Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

OK, vilka har 6x45?

Featured Replies

Publicerat

Som nybliven ägare av denna eminenta förpackning av kula och krut vore det jäkligt bra att leta rätt på vilka andra som cokså har en 6x45. Eskimo1 och Henrik har jag koll på, men det snackas ju en del om 6x45 så det kanske finns fler? Vore trevligt att ha folk att dela laddata med.

MVH!

/HerrBerg

• Svar 71
  • Visningar 11,7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• nu snackar vi hastigheter där inte alla varmint kulor håller ihop till målet Kommer man över dom magiska 1500 m/s så får man en hydrodynamisk effekt dvs en själkonsumerande effekt i hårda material.

• Jag har skjutit rätt mycket nosler BT 55 grain i min 6x45. De lämnar pipan med 1010 m/s och har gett en övertygande effekt på rävar och en del huvudskjutet småvilt. De skjuter runt 10-15 mm på 100m vi

• trevlig gammal tråd jag hittade. Dock har 6x45:an sålts vidare för egen del då jag inte fastnade för det där med handladdning. 2014 kom ju dock och en resa till skottland blev det. Dock med en ombyggd

Posted Images

Publicerat

Har något bättre än så,

6 mm TCU men för alla praktiska ändåmål, same, same... :D

/Christian

Publicerat
  • Författare

Hur mycket ökar hylskapaciteten i TCUn?

Publicerat
Hur mycket ökar hylskapaciteten i TCUn?

3-5 % kanske, jag vet inte, men det förefaller som om man laddar båda lika hårt efter att jag har studerat amerikanska laddata. Å andra sidan Amrisarna är ju lite skadade ibland.

/Christian

Publicerat

HerrBerg.. du ska inte prova mitt recept då? E ju ockå 6 mm.. same same väl? :o

Mvh!

Publicerat

Är du ute efter fart så har väl Stigge en 6mm-300wm rivarehar jag för mig :)

Publicerat
Är du ute efter fart så har väl Stigge en 6mm-300wm rivarehar jag för mig :wub:

Han mumlade sist jag snacka med han om att göra i ordning en pipa han hade liggandes. En 1-14 LW tror jag det var. Räknade lite på det, man skulle ju kunna ha en pipa på win 70 lådan som jag har 375 pipan på. Ja menar räv och älgjakten är ju på olika tider :lol: Enl QL så dryga 1400 m/s med 58 gr v-max :)

Publicerat
Ja menar räv och älgjakten är ju på olika tider :rolleyes: Enl QL så dryga 1400 m/s med 58 gr v-max B)

Uff.. :huh:

Sicken grej! Vindfritt så lär ju 300 m skott vara fullt möjliga.. Då måste man ju skriva in sig en vecka hos Mr Mauser för lite långhållsövningar, avfyrningar och annat börjar bli ruskigt viktigt då! För att inte tala om optiken, tvivlar på att x12 räcker..

Mvh!

Publicerat

humm.... :rolleyes: frågan är bara om man hinner skjuta nån räv innan pipan är slut.....man måste ju trotts allt räkna att det går åtminstone 3 skott för att skjuta in kikaren B)

:huh:

Mvh Rikard

Publicerat
Han mumlade sist jag snacka med han om att göra i ordning en pipa han hade liggandes. En 1-14 LW tror jag det var. Räknade lite på det, man skulle ju kunna ha en pipa på win 70 lådan som jag har 375 pipan på. Ja menar räv och älgjakten är ju på olika tider :rolleyes: Enl QL så dryga 1400 m/s med 58 gr v-max B)

:lol: nu snackar vi hastigheter där inte alla varmint kulor håller ihop till målet :huh: Kommer man över dom magiska 1500 m/s så får man en hydrodynamisk effekt dvs en själkonsumerande effekt i hårda material. om man minns rätt från FOI´s utbildning

På svenska en riktig stjärnsmäll i målet. Har sett resultatet av en skjuten älg som träffats med en pil i 1700m/s och den var inte mycket mer än några slamsor kvar på. Nu snackar vi varmint skytte B)

• 7 months later...
Publicerat
Som nybliven ägare av denna eminenta förpackning av kula och krut vore det jäkligt bra att leta rätt på vilka andra som cokså har en 6x45. Eskimo1 och Henrik har jag koll på, men det snackas ju en del om 6x45 så det kanske finns fler? Vore trevligt att ha folk att dela laddata med.

MVH!

/HerrBerg

Hej hopp

här är ännu en som konverterat från 222 till 6*45 med kvalificerat bistånd av MatsN i form av pipbyte. Basen är en Sako vixen L461 med McMillanstock. Bössan klar inom nån vecka ^_^

/mats

Publicerat

Kan man säga annat än grattis du har köpt dig en "ultimat" småviltskaliber.

/Christian

Publicerat
Kan man säga annat än grattis du har köpt dig en "ultimat" småviltskaliber.

/Christian

Tja man tackar

All info på detta forum har gjort mig övertygad att du har rätt. Framför min bössmynning kommer det i huvudsak vara tjäder, orre eller rådjur och för dessa verkar ju denna lilla vildkatta vara alldeles utmärkt.

Ompipningen ingår i ett lite långsiktigt projekt som syftar till att jag 2014(fyller jämt) skall vara i Skottland och jaga råbock och då vill jag ju förstås ha med min egen bössa. Steg 1 är ompipningen, sen blir det att sätta av ett sparkonto, sen hitta nåt lämligt ställe att besöka och vips så är det 2014 och daga att åka :rolleyes::lol:

Innan dess har jag ju förstås tänkt att ha en massa trevliga jaktupplevelser på hemmaplan :lol:

ha de

/mats

Publicerat
  • Författare

Tres cool! Välkommen till finsmakarnas rike!

Kan upplysa om att 25gr Norma200 bakom en Sierra 60gr HP är en säker laddning på vintern men att det är lite fööööör het när temperaturen landar på 30 grader.... Min rävladdning backas härmed 2gr.

Publicerat
Tres cool! Välkommen till finsmakarnas rike!

Kan upplysa om att 25gr Norma200 bakom en Sierra 60gr HP är en säker laddning på vintern men att det är lite fööööör het när temperaturen landar på 30 grader.... Min rävladdning backas härmed 2gr.

Tackar

trevlig kulbana på den för toppjakten i -15 eller??

trevlig helg

/m

Publicerat

60 gr hp vill du inte jaga tjäder med, lovar :rolleyes:

Publicerat
60 gr hp vill du inte jaga tjäder med, lovar :rolleyes:

Nope av den tjädern blev det bara fjädern kvar.

Men till räv är den säkert rolig som kula.

/Christian

Publicerat
Nope av den tjädern blev det bara fjädern kvar.

Men till räv är den säkert rolig som kula.

/Christian

ok

litar på er sakkunniga. Nåt annat tips på en vettig toppjaktskula?

/m

Publicerat

Det verkar vara Hornady FMJ 90 grain som brukar rekommenderas,

men även Scenar kulorna borde fungera i dessa lite stillsammare farter.

/Christian

Publicerat
ok

litar på er sakkunniga. Nåt annat tips på en vettig toppjaktskula?

/m

Nu har jag aldrig testat 6x45 men väl 6PPC och 6br och dom kulor jag använt är 80gr. Hornady och 90gr. Scenar bägge riktigt bra men Scenaren är överlägsen ballistiskt men skjuter man inte över 200 ska skillnaden inte överdrivas.

Tycker även att Scenaren är bättre knock effekt utan att haverera fågel perfekt kula för allt utom uppstoppnings tuppar då måste man placera den perfekt för att få en fågel som inte visar skottskador.

Vilken fart får man på en 90gr. kula med kalibern?

Publicerat
  • Författare
Nu har jag aldrig testat 6x45 men väl 6PPC och 6br och dom kulor jag använt är 80gr. Hornady och 90gr. Scenar bägge riktigt bra men Scenaren är överlägsen ballistiskt men skjuter man inte över 200 ska skillnaden inte överdrivas.

Tycker även att Scenaren är bättre knock effekt utan att haverera fågel perfekt kula för allt utom uppstoppnings tuppar då måste man placera den perfekt för att få en fågel som inte visar skottskador.

Vilken fart får man på en 90gr. kula med kalibern?

Min toppjaktserfarenhet med 6x45 är en (1) tjäder på 260 meter med Hornadys 80gr-kula, skott rakt framifrån genom krävan och ut bredvid ryggraden, den föll handlöst död i skottet och hade inte rört sig i lössnön efter att ha landat.

244x325-images-stories-TjaderJakt_BB-IMG_3102.jpg

Men det är spännande att du håller fram Scenaren som toppjaktskula! Precisionen med denna är GRYM i min bössa.

Scenar har jag klockat till 840 i min bössa, Hornady har jag inte klockat.

Publicerat

Maxladdat i 6 mm TCU med 201 ger en 90 grains kula runt 820-30 m/s med en 52 cm pipa enligt QL,

mina mätningar tillsammans Herr Berg med 85 grains Sierra gav för handen att detta kan stämma väl,

så säg att en 6x45 kan ge 810-820 m/s, det är ok men inte skrämmande farter.

/Christian

Publicerat

Har toppjagat med 6PPC laddad med hornady i drygt 15år helt OK men sedan jag testat 6br och 90gr. Scenar är det bara att sluta söka bättre grejer för det finns inte :D

Vo 840 med den kulan fungera säkerligen bra även om risken för skärskott kan finnas på långa avstånd

Publicerat
Maxladdat i 6 mm TCU med 201 ger en 90 grains kula runt 820-30 m/s med en 52 cm pipa enligt QL,

mina mätningar tillsammans Herr Berg med 85 grains Sierra gav för handen att detta kan stämma väl,

så säg att en 6x45 kan ge 810-820 m/s, det är ok men inte skrämmande farter.

/Christian

skilljer det verkligen så lite jag trodde det var större skillnad.

Publicerat

Herr Berg har en Rem 700 låda, han laddar långt och får bra farter.

Jag har en Sako låda ger mer begränsat med COL och går således inte att få ut så höga farter med de tunga kulorna.

med 65:or skall jag få ut 970 m/s med 200 krut det är ganska bra fart anser jag.

/Christian