Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Rovdjursföreningen vill plocka valpar i lyorna

Featured Replies

Publicerat

Svenska Rovdjursföreningen i Västra Götaland yttrar sig över den kommande vargjakten. Man säger nej till jakt och föreslår istället att vargvalpar ska plockas ut ur lyorna, vid 14 dagars ålder.

Jag tror att det handlar om ett desperat grepp från deras sida. De vet att de flesta människor reagerar känslomässigt när de ser en liten varelse, av vilken art det än månde vara. Naturligtvis kommer många att reagera med föräldrainstinkten när de ser bilder i tidningarna på dessa ingrepp. Jag skulle inte heller tro att exempelvis kvällspressen är främmande för att skildra sådana saker. Jag har 25 år bakom mig som journalist och kan se löpsedlarna:

VALPEN

TAS FRÅN

SIN MAMMA

- OCH SKA DÖ

Dessutom i tidningen: Se det gripande inslaget, se valpens ångest i webb-TV

Säkert är SRF:s representanter förtvivlade över jakten och nu tror de sig ha hittat en väg in i svenska folkets hjärtan. Jag tror att vårt motdrag måste vara att visa upp alla vargdödade hundar. Vad tror ni?

• Svar 50
  • Visningar 6,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat
Jag tror att vårt motdrag måste vara att visa upp alla vargdödade hundar. Vad tror ni?

Ja så vitt jag vet finns det redan en tidning som gör det, jag tror du vet vilken jag syftar till...

Tomas

Publicerat

Ibland känns det frestande att låta rovdjursförening stå för sitt förslag och låta dem själva stå för nackskottet på en vargvalp ;) . Men det ska väl till någon blodtörstig jägare så de får någon att klaga på :rolleyes:

Publicerat
  • Författare

Ja visst, men jag menar i dagstidningarna, de som alla läser.

Publicerat

Givetvis så påverkar det ju vem som helst att se alla dessa vargdödade hundar. Det är ju defenitivt inget som bör sluta uppmärksammas, skam vore väl det!!!

Publicerat
Svenska Rovdjursföreningen i Västra Götaland yttrar sig över den kommande vargjakten. Man säger nej till jakt och föreslår istället att vargvalpar ska plockas ut ur lyorna, vid 14 dagars ålder.

hur vet dom när de är 14 dagar ? inte kan väl alla gryt vara bevakade med kamera och etc ?

Publicerat

Jag är inte säker på att bilder på vargtagna hundar är bra. Jyckarna jagar ju för att vi släpper dem i skogen, det kan slå tillbaka på de hänsynslösa jägarna som låter hundarna kuta runt i skogen. Jag personligen har aldrig gillat dessa bilder, de tjänar inget produktivt syfte.

Mvh!

Publicerat

Just det.. måste vara jävligt pedagogiskt att plocka valpar ur lyor, då lär sig vargarna att grytjägare är inte att leka med men jägare utan spade är ofarliga samt deras hundar...

Publicerat

Jag tror att det handlar om ett desperat grepp från deras sida. De vet att de flesta människor reagerar känslomässigt när de ser en liten varelse, av vilken art det än månde vara. Naturligtvis kommer många att reagera med föräldrainstinkten när de ser bilder i tidningarna på dessa ingrepp. Jag skulle inte heller tro att exempelvis kvällspressen är främmande för att skildra sådana saker. Jag har 25 år bakom mig som journalist och kan se löpsedlarna:

VALPEN

TAS FRÅN

SIN MAMMA

- OCH SKA DÖ

Dessutom i tidningen: Se det gripande inslaget, se valpens ångest i webb-TV

Säkert är SRF:s representanter förtvivlade över jakten och nu tror de sig ha hittat en väg in i svenska folkets hjärtan. Jag tror att vårt motdrag måste vara att visa upp alla vargdödade hundar. Vad tror ni?

Vårat motdrag måste ju vara att fråga Svenska rovdjursföreningen vad dom har tänkt att göra med valparna. Det är ju dom som vill göra det. Ska dom ha dom som husdjur eller gasa ihjäl dom.

Publicerat
grytjägare är inte att leka med men jägare utan spade är ofarliga samt deras hundar...

Ingen nyhet direkt :rolleyes:;);)

Publicerat
  • Författare

De ska tagas av daga, skriver SRF i Västra Götaland. Men i följande mening undrar man hur opinionen kommer att reagera på det.

Publicerat
  • Författare

Jag intervjuade vargforskaren Olof Liberg i en annan fråga och fick då svaret att valparnas födsel är väldigt begränsad i tid. Utan att vara säker nu, tror jag att han sa att de föds i början av maj. Ta dock tidsangivelsen med en nypa salt.

Publicerat
  • Författare

Men snälla du, hur ska vi annars kunna nå Svensson, hon och han som egentligen är likgiltiga inför vargen, eftersom de aldrig, eller sällan, vistas i naturen? De är lätta att övertyga om att vargen ska finnas eftersom den är så "himla fin". Hur kan det var kontraproduktivt att allmänheten får se sanningen av vargens återinträde. Det absolut viktigaste, så som jag ser det, är att vi löshundsjägare aldrig ger upp och slutar släppa våra hundar. Då kommer debatten att sakta dö ut. Vill du det?

Publicerat
De ska tagas av daga, skriver SRF i Västra Götaland. Men i följande mening undrar man hur opinionen kommer att reagera på det.

Men det måste komma fram att det är SRF som ska ta dom av daga. Och då är ju frågan till dom hur DOM ska göra det. Det är inte vi jägare som vill ta dom små söta valparna, vi vill ju ha bort dom stora stygga vargarna :P

Publicerat
  • Författare

Det tror jag inte på en sekund. Naturligtvis är det vi blodtörstiga jägare som ska ha ihjäl valparna. Själv kommer jag inte att delta i vargjakten, låt dem som bestämt att vargen ska återiföras ta hand om det.

Publicerat
Jag är inte säker på att bilder på vargtagna hundar är bra. Jyckarna jagar ju för att vi släpper dem i skogen, det kan slå tillbaka på de hänsynslösa jägarna som låter hundarna kuta runt i skogen. Jag personligen har aldrig gillat dessa bilder, de tjänar inget produktivt syfte.

Mvh!

Förstår vad du menar och du kan ha delvis rätt. Men man ska komma ihåg att dessa människor inte har något eller väldigt lite över för jakt eller helt enkelt inte förstår jakt överhuvudtaget. Många säger ju håll hunden kopplad så är det inga problem, men skulle jag hålla min kopplad året runt så hade jag nog fått springa milen mer än bara på sommaren om man skulle få lung och ro! Plus att det inte blir nån jakt :P

Men för sakens skull kanske dom gör bäst i och stanna hos jägare och folk som vet vad jakt är?...

Publicerat

jag tvivlar starkt på att kommer bli nån mer jakt efter sånt tilltag

fast det kan ju slå tvärsom också speciellt om båda förbunden trycker hårt på att det är srf som ville att det ska ske på det viset än att jaga dom på traditonellt sätt

Publicerat
  • Författare

Jo visst, en tanke, men jag tror att logiska tankar och känslor är olika saker. Tänk dig själv vilken avsky för jägarkåren avlivning av söta valpar kan väcka hos allmänheten.

Publicerat
Jo visst, en tanke, men jag tror att logiska tankar och känslor är olika saker. Tänk dig själv vilken avsky för jägarkåren avlivning av söta valpar kan väcka hos allmänheten.

Det nackas ju x antal ungar av olika sorter på djurparker varje år, utan att det blir några större skriverier..

Publicerat
  • Författare

Tipsa kvällspressen så får vi ser var det slutar.

Publicerat
Men snälla du, hur ska vi annars kunna nå Svensson, hon och han som egentligen är likgiltiga inför vargen, eftersom de aldrig, eller sällan, vistas i naturen?

Många av dessa människor anser dock att jägare får skylla sig själva då de släpper sina hundar "vind för våg" i vargaland, så de kommer inte att påverkas i den riktning du hoppas på, snarare tvärtom misstänker jag som stöter på dem lite överallt på olika ickejaktliga fora.

Publicerat
Tipsa kvällspressen så får vi ser var det slutar.

Ingen nyhet för dem, då dom brukar nämna det i nån notis, men någon folkstorm har då inte jag märkt av.

Publicerat

självklart kommer det att bli så men då gäller det att det inte är jägare som sköter avlivningen utan det är SFR personal eller NVV personal

hur jag står i frågan är

ja till jakt

nej till avlivning av valpar

Publicerat

Vi vet nog rätt väl vad den breda majoritet som vill ha varg i Sverige tycker om avvägningen löshundsjakt eller varg. Jag törs nog påstå att en majoritet av svenskarna inte ens vet vad löshundjakt är. Att de då skulle vilja värna de söta familjemedlemmar våra hundar är genom att ta bort vargen till förmån för löshundsjakten är knappast realistiskt. Se bara på hur dags- och kvällspress hanterar de fall där människor blivit rovdjursangripna... En marknadsföring av vargtagna hundar i dags- och kvällspress är att be om ytterligare restriktioner i hundjakten.

Om vi ska låta de som bestämmt att vi ska ha varg sköta vargjakten så blir det ingen jakt. Helt enkelt eftersom det inte gör dem något alls om vi har 1000 vargar. Så att strunta i vinterns vargjakt är ungefär lika intelligent som att pissa på sig då det är kallt.

Publicerat
Vi vet nog rätt väl vad den breda majoritet som vill ha varg i Sverige tycker om avvägningen löshundsjakt eller varg. Jag törs nog påstå att en majoritet av svenskarna inte ens vet vad löshundjakt är. Att de då skulle vilja värna de söta familjemedlemmar våra hundar är genom att ta bort vargen till förmån för löshundsjakten är knappast realistiskt. Se bara på hur dags- och kvällspress hanterar de fall där människor blivit rovdjursangripna... En marknadsföring av vargtagna hundar i dags- och kvällspress är att be om ytterligare restriktioner i hundjakten.

Om vi ska låta de som bestämmt att vi ska ha varg sköta vargjakten så blir det ingen jakt. Helt enkelt eftersom det inte gör dem något alls om vi har 1000 vargar. Så att strunta i vinterns vargjakt är ungefär lika intelligent som att pissa på sig då det är kallt.

+1

Tycker vi ska vara försiktiga med att besvara dumheterna och vad vi besvarar dom med för risken är överhängande att det slår tillbaka ännu värre då jakt är ett känsligt ämne hos många människor oavsett varg lr inte

Gäst
Det här ämnet är nu stängd för ytterligare svar.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.