Publicerat December 6, 200916 yr Vill ha Vill ha ja med. Det verkar lovande. Ska nu läsa på lite mera /Lasse
Publicerat December 6, 200916 yr nu förorenar jag tråden med en youtubklipp det är en dämpad 300 whisper mot en odämpad 6.8 spc
Publicerat December 6, 200916 yr Författare http://www.youtube.com/watch?v=4KOVaWMkxBM...feature=related ännu en!
Publicerat December 16, 200916 yr Författare Går åt h-vete detta. Skulle göra klart jiggen för att svarva av lådan och upptäckte att jag saknar drevet till växellådan som gör att jag kan köra 1,5 mm i stigning på gängan Tycker det börjar likna troll
Publicerat December 20, 200916 yr Författare Rökte lite kött åt min gamla instruktör som jag hade då jag gjorde verkstadsutbildningen och passade på att fråga han om drevet jag saknade i svarven. Tänkte som så att han kör en trådgnist på jobbet och med en sån är det ju en smal sak att gnista ut ett drev. Vi kikade lite på det drev jag hade och det visade sig att det bara var felmärkt märkt 28 men det var 25 kugg som jag behövde Fick en stund över mellan blöjbytena så jag rusade ut i smedjan och började tillverka jiggen för lådan och bussningarna till den. Hade bara 40 mm axel så det blir en del att avverka då den ska ner till 24 mm på gängan och bara 11 mm där bussningarna sitter. Rätt coola bilder, ser ut som chucken står still men spånorna flyger i alla fall. Bilder på färdig jigg kommer strax. Tog även bilder på sätena i lådan och det syns på bilden att alla tre klackar har kontakt så där kommer jag inte att lägga nån energi. Kommer som sagt bara ta framkant på lådan. Nu förstår ni varför jag undrade vad Herrberg har haft för sig med bössan tidigare
Publicerat December 21, 200916 yr Författare Lådan är rak och pipan är gängad nästan klart. Man får springa mellan huset o smedjan när tid infinnes.
Publicerat December 21, 200916 yr Tänk den som ändå satt inne med dina kunskaper och prylar. Lutar åt att det nog kan bli bra detta. /Lasse
Publicerat December 22, 200916 yr Lådan är rak och pipan är gängad nästan klart. Man får springa mellan huset o smedjan när tid infinnes. Detta löses enklast genom att flytta in soffa samt hustru i smedjan.... Glöm inte spisen och kylen.
Publicerat December 22, 200916 yr Författare Tänk den som ändå satt inne med dina kunskaper och prylar.Lutar åt att det nog kan bli bra detta. /Lasse Hade hoppats på det men har ett litet problem. Gängan nyper sista 2-3 mm och jag hittar inte vad som är felet provat med märkfärg men hittar det ändå inte. Förmodligen gängan i lådan som skevar en bit in. Men ändå lite märkligt då orginalpipan går lätt. Bara leta vidare. Detta löses enklast genom att flytta in soffa samt hustru i smedjan.... Glöm inte spisen och kylen. Skulle säkert uppskattas
Publicerat December 22, 200916 yr Fe se här nu om jag har förstått dig rätt... Du gängar och det skär sig längst in.... Hmm... Ja du har väl för lite glid på'n?
Publicerat December 22, 200916 yr Författare Fe se här nu om jag har förstått dig rätt...Du gängar och det skär sig längst in.... Hmm... Ja du har väl för lite glid på'n? När jag filar ner gängan längst ut på pipan så går den hyfsat lätt faktiskt. Får nog skaffa en gängtapp och rensa gängorna i lådan vad det lider. Är ju ingen exotisk gänga så det löser sig nog. Däremot har jag tabbat mig rejält idag. Som Robban vet ska man inte bygga bössa när man är stressad. När vi gjorde hans 260 så svor jag att aldrig bygga när jag har ont om tid men va fan Ett patronläge hinner man ju riva mellan blöjbytena, eller Dundrade in rivaren alldeles för djupt så det vart till att skära efter pipan lite, ingen fara så men kopiöst irriterande. Snacka om att lura sig själv att stressa. Man förbrukar dubbelt minst, med tid när man rättar till misstagen Nåja, nu har jag kamrat och kapat whisperpipan till 45,5 cm. Ska ju krönas så den blir väl nån mm över 45 cm klar. Om gud där god så hinner jag kröna och gänga pipan imorrn men jag är skeptisk då det ska rivas en vägg, sättas upp gips, spacklas o tappeseras imorrn åxå.
Publicerat December 22, 200916 yr Gissar på att det inte blir mycket tid över för vapen smide med så mycket annat att stå i. /Lasse
Publicerat December 22, 200916 yr Författare Gissar på att det inte blir mycket tid över för vapen smide med så mycket annat att stå i./Lasse Man tar ju dom tillfällen som ges kan man säga. Men det är inte bara barn som tar tid, är ju allt annat man har å stå i. Men en sak är säker ALDRIG mer stress vid svarven. Är ju en säkerhetsgrej också man ska tänka på. Har sett bilder på en tjomme som åkte med chucken in i svarven och det var ingen vacker syn. Men jag hann kapa pipan på 375:an då jag sprang ut i garaget och gjorde en brasa Är numera 50 cm lång. Shit va smidig den skulle va utan dämpare på, fast den blir hyfsad med åxå
Publicerat December 28, 200916 yr Författare Provade första smällen idag! 150 gr Hornady med 14 gr N-110, skulle ligga på ca 580 m/s. Med 375 dämparen så small det ungefär som en odämpad 22 subsonic . Ska införskaffa lite tyngre matchkulor så får vi se hur den går.
Publicerat December 28, 200916 yr Författare Provade 2 snabba smällar med 200 gr kulor laddade med 11.0 och 10,5 gr N-133. Farten skulle ligga på strax över 300m/s men får ändå en 22 knall vid skott. Misstänker att dämparen är den felande länken då hålet i mynningen är dryga 10 mm.
Publicerat December 28, 200916 yr Provade 2 snabba smällar med 200 gr kulor laddade med 11.0 och 10,5 gr N-133. Farten skulle ligga på strax över 300m/s men får ändå en 22 knall vid skott. Misstänker att dämparen är den felande länken då hålet i mynningen är dryga 10 mm. Du!... Jag hade bett att få bytt den rackarn direkt om så vore... Hölet skall ju vara... Ja du vet själv. Å hit me bilder din lata faan!
Publicerat December 28, 200916 yr Författare Provade första smällen idag! 150 gr Hornady med 14 gr N-110, skulle ligga på ca 580 m/s. Med 375 dämparen så small det ungefär som en odämpad 22 subsonic .Ska införskaffa lite tyngre matchkulor så får vi se hur den går. Du!...Jag hade bett att få bytt den rackarn direkt om så vore... Hölet skall ju vara... Ja du vet själv. Å hit me bilder din lata faan! Hallå blixten, läs mitt andra inlägg. Dämparen är till 375:an Så fort vi får mer bilder på ditt bygge så kommer det bilder
Publicerat December 29, 200916 yr Författare Eh jaha... Missade det inlägget. Jo bilder kommer nån gång...
Publicerat December 29, 200916 yr Nice Mats, med en mindre dämpare blir nog helhetsintrycket smäckrare. Sitter o drömmer om mitt kommande bygge, eller mitt o mitt, någon annans o jag betalar /Lasse