Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Dunderklumpens vapentråd

Featured Replies

Publicerat

Tänkte att jag skulle kunna behöva få lite hjälp med vilka vapen jag kommer att behöva använda mig av i framtiden. Därför tänkte jag att det skulle vara perfekt att göra som kråkis och starta en alldeles egen tråd. 

Därför klistrar jag in den text jag skrivit på bloggen om just mina vapenplaner;

Just för tillfället äger jag enbart ett gevär och det är en Husqvarna 640 med m38-mekanism i kaliber 8×57. Men eftersom det är en m38 jag har ståendes är jag ute efter en m98 i samma eminenta kaliber, då en m38-mekanism anses rent livsfarlig i kalibrar med högt gastryck. På 8×57′n sitter det en medföljande Leupold VX I 3-9×40 som enligt mig duger till älg-, björn- och fågeljakt och dessutom ett par banbesök i dagsljus.

Slutligen så kommer de vapen jag drömmer om och funderar på att införskaffa, nedan:

• Ett kulgevär i 6,5X55 eller .308 för älgbanan och som reserv till min riktiga älgkanon, om den nu skulle haverera eller annars som lånegevär till en jaktgäst eller en jägare som fått fel på vapnet etc.
  • Ett kulgevär i .22lr som jag kan övningsskjuta och skjuta skjutbart småvilt och skadedjur med. Men eftersom en sådan tar upp en för oförtjänad plats i vapengarderoben så blir den enbart kortvarig och får ge upp sin plats till ett gevär i lite grövre kaliber.
  • Ett kulgevär i kaliber .222, .223 eller .243 Winchester som jag kan använda till bäver, toppfågel, rådjur, räv och annat skjutbart vilt.
  • Ett hagelgevär i kaliber 12 som jag skall kunna använda till övningsskytte, småvilt som hare, räv, fågel m.m.
  • Ett kombivapen som jag skall kunna använda till jakt i varierande former.
  • Och sist men inte minst vore en bygelrepeter i kaliber 45-70 som man skall kunna använda i närstrider vid älg- eller björnjakt med plotthund t.ex.

Eftersom jag är intresserad av allt jakt- och ätbart vilt, då jag anser att viltkött är det mest ekologiska och närproducerade kött man kan få tag på, så kommer jag vara i behov av alla dessa vapen. Att jag dessutom inte är helt säker på vilka vapen som kommer att stå i mitt skåp är också beroende på att framtiden fortfarande är oviss.

Trådens syfte är således att få hjälp och råd av er eminenta medlemmar med att välja vapen i den vapendjungel som råder i dagens Sverige. Jag vill veta om de kalibrar jag har valt är rätt, vilka vapen jag skall välja och om jag valt helt fel kalibrar m.m.

Vilka vapen har ni till era jakter? Vilka jakter tycker just Du är roligast och varför?

Ska man först och främst köpa begagnat om man är en fattig student? Vilka vapen är bäst på begagnatmarknaden? Ska man välja begagnad optik? Jag hoppas även att tråden blir uppskattad och att trådkapningarna blir minimala.  ^_^

Med mycket vänliga hälsningar Dunderklumpen

• Svar 68
  • Visningar 11,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
  • Författare

Jag har nu gått och suktat efter en begagnad .222 rem som t.ex. Sako Vixen, men då är frågan; optik.

Vilken av modellerna är bäst? Går det få precision i en helstockad sådan? Vilken optik är bra, men relativt billig? Är ganska förundrad över Postens leveranser och polisens regler kring vapentransport... 

Publicerat
  • Författare

Jo just.. Jag handladdar inte, än.

Därför blir det "vanliga" kalibrar i mina vapen...

Publicerat

Lite spontana tankar innan bastun är varm och groggen slut.

Just för tillfället äger jag enbart ett gevär och det är en Husqvarna 640 med m38-mekanism i kaliber 8×57. Men eftersom det är en m38 jag har ståendes är jag ute efter en m98 i samma eminenta kaliber, då en m38-mekanism anses rent livsfarlig i kalibrar med högt gastryck. På 8×57′n sitter det en medföljande Leupold VX I 3-9×40 som enligt mig duger till älg-, björn- och fågeljakt och dessutom ett par banbesök i dagsljus.

En mycket bra och billig början

•Ett kulgevär i 6,5X55 eller .308 för älgbanan och som reserv till min riktiga älgkanon, om den nu skulle haverera eller annars som lånegevär till en jaktgäst eller en jägare som fått fel på vapnet etc.

•Ett kulgevär i .22lr som jag kan övningsskjuta och skjuta skjutbart småvilt och skadedjur med. Men eftersom en sådan tar upp en för oförtjänad plats i vapengarderoben så blir den enbart kortvarig och får ge upp sin plats till ett gevär i lite grövre kaliber.

•Ett kulgevär i kaliber .222, .223 eller .243 Winchester som jag kan använda till bäver, toppfågel, rådjur, räv och annat skjutbart vilt.

•Ett hagelgevär i kaliber 12 som jag skall kunna använda till övningsskytte, småvilt som hare, räv, fågel m.m.

•Ett kombivapen som jag skall kunna använda till jakt i varierande former.

•Och sist men inte minst vore en bygelrepeter i kaliber 45-70 som man skall kunna använda i närstrider vid älg- eller björnjakt med plotthund t.ex.

Givetvis en 6,5 för billigaste ammon.

Fundera över alternativet att ha 22an som målskjutning, får inte användas till jakt men det går ju att ha alternativ.

Jag ser ingen stor poäng att ha en renodlad klass2 då man har en 6,5(vår bästa klass2kaliber). Dock kan man med fördel använda en klass2-kombi till de jakter du nämner.

Givetvis en hagelbrak, minst. Väldigt smidigt för vapengarderobens skull att kombinera med en kombi, alltså en kombi med hagelpipset.

45-70? köp min .450 istället :wacko: , skämt åsido. Det är en smidig bössa som är kul att ha med på banan

Publicerat
  • Ett kulgevär i 6,5X55 eller .308 för älgbanan och som reserv till min riktiga älgkanon, om den nu skulle haverera eller annars som lånegevär till en jaktgäst eller en jägare som fått fel på vapnet etc.
  • Ett kulgevär i .22lr som jag kan övningsskjuta och skjuta skjutbart småvilt och skadedjur med. Men eftersom en sådan tar upp en för oförtjänad plats i vapengarderoben så blir den enbart kortvarig och får ge upp sin plats till ett gevär i lite grövre kaliber.
  • Ett kulgevär i kaliber .222, .223 eller .243 Winchester som jag kan använda till bäver, toppfågel, rådjur, räv och annat skjutbart vilt.
  • Ett hagelgevär i kaliber 12 som jag skall kunna använda till övningsskytte, småvilt som hare, räv, fågel m.m.
  • Ett kombivapen som jag skall kunna använda till jakt i varierande former.
  • Och sist men inte minst vore en bygelrepeter i kaliber 45-70 som man skall kunna använda i närstrider vid älg- eller björnjakt med plotthund t.ex.

Eftersom jag är intresserad av allt jakt- och ätbart vilt, då jag anser att viltkött är det mest ekologiska och närproducerade kött man kan få tag på, så kommer jag vara i behov av alla dessa vapen. Att jag dessutom inte är helt säker på vilka vapen som kommer att stå i mitt skåp är också beroende på att framtiden fortfarande är oviss.

Trådens syfte är således att få hjälp och råd av er eminenta medlemmar med att välja vapen i den vapendjungel som råder i dagens Sverige. Jag vill veta om de kalibrar jag har valt är rätt, vilka vapen jag skall välja och om jag valt helt fel kalibrar m.m.

Vilka vapen har ni till era jakter? Vilka jakter tycker just Du är roligast och varför?

Ska man först och främst köpa begagnat om man är en fattig student? Vilka vapen är bäst på begagnatmarknaden? Ska man välja begagnad optik? Jag hoppas även att tråden blir uppskattad och att trådkapningarna blir minimala.  :wacko:

Med mycket vänliga hälsningar Dunderklumpen

Många bössor blir det, reserv övningsbössan och småviltsbössan skule jag slå ihop till en bössa och älgkanonen och bygelbössan skulle jag göra likadant med eller för att göra det enkelt en Blaser i 9,3x62 med en extra pipa i 6,5x55 lagom och mitt i mellan skjuter rakt, billig övn ammo, fördel nr 2 är att du har samma vapen på övning som på jakt, blasern är snabbare och tystare att ladda om än bygeln, bra vid björnjakten, var inne på din väg för några år sen men är väldigt glad att jag bytte bana, nu ska jag spara ihop till en blaser till som grabben ska få sen. hagelsprutan köp en bättre beg med choker så klarar du dig länge, se bara till att den verkligen passar dig.

Publicerat
  • Författare

Givetvis en 6,5 för billigaste ammon.

Fundera över alternativet att ha 22an som målskjutning, får inte användas till jakt men det går ju att ha alternativ.

Jag ser ingen stor poäng att ha en renodlad klass2 då man har en 6,5(vår bästa klass2kaliber). Dock kan man med fördel använda en klass2-kombi till de jakter du nämner.

Givetvis en hagelbrak, minst. Väldigt smidigt för vapengarderobens skull att kombinera med en kombi, alltså en kombi med hagelpipset.

45-70? köp min .450 istället :wacko: , skämt åsido. Det är en smidig bössa som är kul att ha med på banan

Jo 6,5X55 är givet för mig också. En sådan blir det, MEN *låter lite som Tony Irving* är .22lr helt omöjlig till att använda till jakt? Jag har iofs ett luftgevär som jag kan plinka tavla och burkar med, så jag håller kanske med dig. Vilken annan lite kaliber blir det isf? För- och nackdelar med .22 wmr, .22 hornet etc.

Ingen klasstvåa säger du.. Vilka för- och nackdelar finns det med en sådan, mer än kulavstånd och flackskjutandet? Är kulorna billigare i t.ex. en .222 än en 6,5?

Tänkte även jag på att skaffa en kombi med kanske både kombi-, dubbel hagel och dubbelstudsar-pipset... Blir i framtiden, men tanken finns där iaf.

Publicerat
  • Författare
Många bössor blir det, reserv övningsbössan och småviltsbössan skule jag slå ihop till en bössa och älgkanonen och bygelbössan skulle jag göra likadant med eller för att göra det enkelt en Blaser i 9,3x62 med en extra pipa i 6,5x55 lagom och mitt i mellan skjuter rakt, billig övn ammo, fördel nr 2 är att du har samma vapen på övning som på jakt, blasern är snabbare och tystare att ladda om än bygeln, bra vid björnjakten, var inne på din väg för några år sen men är väldigt glad att jag bytte bana, nu ska jag spara ihop till en blaser till som grabben ska få sen. hagelsprutan köp en bättre beg med choker så klarar du dig länge, se bara till att den verkligen passar dig.

Blaser... Suger lite på ordet och det smakar sött på nått sätt. Blir kanske i framtiden, för sådana pengar har inte en mellanklass snart-19-åring utan skoter och bil.  :lol::D

Men tanken finns även där, Pertan.  :wacko:  

Hagelpåken kommer jag, som du säger, köpa begagnad. Ska prata med den oerhört kunnige Jan Backlund om hur jag ska göra med detta... Uppdatering kommer garanterat i tråden iaf.  B)

Publicerat

Jo 6,5X55 är givet för mig också. En sådan blir det, MEN *låter lite som Tony Irving* är .22lr helt omöjlig till att använda till jakt? Jag har iofs ett luftgevär som jag kan plinka tavla och burkar med, så jag håller kanske med dig. Vilken annan lite kaliber blir det isf? För- och nackdelar med .22 wmr, .22 hornet etc.

Ingen klasstvåa säger du.. Vilka för- och nackdelar finns det med en sådan, mer än kulavstånd och flackskjutandet? Är kulorna billigare i t.ex. en .222 än en 6,5?

Tänkte även jag på att skaffa en kombi med kanske både kombi-, dubbel hagel och dubbelstudsar-pipset... Blir i framtiden, men tanken finns där iaf.

Tanken med att ha 22a som målskjutning är att kunna ha fler vapen(då en målskjutningsbössa inte belastar jaktvapengarderoben). Jag kommer att ta nästa 22a på målskjutningslicens och istället skaffa en 22WM eller hornet.

Vad jag menar är att har man en 6,5 så kan man använda den som klass2(tills vidare iaf). Alternativt om man har en klass2kombi så har du en klass2-bössa(en enskottare och dessutom hagelpipa i reserv för närstrid med bävern), om än kanske lite otymplig för detta ändamål.

Och nej, du ska inte ha en kombi med hagel+dubbelstudsarpipor. Köp en vierling istället! En klass2kombi med hagelpipor finns däremot att få tag i för riktigt bra priser idag.

Publicerat
  • Författare
Tanken med att ha 22a som målskjutning är att kunna ha fler vapen(då en målskjutningsbössa inte belastar jaktvapengarderoben). Jag kommer att ta nästa 22a på målskjutningslicens och istället skaffa en 22WM eller hornet.
OK... Nu är jag med.

Hur är det med målskjutningslicens? Måste man inte vara med i en skytteklubb för detta? Är iofs med i ett par stycken jaktskytteklubbar... :wacko:  

Vad jag menar är att har man en 6,5 så kan man använda den som klass2(tills vidare iaf).

Antecknat! Blir en sådan i sommar.

Alternativt om man har en klass2kombi så har du en klass2-bössa(en enskottare och dessutom hagelpipa i reserv för närstrid med bävern), om än kanske lite otymplig för detta ändamål. Och nej, du ska inte ha en kombi med hagel+dubbelstudsarpipor. Köp en vierling istället! En klass2kombi med hagelpipor finns däremot att få tag i för riktigt bra priser idag.

Vierling?! Är inte det ett vapen bara för att visa status och pengar?  :lol:

Dessutom har jag för mig att det är olagligt med hagel på bäver. Och japp. Har sett ett par fina klasstvåkombi på markaden, så någon sådan kan det också bli tills nästa vinter. Tror den kan vara ypperlig till toppfågeljakten. 

Publicerat
OK... Nu är jag med.

Hur är det med målskjutningslicens? Måste man inte vara med i en skytteklubb för detta? Är iofs med i ett par stycken jaktskytteklubbar... :huh:  

ja, för målskjutningslicens, oavsett kaliber/vapenslag behövs föreningsintyg, prata med din klubb(ar)

Antecknat! Blir en sådan i sommar.

givet!

Vierling?! Är inte det ett vapen bara för att visa status och pengar?  :P

Jovisst, men det är inte annorlunda att ha en låda med alla tänkbara pipor heller.

Dessutom har jag för mig att det är olagligt med hagel på bäver. Och japp. Har sett ett par fina klasstvåkombi på markaden, så någon sådan kan det också bli tills nästa vinter. Tror den kan vara ypperlig till toppfågeljakten. 

Vad jag vet får man skjuta bäver med hagel. Men det gör man ju inte, utan på bäverjakten får haglet endast vara som andraskott, och då spelar det ingen roll.

Ska du ha marlin?

Publicerat
  • Författare
Ska du ha marlin?

Inte inom en 5-årsperiod...  :huh: Får se om det blir en bygelrepeter eller en rakrepeter..

Publicerat

Tänkte som dig en gång i tiden, impulsköpte marlin en gång som hundförarbössa, samt hade med en 8x57 som "passbössa".

Har dock växt ifrån detta med att ha två bössor med mig bara för att jag älg(eller vad det nu är). Skaffade istället 9,3a med avplockbar kikare.

Publicerat
  • Författare
Tänkte som dig en gång i tiden, impulsköpte marlin en gång som hundförarbössa, samt hade med en 8x57 som "passbössa".

Har dock växt ifrån detta med att ha två bössor med mig bara för att jag älg(eller vad det nu är). Skaffade istället 9,3a med avplockbar kikare.

Precis. Anledningen till att jag har en 8x57 är att bössan är sedan länge tilltänkt till mig av en bortgången släkting... Men eftersom jag fått en hel del ammunition så tycker jag att det passar lika bra att skaffa en till att ersätta den jag redan har.

Men jag kan säga att jag är förbannat sugen på att skaffa en 9,3x57 eller 9,3x62 i m98-mekanism. Jag skall provskjuta morbroderns 375:a till sommarn, så då får vi se om jag är rekylkänslig, vilket jag inte tror att jag är...  :huh:

Publicerat
Precis. Anledningen till att jag har en 8x57 är att bössan är sedan länge tilltänkt till mig av en bortgången släkting... Men eftersom jag fått en hel del ammunition så tycker jag att det passar lika bra att skaffa en till att ersätta den jag redan har.

Men jag kan säga att jag är förbannat sugen på att skaffa en 9,3x57 eller 9,3x62 i m98-mekanism. Jag skall provskjuta morbroderns 375:a till sommarn, så då får vi se om jag är rekylkänslig, vilket jag inte tror att jag är...  :huh:

Har man bara viljan och den ingjutna glädjen i att skjuta grovt så tränar man bort ev rekylkänslighet.

Publicerat
Blir kanske i framtiden, för sådana pengar har inte en mellanklass snart-19-åring utan skoter och bil. B):D

Inget svårt val dunderklumpen! ;);) Sälj skotern och köp en bra bysse på en gång. Bilen tar du till jakten om du ska iväg och inte kan gå ut från tomten direkt i skogen. På vintern har du vita blixten. :(;)

Publicerat

Men jag kan säga att jag är förbannat sugen på att skaffa en 9,3x57 eller 9,3x62 i m98-mekanism. Jag skall provskjuta morbroderns 375:a till sommarn, så då får vi se om jag är rekylkänslig, vilket jag inte tror att jag är...  :(

8x57 duger bra till all högviltsjakt men visst är 9,3x57 strået vassare, 9,3x62 tycker jag stöter för mycket för att man ska skjuta riktigt bra.

har tränat grymt mycket med den kalibern och fast jag knappt brydde mig om rekylen så sköt jag alltid bättre med 8x57.

Publicerat

I min värld är din vapengarderob enkel.

1: Din 8x57.

2: En beg. tex. Tikka m/65 (gärna Continental,tungpipa) 6,5x55, till älgbana och annan övning, rävbössa,toppjakt, och inte minst-reserv klass 1:a- någon klass 2:a behöver du inte.(tills vidare)

3: En hagelbock med rätt mått på kolv, går alltid att fixa till i efterhand. Köp gärna med choker.

4: En kombi om du nu vill ha det. Med klass 2 pipa finns dom för en spottstyver.

Sen skaffar du en 22:a på målskjutning, har senaste tiden sett en mängd fina på blocket. Kostar knappt något bara man letar.

Skaffar du ovanstående klarar du dig BRA på din jaktliga bana, sen när du jagat ett tag och fått kött på benen kommer du själv på hur du kan/vill modifiera din garderob.

OCH GLÖM INTE!!!!! Bra optik och fästen!!!!!

OBS!!!! BÄVER FÅR INTE SKJUTAS MED HAGEL!!!

Publicerat
  • Författare
I min värld är din vapengarderob enkel.

1: Din 8x57.

2: En beg. tex. Tikka m/65 (gärna Continental,tungpipa) 6,5x55, till älgbana och annan övning, rävbössa,toppjakt, och inte minst-reserv klass 1:a- någon klass 2:a behöver du inte.(tills vidare)

3: En hagelbock med rätt mått på kolv, går alltid att fixa till i efterhand. Köp gärna med choker.

4: En kombi om du nu vill ha det. Med klass 2 pipa finns dom för en spottstyver.

Sen skaffar du en 22:a på målskjutning, har senaste tiden sett en mängd fina på blocket. Kostar knappt något bara man letar.

Skaffar du ovanstående klarar du dig BRA på din jaktliga bana, sen när du jagat ett tag och fått kött på benen kommer du själv på hur du kan/vill modifiera din garderob.

OCH GLÖM INTE!!!!! Bra optik och fästen!!!!!

OBS!!!! BÄVER FÅR INTE SKJUTAS MED HAGEL!!!

Ser ju riktigt enkelt och bra ut... 

Hur ser ni på begagnad optik? Vilka nätaffärer erbjuder dessa? Någon av er som köpt begagnad optik? Hur tycker ni att den fungerat? 

Publicerat
Ser ju riktigt enkelt och bra ut... 

Hur ser ni på begagnad optik? Vilka nätaffärer erbjuder dessa? Någon av er som köpt begagnad optik? Hur tycker ni att den fungerat? 

Tycker absolut att man ska kika på beg. optik. Torsbo Handels har en del på sin sida, ligger kanske lite högt, men dom lämnar garanti. Har köpt ett par kikare privat på nätet och varit nöjd, men visst finns chansen att det skiter sig med något.

Men du får ju ofantligt mycket mer för pengarna, brukar ju finnas till salu på denna sidan av hederligt folk (????? ^_^-_- ?)

Publicerat
  • Författare

Efter att man funderat och läst medlemmarnas inlägg har jag kommit fram till att följande gevär kommer att stå i vapeskåpet inom årets slut:

• Husqvarna i kaliber 8X57JS (kommer att byta ut min m38 i första hand mot en i samma kaliber)
  • Ett gevär i 6,5X55 som kommer att användas till fågel-, bäver-, övrig småviltsjakt och älgbaneskytte 
  • Luftgevär för övning och mängdskytte (har redan)
  • Ett hagelgevär i kaliber 12

Den optik jag har tillgång till är begränsad, men en Leupold VXI 3-9X40 finns redan, om nu inte morbröderna(de snåla jä*larna :D ) tar tillbaka både kikare och gevär... Öppna riktmedel?

Sedan kommer jag att söka av Blocket och prata snällt med Backlund så kanske det ordnar sig med bra optik till sexånhalven innan toppfåglarna träar...  ;)

Dagens sista fråga: Hur justerar man de öppna riktmedlen på ett gevär? Med hammare?  :D

Publicerat
Dagens sista fråga: Hur justerar man de öppna riktmedlen på ett gevär? Med hammare?  :mellow:

ja... typ

Publicerat

"Dagens sista fråga: Hur justerar man de öppna riktmedlen på ett gevär? Med hammare? "

funkar med en mindre avdragare om du har som mej att man ska flytta på kornet sidleds

Publicerat
Jo just.. Jag handladdar inte, än.

Därför blir det "vanliga" kalibrar i mina vapen...

Köp laddgrejer så öppnar sig en helt ny värld ska du se :P

Publicerat
  • Författare
Köp laddgrejer så öppnar sig en helt ny värld ska du se :rolleyes:

Vidhåller att jag skall göra detta i framtiden, men inte än så länge. :o

Får se om jag går ihop med någon kusin vid ett sådant inköp, så får båda en bättre ekonomi i skyttet... ;)

Publicerat
Vidhåller att jag skall göra detta i framtiden, men inte än så länge. ;)

Får se om jag går ihop med någon kusin vid ett sådant inköp, så får båda en bättre ekonomi i skyttet... :rolleyes:

Är du säker på att ekonomin blir bättre för att du handladdar?

För mig har det absolut inte blivit billigare. Däremot träffar jag betydligt bättre.

Antalet avlossade skott ökar betydligt mer än kostnaderna/skott minskar. Men det är inte så illa det heller :o