Publicerat November 25, 200916 yr Hämtade Sako 75:an idag från bussgods som jag böt till mig av Herrberg. Den var faktist finare än jag väntat mig, han påstod att den var "välanvänd tror jag ordet var. Men den verkar mest ha stått i skåpet Närå, lite skavanker var det allt men inte alls farligt. Jag är nöjd med bytet. Började redan igår kväll att tillverka en lådnyckel till den så jag kan knäcka loss pipan på den. Kunde inte svarva klart förräns idag då jag inte visste måttet på lådan men nu är det gjort. Ska imorrn och tigga till mig lite maskintid hos kompisen i fräsen då min inte riktigt går än Måste bara säga, faaaaan vilken skön stock det är på sako´s bössor. Öppet pistolgrepp med handutfyllnad, passar mina dasslock alldeles utmärkt O balans har dom lyckats med åxå. Får hoppas att profilen på 6 mm pipan stämmer med den här men det tror jag den ska göra. Vill minnas den var 14 mm i mynningen. Posten hade mindre bråttom så slutstycket får jag hämta först imorrn
Publicerat November 25, 200916 yr Hämtade Sako 75:an idag från bussgods som jag böt till mig av Herrberg. Den var faktist finare än jag väntat mig, han påstod att den var "välanvänd tror jag ordet var. Men den verkar mest ha stått i skåpet Närå, lite skavanker var det allt men inte alls farligt. Jag är nöjd med bytet. Började redan igår kväll att tillverka en lådnyckel till den så jag kan knäcka loss pipan på den. Kunde inte svarva klart förräns idag då jag inte visste måttet på lådan men nu är det gjort. Ska imorrn och tigga till mig lite maskintid hos kompisen i fräsen då min inte riktigt går än Måste bara säga, faaaaan vilken skön stock det är på sako´s bössor. Öppet pistolgrepp med handutfyllnad, passar mina dasslock alldeles utmärkt O balans har dom lyckats med åxå. Får hoppas att profilen på 6 mm pipan stämmer med den här men det tror jag den ska göra. Vill minnas den var 14 mm i mynningen. Posten hade mindre bråttom så slutstycket får jag hämta först imorrn Det var ju det jag sade, det kändes lite ågrenaktigt där men det var ändå det som var tvunget att hända. Jag behövde en stadigare klass2:a och tja, hos dig fanns ju en välskjutande sak färdig komplett med extra pipa, 20MOA picatinnyskena och allt. På dess lista står en del fågel, ett tvåsiffrigt antal rådjur, några bävrar och några rävar och grävlingar. Riktigt mysig pang, helt klart. Jag hade inte bytt bort den om jag inte visste att den skulle få komma till ett fint hem. Dock kan det vara läge att fossa pipan, den är rostkänslig som fan... Nåja, niu har jag laddat mina först 6x46´5-plugg, efter lite tittande i quickload-tabeller och jämförelser mellan olika krut landade jag i 26gr Vv135 bakom en 80gr Norma blyspets. Känns aggressivt men stabilt. Någon som har lust att göra en QL på förväntad hastighet? Skall flexa ut från jobbet i morgon eftermiddag och testa. Jag har inte tänkt att börja med att leta optimala laddningar, om den är acceptabel skjuter jag in den med denna och det får fungera vintern ut. Laddningar blir vårens projekt.
Publicerat November 25, 200916 yr Ja öva upp färdigheterna nu om jag gör slag i saken och skickar upp min till dig. Denna tråd ska följas.. /Lasse
Publicerat November 25, 200916 yr Författare Ja öva upp färdigheterna nu om jag gör slag i saken och skickar upp min till dig./Lasse Ska göra det Tyvärr Herrberg så har min QL tagit semester verkar det som Ska hämta skivan hos kompisen och installera på nytt, vore väl f-n om man inte skulle få igång det.
Publicerat November 26, 200916 yr Författare Fick fräst färdigt verktyget och tillverkade backar i stål med bussningar i aluminium. Klämde fast pipan med lite Rosin emellan och lös kom den. Satt inte alls märkvärdigt hårt. Kan ha att göra med att gängan var indränkt med solventer eller annat. Aldrig sett maken till skitigare låda, tror herrberg har gyttjebadat med bössan Men positivt var att den tar ganska jämnt på alla tre klackar så dom behöver jag inte röra. Ska bara plana av lådan framtill så man har den helt plan och får ett bra moment mot den. Får ta nån bild och lägga ut sen.
Publicerat November 28, 200916 yr Författare Svarvat bussningar till indikeringsstången(långt ord) för att kunna indikera lådan då den ska tas i framkant. Blir ju enda ingreppet på lådan. Vilken dag som helst kommer jag nog ihåg kameran
Publicerat November 28, 200916 yr Du är produktiv det gillar jag, vad blir det för pipa och twist? Skulle vara skoj om någon testar en lågt laddad 80gr. Hornady i denna kaliber då den borde fungera utmärkt till trädskällarjakt är utan projekt nu en pipa och bult i denna kaliber skulle gå att lura sig själv att man måste skaffa
Publicerat November 28, 200916 yr Författare Du är produktiv det gillar jag, vad blir det för pipa och twist?Skulle vara skoj om någon testar en lågt laddad 80gr. Hornady i denna kaliber då den borde fungera utmärkt till trädskällarjakt är utan projekt nu en pipa och bult i denna kaliber skulle gå att lura sig själv att man måste skaffa Blir en LW med 10" twist. Vet att stigge har haft en TCU som är en improved version an denna och han har haft den till trädskällarjakt. Borde gå fint att ladda ner en sån här åxå kan man tycka. Ska kolla med QL o se!
Publicerat November 28, 200916 yr Författare 22 gr Norma 201 ger 733 m i en 55 cm pipa. Går säkert att ladda lägre åxå med annat krut. Är det för snabbt? Vilken fart hade du tänkt dig?
Publicerat November 28, 200916 yr 22 gr Norma 201 ger 733 m i en 55 cm pipa. Går säkert att ladda lägre åxå med annat krut. Är det för snabbt? Vilken fart hade du tänkt dig? Det var en rätt lämplig fart men skulle nog testa något snabbare för reducerad laddning N110 eller Red Dot om man vill skjuta riktiga fjuttisar. Har laddat subsonisk till 7bren med Red Dot rätt skoj att höra vinande kulor när man har dämpare men det blir lynnig precision tyvärr.
Publicerat November 29, 200916 yr Upp med bilderna Mats! Skitkul att du får komma igång med denna bössa, är riktigt avis att jag ännu inte kan sätta igång här hemma men snart så...
Publicerat November 29, 200916 yr Aldrig sett maken till skitigare låda, tror herrberg har gyttjebadat med bössan Jajjemen! Det har varit ett par bäverträsk med den där den inte har varit såååå fräsch efter avslutade övningar. Är det någon som funderar på varför jag ställer frågor om rostfritt, fosfateringar, kompositkolvar...?
Publicerat November 29, 200916 yr Författare Jajjemen! Det har varit ett par bäverträsk med den där den inte har varit såååå fräsch efter avslutade övningar. Är det någon som funderar på varför jag ställer frågor om rostfritt, fosfateringar, kompositkolvar...? Börjar förstå
Publicerat December 5, 200916 yr Författare Har jobbat åt kompisen på verkstan i veckan så har inte haft tid övers till nåt bygge. Men fick en halvtimme till övers igår i svarven på jobbet så jag började tillverka en jigg för att spänna upp lådan i svarven. Blir en enkel modell, gängad stång med 2 bussningar genom lådan och upp i svarven. Tog hem material för bussningar och lånade hem en brotsch till dem. Bilder kommer snart
Publicerat December 5, 200916 yr När du sålde din förra 6x45:a skrev du att man kunde få en 221 rem fireball pipa också fungerar det som med utbytbara pipor eller att man kan ha den ena eller andra. Bara lite nyfiken alltid kul att läsa om alla vapenbyggen Lycka till
Publicerat December 6, 200916 yr Författare Det var som ett bytessytem på den. Blir samma på den här fast med 3 pipor.
Publicerat December 6, 200916 yr Det var som ett bytessytem på den. Blir samma på den här fast med 3 pipor. 3? 6x45 OK 221 Fireball OK ...???
Publicerat December 6, 200916 yr Inte för att jag ska svarar men då det andra projektet är en hypersnabb lätt kula så torde väl den tredje pipan bli en .300 Whisper För du är väl ingen mellanmjölks kille Mats
Publicerat December 6, 200916 yr Inte för att jag ska svarar men då det andra projektet är en hypersnabb lätt kula så torde väl den tredje pipan bli en .300 Whisper För du är väl ingen mellanmjölks kille Mats 300 Whisper lär det nog bli ja...
Publicerat December 6, 200916 yr 300 Whisper lär det nog bli ja... vilken klass är 300 whisper ? för jag antar det är en grov kula och väldigt liten hylsa
Publicerat December 6, 200916 yr 300 Whisper lär det nog bli ja... vilken klass är 300 whisper ? för jag antar det är en grov kula och väldigt liten hylsa
Publicerat December 6, 200916 yr Författare Inte för att jag ska svarar men då det andra projektet är en hypersnabb lätt kula så torde väl den tredje pipan bli en .300 Whisper För du är väl ingen mellanmjölks kille Mats yup, blir en whisper. vilken klass är 300 whisper ? för jag antar det är en grov kula och väldigt liten hylsa Sökte som en klass 2 och fick det utan bekymmer. Skjuter ju alla kulor från 125-240 gr i den. Med 240 gr så är det nog en klass 3 men räven lär inte märka nån skillnad
Publicerat December 6, 200916 yr Hur fungerar bytessystemet? Krävs det inskjutning efter att du bytt pipa? Verkligen intressant o spännande projekt du har för dig Man blir riktigt inspirerad
Publicerat December 6, 200916 yr ok, med risk för att (som vanligt) få er andra att dra på smilbanden men vad har en 300Wisper som inte en 6x45 har förutom en massa vikt. /Lasse
Publicerat December 6, 200916 yr ok, med risk för att (som vanligt) få er andra att dra på smilbanden men vad har en 300Wisper som inte en 6x45 har förutom en massa vikt./Lasse Låg hastighet