Publicerat Januari 19, 201016 yr Författare Är du säker på att ekonomin blir bättre för att du handladdar?För mig har det absolut inte blivit billigare. Däremot träffar jag betydligt bättre. Antalet avlossade skott ökar betydligt mer än kostnaderna/skott minskar. Men det är inte så illa det heller Näe, jag är inte bombsäker. Men jag har en teori.. Har nu kommit på att det jag förmodligen och förhoppningsvis(kan inte lova ngt ) är att jag ska införskaffa en ny 8x57JS och ett kulgevär i 6,5x55, båda i M98-mekanismer. Sedan måste ju varje inlandsjägare ha en hagelpipa, så det kommer också hamna en kombi i mitt ombonade och mysiga vapenskåp... Men kombikalibern är inte riktigt så beslutad som kulkalibrarna, utan jag funderar på att välja mellan 12/6,5x55, 12/6,5x57r och en 12/.22någonting typ hornet eller en tvåa till. Det jag kommer försöka skjuta med kombin är toppfågel, rådjur och annat småvilt, därför behöver jag era åsikter i denna fråga.. En annan fråga; går det skjuta slug i en kombi? Vi har ju lite björn här uppe runt Strömsund, så det vore ganska skönt med annat än en klenkaliber om man trampar igenom ett ide t.ex.
Publicerat Januari 19, 201016 yr Det hänger väl på trångborrningen om jag inte minns fel. Men andra som vet får väl säga säkert. Jag tycker du är på rätt spår. Dock skulle jag nog satsa på, om jag vill ha en rejäl och billig kombi, på en brno, som nästan alltid är kamrad i 5,6x52R eller 22 savage high power som den heter på amerikanska. En bra, kraftig klass2-kaliber helt enkelt. Men varför inte sikta toppfågel med 6,5?
Publicerat Januari 19, 201016 yr Författare Det hänger väl på trångborrningen om jag inte minns fel. Men andra som vet får väl säga säkert.Jag tycker du är på rätt spår. Dock skulle jag nog satsa på, om jag vill ha en rejäl och billig kombi, på en brno, som nästan alltid är kamrad i 5,6x52R eller 22 savage high power som den heter på amerikanska. En bra, kraftig klass2-kaliber helt enkelt. Men varför inte sikta toppfågel med 6,5? Självklart blir det 6,5:an vid sådana jakter, men om man jagar mård eller hare så brukar det regelmässigt sitta ett par orrar i topp utom hagelräckhåll.. Det sitter lite för mycket samlare/jägare i mig för att inte grämas av att man hade kulvapnet hemma helt enkelt.
Publicerat Januari 19, 201016 yr I min värld är din vapengarderob enkel.1: Din 8x57. 2: En beg. tex. Tikka m/65 (gärna Continental,tungpipa) 6,5x55, till älgbana och annan övning, rävbössa,toppjakt, och inte minst-reserv klass 1:a- någon klass 2:a behöver du inte.(tills vidare) 3: En hagelbock med rätt mått på kolv, går alltid att fixa till i efterhand. Köp gärna med choker. 4: En kombi om du nu vill ha det. Med klass 2 pipa finns dom för en spottstyver. Sen skaffar du en 22:a på målskjutning, har senaste tiden sett en mängd fina på blocket. Kostar knappt något bara man letar. Skaffar du ovanstående klarar du dig BRA på din jaktliga bana, sen när du jagat ett tag och fått kött på benen kommer du själv på hur du kan/vill modifiera din garderob. OCH GLÖM INTE!!!!! Bra optik och fästen!!!!! OBS!!!! BÄVER FÅR INTE SKJUTAS MED HAGEL!!! Hej och ursäkta jag lånar lite utrymme fast det kanske är lite fel. Får inte bäver skjutas med hagel??????????????????? Läste senast i våras en artikel i jaktidningen om en som skjuter med hagel från kanot.
Publicerat Januari 19, 201016 yr Författare Hej och ursäkta jag lånar lite utrymme fast det kanske är lite fel.Får inte bäver skjutas med hagel??????????????????? Läste senast i våras en artikel i jaktidningen om en som skjuter med hagel från kanot. Ingen fara . Vad jag fick lära mig när jag gick jägarexamen(2006) var att hagel var olagligt(?) vid jakt på bäver. Detta pågrund av att hållen ofta blir lite för långa och att skadeskjutningarna sköt i höjden.
Publicerat Januari 19, 201016 yr Författare Ingen fara . Vad jag fick lära mig när jag gick jägarexamen(2006) var att hagel var olagligt(?) vid jakt på bäver. Detta pågrund av att hållen ofta blir lite för långa och att skadeskjutningarna sköt i höjden. Hagel, frågar Ni? Helt uteslutet!! Numera är det tack och lov också förbjudet med hagel på bäver, men vi skjuter fortfarande några bävrar varje år med fula ärr och men efter hagelsvärmar. Det är helt enkelt inte ett fungerande alternativ! Källa: http://w1.660.telia.com/~u66006726/djur/baver.html
Publicerat Januari 20, 201016 yr Författare En annan fråga; går det skjuta slug i en kombi? Vi har ju lite björn här uppe runt Strömsund, så det vore ganska skönt med annat än en klenkaliber om man trampar igenom ett ide t.ex. Lyfter fram frågan igen, då den inte riktigt blivit besvarad.. Men efter en liten googling blir jag bara mer och mer konfunderad. http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=42&t=58398 http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=42...amp;hilit=slugs Mvh
Publicerat Januari 20, 201016 yr Lyfter fram frågan igen, då den inte riktigt blivit besvarad.. Men efter en liten googling blir jag bara mer och mer konfunderad. http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=42&t=58398 http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=42...amp;hilit=slugs Mvh ha med dej ett par slugs i fickan om du känner dej obekväm med björn i terrängen eller en i loppet på kombin grejen är att du INTE får skjuta med slugs i JAKTSITUATION inget annat i eftersök och nödvärn gäller andra regler mycket friare regler jag själv hade nog valt "buckshots" som skyddsskott
Publicerat Januari 20, 201016 yr Författare ha med dej ett par slugs i fickan om du känner dej obekväm med björn i terrängen eller en i loppet på kombin grejen är att du INTE får skjuta med slugs i JAKTSITUATION inget annat i eftersök och nödvärn gäller andra regler mycket friare regler jag själv hade nog valt "buckshots" som skyddsskott "Buckshots"? Är det sådana hagelpatroner som det är jättestora hagel i? Tror inte det spelar någon stor roll om man skjuter med #7 eller slug om man har nallen på en halvmeter.
Publicerat Januari 20, 201016 yr jupp även kallad varghagel är få stora hagel beror helt på vart träffen tar och hur sargad man är efteråt du kan missa helt med slug i närstrid
Publicerat Januari 25, 201016 yr Du verkar vara på rätt väg i ditt garderobsplanerande. Ett misstag jag gjorde var att jag helt plötsligt hade en 8x57, en 308, en 22 Hornet och en 22LR. Pengarna var slut och det bästa siktet jag hade var en Nikko Stirling Gold Crown 4x32... Hur bra gick det att jaga då? Köp en bössa och ett sikte i taget, så gör du inte om samma misstag som jag.
Publicerat Februari 10, 201016 yr Författare Just nu är jag riktigt sugen på att köpa mig en 8x57JS eller 6,5x55... Jag har den där riktiga vill-ha-suget, och har faktiskt hittat några intressanta framtida projekt på Blocket. Bland annat: 8x57JS i Överkalix Undrar om Is känner gubben... 8x57JS i Luleå Riktigt fin Winchester i 6,5x55 i Sundsvall Hur tycker ni kikaren som följer med är? Visst var det det märket som köptes upp av Bushnell?
Publicerat Mars 28, 201016 yr startar liv i den här tråden då de känns som de blir en del ändringar. 22wrm bygel åkt in i skåpet men kommer troligen bytas ut antingen mot en 10/22 som jag har pratat lite om med ägaren. eller så blir det en annan 10/22 som jag hittar tids nog så 22wrm ut. 22lr auto in 22lr cylindertjofräsarn åker ut när jag gjort iordning kolven, nog för att den skjuter bra, men så rolig är den minsan inte o skjuta mängder med känns som jag börjar bli något så nära som nöjd med den delen. nu är de bara dom grövre vapnerna som ska ändras lite på. dock står sauern säker i skåpet
Publicerat Mars 28, 201016 yr Författare startar liv i den här tråden då de känns som de blir en del ändringar.22wrm bygel åkt in i skåpet men kommer troligen bytas ut antingen mot en 10/22 som jag har pratat lite om med ägaren. eller så blir det en annan 10/22 som jag hittar tids nog så 22wrm ut. 22lr auto in 22lr cylindertjofräsarn åker ut när jag gjort iordning kolven, nog för att den skjuter bra, men så rolig är den minsan inte o skjuta mängder med känns som jag börjar bli något så nära som nöjd med den delen. nu är de bara dom grövre vapnerna som ska ändras lite på. dock står sauern säker i skåpet Men.. Men... Det är ju MIN tråd! Använda min tråd till sådant snusk. Tvi vale! Annars var det bra att du drog igång dem igen, då jag har en 8x57JS på väg in, om nu licenstanterna får tummarna ur hålen någon gång...
Publicerat Mars 28, 201016 yr haha fan jag hade ju en likadan tråd så trodde jag skrev i min. men men nu starta jag ju upp den åt dig
Publicerat April 4, 201016 yr Du verkar vara på rätt väg i ditt garderobsplanerande. Ett misstag jag gjorde var att jag helt plötsligt hade en 8x57, en 308, en 22 Hornet och en 22LR. Pengarna var slut och det bästa siktet jag hade var en Nikko Stirling Gold Crown 4x32... Hur bra gick det att jaga då?Köp en bössa och ett sikte i taget, så gör du inte om samma misstag som jag. Håller med, har själv provat de flesta vapen/kalibrar på marknaden, å gjort alla misstag Har du en 6,5 är det bättre att lägga pengen på en kik ist för att skaffa en kl 2 för tex bäver å räv. den är ju dessutom bra på, bana läs billig. Min personliga uppfattning är att tunga kulor och låg/medel fart liksom tar bättre när man talar om älg å björn bössan( samma gäller gris).Personliga favoriter=8x57 9,3 375 även 3006 om man använder tunga kulor som 14g . 9,3 i olika former är nog mest praktiskt med hylsor å så. Vad gäller kombi vapen har man kanske haft otur?skaffade först en brno 12/5,6x52R men den kulpipan kastade skotten! synd då bössan var rejäl å trevlig i övrigt. Flyttade hemifrån sålde brnon ,levde på fil och knäckebröd i 2 mån pga beställd Krieghoff Drilling, flång ny!Inom ett år hade jag sparat ihop till både Leupold och hakmontage ,denna bössa skulle följa mig till graven var det tänkt. Den sköt som en gud! 4 skott inom en klisterlapp om pipan fick kallna i mellan skotten. Noterade dock att skotten satt på olika ställen vid olika temperaturer tex inskjuten dag ett vid +-0 , dag två är det -10 då satt träffarna 14 cm snett upp kl 2???????? Det slutade med att jag ett år senare hade tappat allt förtroende för vapnet. Dessutom lärde jag mej varför man SKA ha en randpatron i ett brytvapen . En bekant hade även han en kombi i 6,5 å en dag fastnade en hylsa i pipan så vi fick avbryta å åka hem för att peta ut den(tänk om det behövts ett backup skott under jakt?) Så nu har jag en Classic i 12/7x57R med friliggande kulpipa ,förövrigt en underbar kaliber som rekomenderas mkt starkt då den slår sänder mindre än de klass 2 kalibrar som jag prövat hittills. På hagel sidan drömde jag om en sida sida ,köpte tre på raken som bara var skit.Blev glappa och fick skrotas,de var ju billiga men det blev dyrt i längden. Har nu provat massor av pangar och vet i dag att det finns en modell av Browning som är svindyr samt beretta 686 funkar samt att den gamla Brnon med säkringen i varbygeln passar mej bra,men den har inte choker. Så har för tillfället en Mossberg pumphagla
Publicerat April 4, 201016 yr Sorry det var inte meningen att skriva novell utan att dela med mej av mina erfarenheter. I mitt fall har köpa billigt slutat med att det blivit dyrt.Man tar liksom bara en omväg. Beg bra optik slår jämt ny optik i samma prisklass Samt att jag alltid har återvänt till Sako pga trycke och kvallitet. Utom senaste 9,3x57n som är en M98 . Skottfasta snabbfästen vill i alla fall jag inte va utan
Publicerat April 5, 201016 yr Författare Roligt att gröngölingen hittat tråden min... Mina nya tankar är följande: Husqvarna m98 i 8x57JS med oborrad låda samt nya öppna från Recknagel, iaf nu från början. Försöka ge tillbaka m38:an till morbror, om han nu vill ha den dvs... Sedan: BRNO kombi i 5,6x52r i kulpipan + en 12:as hagel i hagelpipan Lämplig 6,5x55 Swedish Mauser Begagnat europeiskt kvalitetssikte Snabbmontage till 6,5:en
Publicerat April 5, 201016 yr Roligt att gröngölingen hittat tråden min... Mina nya tankar är följande: Husqvarna m98 i 8x57JS med oborrad låda samt nya öppna från Recknagel, iaf nu från början. Försöka ge tillbaka m38:an till morbror, om han nu vill ha den dvs... Sedan: BRNO kombi i 5,6x52r i kulpipan + en 12:as hagel i hagelpipan Lämplig 6,5x55 Swedish Mauser Begagnat europeiskt kvalitetssikte Snabbmontage till 6,5:en har du testat nån 9,3x57? de är sååå goa att skjuta med, men om du vidhåller 8x57 som slägga kan jag även rekomendera hör och häpna, en lätt kula också. Sierra Pro hunter 175 grain tror jag att de var eller 170 det är iaf en kula som har imponerat på mig i allafall,helt otippat faktiskt.Funkar ju bra att öva med också. annars så tunga som möjligt. Med den lätta kulan är rekylen samma som 6,5an du kan ju dra iväg ett pm med telnr om du har några frågor för jag vet att jag är hopplös på att utrycka mej i skrift så att andra förstår! Begriper inte själv ibland va man skrivit. Ps är notorisk kulgrävare och har en liten samling att jämföra med. Kanske en hobby i sej
Publicerat April 5, 201016 yr Författare har du testat nån 9,3x57?de är sååå goa att skjuta med, men om du vidhåller 8x57 som slägga kan jag även rekomendera hör och häpna, en lätt kula också. Sierra Pro hunter 175 grain tror jag att de var eller 170 det är iaf en kula som har imponerat på mig i allafall,helt otippat faktiskt.Funkar ju bra att öva med också. annars så tunga som möjligt. Med den lätta kulan är rekylen samma som 6,5an du kan ju dra iväg ett pm med telnr om du har några frågor för jag vet att jag är hopplös på att utrycka mej i skrift så att andra förstår! Begriper inte själv ibland va man skrivit. Ps är notorisk kulgrävare och har en liten samling att jämföra med. Kanske en hobby i sej Nej faktiskt inte, men har i princip bara hört gott om dem... Både 8x57 och 9,3x57 är ju mjuka i rekylen, men 8x57'n är ju sååå förbannat fin att skjuta med. Tror dock att jag ska leta reda någon 9,3x57 och ta ett par magasin på skjutbanan, då dessa inte är helt ovanliga här hemma... Visst ska jag ringa en pling till veckan, för man ska ju också ringa Grimner på grannkanalen också.
Publicerat April 26, 201016 yr Författare Och så var man äntligen med vapen igen då... Fick ett samtal för en halvtimme sen som undrade vart han skulle lägga paketen, så jag tog avsked från läraren och cyklade allt vad jag orkade hem. Väl där möttes jag av en extraordinär syn - ett stort och ett litet paket; i dessa väntade två delar av ett komplett vapen av svensk högkvalitetsstål. En oborrad Husqvarna 640 m98 i kaliber 8x57IS står nu bredvid en av dess kusiner - en Husqvarna m38 i samma kaliber. Den senare skall gå tilbaka till morbror och den första skall göras om till itt älsklingsgevär. Det jag tänkte göra med nybössan är följande: Slipa och olja om kolven Byta trycke Köpa nya öppna riktmedel Köpa ny bakkappa m.m. Idag skall jag också förbi hos Backlunds Vapen och gå igenom bössan från topp till tå och se om det finns något skönhetsfel. Dessvärre kändes det som om det fanns lite ytrost på pipan innan jag ställde in henne i skåpet och åkte till skolan igen, så det finns även en risk att jag måste blånera om... Återkommer med mer information om henne ikväll.
Publicerat April 26, 201016 yr Vad trevligt! inget är som väntans tider. Roligt när det är någon som uppskattar även en gammal bössa .
Publicerat April 26, 201016 yr Dunder Såg att du funderade på en klass två kombi. Om det inte är priset du är ute efter så förstår jag inte riktigt varför. 7x57 sparkar inte speciellt men ger ett betydligt större användningsområde. Du har gott om bolagsskog runtomkring dig. När jag har varit ute där har det hänt mer än en gång att älgjägarna på området frågat om man har blyspets med sig. Sedan är det kul att höra på radion att nu har älgen lämnat vår såt. Kommer han förbi dig och du får ett bra läge är det bara att panga på. OK det kanske förutsätter att man är kännd av älgjägarna, men du som är bosatt däruppe borde väl inte ha problem med det? (Sedan skall man nog ha väldigt bra läge för att skjuta älg med kombi, och ha klarat älgbanan...) Dessutom är det väl trevligt med grövre doningar ifall bamse dyker upp på fel ställe... MVH // Henrik
Publicerat April 26, 201016 yr Författare Vad trevligt!inget är som väntans tider. Roligt när det är någon som uppskattar även en gammal bössa . Lite roar barnen, var det väl? Dessutom är det mer känsla i en gammal använd Husqvarna än en masstillverkad leksak, som en del av dagens vapen blivit... DunderSåg att du funderade på en klass två kombi. Om det inte är priset du är ute efter så förstår jag inte riktigt varför. 7x57 sparkar inte speciellt men ger ett betydligt större användningsområde. Du har gott om bolagsskog runtomkring dig. När jag har varit ute där har det hänt mer än en gång att älgjägarna på området frågat om man har blyspets med sig. Sedan är det kul att höra på radion att nu har älgen lämnat vår såt. Kommer han förbi dig och du får ett bra läge är det bara att panga på. OK det kanske förutsätter att man är kännd av älgjägarna, men du som är bosatt däruppe borde väl inte ha problem med det? (Sedan skall man nog ha väldigt bra läge för att skjuta älg med kombi, och ha klarat älgbanan...) Dessutom är det väl trevligt med grövre doningar ifall bamse dyker upp på fel ställe... MVH // Henrik Som tur har jag inte bestämt mig för vilken kombi jag skall införskaffa, men en klass-ett-kombi går ju upp i pris rejält. Dessutom är jag inte helt säker på användningsområdet till den ännu, men nu fokuserar jag på nypjäsen istället.
Publicerat April 26, 201016 yr Författare Nu vart det inga mer lektioner för idag, så nu fokuserar jag på geväret istället... Jag har nu två bössor ståendes i vapenskåpet och den första skall som jag skrivit tidigare återgå till morbror, då mekanismen inte är optimal för kalibern. Den hamnar förhoppningsvis på en minneslicens, om inte annat får han skjuta varsamt med den. Min nya bössa däremot kommer förmodligen och förhoppningsvis skjutas mycket flitigt med och kommer bland annat användas mot att mota tillbaka björnar till de sälla jaktmarkerna, lägga ner älgar på de långa jämtländska myrarna och avsluta vandaliseringen av älvarna med hjälp av avlivning av bäver m.m. Jag kommer förmodligen skjuta allt jag kan och får skjuta med den, då kalibern nästintill är optimal allt-i-allo i Sveriges skogar och åkrar. Innan jag kan njuta av Dianas givmilda behandling så skall jag dock göra om den litet. Som jag skrivit förut, så skall jag först och främst köpa en bakkappa till den(då den helt saknar en sådan) och byta ut orginalriktmedlen mot ett par tyska öppna från Recknagel. Ytrost? Kvalitet. Ikväll kommer det mer info, då jag nu skall plocka isär eländet hos Roger, den nya ägaren på Backlunds Vapen i Strömsund. Mvh