Publicerat Augusti 25, 201015 yr Grattis, det är ju extrem lyx och lycka allt i ett. Har du fått pangen att skjuta tätt då? /Christian
Publicerat Augusti 25, 201015 yr Grattis,det är ju extrem lyx och lycka allt i ett. Har du fått pangen att skjuta tätt då? /Christian Ja det kommer mer och mer, har dock bara sett till att få funktionella träffbilder på rådjurs(85 grs sierra) och fågelammo(80 grs hornady) nu när jakten börjat. Känslan är dock att träffbilderna krymper för varje runda till banan och vi ligger idag på ca 20-35 mm på 100 m. Har ej heller hunnit testa godsakerna du skickade. ber att få återkomma i ämnet. Nu blir det fågeljakt i 4 dgr /m
Publicerat Augusti 25, 201015 yr Grattis,det är ju extrem lyx och lycka allt i ett. Har du fått pangen att skjuta tätt då? /Christian ps tack ds.
Publicerat Februari 12, 201115 yr Hallo kamrater! Numera ägare av en vixen i 6TCU, (Christians fd bössa) Sköt in kikaren idag, 3 skott sen klart. Sköt sen två 5 skottare med 85gr smk på hundra m, lämnade inget övrigt att önska, träffbilderna låg väl runt 25 mm. Denna bössa får ersätta min ltr i 223, och det tror jag denna kommer göra med besked. La båda brevid varann i morse och döm om min förvåning var tcu-n 2cm kortare, och invägning med samma kikare visade att tcu-n är 4 hg lättare, dvs 4,4 kg totalvikt på nya ekipaget. Enl mina beräkningar borde det betyda att på 2 dl blåbärsoppa, 3 mjukmacker med skinka och en stoor kopp kaffe orkar man toppjaga 1,5 till 2km längre varje dag, alternativt bära en extra orrtupp med sig hem med innan man går i väggen Funderade först på att pipa om ltr-en, men när christians tcu blev till salu valde jag den enkla vägen, och jag ångrar mig inte.... mvh magnus
Publicerat Februari 14, 201115 yr - Du har du 37 skott kvar att jaga för, det blir mycket vilt det kan jag lova. Mmm saknar redan bössan kan jag meddela allt och ingen men sådant är livet och det kommer som alltid något som ersätter denna men smutt det var den. Jaga hårt och väl nu. /Christian
Publicerat Januari 31, 201511 yr Vilken trevlig och informativ tråd! Jag tänkte höra om ni har erfarenhet av 55-62 grains kulor i era 6x45 lr 6TCU och hur går de i bössorna? Vilka hastigheter talar vi om? Jag förstår att ni har twistat för tyngre kulor men för mig vore det intressant iom att det blir fler rävjaktsdagar än toppfågeldagar om även de lätta skjuter bra åtminstone ut till 200m
Publicerat Februari 2, 201511 yr Jag har skjutit rätt mycket nosler BT 55 grain i min 6x45. De lämnar pipan med 1010 m/s och har gett en övertygande effekt på rävar och en del huvudskjutet småvilt. De skjuter runt 10-15 mm på 100m vilket får betecknas som "good enough" enligt mig. //Henrik
Publicerat Februari 2, 201511 yr Tack Henrik! låter som en ultimat klass 2 detta. BC skillnaden är ju försumbar på de lätta jämfört med .224 ut till 200m. Jag hade ju fastnat för .223AI som komplement till 6,5:an min men 6x45 lr tcu känns kanske aningen vettigare.
Publicerat Februari 3, 201511 yr Det är väl lite beroende på användningsområdet, skall du skjuta 55-62 grains kulor är väl frågan om inte 223AI ändå är en vettigare skapelse. Som jag ser det är väl fördelen med 6x45 eller TCU att de är bättre lämpade för 75-90 grain kulor. Henrik
Publicerat Februari 3, 201511 yr trevlig gammal tråd jag hittade. Dock har 6x45:an sålts vidare för egen del då jag inte fastnade för det där med handladdning. 2014 kom ju dock och en resa till skottland blev det. Dock med en ombyggd Sako AII i kaliber 6 mm br istället.... Där nyttjar jag fabriksammo från Norma resp lapua. /m
Publicerat Februari 3, 201511 yr @henrik. Kommer absolut välja stigning för 75-90 kulor men känns bra om den kan hantera lätta kulor också för att va mer allround. Vilken lycka att skida efter fågel med en smidig 6x45/6tcu laddad med 75-80 kulor. Är vädret i blåsigaste laget får jag ta 6,5:an.
Publicerat Februari 5, 201511 yr Har läst runt lite och det känns som 1:10 kan va en ganska lämplig stigning? då kan jag klämma iväg 55-62 grains varmint kulor och samtidigt kunna skjuta 80grains kulor till toppjakten
Publicerat Februari 5, 201511 yr 10" stigning är ett bra val tycker jag! Funkar upp till 90gr Scenar som kan vara intressant för att få maxad ballistik och lättare kulor kommer att fungera klanderfritt ändå
Publicerat Februari 5, 201511 yr Det låter bra, ska jaga lite bäver med .222:an i vår så får 6x45 bli ett projekt över sommaren enda "problemet" är väl om jag ska gå på 6tcu för att krångla till det ytterligare eller nöja mig med 6x45:ans prestanda.
Publicerat Februari 6, 201511 yr Stalker- Iom att jag haft en TCU så är jag kanske lite färgad av det, men det är lika enkelt att ordna med uppneckningen av hylsan för en TCU som för en x45 och därefter behöver ändå båda fireformas för att vara perfekta. Ärligt talat saknar jag fortfarande min TCU och borde kanske se till att göra mig en sådan liten pang igen, endera dagen. /Christian
Publicerat Februari 6, 201511 yr Prestandaskillnaden mellan TCU och 6x45 skall inte överdrivas men visst finns den där. Känner du för en TCU så skall du såklart satsa på en slik. Däremot funderar jag på vilket lås du skall bygga på? Om det är ett litet mysigt vixenlås med sin korta magasinsbox så kan du stöta på lite handladdningstrubbel i samband med användandet av lite tyngre och spetsiga kulor vilket kan tarva modifiering av laddverktygen. Med en maximal patronlängd av ca 58mm så klarar helt enkelt inte laddverktygen att sätta kulan tillräckligt långt ned i hylsan om man använder lite mer strömlinjeformade kulor på över 80-85 grain. //Henrik
Publicerat Februari 6, 201511 yr Hade varit trevligt med en liten vixen låda kanske men det blir en 700SA. Jag kommer nog till en början att köra med blind mag. Ser inga fördelar att klydda med aics etc för den typ av jakt jag kommer bedriva. Möjligtvis längre fram för nöjes skull. Jag tror,om jag väljer 6x45, att jag ångrar att jag inte gick linan ut med tcu. Hur skilljer sig 6x45AI mot 6tcu egentligen? jag trodde det va samma
Publicerat Februari 7, 201511 yr Stalkern, skillnaden mellan en 6x45 och en TCU är ca 1 grain i volym 31,5 vs 32,5 (även om variationer mellan olika fabrikat av 223 hylsor självklart är större än så). TCU´n är nog rätt nära den maximala volymen som går att få ur en 223 hylsa med hjälp av fireformning och jag har väldigt svårt att se hur en 6x45AI skulle kunnna bidraga med något som inte redan TCU´n klarar av. Ur ett prestandaperspektiv så tror jag att du går helt rätt väg som väljer en lite längre mekanism (skall den köras som enpetare så spelar såklart ändå inte magasinboxens längd någon roll ). Om vi tar 90 grains Scenar som exempel så kan jag ladda min egen 6x45 med 58,2mm maxlängd till ca 830 m/s. En TCU med samma maxlängd ligger ca 10-15 m/s högre, om du istället laddar patronerna till 64mm så tror QL att en 6x45:a skulle hamna på 850 m/s och en TCU på lite drygt 860 m/s.... //Henrik
Publicerat Februari 7, 201511 yr Ok tack för klargörande om 6x45AI, jag va mest nyfiken. Jaha det är ju ingen prestandaökning att tala om att välja tcu men när man ändå pipar om... ökningen finns ju där så just nu känns tcu vettigast ändå. När du mätt hastigheterna vilken piplängd har du använt då? jag hade tänkt köra med nånstans 53-57cm pipa. 850-860m/s med 90 grains kulor kan knappt vänta! vilken suverän liten kaliber det verkar va!
Publicerat Februari 7, 201511 yr Jag har 60 cm pipa på min 6x45:a. Hastigheterna för 90 grains scenar i 830 respektive 850 ( egentligen 848 m/s om vi skall vara exakta är uppmätta i mitt vapen och lirar rätt väl med QL och dess uppfattning om maxtryck. Trycket är dock på den nivån att valet av tändhatt påverkar rätt ordentligt. Eftersom jag inte har någon egen TCU är värdena för den framräknade med hjälp av 6x45 datan och QL. Det är roliga och förvånande effektiva patroner vi pratar om oavsett om vi pratar om 6x45 och TCU som lever ett liv i skymundan precis som alla andra klass 2 patroner. // Henrik
Publicerat Februari 11, 201511 yr Jag har ju varit lite av en fanatisk toppjägare och för mig hade tcu varit att föredra så jag har lite större spann mot max med tyngre kulor.