Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Svenska staten anmäld för EU kommutionen

Featured Replies

Publicerat

Vi har en regering i Sverige som tyvärr inte orkat med att ta strid med EU gällande morkulle jakten. Men möjligheten finns att de gör det framöver och vi kan knappast skylla dagens regering på att den försvann. Men att skylla det på EU tycker jag är lite fegt. Samma sak gäller med fjälljakten. Nu verkar det som att man kommer våga ta strid angående vargjakten. Om det nu ens blir någon strid. Kan hända att EU godkänner den precis som den är.

Att vi har en Naturmupps populism som på något konstigt sätt anser att det blir svårare för vargar med en bredare genbas att etablera sig i Sverige för att vi genom jakt minskar lite på den genetiskt smalare vargens ökning, ja det kan vi knappast heller beskylla EU för. Det är dock lite tråkigt att ingen reporter ställt frågan till jaktmotståndarna på det viset...

Vad vi däremot kan beskylla EU för är en totalt fundamentalt misslyckad jordbrukspolitik, en fantastiskt dyr administration och givetvis en helt utan motstycke lång period utan krig mellan de större staterna i Europa. Det sista finns det t.o.m. vissa vilsna själar som anser vara en fördel...

Om någon undrar vad jag själv anser om EU så är jag väldigt positiv till EU's grundtankar om fred och frihandel. Men väldigt kritisk till hur det sköts idag och ännu mer kritisk till lokala politiker som skyller sin egen beslutsvånda på EU.

MVH // Henrik

Publicerat
Vi har en regering i Sverige som tyvärr inte orkat med att ta strid med EU gällande morkulle jakten. Men möjligheten finns att de gör det framöver och vi kan knappast skylla dagens regering på att den försvann. Men att skylla det på EU tycker jag är lite fegt. Samma sak gäller med fjälljakten. Nu verkar det som att man kommer våga ta strid angående vargjakten. Om det nu ens blir någon strid. Kan hända att EU godkänner den precis som den är.

Att vi har en Naturmupps populism som på något konstigt sätt anser att det blir svårare för vargar med en bredare genbas att etablera sig i Sverige för att vi genom jakt minskar lite på den genetiskt smalare vargens ökning, ja det kan vi knappast heller beskylla EU för. Det är dock lite tråkigt att ingen reporter ställt frågan till jaktmotståndarna på det viset...

Vad vi däremot kan beskylla EU för är en totalt fundamentalt misslyckad jordbrukspolitik, en fantastiskt dyr administration och givetvis en helt utan motstycke lång period utan krig mellan de större staterna i Europa. Det sista finns det t.o.m. vissa vilsna själar som anser vara en fördel...

Om någon undrar vad jag själv anser om EU så är jag väldigt positiv till EU's grundtankar om fred och frihandel. Men väldigt kritisk till hur det sköts idag och ännu mer kritisk till lokala politiker som skyller sin egen beslutsvånda på EU.

MVH // Henrik

Ursäkta mig men det är en anmälan till EU - Kommisionen gjort av WWF - Inte av Svenska regeringen eller av något politiskt parti .

Sedan är det viktigaste av allt Sverige är inte fällt !

Det mest troliga är att denna anmälan avvisas !

En anmälan är en anmälan inget annat .

//Lasse D.

Publicerat
Ursäkta mig men det är en anmälan till EU - Kommisionen gjort av WWF - Inte av Svenska regeringen eller av något politiskt parti .

Sedan är det viktigaste av allt Sverige är inte fällt !

Det mest troliga är att denna anmälan avvisas !

En anmälan är en anmälan inget annat .

//Lasse D.

Förlåt om jag var otydlig. Jag menar alltså att jag tolkar situationen som att regeringen är beredd att ta en strid med EU om anmälan (mot förmodan) skulle leda till att EU ifrågasätter vår licensjakt.

Publicerat
Förlåt om jag var otydlig. Jag menar alltså att jag tolkar situationen som att regeringen är beredd att ta en strid med EU om anmälan (mot förmodan) skulle leda till att EU ifrågasätter vår licensjakt.

Tro inte att någon jakt på varg överhuvudtaget skulle tillåtits starta om det inte redan var klart .

Anmälan till komisionen är endast spel för galleriet .

//Lasse D.

Publicerat

Visst är det det men det är en straffspark i media, anmälan till EU genererar stora svarta bokstäver..

Mvh!

Publicerat

när skall vi anmäla världnaturfonden för falksanmälan?

roligast är nog hur trädkramarna jämför vargjakt med val,gorilla,tiger, vilket annat nästan utdött djur finns det ? elefant ja så kan vi kasta drontt jakt in också. :D

wikiquote

"Even so, the gray wolf is regarded as being of least concern for extinction according to the International Union for Conservation of Nature"

Publicerat

Det finns dock positiva sidor med att bli anmälda. Om ärendet överhuvudtaget tas upp till behandling så kommer vi att få ytterligare en stark myndighet att med stöd av sin expertis uttala sig om att en försiktig licensjakt inte försvårar artens framtida fortlevnad. Något annat resultat har jag svårt att tänka mig...

MVH // Henrik

Publicerat

Att Sverige dessutom skall kunna fällas för vargjakten ser jag också som en ganska befängd sak.. Se bara på Spaniens jakt.