Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ibland är det svårt att hålla käften...

Featured Replies

Publicerat
http://www.sn.se/nyheter/inrikes/1.591861?...full_discussion

Suck...Nu är man inte bara vapengalen djurutrotare, man ljuger konstant också!

Niklas Wykman, ordförande i Moderata ungdomsförbundet MUF, riktar hård kritik mot den moderatledda regeringens rovdjurspolitik efter lördagens vargjakt.

Han hävdar att regeringen tror sig kunna locka väljare "genom att tillåta dödandet" men i själva verket "har fallit offer för jägarlobbyns falska argument".

"Även i de mest vargtäta delarna av landet har vargen ett starkt stöd", skriver Wykman i en debattartikel på Politikerbloggen.

Wykman anser att lördagen den 2 januari 2010 går till historien som en "sorglig dag för svenskt natur- och miljöengagemang".

"Med de 22 skjutna vargarna har vi förlorat i trovärdighet när det kommer till skydd av den biologiska mångfalden. När vi nu har utrotat tio procent av vår vargstam, vad ska vi då säga om Indien gör detsamma mot tigrarna, Japan mot valarna eller Australien mot vithajen", frågar sig Wykman.

MUF-basen menar att regeringens rovdjurspolitik varken är baserad på vad som är bra för den biologiska mångfalden eller har stöd i folkopinionen.

"Men lika illa är att den saknar förankring i de idéer vi säger oss företräda. Konservatismen råder oss att värna natur och miljö och liberalismen säger oss att vara rationella och förnuftiga. Ett kraftigt angrepp på en hotad djurstam gör inget av detta", skriver han.

Källa: TT

Andreas

Publicerat
  • Författare

"har fallit offer för jägarlobbyns falska argument".

En inte helt omedveten användning av ord... En sak som är riktigt jävlig avseende hela idén med vargjakt är, helt uppriktigt och cyniskt menat, att det är valår. Att uttrycka sig på det sättet är inte bara att ge sin åsikt som politiker, det är dessutom en spark riktad mot de olika jägarförbunden som enligt sagda uttalande kommer med falska argument!

Publicerat

Då slipper man ju rösta blått då :D

Publicerat
Då slipper man ju rösta blått då -_-

Tror inte vänstern och MP är direkt bättre.  :D

Publicerat
  • Författare
Då slipper man ju rösta blått då -_-

Tack: jag behövde skratta lite. :D

Publicerat

Jag väntar bara på att Centern ska komma med ett liknande uttalande.

Snart är dom lika rödgröna allihopa oavsett vart dom stod i början. :lol:

Publicerat

Är det inte rätt typiskt för ungdomsförbunden att härja på? Här hittade MUF en fråga som tveklöst skulle ge dem rubriker i många tidningar, tror den lockelsen vart lite för stor för de unga förvirrade människorna :lol:

Mvh!

Publicerat
Är det inte rätt typiskt för ungdomsförbunden att härja på? Här hittade MUF en fråga som tveklöst skulle ge dem rubriker i många tidningar, tror den lockelsen vart lite för stor för de unga förvirrade människorna :P

Mvh!

Precis, jag har reagerat ofta på att slyngeldelen ofta går emot moderpartiets linje, oavsett parti.

Tycker att det känns igen från den egna tonårsdebatten man har här hemma.. :lol:

Publicerat

Partiledare Reinfeldt får väl sträcka upp slyngeln och se till att han rättar in sig i ledet! :lol::P

Publicerat
Snart är dom lika rödgröna allihopa oavsett vad dom stod i början. :lol:

Sagt det förr och säger det gladeligen igen, politiker är råttor. ALLIHOPA! Därför tycker jag det är bra att rösta på uppstickarpartier, oavsett deras politik faktiskt.

Det här nya Hitlerjugendpartiet vad dom nu heter får inte mitt stöd men det behövs faktiskt nån som tar upp frågan, ingen annan törs för att dom är rädd om sina röstare. Dom hade väl en rätt bra sak faktiskt(om det nu var dom) hjälp folk på plats istället om möjligt istället för att ta hit alla och gömma undan dom nånstans. Pengarna skulle nog räcka bra mycket längre och mer folk skulle kunna få hjälp.

Publicerat
Partiledare Reinfeldt får väl sträcka upp slyngeln och se till att han rättar in sig i ledet! :ph34r::P

MUF föreslog ju redan 2008 att det skulle planteras in hundratals vargar i Sverige. Och då fick dom lite på pälsen av några vämlandsmoderater. Men det verkade ju inte hjälp, så det kanske behövs ett ord om "rättning i ledet" av Reinfeldt ;)

Publicerat

Vill man vara litet konspiratorisk kan man ju dock konstatera att MUF tog all tid som MP annars hade fått i Rapport. Eller SNF... ;)

Publicerat
MUF föreslog ju redan 2008 att det skulle planteras in hundratals vargar i Sverige. Och då fick dom lite på pälsen av några vämlandsmoderater. Men det verkade ju inte hjälp, så det kanske behövs ett ord om "rättning i ledet" av Reinfeldt ;)

Ja, jag minns det!

Publicerat

Finns ett stort problem och det är förståelse (ev brist på intelligens)! Det finns på tok för många förstå sig påare som inte har någon egen erfarenhet än vad de ser på "Animal planet".

Vad är det man brukar säga dom flesta vargkramarna bor i Stockholm. Likadant är det med lejonen i Afrika och Tigrarna i Indien. Varför tror ni tjuvjakt på dessa magnifika djur fortgår? Jo för "Mowgli" som lever med tigrarna kämpar för sin överlevnad. Tigrarna tar hans boskap, utgör hot mot honom när han försöker brukar sin mark etc. Det är vi i väst som vill ha kvar dom, han vill inget annat än att utrota dem.

Bara en tanke...

Publicerat
Vill man vara litet konspiratorisk kan man ju dock konstatera att MUF tog all tid som MP annars hade fått i Rapport. Eller SNF... ;)

Andra gången på ett dygn vi är överens, min tanke precis. Seniorerna kan inte ha synpunkter på sina egna beslut men juniorerna kan offras för att slipa lite åsiktskanter.

Iofs är den där juniorgreven inte riktigt torr ännu men även Reinfeldt kritiserade Bildt under sin MUF tid, om 10 år kanske Reinfeldt är utrikesminister. :P

Blev tvungen att köpa Pravda (aftonbladet) idag av ren nyfikenhet. Såg att det var en stackars vargkramare som fått hotbrev, trist om det är sant, men det borde ringa klockor hos läsarna när vargskyttarna inte vågar uppge sina namn i rädsla för hot.

Publicerat
Finns ett stort problem och det är förståelse (ev brist på intelligens)! Det finns på tok för många förstå sig påare som inte har någon egen erfarenhet än vad de ser på "Animal planet".

Problemet är nog snarare bristen på empati för de som får dras med bördan :wacko:

Publicerat
Jag väntar bara på att Centern ska komma med ett liknande uttalande.

Snart är dom lika rödgröna allihopa oavsett vart dom stod i början. :wacko:

Ett inlägg från CUF, svar på Wykmans inlägg. Bra mycket vettigare....

http://www.politikerbloggen.se/2010/01/03/25214/

Publicerat
Ett inlägg från CUF, svar på Wykmans inlägg. Bra mycket vettigare....

http://www.politikerbloggen.se/2010/01/03/25214/

Politik det också iofs, men bra mycket trevligare att läsa än vad MIFFO skrev...ähh.. MUF menar jag.

Publicerat
Politik det också iofs, men bra mycket trevligare att läsa än vad MIFFO skrev...ähh.. MUF menar jag.

MUPP menar du väl?  ;):D

Annars var inlägget bra skrivet. Tror jag kommenterar det nu så får vi se hur många kommentarer det finns imorgonbitti.  :wacko::P

Publicerat

Trodde ett tag att SD skulle passa på att plocka poäng, men så kom jag på att det rör sig om invandrade vargar (ironi) ett taktiskt smart drag att skicka ut MUF i frågan och sen låta Erlandsson stå för det i P4, han gav bra svar och tänkte inte kommentera NVV praktiska hanterande då det är de som sköter det hela.

Snacka om en storm i ett vattenglas egentligen, man har ingenting att göra många är lediga för mycket från sina jobb och då tar man ut sin energi på det här, lägga jakten under dec nästa år så kan folk tugga sina pepparkakor och dricka sin glögg i lugn och ro, fullt upptagna med att handla mer obetydliga saker åt barn och barnbarn.

Publicerat

MUF är inget politiskt parti utan endast en ungdoms organisation .

Om MUF:s orförande kommer med olika utspel så får det stå för honom & MUF, blanda inte in M i det .

Blanda överhuvudtaget inte in regeringspartierna bara för att någon ungdomsrörelse bablar .

Vi skulle nog egentligen koncentrera oss på att hålla rent framför vår egen dörr .

Ingen här pratar om det enkla faktumet att vi har ett antal skadskjutningar som inte är utredda .

Dessa skadskjutningarna utgör ett betydligt större hot mot en utvidgad vargjakt nästa år än ett antal fullkomligt väntade

utalanden från vissa grupper & organisationer .

Inklusive anmälningar till EU.

//Lasse D.

Publicerat

Vad är det man brukar säga dom flesta vargkramarna bor i Stockholm. Likadant är det med lejonen i Afrika och Tigrarna i Indien. Varför tror ni tjuvjakt på dessa magnifika djur fortgår? Jo för "Mowgli" som lever med tigrarna kämpar för sin överlevnad. Tigrarna tar hans boskap, utgör hot mot honom när han försöker brukar sin mark etc. Det är vi i väst som vill ha kvar dom, han vill inget annat än att utrota dem.

Bara en tanke...

Det där är inte bara en tanke det är så sant så att det är få som törs säga det!

Publicerat
  • Författare
MUF är inget politiskt parti utan endast en ungdoms organisation .

Om MUF:s orförande kommer med olika utspel så får det stå för honom & MUF, blanda inte in M i det .

Blanda överhuvudtaget inte in regeringspartierna bara för att någon ungdomsrörelse bablar .

Vi skulle nog egentligen koncentrera oss på att hålla rent framför vår egen dörr .

Ingen här pratar om det enkla faktumet att vi har ett antal skadskjutningar som inte är utredda .

Dessa skadskjutningarna utgör ett betydligt större hot mot en utvidgad vargjakt nästa år än ett antal fullkomligt väntade

utalanden från vissa grupper & organisationer .

Inklusive anmälningar till EU.

//Lasse D.

Nja, nu är ju det mesta utrett osv. Dessutom måste du räkna med handläggarnas/registratorernas fördröjning i rapporteringen. När jag hoppade in och kollade för någon dag sedan var det hela SJU stycken påskjutna, men: med det system som ska till innan eftersök osv kommer igång, den rapportering som ska göras, det ska upp på internet och hela balletten. Hur många rådjur och älgar har egentligen stannat på¨skottplatsen? det räknas garanterat som påskjutning/under utredning innan man knallat iväg och hittat vargen. Jag är fortfarande facinerad över rådjurens förmåga att ibland springa iväg 100 meter in i en slydunge med en klockren träff genom röddelarna. Så antalet skadeskjutningar vette fan.. jag tänker iallafall vänta tills vi har vettig fakta och inte leka aftonbladet/expressen/grönsakstaliban.

utvärdering av själva skyttet och jakten tar vi när allt är klart och vi har vettig information.

Publicerat

Citat från en komentarsida på www.aftonbladet.se

-Man ska ha klart för sig att jag anser att man kanske borde fundera på att medicinera sig om man väljer att gå ut i skogen med ett vapen och skjuta djur.. visst, ni sysslar med viltvård.. och saddam var en fredsälskande människa.

Hur i helvete kan man jämföra en jägare med Sadam Husein????? Vad tänker folk med??? Har dom inge föräldrar som uppfostrar dom eller är de bara gatubarn??.

Den dag ja ska bli pappa är då en sak säker mina barn ska få bli vad dom vill läkare, astronaut, lokalvådare eller homo. bi eller trans...men skulle han/hon bil vegan eller något liknade så är tällt på komunmark som gäller.