Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

OK, vilka har 6x45?

Featured Replies

Publicerat
ok

litar på er sakkunniga. Nåt annat tips på en vettig toppjaktskula?

/m

Hej

Jag tror att lapuas 77 grains kula kan vara en het kandidat som toppjakts kula.

Har provladdat några till min 6ppc och provskjutit på 100, 200 och 300 meter och den kulan lämnar inget övrigt att önska när det gäller precision.

Håller man bara normal fart på den är det nog ingen risk att det blir färs av fågeln.

Mina gör 950m/s över kronografen nu med sommar temp.

Mvh Jocke

• Svar 71
  • Visningar 11,7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• nu snackar vi hastigheter där inte alla varmint kulor håller ihop till målet Kommer man över dom magiska 1500 m/s så får man en hydrodynamisk effekt dvs en själkonsumerande effekt i hårda material.

• Jag har skjutit rätt mycket nosler BT 55 grain i min 6x45. De lämnar pipan med 1010 m/s och har gett en övertygande effekt på rävar och en del huvudskjutet småvilt. De skjuter runt 10-15 mm på 100m vi

• trevlig gammal tråd jag hittade. Dock har 6x45:an sålts vidare för egen del då jag inte fastnade för det där med handladdning. 2014 kom ju dock och en resa till skottland blev det. Dock med en ombyggd

Posted Images

Publicerat

Hadde en 6x45 noen år, droppet ca 25-27 rådyrbukker og litt fugl (kråker) med denne. Var ei 24" Douglas pipe i en Sako Vixen.

Brukte stort sett Sierra Gameking 85gr i 830-40 msek. Ville brukt Hornady 87gr Vmax om jeg skulle hatt patronen på nytt.

Med en 90gr helmantel i tillegg burde kulene oppføre seg omtrent likt.

Skjøt også en råbukk med Nosler 70gr Ballistic tip i 950 msek. Lungene var suppe og kula satt i motsatt skulder.

Artig patron som var lett å lade. Fikk utmerket presisjon.

Publicerat
Min toppjaktserfarenhet med 6x45 är en (1) tjäder på 260 meter med Hornadys 80gr-kula, skott rakt framifrån genom krävan och ut bredvid ryggraden, den föll handlöst död i skottet och hade inte rört sig i lössnön efter att ha landat.

244x325-images-stories-TjaderJakt_BB-IMG_3102.jpg

Men det är spännande att du håller fram Scenaren som toppjaktskula! Precisionen med denna är GRYM i min bössa.

Scenar har jag klockat till 840 i min bössa, Hornady har jag inte klockat.

Gomorronallihopa

herr bergs tjäder har tom korsat vingarna så där som man brukar se på begravningar så den var nog klar över att det var dags att lämna jordelivet ;) . Har du fått den där fina precisionen men dina hornady Herrberg? När man läser runt så får man känslan av att den inte skjuter riktigt tätt när man knuffar upp farten lite mot 850-870

/m

Publicerat
Hej

Jag tror att lapuas 77 grains kula kan vara en het kandidat som toppjakts kula.

Har provladdat några till min 6ppc och provskjutit på 100, 200 och 300 meter och den kulan lämnar inget övrigt att önska när det gäller precision.

Håller man bara normal fart på den är det nog ingen risk att det blir färs av fågeln.

Mina gör 950m/s över kronografen nu med sommar temp.

Mvh Jocke

Tjena Jocke

tycker också den ser spännande ut. Vad skulle ev kunna vinna med att köra 90 grs med boattail istället för 77 grs med flatbase. Visst är det högre bc på 90 grs kulan man man borde ju lättare kunna finna vettiga farter på 77:an

/m

Publicerat
  • Författare
Gomorronallihopa

herr bergs tjäder har tom korsat vingarna så där som man brukar se på begravningar så den var nog klar över att det var dags att lämna jordelivet ;) . Har du fått den där fina precisionen men dina hornady Herrberg? När man läser runt så får man känslan av att den inte skjuter riktigt tätt när man knuffar upp farten lite mot 850-870

/m

Fin och fin, den håller typ 25 mm på 100 meter. Det var lite panik att skjuta in den så jag bara snodde en laddning ur quickload och gick på den. Om Scenar inte spöar upp fågeln för mycket är det en no-brainer, då kör jag på den. Betydligt bättre precision och goda långhållsprestanda.

Är också lite intresserad av var Lapuas 77gr flatbase gör, jag köpte en ask och skall börja leka lite med den. Hur håller den ihop vid träff?

Publicerat
Tjena Jocke

tycker också den ser spännande ut. Vad skulle ev kunna vinna med att köra 90 grs med boattail istället för 77 grs med flatbase. Visst är det högre bc på 90 grs kulan man man borde ju lättare kunna finna vettiga farter på 77:an

/m

Hej

Nu har jag ingen erfarenhet av 6x45:an och vilka hastigheter man kan tänkas få ut av den.

Jag lekte lite i normas ballistikprogram och kollade lite med lapuas 77&90 grainare.

77 grains kulan har ett bc på .340 och 90:an på .420 om jag minns rätt.

Satte vo på 77:an till 900 och 90:an på 850 med samma inskjutningsavstånd som jag i mitt experiment satt till 185 meter.

Tycker att skillnaden i kulbana är försumbar skillde inte mer än ca 15-20 mm i höjd läge på 300 meter.

Droppet på 77:an var om jag kommer ihåg rätt ca270 mm och 90:an ca 290 mm inte så stora skillnader där.

Viss skillnad blir det på överslaget på 100 meter som 90 grainaren tarvar lite högre överslag pga lägre vo men det är inte några drastiska skillnader.

Mvh Jocke

Publicerat
Hej

Nu har jag ingen erfarenhet av 6x45:an och vilka hastigheter man kan tänkas få ut av den.

Jag lekte lite i normas ballistikprogram och kollade lite med lapuas 77&90 grainare.

Satte vo på 77:an till 900 och 90:an på 850 med samma inskjutningsavstånd som jag i mitt experiment satt till 185 meter.

Tycker att skillnaden i kulbana är försumbar skillde inte mer än ca 15-20 mm i höjd läge på 300 meter.

Droppet på 77:an var om jag kommer ihåg rätt ca270 mm och 90:an ca 290 mm inte så stora skillnader där.

Viss skillnad blir det på överslaget på 100 meter som 90 grainaren tarvar lite högre överslag pga lägre vo men det är inte några drastiska skillnader.

Mvh Jocke

det är ju de tsom är tricket på en fågel kula den måste vara lite tung så farten inte blir för hög, det är bra för att inte få trasad fågel.

Publicerat

Madog mfl har i dag gjort en liten mätning av hylsvolymer

6x45 dvs hylsan som blir när jag neckar upp hylsor innan fireformning,

håller maximalt 27 grain 200 Norma krut om den bara får fyllas genom krutmåttet.

Mina 6 mm TCU efter fireformning och efter neck sizning håller maximalt

29 grain 200 krut.

Just det, detta uppmätt i Lapua Match 223 Rem hylsor.

Skillnaden i kapacitet är således 7,4 procent enligt mitt sätt att beräkna, det är trots allt en inte obetydlig skillnad och större än vad jag trott, å andra sidan är den enbart mellan 2-3 grain i laddvikter beroende på krutval.

/Christian

Publicerat

Vad är det för max tryck på TCU och 6x45?

TCU hylsans form borde göra den mera tålig.

Publicerat
Vad är det för max tryck på TCU och 6x45?

TCU hylsans form borde göra den mera tålig.

QL ger 3800 bar för båda patronerna men jag håller med dig, det bör gå att ladda TCU:n hårdare,

för egen del har jag nu efter att ha fått igång QL börjat att pröva med att ladda mer efter QL och stämma av med testade daga för x45 varianten.

/Christian

Publicerat

Om vi utgår från de av Christian uppmätta volymerna och avrundar skillnaden till 8% så innebär en volymökning på 8% att hastighetesökningen blir 1/4 av detta, d v s 2 %.

Beroende på vilken kula man använder innebär detta hastigheten bör vara 15-20 m/s högre med TCU givet att man inte också höjer trycket.

Nu ger normalt "improved" hylsor inte lika tydliga trycktecken men det innebär såklart inte att vare sig de eller mekanismen mår bra av allt för höga tryck.

Samtidigt skall det erkännas att den laddning jag använder till min egen 6x45 enligt QL ligger på 3900 bar vilket jag är medveten om men ändå accepterat.

Henrik

Publicerat

Vad jag förstått av improved är att den inte sätter lika stora krafter på låset så till ett vixen bygge är det nog ett klokt val.

Publicerat
Hej

Mvh Jocke

Tjena Jocke

satt också och lekade lite. Inskjutna med samma fart (880 m/s) och 30 mm överslag på hundra så låg 77:an 57 mm under på 200 och 90:an 54 mm under dvs i princip helt lika. Lite intressant också att på 250 så hade 77:an sjunkit med 173 och 90:an 158.

dett a är säkert yesterdays news för många men undertecknad tycker ändå att det är intressant det här med vikter och BC och farter. I en 6*45 är ju ändå hylsan hyfsat begränsande så det gäller nog att hitta en kula med lämplig balans mellan fart och kulvikt.

/m

Publicerat

Egentligen tycker jag inte kulbana är speciellt viktig speciellt om man använder lasermätare, det som är viktigt är precision vindavdrift och effekt i fågeln och personligen hittar jag ingen kula som slår 90gr. Scenar där.

Men vissa tveksamheter om den fungerar lika perfekt i lägre fart till 6br hävdar jag att den är kungen bland toppjaktsladdningar och den 6br med 8-10" twist som inte skjuter bra med kulan är det något fel på :D

Publicerat
Egentligen tycker jag inte kulbana är speciellt viktig speciellt om man använder lasermätare, det som är viktigt är precision vindavdrift och effekt i fågeln och personligen hittar jag ingen kula som slår 90gr. Scenar där.

Men vissa tveksamheter om den fungerar lika perfekt i lägre fart till 6br hävdar jag att den är kungen bland toppjaktsladdningar och den 6br med 8-10" twist som inte skjuter bra med kulan är det något fel på :)

Ok du har ju viss erfarenhet :wacko:

Tror du också att man kan knuffa iväg den i användbara farter med sexfyrtifemman?

Brukar du mixtra igen hålet eller får det vara orginal

/m

Publicerat
Ok du har ju viss erfarenhet :wacko:

Tror du också att man kan knuffa iväg den i användbara farter med sexfyrtifemman?

Brukar du mixtra igen hålet eller får det vara orginal

/m

Skjuter kulan utan att göra något åt spetsen fungerar ypperligt upp till Vo 900, visst kan det bli lite skador när man skjuter av vingben men inte skurit bort många gram från mina tuppar för uppstoppning bör man inte skjuta i vingknogen.

Tror säkert du får upp den i användbara farter 840 borde gå utan skyddsglasögon :)

Publicerat

Nu är jag en novis på detta med alla möjliga kalibrar men en 6x45ai?

Ehhhhh en enkel Googling berättade sanningen. 6TCU :wacko:

Inge fler frågor.....

//

Publicerat

Stanna i Täby på vägen hem igen från lekstugan i helgen så lovar jag att du får gulla med en sådan 6x45AI,

jag tom kanske skjuta ett par smällar så att du förstår dess storhet.

/Christian

Publicerat
Stanna i Täby på vägen hem igen från lekstugan i helgen så lovar jag att du får gulla med en sådan 6x45AI,

jag tom kanske skjuta ett par smällar så att du förstår dess storhet.

/Christian

Om bara tiden fans skulle jag mer en gärna stanna o klämma samt smyga av en smäll eller två med Tcu-.n

Hemresan har ett ganska tajt schema så denna gång får jag passa men jag glömmer inte ett sådant erbjudande :wacko:

//

• 4 weeks later...
Publicerat

Hej igen kalibervänner

bössan hemma och igenomskjuten med ca 60 plugg och livet är på topp :D . Bra balans i bössan, lättskjuten, moderat knall mer dov än 222:an snärtiga smäll.

Har testat lite olika kulor, Hornady 80 grs FMJ, Sierra 70 grs matchking, Sierra 85 grs gameking och i lite olika laddningar förstås. Har hittat en vän som är handladdningsentusiast här hemma i samhället och har god hjälp av honom.

Träffbilderna börjar krypa ihop efter inskjutningsäventyret på ca 20 skott. Har plockat ner Hornadyn till ca 780 m/s efter tips av en trädskällarentusiast från Norge och tycker det ser ut som att man kan hitta trevliga träffbilder där. Funkar dessutom utmärkt till fågeljakten med min egen nobs.

Får imorgon en ask 70 grs ballistic tip som även dessa skall provas!

Och Lars jag har inte glömt bort scenarerna :lol:

Känns härligt att grejorna är på gång nu när säsongen närmar sig med stormsteg

/m

Publicerat

Vill du ha lite V-max kulor att leka med?

Jag kan sponsra dig med ett litet kollage.

/Christian

Publicerat
Vill du ha lite V-max kulor att leka med?

Jag kan sponsra dig med ett litet kollage.

/Christian

leka är kul!! :lol:

/m

Publicerat

Pm:a en adress så skickar jag en kollektion.

/Chrisitan

Publicerat
Pm:a en adress så skickar jag en kollektion.

/Chrisitan

PM har du numera

Man tackar och bugar.

/m

• 4 weeks later...
Publicerat

Hej på er

Fick idag äntligen inviga sexfyrtifemman på en ung tjädertupp distarherad av en ivrigt skällande nobs.

1 skott ca 25-30 m och bonk i backen.

Livet är härligt :):angry::)

/m