Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Mattssons rökhörna.

Featured Replies

Publicerat

Hejhopp.

En underbar jaktdag. Första soldagen sen nån gång i september tror jag, och så sitter man med migränliknande huvudvärk så man inte orkar jaga...... Fyfan.

Så därför tänker jag i detta nu lägga igång ett projekt som jag tänker delge er på forumet om. Har sett att några har en Bradleysmoker här så det kan ju vara intressant för er kanske.

Jag ska gå och ta en rådjurssadel ur frysen.

Såga den i ca 2 cm skivor. (kotletter)

Marinera den med Vitlök, curry, chilipulver, honung, kaffe salt o socker i några timmar.(ett recept jag stulit från morsans lammtillagning bortsett från chilipulvret)

Sen ska hela härligheten in i röken på 138 graders värme i ca 30 minuter.

Sen ska det grillas ca 1 minut på varje sida.

Får se vad jag hittar på till sås och tillbehör. Råstekta kuber av potatis slår sällan fel.

Rapport kommer om hur det blev!

• Svar 57
  • Visningar 19,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Har just slukat 2 limpmackor med älgköttet jag rökte igår. Smakade heeelt ok :lol: Fast ditt recept måste nog provas.

Tror jag tar mig en till, blev lite sugen :lol:

Publicerat
  • Författare

Kan tro det! Man blir bortskämd med bradleyn.. Så förbannat!

Puhh, lägger in ett litet mellaninlägg här. Har just kapat ut sex kotletter ur en sadel. Flera orkade jag inte såga. Förbannade förkylning! Helt svag o vek!

Det blir 6 fjärilar alltså i en marinad. Vad jag gör med resten av sadeln återstår att se. Lägger den kanske i någon annan marinad o lägger den i röken på samma gång sen.

Publicerat

Har en pizza i ugnen nu med rökt älghjärta och västerbottensost :ph34r:

Publicerat
  • Författare
Har en pizza i ugnen nu med rökt älghjärta och västerbottensost :D

Låter inte helt fel det du :ph34r:

Jag ska göra nästan samma sak jag med.(eller så inte) Men jag äter inte hjärta i vanliga fall och jag tänkte prova mig på att laga korv till julen.

Receptet:

Rådjurshjärta o rådjursfärs o fläskfärs(en del späck också)

rött vin

gin

enbär

vitlökspulver

rosmarin

timjan

salt o peppar osv..

O allt genom kvarnen o in i fjälstret. Sen ska det rökas bara. O sen ere klart :P Vad tror du om det?

Det är ett recept taget ifrån "jägarens nya kokbok" fast där använde dom hjort

Publicerat

Pizzan var mumma :P Njuter nu av en kopp java som jag malt bönor i nyinköpta kvarnen, går ner det med. Vilken finsmakare man blitt på gamla dar :ph34r:

Du den korven lär det bli smak i! Hade åxå tänkt prova nåt sånt framöver men vill bli lite varm i kläderna då det gäller rökningen. Men premiären vart då lyckad.

Publicerat

Gör ni inget annat om dagarna än käkar? =)

Publicerat
  • Författare
Gör ni inget annat om dagarna än käkar? =)

är det inte det vi lever för? ;) Vad vi än gör så hamnar vi vid bordet i slutändan ändå. Allt vi gör leder oss dit <_<

Mvh !

Publicerat
Hejhopp.

En underbar jaktdag. Första soldagen sen nån gång i september tror jag, och så sitter man med migränliknande huvudvärk så man inte orkar jaga...... Fyfan.

Så därför tänker jag i detta nu lägga igång ett projekt som jag tänker delge er på forumet om. Har sett att några har en Bradleysmoker här så det kan ju vara intressant för er kanske.

Jag ska gå och ta en rådjurssadel ur frysen.

Såga den i ca 2 cm skivor. (kotletter)

Marinera den med Vitlök, curry, chilipulver, honung, kaffe salt o socker i några timmar.(ett recept jag stulit från morsans lammtillagning bortsett från chilipulvret)

Sen ska hela härligheten in i röken på 138 graders värme i ca 30 minuter.

Sen ska det grillas ca 1 minut på varje sida.

Får se vad jag hittar på till sås och tillbehör. Råstekta kuber av potatis slår sällan fel.

Rapport kommer om hur det blev!

De lät j-vligt smarrigt de där :D Pytt i pannan på tallriken tappade smaken helt plötsligt :D

Du funderar inte på att ge ut en rök bok :D

Publicerat
  • Författare
De lät j-vligt smarrigt de där :D Pytt i pannan på tallriken tappade smaken helt plötsligt :D

Du funderar inte på att ge ut en rök bok :D

hehe ja. Vi får se imorgon hur det smakar!

Ang boken, ja inte så dum idé. När man skrivit upp tillräckligt många recept osv här så kan man ju sammanfatta det på nåt vis kanske ^^

mvh

Publicerat
  • Författare

Det börja ta sig tror jag. Hoppas bara inte det blir för mycket röksmak i sadelbiten då jag har tänkt köra den i 4h o 20min. Den har vart i ca 2.5 timme nu så den börjar säkert bli fin. Kotletterna som jag hade ett annat recept på så satte jag in för ca 20 minuter sen. så dom kommer att få en röktid på ca 2h20min.

Huvudvärken har äntligen släppt. Har varit ute hela dagen, kan ju bero på det. Är så jävla jaktsugen så det finns inte! Men det fanns ingen återvändo efter att jag satt igång röken, då jag har tvångsbehov som tvingar mig att ha röken under kontroll fast den sköter sig själv...

Skulle ha vart jävligt fint o släppa tyskan idag.

Publicerat

Nu får ni ju sluta fresta oss!! :angry: har bara kallrökt innan men inser att jag måste skaffa en varmrök, tänkt bygga en flera ggr men de har aldrig blivit av, såg på blocket nu att Weber gör rökar.. läste någonstans att nån provat röka i en vanlig klotgrill och även typ aburökar. just nu känns en bradley ganska dyr...(får önska en av tomten)

så här ser min kallrök ut, tagit pressfiltar från pappersmaskinen som ja virat runt några torrgranar. brukar göra en laddning souvas varje vår.post-1935-1258896725_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare

Frän pryl! :angry:

Webers rök är inte fyskam den heller! Den kör du ju med grillbriketter som brinner/glöder i ca 4 timmar per sats! Vi har sålt ett gäng och ingen har kommit in o klagat iallafall :)

Men skulle jag satsa på rök så skulle jag nog åtminstone ta en Bradley manuell då. Den kostar en tusing mer ungefär än webers rök men är ändå lättare att kontrollera! Tror den kostar 470€ hos oss. o Weber-röken ca 350€.. Har inga exakta priser i huvet nu men nåt ditåt.

Sen ska man jämföra vad man får för 350€ av weber. och 470€ av Bradley. Bradley är ju ett välisolerat elektroniskt skåp.

Weber är en förstorad klotgrill. Ett välemaljerat plåtskal med 2 drag på.

Publicerat
  • Författare

Påtal om kallrökning. Nån som kan berätta vilket kött som går att röka så osv förutom fisk? O ändå få det att smaka gott samt att man inte blir sjuk av det. Liksom att kallröka kyckling o gris utan att grilla/steka det efteråt är ju självmord.

Publicerat
Påtal om kallrökning. Nån som kan berätta vilket kött som går att röka så osv förutom fisk? O ändå få det att smaka gott samt att man inte blir sjuk av det. Liksom att kallröka kyckling o gris utan att grilla/steka det efteråt är ju självmord.

röker mest älgkött även ren, samt provat skogsfågel (orre) röker med färsk björkved som får ligga å pyra i 8-12h beroende på storlek på köttet.

de e ju just de med att man måste steka lr grilla köttet innan man äter, mkt därför vill ja börja varmröka

Publicerat
  • Författare
röker mest älgkött även ren, samt provat skogsfågel (orre) röker med färsk björkved som får ligga å pyra i 8-12h beroende på storlek på köttet.

de e ju just de med att man måste steka lr grilla köttet innan man äter, mkt därför vill ja börja varmröka

Okej! Kan vara bra att ha koll på det!

Nu har jag rökt färdigt, smakade av lite och det var defenitivt färdigrökt. Hade alltihopa på grillen i ca 5-6 minuter o nu satte jag in det i ugnen så det hålls varmt medans jag lagar resten.

Förbannade skit att Alko är stängt idag. Skulle ha varit fint med en vinpava till detta.

Det blir ädelostsås till detta troligtvis.

Publicerat
  • Författare

Jaha, go vänner.

Rådjuret har gått och blivit torrt, väldigt torrt då jag klantade till det o lade in det i ugnen utan folie.... Men av dom smakprov jag tagit så är det fortfarande gott.

Tur är att man har mycket potatis och sås nu.

Inte ätit ännu, men här kommer såsreceptet:

150-200 gram smör.

2,5 dl grädde

~1msk kantarellbuljong(fond)

~1msk italiensk kalvbuljong(fond)

150-200g Aura blå.(blåmögelost)

3 mosade vitlöksklyftor.

nästan en halv lite gul lök, finhackad. både gula löken och vitlöken fräste jag först av allt tillsammans med smöret.

3-4 msk rödvin. (Hardys Crest, även samma ska vi dricka till maten)

Potatisen lagar jag såhär:

saltar o sätter på grillkrydda, ganska rikligt. Häller på raps eller olivolja, idag blev det olivolja.

Fräser igång allt med en stor klick smör per sats. Kastar sen i 1.5 vitlöksklyfta som får fräsa in i potatisen. (Blir skitgoda potatisklumpar där vitlöken hamnar)

Pannan har jag på ganska hett.

Sen när dom fått fin gyllenbrun yta slänger jag in dom i ugnen tills såsen är färdig och detta brukar funka för mig.

Publicerat
  • Författare

Man måste se o läsa för att förstå. Jag konstaterade just varför jag alltid har halsbränna efter helgerna. Konstigt?

Publicerat

Luktar infarkt lång väg med den såsen :rolleyes: men säkert god.

Ska till att lägga in mer kött i saltlag. Kan man lägga fågel å kött i samma lag? Ska salta in lite kanadicker.

Publicerat

Hej på er.

Jag har ett älgkalvshjärta i frysen vilket jag tänkt röka. Vågar jag skära detta i bitar och röka bitarna i en sån där liten rökugn ni kan se på bild här.

1835_s.jpg

• 2 weeks later...
Publicerat

Bump. ;)

Publicerat
Hej på er.

Jag har ett älgkalvshjärta i frysen vilket jag tänkt röka. Vågar jag skära detta i bitar och röka bitarna i en sån där liten rökugn ni kan se på bild här.

1835_s.jpg

Prova med några bitar först så slipp du förstöra ett helt hjärta :D

Publicerat
  • Författare

Goder afton i rökhörnan!

Idag fick jag ett infall att jag ville röka lax i Bradleyn! Det har jag inte testat på förut. Bara rökt kött förr.

For o köpte mig en stjärtbit. Fick då en idé till. Räkor! Tog ca 600-700 gram frysta räkor också!

Saltade in laxen ordentligt ca 40 minuter före jag matade in den i röken på 77 grader. Samma sak gjorde jag tyvärr med räkorna. Dom blev lite ettersaltiga många av dom men några går nog att äta :blush:

3 timmar prick lät jag allt stå i röken. 77grader. Laxen längst ner, räkorna näst högst upp. O det var fan de godaste jag ätit i fiskväg!

Potatis och tartarsås hade jag till detta!

Laxen var lite väl saltig på ytan precis. Så var nogranna med att skrapa bort allt salt före ni sätter in den i röken! Det drar i sig för jävla lätt alltså! Helt annorlunda än kött!

Lycka till!

mvh C-A the smokeychef.

Publicerat
Prova med några bitar först så slipp du förstöra ett helt hjärta :blush:

Ja det har du ju rätti. :D Ska testa.

Publicerat

Jag rökte ett par riktigt goda Macanodu 1968 i helgen. Jäklar vilket gott röka. B):D:P