om skyttens brister än tekniken i bågarna. Båda bågtyperna funkar utmärkt. Problemet är att det är svårare att bemästra den ena i jämnförelse med den andra. Det finns trots allt en anledning till varför man förmodligen undantar tradbågarna i ett inledande skede av en Svensk jakt. Polaren din hade väl tur antar jag som inte skadesköt. Nya Zeeland har ju inga skjutprov. Jag vet flera som söker sig att jaga till länder utan skjutprov just för att de inte fixar proven där det krävs sådana. Godkänd IBEP vore det lägsta kravet för att överhuvudtaget få jaga nånstans tycker jag. Det Åländska provet bör ju också skärpas till en aning. Ta med några figurer på mårdhund och änder så kan vi räkna bort en hel del skyttar som redan idag ligger på gränsen att träffa ett rådjur på 15-20 meter. Sen kan ju två försöka vara max för en säsong. Behöver man fler än 2 rundor för att fixa provet så ska man nog inte jaga med båge. Tycker du att det låter fel? Ska vi skippa allt vad skjutprov heter och släppa ut alla som bara orkar spänna sin båge på jakt? Då kan vi nog kyssa bågjakten goodbye ganska omgående! Ett litet tillägg till redan skickad text: Vi kan ju spinna vidare på löpälgsprovet. Om jag kommer till älgbanan och hävdar att jag skjuter utan riktmedel eller med öppna riktmedel, kan jag då kräva att få skjuta provet på 40-50 meter istället för 80 meter? Så vet jag att snacket har gått om just skjutproven för båge. Tradskyttarna vill skjuta på kortare håll än compoundskyttarna just för att de aldrig skulle ta ett skott på djur på längre håll än 15 meter. Men om jag en dag beslutar mig för att aldrig skjuta på längre håll än 5 meter. Ska mina figurer stå på 5 meters håll på ett prov.
Publicerat Oktober 27, 200916 yr Det Åländska provet bör ju också skärpas till en aning. Ta med några figurer på mårdhund och änder så kan vi räkna bort en hel del skyttar som redan idag ligger på gränsen att träffa ett rådjur på 15-20 meter. Sen kan ju två försöka vara max för en säsong. Behöver man fler än 2 rundor för att fixa provet så ska man nog inte jaga med båge. När vi satte reglerna för proven försökte vi hitta någon form av medeltal/genomsnitt som passar alla bågtyper, det tycker jag vi lyckats med ganska bra, att göra saker och ting extrema är kanske inte rätt väg, dock kan man tycka att för comp skyttar är provet lite enkelt, men å andra sidan borde det då passa trad skyttar också, jag är bestämd i min syn på saken att proven skall vara lika för alla typer av båge, och därför blir det lite enkelt för comp skytt men passar samtidig tradskytt. Att begränsa antelt försök är jag skeptisk till, för då skulle man lika gärna kunna säga att man får bara ett försök, även vid älgprov osv, älgprovet får man här skjuta tills man klarar det eller solen går ner, inte säker på hur det funkar i sverige. Vill man hårddra det hela skulle ett prov kunna bestå av 1 försök på 1 mål på 20 meter och inte tillåta uppvärmning/provskjutning innan. Då skulle man se vart första pilen sitter, för hur man än vrider och vänder på saken är det ju den som räknas, eller ?
Publicerat Oktober 27, 200916 yr Författare Vill man hårddra det hela skulle ett prov kunna bestå av 1 försök på 1 mål på 20 meter och inte tillåta uppvärmning/provskjutning innan. Då skulle man se vart första pilen sitter, för hur man än vrider och vänder på sakenär det ju den som räknas, eller ? Det låter som en utmärkt idé! Passar mig perfekt!
Publicerat Oktober 27, 200916 yr Författare Att begränsa antelt försök är jag skeptisk till, för då skulle man lika gärna kunna säga att man får bara ett försök, även vid älgprov osv, älgprovet får man här skjuta tills man klarar det eller solen går ner, inte säker på hur det funkar i sverige. Lika illa i Sverige tyvärr! Min mormor skulle klara det och hon har varit död sen 1966.
Publicerat Oktober 27, 200916 yr Jag förstår Rogers/Ålands resonemang, och tycker det är vettigt, håll alla bågtyper i bakhuvet när man gör provet. Givetvis resulterar det i att man kräver mer av trad skyttarna, men man gör det inte omöjligt på något sätt. Den här debatten mynnade ändå i uttalandet att killen i första klippet var dum i huvudet (vilket jag kan hålla med om) men inte för att han valde trad båge före compound, se tex älgen som chargar compoundskytten i klippet jag lade in, precis samma sak. Tror till och med att han varit i sämre läge med en compound, om man lyssnar till snacket så satte han första pilen som satt rakt genmo lungorna, sen blev han anfallen och satte andrapilen in i lugan framifrån och fick björnen att ändra riktning, vilket mycket väl kan ha varit hans räddning. Om man kollar runt på Youtube ser man massor av filmer när grizzly anfaller efter skott, även med kraftiga studsare som träffar rätt. Hade killen i klippet ovan satt en pil med compound i björnen hade han inte haft ett andraskott överhuvudtaget. Jag hävdar fortfarande att det är andra brister än vapnet som är avgörande i det fallet, tex jaktmetod, skottval etc. Sen vet vi inget om killens skjutskicklighet på bana eller förmåga att klara prov. Jag tycker det är tråkigt att se insinuationen i det första inlägget som du gör JS, särskilt när jag inte ser en genomtänkt tanke bakom det utan bara ett slentrianmässigt spekulerande och dissande av ett vapen som du inte använder.