Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Min vapenbytartråd

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Nu är du lite orättvis!

Jag lessnar väl inte så fort heller....

Jag har ju haft....öööhhh....säkert nån bössa mer än tre år... kommer bara inte på vilken.... just nu.

• Svar 56
  • Visningar 11,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
JAG HAR KÖPT EN TIOSJUTTIFEMMA!!!!! B)

Du är välkommen upp till hösten, så man får smeka lite på din nya kärlek...  :lol::P

Borde anmäla dig för olämpligt inlägg!

;)

Publicerat
  • Författare

Ja, då kommer det väl en dålig bild på begäran.

Det är alltså en oberndorfare, byggd 1920, i 10,75x68.

Mycket bra skick på grejerna, förutom att någon klåpare varit på och bl.a. borrat lådan och slipat ner öppna riktmedlen (istället för att ta bort det), även satt ett Bold-trycke(kanon) samt ZG-styrhylsa. Hursomhelst har den som jag köpte av lagt ner jobb på att bl.a. återskapa siktet, satt på diopter mm. Klackar medföljde också.

Jag vet för första gången faktiskt inte vad jag ska göra med den. Men några ideer finns ju.

Jag har redan bytt ZG-styrhylsan mot 98 originaldelar som jag hade liggande, ska jag ha öppna kan det lika gärna vara så.

Först och främst ska bakkappa på, inte bara för att den faktiskt trycker till ganska bra, utan för att det helt enkelt inte finns nån.

Sen ska jag bestämma mig om jag ska ta bort siktskåran eller dioptern. Känns inte idag som att jag ska ha kikare på denna.

Tanken finns också att byta kolv någon dag men inte i år.

post-353-1275378409_thumb.jpg

Publicerat

Nice,

men som du säger, en bakkappa behövs.

Får jag föreslå en äkta ursprunglig sådan i buffelhorn, den har positiva effekter i minskad ammo åtgång och garanterar att du får stora och för damerna imponerande blåmärken.

Men har du funderat på om det skall bli en "röd" bakkappa eller en som ger god dämpning?

/Christian

Publicerat
  • Författare
Nice,

men som du säger, en bakkappa behövs.

Får jag föreslå en äkta ursprunglig sådan i buffelhorn, den har positiva effekter i minskad ammo åtgång och garanterar att du får stora och för damerna imponerande blåmärken.

Men har du funderat på om det skall bli en "röd" bakkappa eller en som ger god dämpning?

/Christian

Buffelhorn låter ju kanon! Hur får man tag i en slik?

Kom förresten på att jag faktiskt hade en bakkappa sittande på en kolv som står övergiven, äkta husqvarna bakelit, bättre än inget, men min tiosjuttifemma vill inte ha grejer som det står husqvarna på.

Var, när jag åkte hem med bössan efter ett provskott, intställd på att det skulle bli en rejäl gummikappa, men buffelhorn alltså, det är ju det som det ska vara. Nån som har en över?

Om man inte kan få brudar med en tiosjuttifemma och stora blåmärken, hur ska det då gå?

Publicerat

Behåll dioptern! Med en sådan kan du ledigt skjuta älgar ut till en 150m och därutöver med lite träning. Ni har ju knappast behov av ett kikarsikte för att räkna taggar på älgtjurarna där uppe B)

Har förövrigt tankar på att låta bygga en diopter på en avtagbar optilockbas till Sakon. Mumma!

Publicerat
  • Författare
Behåll dioptern! Med en sådan kan du ledigt skjuta älgar ut till en 150m och därutöver med lite träning. Ni har ju knappast behov av ett kikarsikte för att räkna taggar på älgtjurarna där uppe B)

Har förövrigt tankar på att låta bygga en diopter på en avtagbar optilockbas till Sakon. Mumma!

Jo, är faktiskt inne på samma spår, tog och plockade bortsiktskåran och det kändes riktigt bra. Dock så skulle jag velat haft en lite mindre diopter, men vi får väl se hur det känns på banan. Sitter nu och försöker bli av med gummimassan som han smetat på istället för bakkkappa för att slippa ha naket ändträ med sig ut i skogen.

Men samtidigt så gillar jag skarpt originalsiktet, höjbart för skytte på upp till 1000 m.

Publicerat

Ögat har en otrolig förmåga att centrera kornet i en diopter, så prova först. Annars går det säkert att löda dit en mindre ring.

Vad det gäller bakkappa tycker jag en lite tunnare röd hade suttit som en smäck! Du slår 2 flugor i en smäll då det både ser stiligt ut samt ger upphov till lagom blå axel, vilket vi vet att alla damer imponeras av.

Publicerat
  • Författare

jordå, inget snack om att det är trevligt med jaktdiopter.

Men.

Hålet är så pass stort att jag har den delen av bakre siktet kvar inne i dioptern som en störande faktor, jag vill bara ha kornet som syns i dioptern.

Får jag tag i buffelhornsbakkappa blir det en sådan, annars blir det nog någon form av gummi tillsvidare, bakelitkappan passade lite för uselt.

post-353-1275384356_thumb.jpgpost-353-1275384386_thumb.jpg

Publicerat

Det där fixar du till fint med en vinkelslip och kallblånering B):)

Fin väder verkar ni ha uppe på höjda.

Publicerat
  • Författare
Det där fixar du till fint med en vinkelslip och kallblånering B):)

Fin väder verkar ni ha uppe på höjda.

jordu, det är det.

Nja, får fundeer vidar på dedane.

Nu någes je no ta å jobbe lite.

Publicerat
  • Författare

Nu så är dioptern inskjuten, gick lätt som att flå en hund.

5 skott gick det åt, sida bra från början med min grovriktning och nu slår den ca 3 cm över på 70 m. Jag flyttar träffläget ca. 5 cm för varje halvvarv så ska man ha det mer exakt måste man fila, och det vill jag inte sålänge jag skjuter upp gammal ammo.

ont? några angenäma puttar jag fick, men ne, nu är det bestämt, ingen gummibakkappa!

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Har fundert och fundert på hur jag ska göra. Har ju som ni vet valt att köpa bössa utan att veta vad den ska vara till.

Det börjar klarna.

Jaktdioptern på 10,75an får bli kvar, jag trivs bra med den, detta får bli älgpangen nr 1 i höst.

9,3an funderar jag på att montera en riktigt riktig kikare på, Men dyker det upp en ZG i 8 mm så.... kanske det blir att byta. Det är dock inget som är aktuellt i dagsläget men 9,3an och 10,75an överlappar varandra väl mycket.

• 6 months later...
Publicerat
  • Författare

En ny mellansäsong står för dörren, en jul har varit, så det är dags att uppdatera vapenbytartråden.

Snubblade in i vapenaffärn i järvsö för en knapp månad sen. Klämde och kände lite och hittade kanske det ovanligaste vapnet jag sett...

Nåja, det blev ingen affär på en gång, tänkte nog mest "vad ska jag med en sån te". Jag kom hem och funderade och funderade. När jag sedan även fick välsignelse av turisten så var det så gott som klart. Provsköt på vägen hem före jul och nu är ansökan inne.

Ett bra sätt att bli av med vapen är att ge bort de gamla när man byter, denna gång blev det exet som blev utsatt för hagelbrakaren med hanar. :lol:

Vad blev det då?

Jo, Ett hagelgevär

enkelpipigt

byggt på 98-låda :o:wub:

Fabrikat Germany

kal 12

givetvis kommer bilder den dagen bössan landar här hemma.

Publicerat

Fränt, gillar när folk törs ta ut svängarna rejält i sitt vapeninnehav, funderade själv rätt länge på en Marlin Goosegun, men den skulle inte gå in i skåpet med den långa pipan, så det fick vara.

Hade han nått mer kul i Järvsö ?

Har inte hunnit varit dit ännu trots att man bor nästgårds.. :blush:

Publicerat

Även jag frågar mig vad man skall med en sådan till. Har sett dem men inte riktigt kommit fram till användningsområdet. Snälla berätta!

Jag förstår helt klart att man ibland slås av "vill ha", det har drabbat mig ett par gånger. Senast köpte jag en Ruger No1 i 45-70 för grisvak när jag nyss bestämt mig för att göra 308:an mer allround för att bara behöva ta med mig en bössa till jaktstugan...

Publicerat

Användningsområde är inget argument som biter på cardic, tro mig... :lol:

Publicerat
  • Författare

Fränt, gillar när folk törs ta ut svängarna rejält i sitt vapeninnehav, funderade själv rätt länge på en Marlin Goosegun, men den skulle inte gå in i skåpet med den långa pipan, så det fick vara.

Hade han nått mer kul i Järvsö ?

Har inte hunnit varit dit ännu trots att man bor nästgårds.. :blush:

Har man inte råd att vara värst så får man se till att vara annorlunda.

Det enda som jag fastnat vid mer än några få sekunder är en omärkt 98a i 9x57

Annars finns det lite ta våndera, flera fina qvarnor om man gillar sådana.

Publicerat
  • Författare

Även jag frågar mig vad man skall med en sådan till. Har sett dem men inte riktigt kommit fram till användningsområdet. Snälla berätta!

Läste du inte ordentligt?

hagelgevär med 98låda :excl: Bättre än så blir det inte.

Frågor på det?

Publicerat

Läste du inte ordentligt?

hagelgevär med 98låda :excl: Bättre än så blir det inte.

Frågor på det?

Ja just det :rolleyes: Det borde jag ju tänkt på. Ha det så kul med bössan.

Har den magasin eller är det en enskottare? (kanske dum fråga men jag vet ju inte)

Publicerat
  • Författare

Det är ett magasin för ett skott, så det blir 1+1.

Det är väl klart den har magasin, vad ska man annars ha den till? B)

Publicerat

Har man inte råd att vara värst så får man se till att vara annorlunda.

:lol: Underbar filosofi.

Återstår att se om det går att bomma höga fasaner med den också.

Publicerat
  • Författare

:lol: Underbar filosofi.

Återstår att se om det går att bomma höga fasaner med den också.

Jag är fullständigt och orubbligt övertygad om att det går att göra alldeles särskilt präktiga saluteringar av såväl höga som låga fasaner med detta mästerverk.

Publicerat

Vad blev det då?

Jo, Ett hagelgevär

enkelpipigt

byggt på 98-låda :o:wub:

Fabrikat Germany

kal 12

Började min karriär med en sån, farfars gamla fågelpang. Lätt o vispig är väl vad jag kommer ihåg. Sen en stock som säkert passar bättre som åra på en kanottur än vid hagelskytte. Men det dog nån fågel för den o en hel del strök med för farfar. Men håll skotten korta för trångborrning visste dom inte vad det var då dom byggdes. GEHA vill jag minnas den hette.

• 3 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Imorgon, kamrater. Imåra fär je ner ma järvsö och hämt'en.