Publicerat Oktober 17, 200916 yr Är det någon som vet när Naturvårdsverket ska fatta ett beslut angående bågjakten i sverige? Hörde att dom hade bestämt sig inofficiellt i Januari i år men att det officiella beslutet skulle komma till höstens jakt...
Publicerat Oktober 17, 200916 yr Är det någon som vet när Naturvårdsverket ska fatta ett beslut angående bågjakten i sverige? Hörde att dom hade bestämt sig inofficiellt i Januari i år men att det officiella beslutet skulle komma till höstens jakt... Vad jag vet så är bågjakten inbakat i ett paket med andra saker som ska besultas i en och samma veva så att säga, detta paket har dock dragit ut på tiden, dvs inte själva bågjakten, den tror i alla fall jag nog är ok, dock ska det sen skapas regelverk etc innan allt sätts på papper. Tror kanske frågan är bättre ställd till NVV ?
Publicerat Oktober 17, 200916 yr Författare Vad jag vet så är bågjakten inbakat i ett paket med andra saker som ska besultas i en och sammaveva så att säga, detta paket har dock dragit ut på tiden, dvs inte själva bågjakten, den tror i alla fall jag nog är ok, dock ska det sen skapas regelverk etc innan allt sätts på papper. Tror kanske frågan är bättre ställd till NVV ? Skickade iväg ett mail till dem, lägger upp svaret här när jag får det.
Publicerat Oktober 19, 200916 yr Författare Hej!Ärendet om bågjakt är under handläggning. Ärendet har blivit försenat och jag kan inte svara på när det kommer ett beslut eller hur det kommer att se ut. Hälsningar PerR PER RISBERG NATURVÅRDSVERKET Naturresursavdelningen BESÖK: Valhallavägen 195, Stockholm POST: 106 48 Stockholm TELEFON: 08-698 85 34, FAX: 08-698 10 42 INTERNET: www.naturvardsverket.se Tänk på miljön innan du skriver ut det här mejlet
Publicerat Oktober 19, 200916 yr Hmm! Då vet vi hur det ligger till! Bara att vänta och se när det kommer eller om det kommer! JS
Publicerat Oktober 19, 200916 yr Ni har väl kanske svar inom sisi sådär 5 år skulle jag tro! Ja, det vet man aldrig! Kan gå fortare eller långsammare än så! Men är det nån brådska då? Ärendet blir ju ordentligt utrett om vi ger det 5 år till.
Publicerat Oktober 19, 200916 yr Ja, det vet man aldrig! Kan gå fortare eller långsammare än så! Men är det nån brådska då? Ärendet blir ju ordentligt utrett om vi ger det 5 år till. Nej, det vet man aldrig! Ja, det kan det ju göra men av den erfarenhet man har av myndigheters handläggning så tar det nog ett bra tag till. Går det fortare så får man nog sätta ett kors i taket. Det finns väl vissa här på forumet som vill ha det gk så fort som möjligt låter det som.
Publicerat Oktober 19, 200916 yr Nej, det vet man aldrig! Ja, det kan det ju göra men av den erfarenhet man har av myndigheters handläggning så tar det nog ett bra tag till. Går det fortare så får man nog sätta ett kors i taket. Det finns väl vissa här på forumet som vill ha det gk så fort som möjligt låter det som. Jo, vissa har ju velat införa nån form av revolutionsanda i förhandlingarna med naturvårdsverket och pressa fram ett besked. Visst, vi skulle säkert kunna få ett mycket snabbt svar på bågjaktsfrågan. Men frågan är bara om vi vill ha det svaret. Kanske bättre att låta allt ta sin tid och få ett beslut man önskar. Men det är ju som på hockeymatch! Dom bästa spelarna sitter alltid i publiken och skriker! För dom på plan vet ju inget och kan framförallt inte spela!
Publicerat Oktober 19, 200916 yr Jo, vissa har ju velat införa nån form av revolutionsanda i förhandlingarna med naturvårdsverket och pressa fram ett besked.Visst, vi skulle säkert kunna få ett mycket snabbt svar på bågjaktsfrågan. Men frågan är bara om vi vill ha det svaret. Kanske bättre att låta allt ta sin tid och få ett beslut man önskar. Men det är ju som på hockeymatch! Dom bästa spelarna sitter alltid i publiken och skriker! För dom på plan vet ju inget och kan framförallt inte spela! Helt rätt och domaren är alltid blind el. dömer åt det andra lagets favör.
Publicerat Oktober 19, 200916 yr Naturvårdsverket reviderar sina föreskrifter om jakt och statens vilt, dvs allt som gäller jakt. Om bågjakten kommer med, och vad utfallet blir, vet vi inte men det finns fler frågor som måste avhandlas inom föreskrifterna. Nu skall dessutom såväl rovdjursproppen som eftersöksproppen behandlas på onsdag, så det finns fler frågor än de nya föreskrifterna som NV rappt kommer tvingas hantera...
Publicerat Oktober 19, 200916 yr Naturvårdsverket reviderar sina föreskrifter om jakt och statens vilt, dvs allt som gäller jakt. Om bågjakten kommer med, och vad utfallet blir, vet vi inte men det finns fler frågor som måste avhandlas inom föreskrifterna. Nu skall dessutom såväl rovdjursproppen som eftersöksproppen behandlas på onsdag, så det finns fler frågor än de nya föreskrifterna som NV rappt kommer tvingas hantera... Precis! Bågjaktsfrågan är en liten del av ett större paket av jaktliga förändringar som kommer att släppas framöver. Bäst att låta verket få arbetsro och låta det ta sin tid. Även fast det är frustrerande att vänta.
Publicerat Oktober 19, 200916 yr Även fast det är frustrerande att vänta. Ähh då,,,mer tid till att öva då bara..
Publicerat Oktober 19, 200916 yr Ähh då,,,mer tid till att öva då bara.. Öva? Jag är färdigövad för länge sen!
Publicerat Oktober 19, 200916 yr Öva? Jag är färdigövad för länge sen! Jo beviset sitter i min ladugårdsvägg!
Publicerat Oktober 19, 200916 yr Jo beviset sitter i min ladugårdsvägg! Har du inte plockat ner den än? Det är ju på banan man ska göra sina misstag. Inte i skogen. Jojo, men i skogen skjuter jag jättebra, heter det ju (visst visst! Ta den om rödluvan också)
Publicerat Oktober 19, 200916 yr Jo beviset sitter i min ladugårdsvägg! Varför sätter du pilarna i ladugårdsväggen för? Låter dumt! Tror att du behöver öva mer.
Publicerat Oktober 19, 200916 yr Varför sätter du pilarna i ladugårdsväggen för?Låter dumt! Tror att du behöver öva mer. Satt en fluga där som jag sköt! Fast Roger tro inte det. Sanningen är att jag fick ett s.k gäddryck med dragarmen och kom åt avtryckaren. Jag hade skjutit 3 pilar i en hjortfigur på 50 meters håll. Den 4 pilen går 2 decimeter över ryggen på figuren och satt sig i en fluga som jag just då siktade på. Ja, ok! Det var ett skjuttekniskt fel i ankringsmomentet. Slappnade av för mycket med ryggmusklerna och vips ville strängen iväg. Shit happens!
Publicerat Oktober 21, 200916 yr Satt en fluga där som jag sköt! Fast Roger tro inte det.Sanningen är att jag fick ett s.k gäddryck med dragarmen och kom åt avtryckaren. Jag hade skjutit 3 pilar i en hjortfigur på 50 meters håll. Den 4 pilen går 2 decimeter över ryggen på figuren och satt sig i en fluga som jag just då siktade på. Ja, ok! Det var ett skjuttekniskt fel i ankringsmomentet. Slappnade av för mycket med ryggmusklerna och vips ville strängen iväg. Shit happens! Sådant kan hända. Har en polare som träffade ett plåttak två hundra meter bortom tavlan. I hans falll var det nog ingen fluga. Jag tror han slant under uppdraget.... Tur att vi bor lite ödsligt
Publicerat Juni 30, 201015 yr Nu har någon hört nått i ämnet! Jag ringde helt enkelt upp handläggaren Christer Pettersson och frågade. Svaret blev att man skall försöka ta tag i frågan under hösten igen, det som stoppat upp processen är EU direktiv ang levande fångstfällor för gris och lo som tagit all tid i anspråk. Vi surrade på lite i ämnet och konstaterade att jägare organisationerna varit positiva men att det även kommit in andra åsikter från annat håll, underförstått djurrätts organisationer av olika slag. Fick även höra att saker och ting tar sin tid och att vissa saker som man tagit beslut på har minsann tagit så långt som 10år på sig innan man gått till beslut!? Vad gör Bågjägare förbundet i frågan? pågår någon lobbyverksamhet? Låt inte "de andra" organisationerna få för mycket tid hos våra handläggare och tjänstemän för att inte tala om politiker, våra led måste balansera representationen annars kommer "de andra" att vinna. Det har skett förr, inte bara i detta land utan se bara hur jakten ser ut i Holland där jakten i princip är obefintlig pga effektivt lobbyarbete av "de andra" organisationerna medan jägarnas sida var tysta för att inte skapa debatt. Alfie som inte riktigt är överens med "de andra" i frågor gällande jakt och som längtar till att få jaga med båge i Sverige
Publicerat Juni 30, 201015 yr Nu har någon hört nått i ämnet!Jag ringde helt enkelt upp handläggaren Christer Pettersson och frågade. Svaret blev att man skall försöka ta tag i frågan under hösten igen, det som stoppat upp processen är EU direktiv ang levande fångstfällor för gris och lo som tagit all tid i anspråk. Vi surrade på lite i ämnet och konstaterade att jägare organisationerna varit positiva men att det även kommit in andra åsikter från annat håll, underförstått djurrätts organisationer av olika slag. Fick även höra att saker och ting tar sin tid och att vissa saker som man tagit beslut på har minsann tagit så långt som 10år på sig innan man gått till beslut!? Vad gör Bågjägare förbundet i frågan? pågår någon lobbyverksamhet? Låt inte "de andra" organisationerna få för mycket tid hos våra handläggare och tjänstemän för att inte tala om politiker, våra led måste balansera representationen annars kommer "de andra" att vinna. Det har skett förr, inte bara i detta land utan se bara hur jakten ser ut i Holland där jakten i princip är obefintlig pga effektivt lobbyarbete av "de andra" organisationerna medan jägarnas sida var tysta för att inte skapa debatt. Alfie som inte riktigt är överens med "de andra" i frågor gällande jakt och som längtar till att få jaga med båge i Sverige Det lobbas för fullt och arbetas i kulisserna, man har arbetat för denna fråga i över 10 år så du kan vara lung att bågjägarkåren arbetar hårt med detta, man ska också veta att det sällan lönar sig att tjata förmycket och ligga på, då blir det så mycket enklare för handläggande tjänstemän att helt sonika säga nej
Publicerat Juni 30, 201015 yr Det lobbas för fullt och arbetas i kulisserna, man har arbetat för denna fråga i över 10 år så du kan varalung att bågjägarkåren arbetar hårt med detta, man ska också veta att det sällan lönar sig att tjata förmycket och ligga på, då blir det så mycket enklare för handläggande tjänstemän att helt sonika säga nej Låter fint det, fick intrycket ändå av att det mest handlade om formalia, att man redan var klar på hur man skulle göra men att man måste ta ett formellt beslut. Affe som inte gillar byråkrati alla gånger
Publicerat Juli 1, 201015 yr Låter fint det, fick intrycket ändå av att det mest handlade om formalia, att man redan var klar på hur man skulle göra men att man måste ta ett formellt beslut.Affe som inte gillar byråkrati alla gånger Nu beror ju dessa förseningar inte på just bågjaktsfrågan. Som du fick veta så är det andra frågor som ska ingå i det "paket" ,som verket har för vana att släppa, som sinkar det hela. Det kommer ett beslut så småningom, vi kan inte pressa fram ett beslut. Du kan vara lugn över att det jobbas i kulisserna med bågjakten.