Publicerat November 8, 201312 yr ja, men finns det då inte någon klok jävel som förstår alla dessa kloka argument där dessa diskuteras. Alla kan ju inte sitta med tummarna i ..... sammtidigt och hela tiden. Eller!!!?
Publicerat November 8, 201312 yr Johan! Du kan ju komma till mig en helg, så sätter vi oss ner och författar en motion till SJF om att dom ska driva frågan. Sen kan vi lämna in den i olika kretsar så den kommer in från flera håll. Bågskytteförbundet verka iaf inte driva saken särskilt hårt.
Publicerat November 8, 201312 yr Nej Bågskytteförbundet är väl fortfarande livrädda för att ett eventuellt tillstånd för att jaga även skulle medföra licensplikt. Så var det i alla fall förr. Så att förlita sig på något stöd därifrån är nog inte någon framgångsstrategi. Däremot tror jag att Roger är något på spåren. Miljövänligt, Uthålligt, Säkerhet, och kanske även "urvalet". DVS normala skjutavstånd med båge liknar de avstånd från vilket t.ex. en Björn, Lo, Djärv m.m. kan "launcha" en framgångsrik attack. (På viltets villkor...)
Publicerat November 8, 201312 yr Och blyfritt, utan kemikalier som finns i krut. Avstånd till viltet gör att det finns färre faktorer som kan orsaka skadskjutning. Sen är det förmodligen så att det är de mest hängivna skyttar och jägare som skulle gå i skogen med båge.... Och inte de som ser vilt endast som levande mål. Vidare går det spekulera och fundera kring om inte bågen är mer "skonsam" mot vilter. En kula är "trubbigt" våld och påverkar mer än den söndertrasade vävnaden. En pilspets skär bara igenom och djuret "somnar in" utan att vara medveten om att det har hänt djuret någonting....
Publicerat November 8, 201312 yr Bågskytteförbundet verka iaf inte driva saken särskilt hårt. Bågskytteförbundet har aldrig drivit frågan om bågjakt.
Publicerat November 8, 201312 yr Och blyfritt, utan kemikalier som finns i krut. Avstånd till viltet gör att det finns färre faktorer som kan orsaka skadskjutning. Sen är det förmodligen så att det är de mest hängivna skyttar och jägare som skulle gå i skogen med båge.... Och inte de som ser vilt endast som levande mål. Vidare går det spekulera och fundera kring om inte bågen är mer "skonsam" mot vilter. En kula är "trubbigt" våld och påverkar mer än den söndertrasade vävnaden. En pilspets skär bara igenom och djuret "somnar in" utan att vara medveten om att det har hänt djuret någonting.... Låter ju jättesmart att arumentera för bågjakt genom att kritisera den traditionella jakten. Tror du att ni kommer få den stora icke-bågjagande massan med er genom att påstå att jakt med krutvapen är "mindre skonsamt" och "sprider kemikalier"? Argumentera gärna för er sak, men låt det inte ske på någon annans bekostnad!
Publicerat November 8, 201312 yr Låter ju jättesmart att arumentera för bågjakt genom att kritisera den traditionella jakten. Tror du att ni kommer få den stora icke-bågjagande massan med er genom att påstå att jakt med krutvapen är "mindre skonsamt" och "sprider kemikalier"? Argumentera gärna för er sak, men låt det inte ske på någon annans bekostnad! Jag väntade mig den här typen av svar.... Att jakt med gevär fyller sitt syfte och har en viktig funktion och plats, är det nog ingen som kritiserar eller argumenterar emot. Jag anser att det är en form av jakt som inte tillfogar onödigt lidande för djuren och inte heller belastar miljön i speciellt stor utsträckning. Om bågjakt skulle tillåtas så skulle jag fortfarande jaga med gevär till rätt stor del. Det är inte för att trampa på ömma tår, som jag argumenterar för bågjakten och hänvisar till att den jaktformen är tom mindre miljöbelastande än vanlig jakt. Utan för att påvisa att det inte finns några hållbara skäl till att vi inte redan har tillåtit bågjakt i landet. Bågjakten är faktiskt renare än jakt med skjutvapen. Inget bly i naturen/skjutbanor, inget bly i kött. Krut innehåller lite tungmetaller osv om än väldigt lite i förhållande till mycket annat som konsumeras. Men en skjuten pil lämnar inte något som är skadligt för miljön. Samt att i många fall så utsätts ett bågskjutet vilt för mindre stress och lidande än vid tex kulskott. Utan att för den skull betyda att kulskjutet vilt lider och stressas i onödan. Det är bara att bågen gör jobbet tom bättre i vissa fall, än vad kulan gör. Varför inte framföra det?!? Om vi tillåter jakt med skjutvapen, hur kan man neka bågjakt?
Publicerat November 8, 201312 yr Kan nog vara bra att vara övertydlig med att det handlar om en önskan att komplettera inte ersätta mer traditionella jaktvapen. Annars har man snabbt de missförstånd vi ser här ovan. Sax reagerar med taggarna utåt och det lär han inte vara ensam om.
Publicerat November 8, 201312 yr Jo det ligger nog något i det. Man kanske ska inleda varje inlägg i debatten med "som ett kompliment till traditionell jakt, är bågen ypperlig för att......"
Publicerat November 8, 201312 yr Bågskytteförbundet har aldrig drivit frågan om bågjakt. .... Bågjägarförbundet
Publicerat November 8, 201312 yr Ha ha, Ja det var minsann lite annorlunda... Men det är kanske på sätt och vis lite av ett påhopp på bågjägarförbundet. Har vi några representanter för dem här som vill brätta vad/hur ni driver frågan? Det stod ju inte så mycket i brevet ni skickade där ni bjöd in mig till att åter bli medlem...
Publicerat November 9, 201312 yr Ser man det ur säkerhets synpunkt så är sannolikheten att man råkar skjuta ett vådaskott mot en jaktkamrat ,bärplockare osv minimal!=) säkerhetsaspekten är inte att förringa när det gäller att framhäva bågjakt som något positivt.
Publicerat November 9, 201312 yr Va! Är det inte klart än ? Bågjakt har väll varit tillåtet flera år nu?
Publicerat November 10, 201312 yr Hoppsan! Den där lilla sverigedetaljen har helt gått mig förbi i alla år...
Publicerat November 27, 201312 yr Nästan ett år sedan jag besökte tråden nu, verkar inte hänt så mkt på förbundets sida, lite upp piffad och man har haft en annons, hurra... Jag började skjuta båge och var med i en bågjägarsektion redan för 24 år sedan och i princip har vi inte ens korsat startlinjen på den tid som förflutit. Är det någon som på allvar tror att det kommer att godtas som en jaktform i Sverige på den här sidan om nästa istid? Mitt hopp är sedan länge ute.
Publicerat November 27, 201312 yr Som alternativ för att komma in i jaktsektorn funderar jag på att nästla mig in i naturvårdsverkets innersta kretsar och där smida ett regelverk för bågjakt i guld. Skämt och sido så tror jag fortfarande att det finns hopp, tror det hade hjälp om man fått igång någon slags kampanj med målet att utöka intresset hos icke aktiva bågjägare (vanliga jägare och vanliga svenssons), men vem som ska dra i dem trådarna det vette tusan.
Publicerat Januari 6, 201412 yr Sök på " kula vs pil " på youtube så får ni se ett mycket intressant klipp.
Publicerat Januari 7, 201412 yr Japp, Jag vet många som sagt att pilen inte har tillräckligt med "död" i sig. Jag har tävlat i bågskytte i många år och jag har alltid sagt att kraften räcker till. Att man får skjuta rådjur med hagel men inte med pil tycker jag är märkligt..
Publicerat Januari 7, 201412 yr Japp, Jag vet många som sagt att pilen inte har tillräckligt med "död" i sig. Jag har tävlat i bågskytte i många år och jag har alltid sagt att kraften räcker till. Att man får skjuta rådjur med hagel men inte med pil tycker jag är märkligt.. Ett bra klipp som visar vad det handlar om. Eg helt obegripligt att vi inte får jaga med båge än! Kan iof förstå vissa argument om att rovdjur och "småvilt" typ fågel, hare osv inte skulle få jagas med båge. Men från rå upp till älg finns det inget argument mot bågjakt, som håller.(Iof med ung samma avståndsbegränsning som för hagelvapen...)
Publicerat Januari 9, 201412 yr Varfor inte fagel? OK flykt skytte ar svart. Men det ar inte all fageljakt som maste innebara skytte mot flygande fagel. Jakt pa Jarpe ar ett exempel jag garna skulle prova... // Henrik
Publicerat Januari 9, 201412 yr Japp, Jag vet många som sagt att pilen inte har tillräckligt med "död" i sig. Jag har tävlat i bågskytte i många år och jag har alltid sagt att kraften räcker till. Att man får skjuta rådjur med hagel men inte med pil tycker jag är märkligt.. Ja särskilt om dom i Afrika anser att en 3006 inte duger till storvilt, men det gör jaktpilen som då jämställs med 375HH(Som tydligen skulle vara kravet för att få jaga med kula enl klippet)
Publicerat Januari 9, 201412 yr Varfor inte fagel? OK flykt skytte ar svart. Men det ar inte all fageljakt som maste innebara skytte mot flygande fagel. Jakt pa Jarpe ar ett exempel jag garna skulle prova... // Henrik Allt vilt som vi kan tillåta bågjakt på är välkommet. Personligen skulle iaf jag önska att man började tillåta "upp ifrån". Dvs först göra älgen lovlig för bågen. Ett stort vilt som många gånger är lätt att komma nära. Döden i pilarna räcker iaf gott och väl till om man ser till erfarenheterna utomlands. Fågel i flykt eller vilt som är svåra att komma nära är kanske en sämre början. Det krävs mycket träning för att träffa små mål särskilt om avståndet börjar närma sig det max avstånd som bågen är praktiskt funktionell på och under rörelse. Det skulle kunna leda till lite för hög grad av skadskjutningar och bågen förbjuds igen innan de vilt bågen är bäst till, hunnit bli tillåtna.....(Rå, hjort, älg dvs lite större vilt som man kan passa eller smyga på in till korta avstånd.)
Publicerat Januari 10, 201412 yr 375 H&H är minsta tillåtna kalibern för att jaga afrikansk buffel. Men de rekommenderar att du går upp på några av 400 kalibrarna. 30.06 och liknande används till plain game, dvs. Mindre vilt som impala, vårtsvin, kudu och liknande. Det finns tabeller på detta. www.huntinginafrica.co.za/more-info/best-caliber-in-africa/