Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Skilda världar.

Featured Replies

Publicerat

Jaha så har det hänt! En av mina bästa vänner från Stockholm ringde igår eftermiddag. Vi började som vanligt med att snacka lite strunt. Efter ett tag så kom vi in på vargjakten.

Det han säger får mig att fullständigt slå bakut.

Tydligen så är det någon mupp som har varit framme i TV och sagt att det hade varit bättre om vargjakten hade skötts av trettio profisionella jägare än av 12000 blodtörstiga vildar. Detta ställde min "vän" upp på! När jag frågar varför så säger han ytterligare en sak som får mig att tappa hakan. Jo därför att då skulle allmänheten få en större förståellse för jakten. När jag då frågar vilken "allmänhet" så visar det sig att han referens till allmänheten är hans vänner i Stockholm som är helt främmande för allt vad natur, jakt och glesbygd heter. När jag försöker att förklara att om man hade trettio profisinella jägare som skötte jakten så skulle mina bekanta eller min "allmänhet" tappa förtroendet för både jakten och aceptansen för vargen. Då får jag inget gehör!

Känndes verkligen som om vi levde i "skilda världar"

Publicerat

Välkommen

Har gjort mig osams med en kolega på jobbet av samma anledning. Han hade gått med i någon grupp på Face book mot vargjakten och jag kunde inte vara tyst.

För det första visste han inte vad en Fäbod var och för det andra så var det bönderna som faktiskt måste ansvara för att deras djur inte skall bli uppätna och kostnaden för deta var han mer osäker på men vill man ha får så skulle man betala rovdjurs stängslet själv osv

Att hundar dödas av vargen är naturligt, jägarna borde inte jaga med hund. och det finns inga djurvänner som är jägare för är man djurvän så är man vegetarian.

Publicerat
Tydligen så är det någon mupp som har varit framme i TV och sagt att det hade varit bättre om vargjakten hade skötts av trettio profisionella jägare än av 12000 blodtörstiga vildar.

Personligen hade jag föredragit om NVV skjutit "sina" vargar från helikopter istället så hade jag sluppit sitta och frysa i 6 tim.. =)

Publicerat
  • Författare
Välkommen

Har gjort mig osams med en kolega på jobbet av samma anledning. Han hade gått med i någon grupp på Face book mot vargjakten och jag kunde inte vara tyst.

För det första visste han inte vad en Fäbod var och för det andra så var det bönderna som faktiskt måste ansvara för att deras djur inte skall bli uppätna och kostnaden för deta var han mer osäker på men vill man ha får så skulle man betala rovdjurs stängslet själv osv

Att hundar dödas av vargen är naturligt, jägarna borde inte jaga med hund. och det finns inga djurvänner som är jägare för är man djurvän så är man vegetarian.

Faktum är att en av de saker jag blev mest chockad över var hans jämförelser. Tex så jämförde han med att om det var ett ungdomsgäng som ställde till problem så kunde man inte skicka ut "vem som helst" utan det var polisens sak.

Ännu ett bevis på att vi lever i "skilda världar"

Publicerat

Jo, den är fin.. :D

Har själv haft den åsikten emot mig i en diskution.

Publicerat

Det kostar inget att vara idiot men det får vänskaper att brista,

för egen del låter jag vargpälsen som vilar på en stol vid min arbetsstation tala sitt tydliga tysta språk :D

Allvarligt talat är okunskapen om förhållandena på landet och bruk av mark och hållandet av de djur, kor, får, hästar mm som ger stadsborna deras mat och nöjen det största hotet mot vår livsstil.

Jag ägnar stor tid åt att förankra jakten och dess miljönära effekter och resultat hos vänner och bekanta, en del förstår vad jag talar om andra utbildas/indoktrineras i varje fall i mitt tänkande och våra definitioner.

/Christian

Publicerat
  • Författare

för egen del låter jag vargpälsen som vilar på en stol vid min arbetsstation tala sitt tydliga tysta språk :D

Allvarligt talat är okunskapen om förhållandena på landet och bruk av mark och hållandet av de djur, kor, får, hästar mm som ger stadsborna deras mat och nöjen det största hotet mot vår livsstil.

Jag ägnar stor tid åt att förankra jakten och dess miljönära effekter och resultat hos vänner och bekanta, en del förstår vad jag talar om andra utbildas/indoktrineras i varje fall i mitt tänkande och våra definitioner.

/Christian

Håller med helt och fullt. Vi får inte ge upp att förklara vår livsstil och stå upp för den.

Det var faktiskt tur att det var min vän och inte någon av hans vänner som jag pratade med för jag tappade verkligen fattningen och då är man ingen bra ambassadör.

Publicerat

för egen del låter jag vargpälsen som vilar på en stol vid min arbetsstation tala sitt tydliga tysta språk ;)

/Christian

Bra skrivet!

Själv kan jag känna stor uppgivenhet när man pratar/diskuterar med endel som inte kan/vill förstå folket på landsbygden.

Hela vargfrågan känns otroligt infekterad och leder till ofta till omedelbar pajkastning. Årets vargjakt får vi väl se som ett test och ta lärdom till nästa gång (om det bllir någon).

Publicerat

Det är många okunniga som hakar upp sig på det där med 12.000 jägare, utan att överhuvudtaget ta med det faktum att arealen som jakten bedrivs över är enorm.

Det är också beklagligt att media och politiker har en förmåga vrida frågor så att synsättet gynnar hur många upplagor och/eller röster man kan nå, snarare än hålla sig till fakta. Tyvärr bor en stor del av landets invånare i städer och förstår inte den verklighet man lever med på landsbygden.

Själv har jag ingen direkt stark uppfattning i vargjakten, men irriterar mig på attityden att jägare inte kan vara djurvänner och att man ska inte jaga dom stackars djuren (för kött kan man ju köpa på ICA).

Att djuren skulle klara sig bättre utan inblandning av jägare är en annan farsartad åsikt som gärna framförs. Tyvärr har nog människans behov, framför allt då storstadsmänniskans behov, förändrat den naturliga balansen så till den milda grad att en självreglerande viltstam skulle få katastrofala följder. Alltifrån jordbruk, skogsbruk, gruvdrift, infrastruktur till vattenkraft gör idag att djurens nedärvda instinkter och anlag inte alltid är de bäst anpassade. Ta vidare i beaktning att de förändringar som skett i naturen de senaste 100 åren saknar motsvarighet sedan 1000-tals år tillbaka och det blir ändå mer absurt att inte förvalta viltstammarna.

Vargen är dessutom inte mer utrotningshotad än människan, varför många av de argument som används av motståndare till jakten blir ytterst ihåliga. Låt oss ha varg i naturen, men under förvaltning. Riksdagen har bestämt att det ska finnas 210 vargar, det är bara att rätta in sig i ledet.

Publicerat

har varit i samma situation. men då gällde det vapen överlag. tydligen skall jägarna bara få jaga med sten och spjut annars är det orättvisst.

Publicerat
har varit i samma situation. men då gällde det vapen överlag. tydligen skall jägarna bara få jaga med sten och spjut annars är det orättvisst.

Precis. Helst ska det inte jagas med hundar heller, då "de inkräktar på vargens revir" och "Jägarna får skylla sig själva om de dödas av en björn, för de tänker ju döda björnen" etc.

:rolleyes:

Publicerat

Siffran 12.000 måste ju vara den siffran som anger hur många registrerade vargjägare vi har i sverige. Jag undrar hur många av dom som verkligen jagade? Jag är en av dom och jag jagade inte varg....

Men jag var redo om så skulle bli fallet.

/Lasse

Publicerat

Tror nog alla jägare får eller har fått höra både det ena och andra om vad visst folk tycker om jakt. :rolleyes:

Själv brukar jag säga när någon kommer då vi är och jagar att vi jagar en "skabbräv"...då blir dom på mycket bättre humör och tycker vi no gör en god gärning då. :blush:

Publicerat
  • Författare
Siffran 12.000 måste ju vara den siffran som anger hur många registrerade vargjägare vi har i sverige. Jag undrar hur många av dom som verkligen jagade? Jag är en av dom och jag jagade inte varg....

Men jag var redo om så skulle bli fallet.

/Lasse

Exakt!

Problemet är att aftonbladet och expressen ägnar sig åt alla tre sorters lögner i det här samanhaget.

"Lögn, förbanad lögn och statestik"

Publicerat

Vem är professionell jägare egentligen ? Vad gör en till det ?

Att man lyckats slicka rätt r*v och fått det jobbet, eller ett antal timmar i en skolbänk !

Mycket starka känslor om vargen in på husknuten tillsammans med en historisk premier på jaktstarten av vargen och den press många kände över de 45 jaktdagar man hade på sig. Där man ska hinna med sitt jobb och vardag samt få bort sin/sina vargar innan det blir stopp på licensen. Samt att över huvudtaget få fälla ett så magnefikt djur.

Skulle man lugnt å sansat fått fälla sitt djur under en mindre pressad situation skulle träff procenten vart nästan oklanderlig.

Enbart 30 man under samma jaktbetingelser hade nog haft en mkt tuff jakt (omöjligt) framför sig för att skjuta de vargar som skulle skjutas. (Och då utan hjälp av civila som skulle kunnat va spårare / drevkarar. )

Det ända vargjakts motståndarna kan göra nu är att spy så mkt galla de kan över oss som jägare nu och med facit i hand kasta in vinkad statistik och klagomål in i tv/media för att ev få några fler anhängare för att göra sig starkare.

Men sakfrågan blir inte löst för det: Vargjakten ska regleras som all annan jakt !

Publicerat

är man riktiga polare så klarar man att bråka lite, det kanske finns andra saker som polaren vet mer om och där man själv är en nolla.

Publicerat
  • Författare
är man riktiga polare så klarar man att bråka lite, det kanske finns andra saker som polaren vet mer om och där man själv är en nolla.

Helt klart är det så. Vi är fortfarande polare! Grejen är nog att jag fick mej en tankeställare eller rent av bevis för dom här tankarna storstad som sitter på makten över landsbygden.

Publicerat
Vem är professionell jägare egentligen ? Vad gör en till det ?

Att man lyckats slicka rätt r*v och fått det jobbet

+1 :wacko:

Publicerat
+1 :)

Med viss risk för att reta upp div politiskt engagerade människor skulle jag vilja påstå att det politiska etablissimanget med Vänstern i spetsen gjort sitt bästa för att skapa en ny "adel" i samhället. (Kanske mer beroende på att S&V varit de enda som suttit vid makten tillräckligt länge än att M, C & FP haft en "högre moral".)

Att då delvis återgå till den jaktlagstiftning som gällde 1647 till 1798 där endast vissa priviligierade människor har rätt att jaga vissa djur passar förnämligt. Att Värmland, Dalsland, Dalarna och landet norrdärom inte innefattades i dessa lagar är en annan sak...

MVH // Henrik

Publicerat

Helt rätt.

En av mina bästa vänner, till lika bestman på mitt bröllop, är inte alls imponerad av nöjesjakt, och definitivt inte bågjakt, så man behöver ju inte vara raketforskare för att förstå att vi kan ha livliga diskutioner ibland, men vi respekterar varandra ändå, och är ju fortfarande goda vänner. :)

Publicerat

Kom idag på en av mina farbröder som gått med i "Nej till vargjakt"-gruppen på facebook. Jag vart lite konfunderad och frågade varför han var emot en legal jakt på varg. Eller ja.. Kommenterade detta:

- Varför skall man inte ta bort inavlade vargar?

- Inavelsargumentet är bara skitsnack. Hade det varit seriöst menat hade man sövt vargarna och gentestat. Ingen avskjutning hade varit nödvändig. Vargjakten är bara ett resultat av varghatet inom jägarlobbyn.

- Så du, farbror XXXXXX, menar alltså att vargforskaren tillika vargexperten Olof Lidberg har fel i sitt uttalande om vargjaktens nödvändighet? http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6377679.ab 

Du är även välkommen in till ett av min bloggs inlägg; http://nordjamten.wordpress.com/2010/01/06/varg-i-sverige/ så får även du läsa på dig lite om vargen i Sverige.

Han har inte kommenterat tillbaka än och jag tror inte han kommer göra det heller...

Men jag blev bra fundersam över hur olika åsikter vi två har. Denne är uppväxt här på landsbygden Jämtland, forskat på Umeås Universitet och nu flyttat ner till Solberga i Stockholm. Just nu vet jag inte om jag är riktigt bekväm med detta. Vet inte vad jag ska göra helt enkelt, men eftersom jag älskar diskussion och argumentation kommer vi garanterat prata om detta nästa gång jag ser honom. 

Väntar med spänning iaf.

Publicerat

Jag förstår inte resonemanget

Är det "djurvänligare" att ett 30-40 tal proffsjägare vallar runt vargarna under en längre period (för det tar utan tvekan ängre tid)

än att lokala jaktlag går ihop och samarbetar vilket resulterade i att man fäller nästan hela kvoten på första dagen?

/s

Publicerat
Jag förstår inte resonemanget

Är det "djurvänligare" att ett 30-40 tal proffsjägare vallar runt vargarna under en längre period (för det tar utan tvekan ängre tid)

än att lokala jaktlag går ihop och samarbetar vilket resulterade i att man fäller nästan hela kvoten på första dagen?

/s

ja i vissa skallar ja men sen så är det ju mer selektiv jakt då kan dom ju skjuta enbart sjuka djur då som är inavlade :D

Publicerat

Om en varg är uppenbart sjuk eller har två svansar alternativt om man inriktar sig på en grupp/valpar funkar det säkert med selektiv jakt.

Men hur ser man om vargen har svaga gener/inavlad, har dom banjo??

Eller måste man söva vargen för att ta ett dna prov, det kanske går att använda vargskit men hur kopplar man rätt skit till rätt varg?

Det låter inte lätt och framför allt som en rimlig metod att reglera stammen.

jag tycker faktisk att vargjakten i det stora hela fungerade väldigt bra, snabbt/effektivt för att vara första gången.

/s

Publicerat
Men hur ser man om vargen har svaga gener/inavlad, har dom banjo??

Ja, fast bara vargarna i Tierp.. :rolleyes: