Publicerat April 26, 201016 yr Har Backlund själv gått i pension? Roger, är det han som jobbat i butiken några år? // Henrik
Publicerat April 26, 201016 yr Författare Har Backlund själv gått i pension?Roger, är det han som jobbat i butiken några år? // Henrik Backlund fyller 65 i sommar, så.. Ja.. Han har gått i "pension" och gör nu endast kolvar och eventuellt fungerande som hjälp till unga klumpar när han är där, vilket inte är så ofta. Roger gör allt annat och skall väl så småningom ta över kolvmakeriet i framtiden. Sedan är det inte Roger som arbetat i butiken förut, utan det var endera nån av pojkarna åt Jan eller någon annan.
Publicerat April 26, 201016 yr Backlund fyller 65 i sommar, så.. Ja.. Han har gått i "pension" och gör nu endast kolvar och eventuellt fungerande som hjälp till unga klumpar när han är där, vilket inte är så ofta.Roger gör allt annat och skall väl så småningom ta över kolvmakeriet i framtiden. Sedan är det inte Roger som arbetat i butiken förut, utan det var endera nån av pojkarna åt Jan eller någon annan. Lite synd men kanske naturligt med tanke på åldern. Har tyckt bra om Backlund även om det för det mesta varit svårt att komma iväg därifrån. Han brukade ha mycket intressant att berätta. Har också fått väldigt bra service de gånger det behövts. // Henrik
Publicerat April 26, 201016 yr Författare Så.. Cyklade till Backlunds med bössan på axeln och skaftämnen till kniven i ryggsäcken. Efter jag slipat till skaftämnena så var det bara bössan som återstod mina händers behandling... Började med att försöka skruva upp den främre skruven i lådan, tyvärr var låsskruven gängpaj. Vi försökte med många olika metoder för att få upp den... Efter lite tänkande från Rogers håll(ingen kredit till mig ) så fick han idén att ta lite superlim på skruvmejseln och sätta fast den i spåret på skruven. Jag höll den tills limmet torkat så fick han hjälpa lite kunder, efter han var klar så var det i princip bara att skruva och skruven hängde med ut. Vad var orsaken till gängpajet? - Jo, någon hade tagit den bakre låsskruven till det främre hålet och skruvat i den. Inget mer än att byta skruv och sätta i rätt när man skruvar tillbaka kolven... I kolven hittade jag en spricka, men ingen allvarlig. Jag såg också att kolvträt var lite torrt och att jag behöver slipa upp pipkanalen så att pipan blir friliggande. Putsade upp blåneringen som döljes under kolven och det var bara några få rostfläckar, men ingen allvarlig. Blåneringen var i sin helhelt djup och fin, men i framtiden blir det en omblånering när tillfälle ges. Jag tittade också på bakkappor och tror att det blir en röd Packmyer, men detta blir på morgondagens schema. Det blir också en smörjning av kolvens innanhölje, så att den även blir brukbar i framtiden och inte torkar upp helt.
Publicerat April 26, 201016 yr Författare Lite synd men kanske naturligt med tanke på åldern.Har tyckt bra om Backlund även om det för det mesta varit svårt att komma iväg därifrån. Han brukade ha mycket intressant att berätta. Har också fått väldigt bra service de gånger det behövts. // Henrik Sörj inte över det, tror Roger kommer att fungera ypperligt och han har redan erfarenhet från vapen- och smedsjobb. Sedan är han ju förbannat trevlig också...
Publicerat April 26, 201016 yr Där ser man hur lite jag själv grejat med denna bössan hade inte en aning om detta. Lätt att bli betrodd på de punkterna när man är säljare Jaja, ni får ju tro vad ni vill, jag vet att jag inte visste om skruvproblematiken osv då jag aldrig hafft isär bössan Hoppas du är nöjd ändå dunderklumpen! MVH/Jocke
Publicerat April 26, 201016 yr Författare Där ser man hur lite jag själv grejat med denna bössan hade inte en aning om detta. Lätt att bli betrodd på de punkterna när man är säljare Jaja, ni får ju tro vad ni vill, jag vet att jag inte visste om skruvproblematiken osv då jag aldrig hafft isär bössan Hoppas du är nöjd ändå dunderklumpen! Mvh Jocke Välkommen in, herr säljare... Ibland är det bra att få skruva lite och att det jävlas. Det är ju enda sättet att få erfarenhet, eller hur? Sedan är jag självfallet nöjd, för nu har jag ju lite att göra efter skolan..
Publicerat April 27, 201016 yr Författare Det blev varken bakkappa eller inoljning idag, utan jag har börjat med att gröpa ur pipkanalen idag, men eftersom kniven tog upp lite av tiden hos Backlunds så blev det inte riktigt klart, utan jag skall göra det klart imorgon och jag skall samtidigt montera bakkappa. P.s. Det sitter en bakelitbakkappa på bössan för tillfället då jag tänkte dra iväg några smällar på kvällen, men det sket sig.. D.s.
Publicerat April 27, 201016 yr Lite kul det här att på nytt se en garderob växa fram samt hur du tänker kring den. Bra val av kaliber 8x57! Vad är dina optikplaner?
Publicerat April 28, 201016 yr Författare Lite kul det här att på nytt se en garderob växa fram samt hur du tänker kring den. Bra val av kaliber 8x57!Vad är dina optikplaner? Eftersom den nya bössan är oborrad, så tänkte jag försöka lära mig att skjuta med öppna riktmedel. Alltså så kommer jag att köpa ett par nya öppna riktmedel från Recknagel, annars blir det förmodligen en begagnad tysk från t.ex. Torsbo.
Publicerat April 28, 201016 yr Eftersom den nya bössan är oborrad, så tänkte jag försöka lära mig att skjuta med öppna riktmedel. Alltså så kommer jag att köpa ett par nya öppna riktmedel från Recknagel, annars blir det förmodligen en begagnad tysk från t.ex. Torsbo. Om du köper optik, välj snabbfäste så att du kan växla mellan kikarsikte och öppna riktmedel. Jag tror du klarar dig utan 6,5:a rätt länge då, skjuter den riktigt tätt kanske du inte ens behöver skaffa en. Vid val av förstoringsspann kan du även vara flexibel eftersom du har andra bössor på ingående som siktet kan flyttas till om det skulle visa sig att du senare vill ha annat på 8x57:an . Jag skulle, vid köp av kikarsikte, välja ett relativt högförstorande till 8x57:an i detta läge, just pga växlingsmöjligheten till öppna riktmedel. Annars är ju 1,5-6x42 ett sike som inte är fel att flytta till en kombi när den införskaffas. Man skall ha tur om man får fantomprecision i en kombi, varför skjutavstånden på klass 2-vilt är begränsat. Därmed behövs ingen stor förstoring enligt mig.
Publicerat April 28, 201016 yr Författare Om du köper optik, välj snabbfäste så att du kan växla mellan kikarsikte och öppna riktmedel. Jag tror du klarar dig utan 6,5:a rätt länge då, skjuter den riktigt tätt kanske du inte ens behöver skaffa en. Vid val av förstoringsspann kan du även vara flexibel eftersom du har andra bössor på ingående som siktet kan flyttas till om det skulle visa sig att du senare vill ha annat på 8x57:an . Jag skulle, vid köp av kikarsikte, välja ett relativt högförstorande till 8x57:an i detta läge, just pga växlingsmöjligheten till öppna riktmedel. Annars är ju 1,5-6x42 ett sike som inte är fel att flytta till en kombi när den införskaffas. Man skall ha tur om man får fantomprecision i en kombi, varför skjutavstånden på klass 2-vilt är begränsat. Därmed behövs ingen stor förstoring enligt mig. Det ska jag ha i åtanke när det blir köp av detta. Innan hösten hinner man ju tjäna många tusen och då ökar ju chanserna att det blir en bra kikare i snabbfästen på bössan. Hur som helst har jag köpt kolvolja, oljat in insidan, gjort klart pipkanalen, slipat till inför bakkappa och satt dit en Packmyer decelelator. Imorgon tänkte jag ge mig på ytrosten och jobba med kniven...
Publicerat April 28, 201016 yr Författare Nu kom det sig också att det blir en plastbäddning på schemat, ska se om det finns hos dem eller om jag beställer hem...
Publicerat Maj 3, 201016 yr Författare Skiter i plastbäddning och köper mig en ny kolv istället! Nu är då den stora frågan om man skall köpa en Hoguekolv med eller utan aluinlägg, en Medialist från B&C, en laminat- eller en valnötskolv. Kanske ska skatteåterbäringen få betala kolven, men vartifrån skall den inhandlas? Kolvarna från Midway har ju blivit dyra igen och jag har nu fått nys om en ny kolvtillverkare i Lit. Många frågor snurrar bakom pannbenet i nuläget...
Publicerat Maj 4, 201016 yr Skiter i plastbäddning och köper mig en ny kolv istället! Nu är då den stora frågan om man skall köpa en Hoguekolv med eller utan aluinlägg, en Medialist från B&C, en laminat- eller en valnötskolv. Kanske ska skatteåterbäringen få betala kolven, men vartifrån skall den inhandlas? Kolvarna från Midway har ju blivit dyra igen och jag har nu fått nys om en ny kolvtillverkare i Lit. Många frågor snurrar bakom pannbenet i nuläget... Va fan du får väl gå till Janne och välja en kolv ur högen så snider han en åt dig i ett naffs Hälsa janne från mig har jagat med han i örebro en gång hans led ord jajemen var det då kanske håller i sig eller var det bara på kvällen som det snacket kom Mvh brynäsaren
Publicerat Maj 4, 201016 yr Författare Va fan du får väl gå till Janne och välja en kolv ur högen så snider han en åt dig i ett naffs Hälsa janne från mig har jagat med han i örebro en gång hans led ord jajemen var det då kanske håller i sig eller var det bara på kvällen som det snacket kom Mvh brynäsaren Int tror jag att jag skall utnyttja det kortet igen.. Sedan skall jag hälsa från brynäsarn från Örebro nästa gång jag träffar honom.
Publicerat Maj 4, 201016 yr mina reflektioner: Fixa orignalkolven och plastbädda den. (om den inte går att rädda, köp en orignalkolv av någon som redan byggt om sin HVA 98a, tex undertecknad). Eftersom du tänker använda järnsiktena så är faktiskt orignalkolven ett bättre val än en sniperkolv i plast. Dessutom skulle jag behålla orginal järnsiktena. Varför? Jo efter ett tag kommer du nog att tröttna ändå och vilja skruva dit en kikare eller köpa en annan bössa med kikare, och då har du sparat ett par tusen och kanske räddat en HVA till eftervärlden.
Publicerat Maj 4, 201016 yr Författare mina reflektioner:Fixa orignalkolven och plastbädda den. (om den inte går att rädda, köp en orignalkolv av någon som redan byggt om sin HVA 98a, tex undertecknad). Eftersom du tänker använda järnsiktena så är faktiskt orignalkolven ett bättre val än en sniperkolv i plast. Dessutom skulle jag behålla orginal järnsiktena. Varför? Jo efter ett tag kommer du nog att tröttna ändå och vilja skruva dit en kikare eller köpa en annan bössa med kikare, och då har du sparat ett par tusen och kanske räddat en HVA till eftervärlden. Eftersom det är en bokkolv är det ingen mening att försöka ha den kvar till eftervärlden, detta hade jag dock gjort om den varit av valnöt. Sedan blir det att köpa ny kolv innan montering av nya öppna, med tanke på att höjden kan skilja sig... Järnsiktena kommer att sparas och siktesfötterna kommer att behållas, så att endast nya siktesblad hamnar på inköpslistan. Dock har jag heller inte bestämt mig riktigt om detta, då jag inte fått skjuta med originalsiktena än.
Publicerat Maj 18, 201016 yr Författare Nu skall jag bara få ur tummarna och beställa hem en laminatkolv från Boyds i USA för att sedan byta ut kolven på bettan. Sedan har jag också funderat ett tag om de öppna riktmedlen och jag tror att jag behåller originalriktmedlen och försöker mig på att lära mig skjuta in dessa först och främst. Sedan ska jag borra lådan och sätta dit Leupold QR-klackar och sedan inhandla en allroundkikare.