Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nu bär det av!

Featured Replies

Publicerat

Går vi ihop ett gäng och röstar FÖR inplantering så är det grönt ljus. Om jag förstod saken rätt när jag var i dessa diskussioner tidigare. Behövs typ 25 eniga personer i en jaktvårdsförening för att man ska lyckas få igenom ett beslut att t.ex plantera in 20 djur.

Men om man vill att djuren ska funka tillsammans med rådjuren så funkar dovhjort enligt hörsägnen bättre än vitsvans. Men jag vet inte.

Dovhjorten och vitsvansen+ rådjur har olika beteshöjder. Doven och råen skulle därför passa bättre med varandra enligt personen som argumenterade för detta. Mindre konkurrans helt enkelt.

Mer bågvilt åt folket!

Publicerat
Går vi ihop ett gäng och röstar FÖR inplantering så är det grönt ljus. Om jag förstod saken rätt när jag var i dessa diskussioner tidigare. Behövs typ 25 eniga personer i en jaktvårdsförening för att man ska lyckas få igenom ett beslut att t.ex plantera in 20 djur.

Men om man vill att djuren ska funka tillsammans med rådjuren så funkar dovhjort enligt hörsägnen bättre än vitsvans. Men jag vet inte.

Dovhjorten och vitsvansen+ rådjur har olika beteshöjder. Doven och råen skulle därför passa bättre med varandra enligt personen som argumenterade för detta. Mindre konkurrans helt enkelt.

Mer bågvilt åt folket!

Det är hård konkurrens mellan dovhjort och rådjur, till förmån för dovhjorten, i allafall enligt Kjellanders forskningsresultat, och han är mig veteligen den ende som studerat detta vetabskapligt. Bättre kanske att satsa på vildsvin ;o) eller alternativt kronhjort

Publicerat
  • Författare

Mer bågvilt åt folket!

Man behöver inga tillstånd att plantera in vitsvans, det e bara att åka till riket och köpa en låda full!

Publicerat
Man behöver inga tillstånd att plantera in vitsvans, det e bara att åka till riket och köpa en låda full!

Skämtar du? Varför gör ingen det isåfall?

Publicerat
  • Författare
Det är hård konkurrens mellan dovhjort och rådjur, till förmån för dovhjorten, i allafall enligt Kjellanders forskningsresultat, och han är mig veteligen den ende som studerat detta vetabskapligt. Bättre kanske att satsa på vildsvin ;o) eller alternativt kronhjort

Vore kul men går inte, vildsvin skulle man aldrig få tillstånd till, för många potatisodlingar här, det skulle inte gå igenom

plenum!

Dov eller Kron behöver man tillstånd för, då dessa inte är endel av vår fauna, vitsvansen är det däremot.

Publicerat
  • Författare
Skämtar du? Varför gör ingen det isåfall?

Det är några som vill, dock är det kostsamt, men sen måste man komma överens om att inte jagar

dem på några år, annars går ju någon och skjuter din hjort du betalat 500€ för ^_^

Publicerat
he he, tror det är överflödigt/lönlöst med lock när man hundjagar ^_^

Haha, nja tänkte nog inte samtidigt ^_^ skall nog vara en riktigt brunstig tjur som stannar med en flåsande hund i bakhasorna :D

Publicerat
  • Författare
Haha, nja tänkte nog inte samtidigt :D skall nog vara en riktigt brunstig tjur som stannar med en flåsande hund i bakhasorna B)

Jo " Takes one to know one" som de säger ;)

Publicerat

"he he, tror det är överflödigt/lönlöst med lock när man hundjagar "-no shit scherlock... ;)

Men med kontaktlätet man kan locka in nån vilsen kalv som tappat bort morsan under hundjakten, går med rådjur och älg.

Som du skriver är det inget hinder att plantera ut vitsvanshjortar på Åland för dom räknas som en del av vår fauna. Men det kostar och så skjuter dom dom nästgårds när dom går dit. Finns nog många som skulle vara intresserade av att få dom till fasta Åland som jaktbart vilt, så pengarna borde int va så stort problem. Snarare det att dom blir skjutna.

Man behöver ju bara ha jakträtt på marken dom vistas på så får man skjuta. Skulle måsta vara någe liknande som med rådjur och älg där arealen och licenser begrännsar.

Roger: är du fortfarande med i Ålandsviltvårdare?

Publicerat
  • Författare
"he he, tror det är överflödigt/lönlöst med lock när man hundjagar "-no shit scherlock... ;)

Men med kontaktlätet man kan locka in nån vilsen kalv som tappat bort morsan under hundjakten, går med rådjur och älg.

Som du skriver är det inget hinder att plantera ut vitsvanshjortar på Åland för dom räknas som en del av vår fauna. Men det kostar och så skjuter dom dom nästgårds när dom går dit. Finns nog många som skulle vara intresserade av att få dom till fasta Åland som jaktbart vilt, så pengarna borde int va så stort problem. Snarare det att dom blir skjutna.

Man behöver ju bara ha jakträtt på marken dom vistas på så får man skjuta. Skulle måsta vara någe liknande som med rådjur och älg där arealen och licenser begrännsar.

Roger: är du fortfarande med i Ålandsviltvårdare?

Nej, det är jag inte (vill du veta varför tar vi det i ett PM)

Jo pengar finns på holmen, lika stor som en elefentpung! och precis lika svår att lägga rabarber på !

Publicerat

Såg två hjortar på en åker i Hammarland tidigare i höst... Hind och kalv gissar jag på... kanske en månad sen i Postadstrakten... Så dom smyger nog omkring på fasta holmen också...

Publicerat
  • Författare
Såg två hjortar på en åker i Hammarland tidigare i höst... Hind och kalv gissar jag på... kanske en månad sen i Postadstrakten... Så dom smyger nog omkring på fasta holmen också...

Jo då fast inte många, jag såg 4 Dovhjortar i Bommarsund i fjol

Publicerat

Vilka kön?

Publicerat
  • Författare
Vilka kön?

Hindar med kalv, det var dock på 250 meter och min kikare e inte så bra