November 6, 200916 yr Sticker ut till skärgården om 2 veckor för att försöka ta en vitsvanshjort! Vi har sett många där ute nu och det är högbrunst när vi kommer dit. Med mig har jag en Grunt call (Tack JS!!) samt en decoy ( en av mina 3D figurer ) Jag hoppas att det funkar, ska jaga i minst 4 dagar och har ett par platser där vi matat in dem med äpplen och potatis, detta blir en test för att se om stammen är jaktbar, om den är det kommer jag arrangera resor dit nästa år!
November 6, 200916 yr dem med äpplen och potatis, detta blir en test för att se om stammen är jaktbar, kan du förklara hur man testar om en stam är jaktbar ?
November 6, 200916 yr Author kan du förklara hur man testar om en stam är jaktbar ? Enkelt, antalet djur per hektar är inte så stort, så vad jag ska testa är hur svårt/enkelt det är att locka in dem, samt smyga på dem, är det för glest med djur är bågjakt på dem mycket svårt och oddsen sjunker kraftigt, för mig personligen är det inget större problem, men ska man tex sälja jaktresor vill man veta att man har "goda" chanser att få fälla eller se djur. För övrigt är skärgårds miljön betydligt svårare att jaga då topografi och vegitation är annorlunda än vanlig skog och fält marker en stor utmaning mao.
November 6, 200916 yr Spännande !! Men du vet att det krävs bildbevis också, annars tror vi dig inte..
November 6, 200916 yr Author Spännande !!Men du vet att det krävs bildbevis också, annars tror vi dig inte.. Om vi fäller den första vitsvansen med båge på Åland, lovar jag att du får se bilder
November 6, 200916 yr Spännande !!Men du vet att det krävs bildbevis också, annars tror vi dig inte.. Jpeg or it never happened/Jpeg or gtfo
November 6, 200916 yr Om vi fäller den första vitsvansen med båge på Åland, lovar jag att du får se bilder Tvivlade väl iofs inte på det heller..
November 6, 200916 yr Sticker ut till skärgården om 2 veckor för att försöka ta en vitsvanshjort!Vi har sett många där ute nu och det är högbrunst när vi kommer dit. Med mig har jag en Grunt call (Tack JS!!) samt en decoy ( en av mina 3D figurer ) Jag hoppas att det funkar, ska jaga i minst 4 dagar och har ett par platser där vi matat in dem med äpplen och potatis, detta blir en test för att se om stammen är jaktbar, om den är det kommer jag arrangera resor dit nästa år! Synd att man har så svårt att ta ledigt just nu från jobbet. Annars hade jag hakat på ut dit. Ska ut nu på söndag och jobba övertid. Gör inget egentligen. Timpengen är ganska bra då. Jag kollar upp om jag har en chans att hänga på. Tror inte jag fixar en hel vecka. Men kanske man kan snylta åt sig nån dag ledigt. Vi får hålla det öppet så hör jag av mig. Annars får du väl tuta på med grunt callen! Ett tips! Kolla hur vitsvanshjortar låter innan du drar av säkkijärven polka med tutan! http://www.youtube.com/watch?v=9wVH1kxqT9k
November 6, 200916 yr Author Synd att man har så svårt att ta ledigt just nu från jobbet. Annars hade jag hakat på ut dit.Ska ut nu på söndag och jobba övertid. Gör inget egentligen. Timpengen är ganska bra då. Jag kollar upp om jag har en chans att hänga på. Tror inte jag fixar en hel vecka. Men kanske man kan snylta åt sig nån dag ledigt. Vi får hålla det öppet så hör jag av mig. Annars får du väl tuta på med grunt callen! Ett tips! Kolla hur vitsvanshjortar låter innan du drar av säkkijärven polka med tutan! http://www.youtube.com/watch?v=9wVH1kxqT9k Ha ha redan gjort det, gruntar så Lea kissar på mattan !
November 6, 200916 yr btw får man jaga vitsvans med båge i åland ? :F i finland får man inte iallafall :F
November 6, 200916 yr Author btw får man jaga vitsvans med båge i åland ? :F i finland får man inte iallafall :F Nää vi tänkte så här publikt begå jaktbrott Jo all utom älg kan vi jaga !
November 6, 200916 yr Nää vi tänkte så här publikt begå jaktbrott Jo all utom älg kan vi jaga ! fen ta era Öabor! när vitsvansen blir laglig att jagas i fastlandet köper jag min båge
November 7, 200916 yr Author fen ta era Öabor! när vitsvansen blir laglig att jagas i fastlandet köper jag min båge Blir de det blir även skogsren lovlig, det är vad finska förbundet arbetar för, men troligen kommer kraven öka, och att det innförs skjutprov samt IBEP krav, det är de signaler jag har fått i alla fall. Så dax att köpa båge nu och börja öva då
November 7, 200916 yr Blir de det blir även skogsren lovlig, det är vad finska förbundet arbetar för, men troligenkommer kraven öka, och att det innförs skjutprov samt IBEP krav, det är de signaler jag har fått i alla fall. Så dax att köpa båge nu och börja öva då ääh ja har naturtalang, no need för övning
November 7, 200916 yr ääh ja har naturtalang, no need för övning Ha ha! Du träffar inte en lada om du så inne i den! Så köp en båge och börja öva!
November 7, 200916 yr Jag skall också ut i vår skärgård på vitsvansjakt när jag kommer hem. Men med bössa och hund. Verkar finnas bra med hjort i skärgården, såg riktigt många ifjol när vi var ut. Det är lite märkligt att dom int vill etablera sig på fasta Åland bara. En teori på finska sidan jag ha hört är att rådjuren "knuffar" undan vitsvansarna när dom(rådjuren) ökar i antal. På ett ställe vi brukar jaga på finska sidan har vi stränga order att försöka skjuta alla rådjur vi sir pga denna teori. Stämmer den teorin så lär det aldrig bli nån vidare stam(vitsvans) på fasta Åland... ps får väl hoppas du blir den första föresten! ds
November 8, 200916 yr Author Jag skall också ut i vår skärgård på vitsvansjakt när jag kommer hem. Men med bössa och hund. Verkar finnas bra med hjort i skärgården, såg riktigt många ifjol när vi var ut. Det är lite märkligt att dom int vill etablera sig på fasta Åland bara. En teori på finska sidan jag ha hört är att rådjuren "knuffar" undan vitsvansarna när dom(rådjuren) ökar i antal. På ett ställe vi brukar jaga på finska sidan har vi stränga order att försöka skjuta alla rådjur vi sir pga denna teori. Stämmer den teorin så lär det aldrig bli nån vidare stam(vitsvans) på fasta Åland... ps får väl hoppas du blir den första föresten! ds Ett skäl är att vi har haft dåliga vintrar och isar, särkillt vid Delet, sen håller färjans turlista rännan öppen 24x7 när det inte är så kallt, så tillströmning öster ifrån är inte så stor som den borde vara. Hjorten simmar, men undviker nog den långa turen till Vårdö från Kumlinge/Enklinge. Jo jag tror också att rådjuren trycker undan hjorten, mest mat/revir som styr det. Vi får väl se om de kan bygga en stam här när de blir för många i skärgården. Vart ska du ?
November 8, 200916 yr Fiskötrakten. Du då? Ha pratat med en par som som jobbar på skärgårdsfärjorna och dom sir no en hel del hjort som simmar. Men det kan ju ha vartit kortare stäckor iofs. Men det ses ju nästan aldrig någe kalvar på fasta Åland. Det har ju skjutis vitsvanshjort(en bock) ända i Eckerö så nog finns det väl nån som smyger ikring. Hade en obs(av människor man kan tro på) på kalv och hind i Jomala ifjol på våra marker så jag var dit och tittade. Dom var int där då men jag hittade skit iaf. Men har aldrig sett spår på vinter hos oss. Sku var kul med mera jaktbara vilt på Åland.
November 8, 200916 yr Fiskötrakten. Du då? Ha pratat med en par som som jobbar på skärgårdsfärjorna och dom sir no en hel del hjort som simmar. Men det kan ju ha vartit kortare stäckor iofs. Men det ses ju nästan aldrig någe kalvar på fasta Åland. Det har ju skjutis vitsvanshjort(en bock) ända i Eckerö så nog finns det väl nån som smyger ikring. Hade en obs(av människor man kan tro på) på kalv och hind i Jomala ifjol på våra marker så jag var dit och tittade. Dom var int där då men jag hittade skit iaf. Men har aldrig sett spår på vinter hos oss.Sku var kul med mera jaktbara vilt på Åland. Nämen hej Tolle Markerna som jag har fått till förfogande ligger strax söder om Fiskö Nära Rogers, jag kommer att vara med på resan. Då skall vi med gemensamma medel utforska våra områden. Lär vara helt ok med hjort där, ser hjort dagligen där jag skall jaga. Men som Roger skriver så vet man ju inte om dom e jaktbara med våra bågar. Eller om det e hund som gäller. Men man håller tummarna för att stammen e stark och går att "locka in".
November 8, 200916 yr Tjenare PudD. Vilken datum sticker ni ut? Håller du till där ute hela tiden? Ifjol när vi jaga såg vi hjort på princip alla holmar. Såg även när vi körd båt. Hade turen att få skjuta bocken som jag har som avatar på drev för wachteln Tammi.
November 8, 200916 yr Tjenare PudD.Vilken datum sticker ni ut? Håller du till där ute hela tiden? Ifjol när vi jaga såg vi hjort på princip alla holmar. Såg även när vi körd båt. Hade turen att få skjuta bocken som jag har som avatar på drev för wachteln Tammi. Om inget kommer emellan så sticker jag ut fredagen den 20, Roger o gänget ngn dag före, men jobbar man så e det så illa! Bor nog i Mariehamn nu, tyvärr.. men min sambo har släkt där ute så det är via det, dom bad mig faktiskt att komma ut med bågen, så det e kul. Jo du det var en fin bock! vad vägde en sån pjäs? Ha ni prövat locka?
November 8, 200916 yr Vi vägd den int, tyvärr. Men mella tummen och pekfingret 57kg kanske. Vägd faktiskt hjärtat när jag kom hem å det var lite på 570g och är det som på älgar att det 1% av slaktvikten så stämmer ju det bra. Hade lockgrejer med men det blev int av. Ska si om vi hinner denna gång. Pinas själv på jobb just nu...
November 9, 200916 yr Author Fiskötrakten. Du då? Ha pratat med en par som som jobbar på skärgårdsfärjorna och dom sir no en hel del hjort som simmar. Men det kan ju ha vartit kortare stäckor iofs. Men det ses ju nästan aldrig någe kalvar på fasta Åland. Det har ju skjutis vitsvanshjort(en bock) ända i Eckerö så nog finns det väl nån som smyger ikring. Hade en obs(av människor man kan tro på) på kalv och hind i Jomala ifjol på våra marker så jag var dit och tittade. Dom var int där då men jag hittade skit iaf. Men har aldrig sett spår på vinter hos oss.Sku var kul med mera jaktbara vilt på Åland. Vi blir på Brändö, med en eventuell avstickare till Björkö beroende lite på mina gästers schema men vi åker ut på söndag (15e) och kommer ta en dag och fälla lite knipor med tänkte jag. Jo visst simmar de och ofta, men som du/de noterat kortare sträckor, Delet och den västra delen mot vårdö är ganska långa sträckor för dem, så där behöver de is att gå på ( tror jag i alla fall). Jo tycker också att det vore kul med en större stamm på fasta ön, men då måste vi nog plantera in ett 20 tal eller hoppas på några kalla vintrar med bilis !!
November 9, 200916 yr Author Om inget kommer emellan så sticker jag ut fredagen den 20, Roger o gänget ngn dag före, men jobbar man så e det så illa! Bor nog i Mariehamn nu, tyvärr.. men min sambo har släkt där ute så det är via det, dom bad mig faktiskt att komma ut med bågen, så det e kul.Jo du det var en fin bock! vad vägde en sån pjäs? Ha ni prövat locka? he he, tror det är överflödigt/lönlöst med lock när man hundjagar