Publicerat Januari 9, 201016 yr Men hur ser man om vargen har svaga gener/inavlad, har dom banjo??Ja, fast bara vargarna i Tierp.. Har inte ALLA det i Tierp!?! //Niclas
Publicerat Januari 9, 201016 yr Har hört det där med 30 profs jägare sen undrar jag varför alla som är imot denna jakt hakar upp sig på sifran 12000
Publicerat Januari 10, 201016 yr Folk hakar upp sig på siffran 12k (eller 27k som jag hörde idag) för att media framställer det som att tolvtusen jägare har ställt upp sig på led och så har dom små oskyldiga vargarna kommit lufsandes för att käka lite sallad och då har dessa tolvtusen jägare börjat panga på med sina gevär som antagligen är helautomatiska (inte för att man får jaga med dom i sverige men endå) om dom små stackars vargarna har flytt i panik men jägarna har som dom psykopater dom är jagat efter vargarna med sina vapen och skjutit hejvilt som ett galet ungdomsgäng som löper amok. Nu har jag iofs inte deltagit i vargjakten så jag vet inte riktigt hur den har gått till men jag har en känsla av att den inte har varit så olik övrig jakt. Det är inte så svårt att skjuta enbart inalvlade individer. Det finns 2 vargar i sverige som inte är inavlade. Jag vill minnas att reviret den ena bor i var fredat under jakten. Att söva ner ett antal vargar och sedan göra ett dna prov skulle aldrig funka på ett djurskyddmässigt bra sätt eftersom en dna analys tar sin lilla tid, det är inte direkt något man sitter och gör i skogen medans vargen ligger nedsövd. Idag lät det i en disskusion varför ska det vara 1000 jägare per lovlig varg ute och jaga, så många kan väl inte behövas? Mitt svar blev vad spelar det för roll hur många som var ute, mot"argumentet" blev att vi bara är blodtörstiga varghatare hela bunten.