Publicerat December 14, 200916 yr På ett julbord jag var på härom veckan så hade de lättrökta sillfileer i gräddfilssås med, om jag minns rätt, pepperrot. Det var vansinnigt gott. Vid sidan om den snabbgravade hälleflundran och de rökta andbrösten blev det julbordets favorit.. Kanske något att prova nu inför jul?
Publicerat December 18, 200916 yr Författare Goder kväll. Vill bara berätta att ikväll och imorgon kommer det att vara föreställning i denna tråd. Jag ska laga korv enligt receptet jag skrivit tidigare i denna tråd. Sen ska det rökas med hickorybriketter. Ikväll ska det malas o stoppas o sjudas. Imorgon blir det roligare. -> Rökning! Välkommna til mitt lilla party! Hoppas det uppskattas!
Publicerat December 18, 200916 yr Välkommna til mitt lilla party! Hoppas det uppskattas! De uppskattas vill jag lova, iallafall från mitt håll får se om man vågar sig på att göra de själv nån gång sen, är bortskäm då våra älg jaktledare jobbar på ett rökeri, så han brukar fixa både korv och rökning annars men som sagt, kanske vågar sig på att prova själv nu
Publicerat December 18, 200916 yr Måste dela med mig av ett laxrökarrecept jag fastnat för: Köp en stor, färsk laxsida och dela på mitten. Mixa en kruka basilika, två vitlöksklyftor, en näve soltorkade tomater och svartpeppar. Salta fisken (tjockare med salt där fisken är som tjockast). Bred på det mixade och fäll ihop de båda sidorna. Låt stå ett dygn i kyl invirat i plastfolie. Rök sedan ca två timmar i 80 grader. Uhh va gött!
Publicerat December 18, 200916 yr Författare Måste dela med mig av ett laxrökarrecept jag fastnat för:Köp en stor, färsk laxsida och dela på mitten. Mixa en kruka basilika, två vitlöksklyftor, en näve soltorkade tomater och svartpeppar. Salta fisken (tjockare med salt där fisken är som tjockast). Bred på det mixade och fäll ihop de båda sidorna. Låt stå ett dygn i kyl invirat i plastfolie. Rök sedan ca två timmar i 80 grader. Uhh va gött! En kruka basilika? hur menar du? en hel växt?!? ETT DYGN!? Blir det inte ettersalt? Tyvärr har jag inte möjlighet att börja med korven ikväll. Det jag kommer att göra är att studera hur man gör korv en gång till, kanske stycka upp rådjursbogarna i småbitar, o läsa bruksanvisningen på kvarnen en gång till. Mindre risk att allt går åt helvete då. Tjejen ska upp tidigt på jobb imorgon så hon måste sova och kvarnen för alldeles för mycket oljud för att jag ska få börja mala ikväll
Publicerat December 19, 200916 yr Röker as i speak. Kastade in en fårfiol på 1 kg. Hur länge röka en sån? Kan ju inte ta länge.? Tänkte sätta in termometern i den och köra den till ca 70 grader. Eller ska den vara rödare än så?
Publicerat December 19, 200916 yr Författare God kväll! Jag har inte brutit mitt löfte ang korven! Men jag sitter på morsans dator just nu. Jag råkade slå min i 2 bitar tidigare idag då jag fick ett smärre nervsammanbrott då datorn hakade upp sig när jag spelade jaktspel! Bilder och historia om min verksamhet ligger alltså lite på is för tillfället. Men det kommer sen när jag får ny dator tillbaka. Just nu är iallafall korven i röken på 88 grader med hickorybriketter och det doftar ljuvligt! Mvh !
Publicerat December 19, 200916 yr Författare Röker as i speak. Kastade in en fårfiol på 1 kg. Hur länge röka en sån? Kan ju inte ta länge.? Tänkte sätta in termometern i den och köra den till ca 70 grader. Eller ska den vara rödare än så? Först: ÄR du eskimo1 som bytt alias? tycker jag känner igen råttan där på bilden? Fårfiolen lär nog ta sina timmar. Kör du 77 graders temp i röken gissar jag på 4,5-6 timmar. Fiol menar du bog eller stek förresten? Får skulle jag nog personligen köra lite varmare än 70 grader t.om. 75 kanske? Den är nog fortfarande bra röd då. Min rådjursstek körde jag ju till 70 grader och den var fortfarande RÅ från 1 cm innanför "skalet". Kan vara värt att betänka. Kan ju ha varit att termometern var på fel ställe men jag lyckades inte få till den steken nåmer så den fick tyvärr slängas. ;( Inte ens fast jag körde den på Webern i 250 grader över 1 timme blev den nå bättre.. Vill poängtera att man ska verkligen ge köttet tid när man röker det!
Publicerat December 19, 200916 yr Först: ÄR du eskimo1 som bytt alias? tycker jag känner igen råttan där på bilden?Fårfiolen lär nog ta sina timmar. Kör du 77 graders temp i röken gissar jag på 4,5-6 timmar. Fiol menar du bog eller stek förresten? Får skulle jag nog personligen köra lite varmare än 70 grader t.om. 75 kanske? Den är nog fortfarande bra röd då. Min rådjursstek körde jag ju till 70 grader och den var fortfarande RÅ från 1 cm innanför "skalet". Kan vara värt att betänka. Kan ju ha varit att termometern var på fel ställe men jag lyckades inte få till den steken nåmer så den fick tyvärr slängas. ;( Inte ens fast jag körde den på Webern i 250 grader över 1 timme blev den nå bättre.. Vill poängtera att man ska verkligen ge köttet tid när man röker det! Stämmer, eskimo här Körde den till 70 grader och den verkar då ha blivit bra men man får väl se när man kommer på djupet i i den. Det är en bogbit jag rökt. Får väl köpa en ny om den skulle vara "rökt"
Publicerat December 19, 200916 yr Författare Stämmer, eskimo här Körde den till 70 grader och den verkar då ha blivit bra men man får väl se när man kommer på djupet i i den. Det är en bogbit jag rökt. Får väl köpa en ny om den skulle vara "rökt" Finns fler lamm i krokarna säkert . Har tagit ut korvarna ur röken nu jag. har haft dom på 77-88 grader. Dock har inte röken orkat upp ofta över 75 grader så.. Men 2 timmar o 40 minuter hade jag dom i och fanimig detta var det godaste i korv - väg jag ätit! Helt underbart! Rekommenderar starkt att ni provar på detta om ni har 7 timmar över nån helg eller dag nu fram till jul kanske? Det gick åt 2 killingbogar.. ca 800 gram sidfläsk och resten av receptet står i stort sett på sida ett i denna tråd.. Men ska detaljera upp allt lite bättre när jag får dator igen! Finns en hel del saker man behöver tänka på när man lagar korv som inte står så noga i kokböckerna märkte jag! mvh en nöjd korvmakare!
Publicerat December 23, 200916 yr Får skulle jag nog personligen köra lite varmare än 70 grader t.om. 75 kanske? Den är nog fortfarande bra röd då. Min rådjursstek körde jag ju till 70 grader och den var fortfarande RÅ från 1 cm innanför "skalet". Kan vara värt att betänka. Kan ju ha varit att termometern var på fel ställe men jag lyckades inte få till den steken nåmer så den fick tyvärr slängas. ;( Inte ens fast jag körde den på Webern i 250 grader över 1 timme blev den nå bättre.. Vill poängtera att man ska verkligen ge köttet tid när man röker det! Ni måste skämta, era köttbitar måste vara torrare än formpressat sågspån...
Publicerat December 23, 200916 yr Ni måste skämta, era köttbitar måste vara torrare än formpressat sågspån... Tror att det är läge för en ny termometer där... Jag kör mitt kött till ~65c och jag har inget problem med att köttet blir för rött.. 70c kör jag om det är fett och jag vill ha det "lite torrare" det är då i allafall helt "genomstekt"
Publicerat December 24, 200916 yr Vad blir det för rökverk på era julbord nu? Själv ska jag ha Fårfiol, Kanadagås, fläskbog och skinka. Hoppas det räcker
Publicerat Januari 8, 201016 yr Har ett JULA-rökskåp. Har rökt lite av varje. Funkar bra. Bumpar in för att hållas uppdaterad.
Publicerat Mars 17, 201016 yr Vet någon nån bra ritning på en enkel rök man kan bygga hemma, (oljefat med rökgång etc har jag sätt och jag letar efter något i den stilen) Dock skulle jag behöva ritningarna!
Publicerat Juni 24, 201015 yr Författare Vet någon nån bra ritning på en enkel rök man kan bygga hemma, (oljefat med rökgång etc har jag sätt och jag letar efter något i den stilen) Dock skulle jag behöva ritningarna! Svårt att göra något enkelt med bra resultat. Du kan ju inte heller bygga den i vad för material som helst då vissa material ger ifrån sig giftiga tungmetaller osv. Mvh.
Publicerat Juni 24, 201015 yr Författare En stor laxstjärt i röken just nu. Enbart saltad. Tänkte dock på ett tips att delge er som är intresserade men inte så inne på temperaturer osv. Rök lax och övrig fet fisk i 82 grader. Inte under. Röker man den i 80+ så smälter det vita fula fettet och blir snyggt! Bättrar även smaken. Röker man den i ca 75 grader så blir den vitrandig och ful. Ställde in tiden på 3 timmar nu, men den blir säkert klar snabbare. Återkommer. Mvh amatörkocken
Publicerat Juni 24, 201015 yr Författare Även grillen ska värmas imorgon. (Weber Mastertouch 57cm) Just marinerat lammracks med rödtjut och ramslök som huvudsmak och sen lite chili, farinsocker och KIWI(gör att köttet mörnar (tips) ) och lite salt osv osv.. Glömde dock vitlöken ;(
Publicerat Juni 24, 201015 yr Har ett recept på röktlax eller öring... Ta en file hur stor du vill väljer du själv och salta in rikligt med salt och sen en natt i kylen och på morgonen skivar du på citronskivor lägger på fisken... eventuellt lite dill och in i kylen igen in några timmar till i kylen Har en kalixrök som jag endast använder björkved i då det kan ta smak av annan ved... in med fisken i vamrök sen brukar jag elda upp så den håller 80-90 grader i 1-2 timmar beronde på hur storfisk man har... ett bra tecken på fisk är ju då man kan ta i fenor och dom lossnar Fisken riktigt smälter i munnen
Publicerat Augusti 28, 201015 yr I morron ska jag prova min nyinköpta bradley rök på riktigt för första gången. 2 laxar skall rökas och ett älghjärta en tunga och en rulle samt 2 tjäderbröst. Ska bli spännande! Återkommer med rapport när jag är klar!
Publicerat September 13, 201015 yr I morron ska jag prova min nyinköpta bradley rök på riktigt för första gången. 2 laxar skall rökas och ett älghjärta en tunga och en rulle samt 2 tjäderbröst. Ska bli spännande! Återkommer med rapport när jag är klar! Inte klart än? ;)
Publicerat September 20, 201015 yr Inte klart än? Hej igen... Jag lovade att komma med en rapport, bättre sent än aldrig. Laxen vart gudomligt bra. Tog med mig lite av varje till jobbet och tjäderbröstet var det som tog slut först. Allt vart kanonbra!! Passade på att röka ett gäng habanero oxå och det kan jag absolut rekommendera. Det slutatade inte bättre att en jobbarkompis oxå beställde en bradley smoker! Kommer att bli mycket rökande i höst kan jag lova. Ska prova att göra egen korv framöver. Tacksam om det finns fler här som har lite recept man kan prova. (Finns dåligt med recept på svenska tyvärr) Men det kanske vi kan fixa genom att vi lägger upp dom här.
Publicerat Januari 13, 201115 yr Dålig fart i den här tråden... Kallrökning månne Fick hem min Bradley Orginal igår så ikväll ska jag provköra några puckar och se lite hur den reagerar på tempen med olika inställningar. Är det nån som testat att köpa tjockskivat bacon (inte fläsk, även om det säkert funkar också) och lägga skiva för skiva på gallren. Borde bli rätt okej kan jag tycka, även röktiden borde vara ganska kort. Vad kan det tänkas röra sig om i tid vid säg 90 grader. En timme känns overkill
Publicerat Januari 13, 201115 yr Författare 20-30 minuter. . kasta in dom när röken är igångkörd och ordentligt varm.
Publicerat Januari 13, 201115 yr Har du testat kallröknig? har 2 vildsvinsskinkor som ligger i saltlake nu och tänkte kallröka dessa. Mvh Donny