Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Modig kille! Eller bara dumdristig?

Featured Replies

Publicerat
  • Författare
Jag förstår Rogers/Ålands resonemang, och tycker det är vettigt, håll alla bågtyper i bakhuvet när man gör provet. Givetvis resulterar det i att man kräver mer av trad skyttarna, men man gör det inte omöjligt på något sätt. Den här debatten mynnade ändå i uttalandet att killen i första klippet var dum i huvudet (vilket jag kan hålla med om) men inte för att han valde trad båge före compound, se tex älgen som chargar compoundskytten i klippet jag lade in, precis samma sak. Tror till och med att han varit i sämre läge med en compound, om man lyssnar till snacket så satte han första pilen som satt rakt genmo lungorna, sen blev han anfallen och satte andrapilen in i lugan framifrån och fick björnen att ändra riktning, vilket mycket väl kan ha varit hans räddning.

Om man kollar runt på Youtube ser man massor av filmer när grizzly anfaller efter skott, även med kraftiga studsare som träffar rätt. Hade killen i klippet ovan satt en pil med compound i björnen hade han inte haft ett andraskott överhuvudtaget.

Jag hävdar fortfarande att det är andra brister än vapnet som är avgörande i det fallet, tex jaktmetod, skottval etc. Sen vet vi inget om killens skjutskicklighet på bana eller förmåga att klara prov. Jag tycker det är tråkigt att se insinuationen i det första inlägget som du gör JS, särskilt när jag inte ser en genomtänkt tanke bakom det utan bara ett slentrianmässigt spekulerande och dissande av ett vapen som du inte använder.

Du tror inte guidens gevärsskott hade nån inverkan på situationen då?

Jag har aldrig kritiserat vapnet som sådant utan att det brister i skyttens förmåga. Jag refererar med förkärlek till Byron Ferguson. han är undantaget som bekräftar regeln. Tyvärr är killar som han en på miljonen. Vi har ingen i Sverige som matchar honom och har aldrig haft nån heller. Tveksamt om vi någonsin kommer att få nån heller.

Här ovan ett klipp där han skjuter en flasköppnare och öppnar flaskan. Med en comp klarar en ganska medioker skytt av denna prestation.

Med LB är det "incredible shooting"

Jag har sett så många tradskyttar genom åren och några få gånger har nån enstaka träff imponerat på mig. Men det är långt mellan gångerna. Oftast tänker man att det är tur att det var en 3D figur som fick pilen i sig och inte ett levande vilt.

Jaja, Men det ska bli kul att se hur många tradskyttar som fixar provet i Danmark nästa år. I år tror jag det var 3 med rekurv och 2 med långbåge. Med compound var det lite högre andel skyttar som fixade provet.

Men det kanske är jag som inte har fattat vilket precisionsvapen en LB egentligen är?

Inte alla dom heller som provat att skjuta både LB och compound på mässor. Med LB håller sig folk knappast inom butten och en träff i tavlan får ses som en bonus. Med comp blir dom imponerade över hur lätt det var att få en bra samling.

Men det är inte nåt fel på bågarna, båda typerna funkar. Bara han som håller i strängen räcker till!

Publicerat
Jag förstår Rogers/Ålands resonemang, och tycker det är vettigt, håll alla bågtyper i bakhuvet när man gör provet. Givetvis resulterar det i att man kräver mer av trad skyttarna,

Det resulterar i att man ställer samma krav på alla skyttar........

Men i praktiken så innebär det att man som tradskytt måste träna mycket mer för att komma upp i samma nivå som en comp skytt. (över tid)

Har sett killar som skjuter duvor med hagelsprutan från höften och träffar gång på gång. Gissar att dom tränar mycket. Går snabbare att lära sig träffa om man använder siktet. Problemet är inte pilen, den är lika elak oavsett bågtyp (dödlig) Det handlar om att hålla en så hög lägsta nivå som möjligt. Och det åländska provet är inte svårt, jag tror att dom flesta trad skyttar jag känner skulle fixa det.

Men som sagt, det handlar om tid och intresse, jag tycker det är skit skoj att skjuta tradbåge, och när det stämmer är det helt underbart. Problemet är att jag inte klarar av att skjuta bra varje gång. (Tränar för lite) aka har andra intressen och måsten i livet. Medans compen tas ner från väggen och skjuter inom träffområdet på ett rådjur på första pilen efter månaders avbrott, efter ett par tre dagars skytte så sitter pilen i en 5 krona, om och om igen. Inte för att jag är speciellt duktig, utanför att compoundbågen har div sikt hjälpmedel och ett dragstopp.

Färdig svammlat för denna gång! ;)

Ps. Jag hoppas att alla som vill jaga med båge får jaga mad båge.

Skit jakt på er.

Publicerat
  • Författare
Det resulterar i att man ställer samma krav på alla skyttar........

Men i praktiken så innebär det att man som tradskytt måste träna mycket mer för att komma upp i samma nivå som en comp skytt. (över tid)

Har sett killar som skjuter duvor med hagelsprutan från höften och träffar gång på gång. Gissar att dom tränar mycket. Går snabbare att lära sig träffa om man använder siktet. Problemet är inte pilen, den är lika elak oavsett bågtyp (dödlig) Det handlar om att hålla en så hög lägsta nivå som möjligt. Och det åländska provet är inte svårt, jag tror att dom flesta trad skyttar jag känner skulle fixa det.

Men som sagt, det handlar om tid och intresse, jag tycker det är skit skoj att skjuta tradbåge, och när det stämmer är det helt underbart. Problemet är att jag inte klarar av att skjuta bra varje gång. (Tränar för lite) aka har andra intressen och måsten i livet. Medans compen tas ner från väggen och skjuter inom träffområdet på ett rådjur på första pilen efter månaders avbrott, efter ett par tre dagars skytte så sitter pilen i en 5 krona, om och om igen. Inte för att jag är speciellt duktig, utanför att compoundbågen har div sikt hjälpmedel och ett dragstopp.

Färdig svammlat för denna gång! ;)

Ps. Jag hoppas att alla som vill jaga med båge får jaga mad båge.

Skit jakt på er.

Amen to that!

Precis det jag försöker säga! Vapnet duger men skytten brister! Antalet träningstimmar avgör slutresultatet. Få tradskyttar i Sverige lägger ner nog med tid för att duga att jaga med grejorna.

Dom gångerna jag provat att skjuta LB så har resultatet varit hyfsat. Men det räcker tyvärr inte för att ge sig ut i skogen för att skjuta på vilt.

Skulle alla skjuta som Byron så skulle JS hålla truten! :)

Men ibland verkar det vara nån form av helig ko att ta upp frågan. För vi vet ju alla att i skogen skjuter man bra! :P

Publicerat

"Polaren din hade väl tur antar jag som inte skadesköt."

Här kommer ett antagande som du inte har någon grund i. Min polare skjuter lika bra som mig ut till 10-12 meter, men eftersom han är mer av en snap-shooter minskar hans höjdledsprecision på långa håll mer än för mig. Längsta skottet han tog var på 6 meter, han är en jäkel på att smyga... handlar det om tur då att han inte skadeskjöt? Eller kan det varit så att han kände till sina begränsningar och anpassade sin jakt efter dem, precis som en gevärsskytt som byter till compound bör anpassa sig, eller en compoundskytt som byter till trad bör anpassa sig.

Jag är självklart med på att man ska träna regelbundet, att man ska känna sin utrustning och sina begränsningar, men att tro att en ökad precision gör en till en jägars som skadeskjuter mindre är att ljuga för sig själv, det är falsk trygghet. Jägare som skadeskjuter mindre blir man genom att verkligen begränsa sin jakt efter sina förutsättningar.

Nu tycker jag det är vettigt med ett skjutprov, som är anpssat så att en seriös tradskytt klarar det, eftersom en seriös tradskytt känner sina begränsningar eftersom de har tränat ordentligt. Vill man göra ett prov som endast en seriös CP skytt klarar och sedan utestänga tradskyttarna tycker jag det är väldigt synd. Dels personligen eftersom jag inte gillar att skjuta CP båge, dels eftersom det polariserar bågjägarna och skapar ännu en vi och dom situation som man bara kan förlora på.

Publicerat
"Polaren din hade väl tur antar jag som inte skadesköt."

Ingen som sörjer en skadskjuten lerduva. :P

Intressanta inlägg och synpunkter. Håller dock inte med dig.

Vilket iof inte innebär att du har fel. Jag tycker helt enkelt inte lika dant som du.

Förmodligen för att vi har olika ref och erfarenhet.

Låter som du har en seriös och ansvarsfull jägarkompis. Hoppas han fixar uppskjutningen.

ps. Jag är övertygad om att en bättre precision gör mig till en bättre jägare, Åtminstonde sett ur djurets perspektiv.

Publicerat
Skulle alla skjuta som Byron så skulle JS hålla truten! ;)

Känns som om det skulle vara värt en del träning...... :P

Publicerat
Ingen som sörjer en skadskjuten lerduva. <_<

Intressanta inlägg och synpunkter. Håller dock inte med dig.

Vilket iof inte innebär att du har fel. Jag tycker helt enkelt inte lika dant som du.

Förmodligen för att vi har olika ref och erfarenhet.

Låter som du har en seriös och ansvarsfull jägarkompis. Hoppas han fixar uppskjutningen.

ps. Jag är övertygad om att en bättre precision gör mig till en bättre jägare, Åtminstonde sett ur djurets perspektiv.

Jag tror det beror på att du ser det ur ditt perspektiv om vad som är ett skotthåll. Behåller du samma skotthåll blir du givetvis en bättre jägare djuretiskt sett om du förbättrar precisionen, men om du med bättre precision "köper" längre skotthåll blir du inte det.

Publicerat
Att begränsa antelt försök är jag skeptisk till, för då skulle man lika gärna kunna säga att man får bara ett försök, även vid älgprov osv, älgprovet får man här skjuta tills man klarar det eller solen går ner, inte säker på hur det funkar i sverige.

3 godkända serier av max 9 på samma dag. Klarar man det inte på de 9 får man göra om det någon annan dag.

Publicerat
  • Författare
Jag tror det beror på att du ser det ur ditt perspektiv om vad som är ett skotthåll. Behåller du samma skotthåll blir du givetvis en bättre jägare djuretiskt sett om du förbättrar precisionen, men om du med bättre precision "köper" längre skotthåll blir du inte det.

Amen to that! Håller med dig!