Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Min vapenbytartråd

Featured Replies

Publicerat

Goder afton!

Sitter här och har funderat ett ganska bra tag... Som vanligt så här års slås jag av bössbytartankar. Som vanligt finns inte speciellt med slantar att tillgå och som vanligt vore det ju bäst att bara byta en bössa i taget.

Läget idag är

9,3an för älg-björn jakt mm(gris och hjort om man skulle hamna i det läget), är kanonnöjd med denna.

Marlin har jag bestämt mig för att he bort.... tror jag.

6,5a med stor kikare för bäver och toppfågel

klass2kombi för rådjursjakter samt med hagelpipset som duv/fågel bössa

hanabössa som harabössa

22a halvauto

Närmast förestående är att bli av med marlin, denna har tjänat ut sitt syfte i min garderob, vilket kanske aldrig var något annat än en obotlig vilja att äga en, och nu har jag gjort det.

Så vad ska man ha istället, helst skulle jag vilja ha en ZG47 i någon ovanlig kaliber, alternativt någon annan m98-baserad låda. Gillar gamla rejäla grejer. Vet var det finns en 8 mm ZG47, men den får jag inte köpa, iaf inte ännu(av mosters gubbe). En sådan köper jag direkt om jag finner en fin.

Vet dock inte vilken plats en till mellangrov klass 1 bössa ska fylla för funktion, men känns det rätt får man lösa det praktiska behovet i efterhand.

Häromdagen slog det dock slint... man kanske skulle haft en kipplauf, tanken går inte att få ur. I så fall så skulle man haft en klenare klass 1 7x57 eller mindre eller en klass 2. Denna skulle i så fall rent jaktligt ersätta 6,5an som bäver och toppfågelbössa, ett lätt och smidigt precisionsmonster med alldeles för stor kikare. Men vad ska jag då ha 6,5an till? tål att funderas över...

Det tredje spöket är 22an, är less på den. Är ju jävligt roligt att skjuta med halvautomat men jag vill ha en rejäl 22a, en repeter, lillbrorsan tar över denna när jag säger till men det är ju lite pengar emellan om man ska ha en ny, pengar som tas ifrån det andra bössbytet eller bössbytena...

Smidigt vore iochförsig att bara sälja marlin, men då fattas det ju en stackare i skåpet....

Jag vet, bäst vore att skaffa trilling, men jag vill inte göra det förrän jag har råd att skaffa en skapligt bra och fin klass1-trilling.

Lite tankar en lördagskväll. Kom gärna med ideer att ventilera.

• Svar 56
  • Visningar 11,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Den försa tanke som slog mig är att en liten smidig kipplauf med stor, tung kikare blir väldigt topprank.

Publicerat
  • Författare
Den försa tanke som slog mig är att en liten smidig kipplauf med stor, tung kikare blir väldigt topprank.

Det vet man inte förns man provat!

Men jag vill inte ha nån överdrivet jättelätt kipplauf och inte heller någon monstersuperduperkikare

Publicerat
Det vet man inte förns man provat!

Men jag vill inte ha nån överdrivet jättelätt kipplauf och inte heller någon monstersuperduperkikare

en kipplauf är helt kung för det du avser men dom är dyra som tusan.

Publicerat

Hänger på föregående skribenter:

mmmmmmmmmmmmmmm, en Blazer kipplauf till bockjakten mm. Smidig som attan, dyr så det förslår. Fingrade en hel del på en i somras, drömmer fortfarande vakendrömmar om den. Går nog sjuttsingen ner i ryggsäcken bredvid termosen om man delar den. :ph34r:

Publicerat
Hänger på föregående skribenter:

mmmmmmmmmmmmmmm, en Blazer kipplauf till bockjakten mm. Smidig som attan, dyr så det förslår. Fingrade en hel del på en i somras, drömmer fortfarande vakendrömmar om den. Går nog sjuttsingen ner i ryggsäcken bredvid termosen om man delar den. :ph34r:

Mmm en Blaser kipp i 6,5x57R, helst mod 77 med en 1' 4-12x42 Zeiss tub på skulle inte vara fel men å andra sidan finns det trevliga 22 Hornet kippar som jag inte skulle tacka nej till.

/Christian

Publicerat
Mmm en Blaser kipp i 6,5x57R, helst mod 77 med en 1' 4-12x42 Zeiss tub på skulle inte vara fel men å andra sidan finns det trevliga 22 Hornet kippar som jag inte skulle tacka nej till.

/Christian

var och kände på en sådan med tre kikarmontage och två pipset 7x57 och 22 hornet.

det var därför jag och johan kom försent till träffen i ........... som du också kom lite sent till.

jag och johan satt och skrek KIPPLAUF i bilen därifrån och mycket riktigt tog johan och köpte den.

men den var inte gratis precis priset var lika högt som hela min garderob nästan.

jävlar vilken bössa KIPPLAUF.

Publicerat

Maddog- nu mår jag lite illa av att höra/läsa om detta inträffade,

iofs är jag inte avis men likväl är det något jag själv kan se mig med i framtiden, så visst hade man önskat få vara med i kläm o känn leken.

Hmmm har lite egna tankar om vapenbyten/försäljningar.

Nåja nu skall jag inte kapa denna tråd.

http://egun.de/market/item.php?id=2427320

2427320_4ab352190989d.jpg

Vad kan man säga, äkta skjutglädje.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Ojojoj, man blir ju alldeles snurrig...

smack smack... smakar lite på ordet, 6,5x57R, det är ju det man ska ha... måste vara helt underbart... Med pipset i 22 Hornet! kanske ett till i 9,3x74R... kanske ett i .500 NE .. kanske ett i 700 NE också! Var ska det sluta...

Kommer nog inte sova gott inatt.

Publicerat
Ojojoj, man blir ju alldeles snurrig...

smack smack... smakar lite på ordet, 6,5x57R, det är ju det man ska ha... måste vara helt underbart... Med pipset i 22 Hornet! kanske ett till i 9,3x74R... kanske ett i .500 NE .. kanske ett i 700 NE också! Var ska det sluta...

Kommer nog inte sova gott inatt.

det kommer att sluta med att ditt sparkonto är tomt. ;)

Publicerat
  • Författare

Vilket sparkonto? Men jag förstår principen

Publicerat
  • Författare

Tankarna vandrar sin stilla gång. Drömmen om en kipplauf får sakta vandra iväg. Det blir för dyrt helt enkelt. Dock har en annan tanke smygit sig närmre och tränger allt mer på.

Den säger(förnuftigt) att jag ska ha en 6,5a till. En bössa som på sikt ska ersätta den sexåskräm som jag redan har.

varför? kul att få lite omsättning i skåpet.

Den gamla gör jobbet, men är inte optimal nånstans. Stiga, 96låda med sidosäkring. Den får stanna så länge som banbössa och utbytarbössa när nästa skönhet vill in i skåpet.

Så, en sexåskräm jag vill ha, en fin, gammal en, i närapå nyskick helst. Dessutom så har jag en fallenhet för 98-lådor och allt som liknar en 98-låda. Dock så avser jag att bestycka den med stor kikare så det vore ju inte fel med någon form av sidosäkring, men det fixar man ju annars i efterhand.

Och nej, tänk inte ens tanken, jag ska inte ha nån finsk bössa.

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Tankarna har blivit planer!

Planen är nu att om jag blir av med marlin införskaffa en till 6,5a. Just nu är jag väldigt inne på Varberger, men även heym dök upp som ett alternativ. Är väl inte så många andra bra bössor som det finns lite utbud på i 6,5x55 swedish mauser?

SÅ nu kollar jag efter nåt slikt, måste ta mig ner söderöver och få klämma lite i de stora butikerna, menmen, ingen som ska ha marlin?

Dessutom, om det finns några slantar över, ska jag byta 22a, men det får komma när det kommer.

och ne Apan, jag ska inte ha nån finsk bössa

Publicerat
Maddog- nu mår jag lite illa av att höra/läsa om detta inträffade,

iofs är jag inte avis men likväl är det något jag själv kan se mig med i framtiden, så visst hade man önskat få vara med i kläm o känn leken.

Hmmm har lite egna tankar om vapenbyten/försäljningar.

Vad kan man säga, äkta skjutglädje.

/Christian

K77 är aldrig fel, här är min i 7x57r

post-4928-1263550333_thumb.jpg

Publicerat

Jag har i ett antal år jagat med en kiplauf märkt Simson (Samma som Merke k1) i kaliber 7x57R, på den sitter det en Swaworski 2.5x12x56 .

Trots att kikaren väger mycket i förhållande till bössan som väger 2,6 kg, så har det aldrig varit besvärande .

Det är ett perfekt vapen för all smyg & vakjakt, har andvänt vapnet till hjort, gris, rå,räv & fågel .

Det finns en beagnad på Torsbo 18.000 .

Mitt största misstag vapen mässigt var att jag bytte bort bössan för att finasiera en dubbelstudsare,

ångrar det varje jakt utan hund trots att jag trivs bra med min dubbelstudsare .

//Lasse

• 4 months later...
Publicerat
  • Författare

Det blev en heym sr20 i 6,5x55. Trivs kanonbra med bössan och det blev ett par bävrar pangade med den. Marlin är såld.

Men vem har sagt att man inte kan byta fler på en gång. Har funderat en tid och när kompisen uttryckte önskemål att ta över den gamla 6,5an, Stigan, så tog det fart i skallen.

Tänkte mig först en ZG47 i 8mm, men så tänkte jag att det är ju faktiskt mycket lättare att få tag på 30-06or... Spånade vidare, var ganska säker på att det var en sån det skulle bli.

Men sen vände allt häromkvällen.....

Publicerat
Det blev en heym sr20 i 6,5x55. Trivs kanonbra med bössan och det blev ett par bävrar pangade med den. Marlin är såld.

Men vem har sagt att man inte kan byta fler på en gång. Har funderat en tid och när kompisen uttryckte önskemål att ta över den gamla 6,5an, Stigan, så tog det fart i skallen.

Tänkte mig först en ZG47 i 8mm, men så tänkte jag att det är ju faktiskt mycket lättare att få tag på 30-06or... Spånade vidare, var ganska säker på att det var en sån det skulle bli.

Men sen vände allt häromkvällen.....

... oxh du kom till insikt om att du skulle skaffa en ZG47 i 8x57JS?  :rolleyes::lol::D

Publicerat
  • Författare
... oxh du kom till insikt om att du skulle skaffa en ZG47 i 8x57JS?  :P:):P

Mig veterligen såldes inte ZGn i 8x57 utan i 8x64(eller 68?).

En sådan ska jag fortfarande ha någon gång, dock så har jag snubblat över något (om möjligt?) ännu mer intressant. Då jag inte har tittat på bössan får detta bli en klipphängare så länge.

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

JAG HAR KÖPT EN TIOSJUTTIFEMMA!!!!! :D

Publicerat
JAG HAR KÖPT EN TIOSJUTTIFEMMA!!!!! :D

Bild då :D?

Publicerat
  • Författare
Bild då :)?

De kömme, de kömme. Lugn och fin. Ska ta mig hem först... kanske imorron, annars på tisdag.

Den är förövrigt inte vacker...

Men det är en tiosjuttifemma!!!!!

Publicerat
De kömme, de kömme. Lugn och fin. Ska ta mig hem först... kanske imorron, annars på tisdag.

Den är förövrigt inte vacker...

Men det är en tiosjuttifemma!!!!!

Skönhet ligger i betraktarens öga.

Publicerat

Sälj den till mig sen då du lessnar får jag bygga mig en 404 jeffrey :rolleyes:

Publicerat
  • Författare
Sälj den till mig sen då du lessnar får jag bygga mig en 404 jeffrey :blush:

Borde anmäla dig för olämpligt inlägg!

Publicerat

Jag skulle tippa på att Mats får vänta 2 jaktsäsonger, möjligtvis 3. Sen har cardic lessnat :blush: