Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Rovdjursföreningen vill plocka valpar i lyorna

Featured Replies

Publicerat

Själv så tycker jag att det låter som en ganska bra idé. Ett lätt sätt att beskatta vargstammen särskilt med hänsyn till den genetiska aspekten. Genetiskt värdefulla föryngringar sparas och "inavlade" kullar plockas bort.

Självklart ska det även bedrivas jakt på vuxna individer, men att plocka kullar kan vara ett bra komplement.

Jag antar att trådskaparen mfl protesterade lika mycket när jakten på rävungar blev tillåten igen. Det borde ju vara lika hett stoff för kvälspressen.....

• Svar 50
  • Visningar 6,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat
Det tror jag inte på en sekund. Naturligtvis är det vi blodtörstiga jägare som ska ha ihjäl valparna. Själv kommer jag inte att delta i vargjakten, låt dem som bestämt att vargen ska återiföras ta hand om det.

Den här ståndpunkten har jag väldigt väldigt svårt att förstå. :D

Om vi som är jägare inte vill jag jaga vargen kan man ju fråga sig vem som ska göra det? Inte kommer de som är för vargarna att göra det i alla fall...det är nog många som tycker att "ju fler desto bättre" och de tycker så klart att vi lika gärna kan ha 21000 vargar. Hoppas du att bönder och övriga djurägare kommer att hålla den svenska vargstammen på 210 djur? Det kommer ju knappast att bli ett tvång att alla medborgare ska delta i vargjakten eller att vi alla ska hålla vargfångarutrustning eller vargfällor i våra villaträdgårdar... :P För inte är det väl så att du hoppas att våra folkvalda i riksdagen och att de eventuellt ska låta "lagens långa arm" polisen ska sköta all vargjakt? :P

Eller hoppas du att hela situationen ska gå "överstyr" så att du kan stå i ditt hörn och säga "Vad var det jag sa...nu får ni skylla er själva!" Jag menar i så fall har du fått lägga löshundsjakten på hyllan för gott i många år och det är väl inte det du vill? B)

Publicerat

Om man någon gång ska få vargarna att känna rädsla för människan och kanske även hunden i samband med människan gör vi nog klokast i och jaga dom ovan jord inte under. Detta borde nog till och rovdjursföreningen förstå, att vi inte kan ha tamvargar som springer omkring...

Publicerat
Vi vet nog rätt väl vad den breda majoritet som vill ha varg i Sverige tycker om avvägningen löshundsjakt eller varg. Jag törs nog påstå att en majoritet av svenskarna inte ens vet vad löshundjakt är. Att de då skulle vilja värna de söta familjemedlemmar våra hundar är genom att ta bort vargen till förmån för löshundsjakten är knappast realistiskt. Se bara på hur dags- och kvällspress hanterar de fall där människor blivit rovdjursangripna... En marknadsföring av vargtagna hundar i dags- och kvällspress är att be om ytterligare restriktioner i hundjakten.

Om vi ska låta de som bestämmt att vi ska ha varg sköta vargjakten så blir det ingen jakt. Helt enkelt eftersom det inte gör dem något alls om vi har 1000 vargar. Så att strunta i vinterns vargjakt är ungefär lika intelligent som att pissa på sig då det är kallt.

+2!

Publicerat
Om man någon gång ska få vargarna att känna rädsla för människan och kanske även hunden i samband med människan gör vi nog klokast i och jaga dom ovan jord inte under. Detta borde nog till och rovdjursföreningen förstå, att vi inte kan ha tamvargar som springer omkring...

Var inte så säker på det... B) Det är väl trevligt om vargen vore lite mindre skygg så att fler får se den! :P

Men jag håller med om att det verkar vara bäst att jaga vargen med hund.

Publicerat
Jag är inte säker på att bilder på vargtagna hundar är bra. Jyckarna jagar ju för att vi släpper dem i skogen, det kan slå tillbaka på de hänsynslösa jägarna som låter hundarna kuta runt i skogen. Jag personligen har aldrig gillat dessa bilder, de tjänar inget produktivt syfte.

Mvh!

Japp. Jag har, vid 2-3 tillfällen det senaste året, hört icke-jägare ondgöra sig över att jägare skiter i sina hundar så till den milda grad att de låter dem jaga där varg finns. Jag gillar inte resonemanget, men det finns där, och det är alltigenom naivt att tro att bilder på vargtagna hundar skulle justera folkopinionen. Det sänker acceptansen för jakt på det hela taget och när dessa budskap ALLTID ackompanjeras av SGT-puckona så, tja, ni fattar...

Som Linkis sade, det är sannolikare att det resulterar i restriktioner på jakt med hund.

Publicerat
  • Författare

Du är jätteduktig på att såga förslag, herr Berg, men vad har du för konstruktiva idéer?

Publicerat
  • Författare

Jag kontrar, hur har du tänkt själv?

Publicerat

Låta bli att överreagera på patetiska utspel kanske?

Publicerat
  • Författare

Jag tror tvärtom, att delta i en fullständigt meningslös vargjakt (med tanke på löshundsjakten) är som att pissa på sig. Det blir lite varmt i början, sedan bara kallt och obehagligt.

Publicerat
Jag tror tvärtom, att delta i en fullständigt meningslös vargjakt (med tanke på löshundsjakten) är som att pissa på sig. Det blir lite varmt i början, sedan bara kallt och obehagligt.

Hur menar du då? Utveckla gärna resonemanget är du snäll.

Publicerat

Nå, det finns nog andra som tar upp den bollen.

Vad gäller detta och andra panikartade utspel, så ta det nu lugnt och tänk efter- på tisdag presenteras siffror och om två veckor kommer Naturvårdsverkets vargjaktsföreskrifter som det jobbat med hårt sedan beslutet i Riksdagen. Tror ni verkligen att ett utspel om att nacka valpar på detta stadium kommer att påverka vad som står där? Get real...

Publicerat
  • Författare

Du får gärna kalla mina inlägg för patetiska, jag är demokrat och bjuder på det. Om du är intresserad av debatt förklarar du i alla fall hur du menar. Jag kan inte låta blir att undra: Är du berörd av vargen, hur jagar du då (ärligt nyfiken)? Om inte, kan du åtminstone inte hysa emapti med oss som är det?

Ibland kan jag inte undvika att grubbla på om sådana kommentarer som du levererade just nu, är ett led i hela tanken - att ett fåtal ska bära hela bördan av vargen och att de som inte drabbats ska kunna dra en lättnadens suck.

Publicerat
  • Författare

Vad är ditt recept då - att vi ska upphöra med löshundsjakten och att hela grejen sakta ska falla i glömska? Det är i alla fall inte den väg jag ser ser som framkomlig. Ska vi rädda löshundsjakten måste vi stå upp för den och fortsätta släppa hundarna, trots att förlusterna kommer att vara smärtsamma. Filosofiskt sett: En tax som dödas av en varg lider väl inte mer än ett rådjur eller en älg.

Jag ser på mina egna löshundar att de mår pyton av att inte få vara lösa.

Publicerat
Du får gärna kalla mina inlägg för patetiska, jag är demokrat och bjuder på det. Om du är intresserad av debatt förklarar du i alla fall hur du menar. Jag kan inte låta blir att undra: Är du berörd av vargen, hur jagar du då (ärligt nyfiken)? Om inte, kan du åtminstone inte hysa emapti med oss som är det?

Ibland kan jag inte undvika att grubbla på om sådana kommentarer som du levererade just nu, är ett led i hela tanken - att ett fåtal ska bära hela bördan av vargen och att de som inte drabbats ska kunna dra en lättnadens suck.

Hör nu här; patetisk har inte jag tagit i min mun. Och det var inte dig jag avsåg med panikartad heller, utan Rovdjursföreningen. De slåss nu sjävlfallet med näbbar och klor och sträcker sig efter de sista halmstråna. Allt jag säger är att vi inte skall låta oss dras ner av dem. Nu står vi på tröskeln till att få börja göra något åt problemen, och då begriper jag inte varför du inte fokuserar på hur vi gör det på bästa sätt?

Publicerat

Nacka valpar från gryt är nog rätt dumt enligt mig. Vargen ska lära sig att hålla sig undan för människor och hundar, inte föredra att röra sig kring oss. Nuförtiden värkar det ju som att vargen vet att när hundskallen ekar i skogen, då är det en enkel matbit serverad..

Ut med stora folkdrev och jaga av skogarna så det bara visslar om det, lär vargarna att människovittring = obehagligt.

När det gäller eftersök på vargen så finns det nog några herdehundar i Sverige som säkerligen kan klara jobbet galant.

Jag förstår inte varför folk är skeptiska till att hjälpa till att jaga varg, lite barnsligt över det "varg-kramarna vill ha dom, då får dom ta reda på dom också!" det funkar inte så, vi som _inte_ vill ha dom får väll se till att få bort en del av dom nu när vi äntligen ska få chansen till laglig jakt på dem.

Behövs det pass-skyttar till vinterns jakt så ställer jag mer än gärna upp!

Publicerat
Vad är ditt recept då - att vi ska upphöra med löshundsjakten och att hela grejen sakta ska falla i glömska? Det är i alla fall inte den väg jag ser ser som framkomlig. Ska vi rädda löshundsjakten måste vi stå upp för den och fortsätta släppa hundarna, trots att förlusterna kommer att vara smärtsamma. Filosofiskt sett: En tax som dödas av en varg lider väl inte mer än ett rådjur eller en älg.

Jag ser på mina egna löshundar att de mår pyton av att inte få vara lösa.

Då föreslår jag att du följer mitt recept och tar ditt ansvar och jagar varg enligt de föreskrifter som kommer. Eller skall vi andra dra det lasset och riskera våra hundar tills det är säkert nog för dig?

Du gör dock självfallet som du själv vill...

Publicerat
  • Författare
Hur menar du då? Utveckla gärna resonemanget är du snäll.

Jo, vi i jägarkåren blir tillslängda ett köttben i form av jakt på några få vargar. Det kommer inte att betyda varken från eller till när det gäller löshushundsjakten. Är man jägare känns det kanske fränt att skjuta en varg, men i slutändan signerar vi bara ett kontarakt om att vi accepterar vargen.

Förstår du?

Publicerat
  • Författare

Räven har inte närmelsevis så stort nyhetsvärde som vargen, inte så många ivriga anhängare heller. Rätta mig om jag har fel.

Publicerat

"never argue with a idiot they will lower you to their level and then beat you with experience" och nu menar jag rovdjursföreningen, jag har som bekant "äran" att bo i samma stad som ordföranden Krister P (dessutom biologilärare på min gammla gymnasieskola)

Andreas

Publicerat
  • Författare

Sorry, jag missförstod i hastigheten. Visst kan det vara som du skriver om SRF, att de griper efter halmstrån. Men egentligen är väl inte deras tanke så utopisk, om man ser till vilket jakthat de hyser i grunden. Om de lyckas övertyga allmänheten om att det är bäst att naturen får sköta sig själv, kanske vi ska förbjuda jakt och skriva ut P-piller till viltet istället. Det finns de som förespråkar sådana lösningar.

Du menar att vi står på tröskeln till att få göra något åt problemet. Min inställning är att den förestående jakten inte kommer att lindra hotet mot löshundsjakten det minsta. Jag tror dessutom att problemen med vargen inte ens har startat och försöker därför inrikta mig på hur opinionen kan vändas. Jag tror nämligen inte att svenska folket insett vad det innebär att ha vild varg, uppemot 70 kilo tung och 90 centimeter hög, lös i vårt samhälle.

Men det är möjligt att jag har dubbla foliehattar på huvudet. Jag ska kolla det i kväll, innan jag lägger mig.

Publicerat
Jo, vi i jägarkåren blir tillslängda ett köttben i form av jakt på några få vargar. Det kommer inte att betyda varken från eller till när det gäller löshushundsjakten. Är man jägare känns det kanske fränt att skjuta en varg, men i slutändan signerar vi bara ett kontarakt om att vi accepterar vargen.

Förstår du?

Tror du på fullaste allvar att vi har nått annat att göra än att acceptera att vargen är här för att stanna?

Jag tycker att vi har kommit en bit på väg då vi fått till jakt på varg, sen om det kom påverka dom värst drabbade områdena kan inte jag svara på. Troligtvis inte denna vinter men på sikt så kan kanske denna vargjakt i vinter öppna för en bättre förvaltning av vargen så att löshundsjakt blir möjligt igen inom vissa områden.

Det är iaf min åsikt

Publicerat
Du är jätteduktig på att såga förslag, herr Berg, men vad har du för konstruktiva idéer?

Tja, vanliga resonemang kanske? Jag sätter ALLTID dessa diskussioner när de kommer upp bland bekanta med resonemang i stil med följande:

"man bor inte i Gäddede för det rika kulturlivet eller de spännande restaurangerna - det finns bara ett enda skäl att bo i de norra inlandsområdena och det är jakten. Ni vet ju hur man delar in året i före och efter älgjakten, samhället står still däremellan. Jakten är vidare en extremt stark social markör, är man en bra jägare har man respekt med sig, är man ingen jägare är man ingenting. Klart att folk blir desperata..."

Det där är resonemang som biter. Folk är till och med beredda att tumma lite på sin mulleskole-inympade "klart vi skall ha varg" när de fattar att jakten är religiöst viktig. Men när Riksjägarna verkar göra det till sitt signum att försöka få in så många uppkäkade hundar som möjligt är det bara korkat, folk fattar ändå att det inte är snyggt när en hund blir uppäten. Att man försöker föra fram just sönderbitna hundar är helt enkelt bara korkat och kontraproduktivt.

Publicerat
kanske vi ska förbjuda jakt och skriva ut P-piller till viltet istället. Det finns de som förespråkar sådana lösningar.

Dessa påfund betraktas som knäpap också i vegankretsar. Att det dyker upp en insändare ibland innnebär inte att det är en samhällsströmning.

Publicerat
  • Författare

Jag fattar inte vad du menar herr Berg. Ska vi använda ditt citat om Gäddede och älgjakten i debatten? Skojar du? :lol:

Gäst
Det här ämnet är nu stängd för ytterligare svar.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.