Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Mattssons rökhörna.

Featured Replies

Publicerat

Nu står Bradleyn utanför garaget och puttrar.

Kör den tom en stund så ev odörer av plast eller nåt hinner gå ur.

Köpte några skivor rimmat fläsk och en 29 kr/kg rimmad å färdigkokt "julskinka" också, den delade jag på hälften och ska strax ner och lägga det i röken.

• Svar 57
  • Visningar 19,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
  • Författare

Har du testat kallröknig?

har 2 vildsvinsskinkor som ligger i saltlake nu och tänkte kallröka dessa.

Mvh Donny

bara att röka på.. men dom tar nog tolv timmar minst..

mvh

Publicerat
  • Författare

Nu står Bradleyn utanför garaget och puttrar.

Kör den tom en stund så ev odörer av plast eller nåt hinner gå ur.

Köpte några skivor rimmat fläsk och en 29 kr/kg rimmad å färdigkokt "julskinka" också, den delade jag på hälften och ska strax ner och lägga det i röken.

resultatet blir du nöjdare med sen när röken gått ca 20 timmar och blivit inkörd ordentligt! bli inte besviken idag menar jag, eftersom röken är ny!

Publicerat

Har kört en första batch i Bradleyn nu, utöver den kokta "julskinkan" som jag delade och lättrökte under testkörningen i torsdags. Skinkan blev över förväntan för att bara ha legat inne i ca en timme. Till och med morsan som gnäller på allt tyckte dett det blev toppen bra :blink: Det skivade fläsket blev väl sådär.

Men i lördags kastade jag in tre bitar rimmat sidfläsk, en rygg från hare samt stekarna från densamma. Även ett rådjurslår som som styckats ner till innerlår, fransyska och ytterlår.

Först fick viltköttet ligga i 10-11% saltlag i 1½ dygn och sen lastade jag röken med kött/fläsk.

Snittade 80-90 grader och lät allt ligga dryga 7 timmar. Gillar när det är lite hårdare rökt så det blev faktiskt riktigt bra! Fläsket skulle jag personligen vilja haft med i saltlagen några timmar också för jag tyckte det blev lite för dåligt salt.

Men summasumarum är tummen upp :wub:

Publicerat

Fråga till Herr Mattsson;

Skall bygga mej en rök framöver har jag tänkt och har ett spirorör som jag skall ha mellan rökhuset och eldstaden. Funderar på diametern på det röret, blir de för stort med 126mm eller är de risk att röken hinner kylas ner och de inte blir nog varmt?

Publicerat
  • Författare

hur långt ska det vara? svårt dedär.

man använder sig av den metoden för att kallröka. så antingen provar du dig fram eller så isolerar du röret med 50mm brandull för att inte få för kraftig kylning.

Publicerat

Hade tänkt ha den en meter eller där ikring.

Men kanske får tänka om lite om de är så man gör en kallrök. På ritningen jag sett som jag tänkte utgå ifrån kallade dom de för varmrök!

Hmm får nog fnula vidare en stund till..

Publicerat
  • Författare

jag skulle isolera.

mvh