Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nu börjas det!

Featured Replies

Publicerat

Nu har jag beställt blad och en träbit och nu skall det börja sågas och filas :(

Har en idé om vad jag vill göra men vi får se vart det slutar.

Tänkte ha Colored Curly birch/Antique gray som träbit i skaftet tillsammans med en bit ljusare (eller svart?) horn och nysilver som mellanlägg. https://www.nordellknives.com/portal/index....products_id=997

Bladet blir ett AE Damascus 100. https://www.nordellknives.com/portal/index....products_id=864

Nysilver som beslag tror jag bestämt att det blir också. (lite tjockare)

Träbiten och hornbiten kommer inte att kapas i 90° utan i lite vinkel, alt i en radie, men det måste jag rita på lite mer först.

Som sagt, det blir en ganska grå kniv men den kommer förhoppningsvis att passa till min gråa Sako 85:a :huh:

Tips och kritik önskas av er knivgurus så man inte gör några tanke/konstruktionsvurpor på en gång :P

P.s Skall nog handla en stor låda plåster innan jag börjar :D

P.p.s Jo, jag vet att man tejpar knivbladet först :o

• Svar 128
  • Visningar 24,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

får du bara till ett snyggt skafft så kommer du få en riktigt snygg kniv

Publicerat

Detta blir perfekt Wizard.

Du har nu ca 6 månader på dig att göra klart den till min födelsedag i Juli :P

/Lasse

Publicerat

Tjena.

Det här blir kul :rolleyes:

O m du ska använda antik björk biten så ska du nog matcha den mörkare färgen med en ljusare bit.Till den biten passar silver också som du nämde riktigt bra. Rita upp innan på papper hur du hade tänkt att kniven ska bli. Alltid bra att ha tanken präntat lite på parre innan. Om du vill kan du rita av bladet på en a4 papper och rita skaftet i natur scala till den. Rita dit också konbinationerna så ser du rätt bra hur det kommer att bli.

Lycka till och var försiktig med fingrarna. .

mvh Kimmo Lilja

Publicerat

Den kommer nog att bli hur fin som helst! Läckert med damaskblad, har själv varit alldeles för tråkig hittills för att prova på. Själv så gillar jag att jobba med vrilar/rötter/masur av olika svenska trädslag (björk, al, ask) och infärga/betsa själv. Annars är ju cocobolo för jäkla trevligt att slipa upp :rolleyes:

Ditt färgval kommer att bli snyggt. En stor utmaning är ju slidan. Jag skulle nog ha provat mig fram med olika narvsvärtor på råläder tills den rätta gråtonen kommer fram.

Väntar på bilder!

Publicerat

Kan bli hur bra som helst om du är lite fingerfärdig ;)

Men vi vill ha bilder!!!!!!! NU

:lol:

Publicerat
  • Författare

Bilder kommer så snart paketet anländer i stora brevlådan :lol:

Håller nu som bäst på med att gå igenom verktygslådan för att se vilka verktyg jag måste inskaffa.

Bandsåg känns lite overkill nu på första kniven på nästan 20 år men lite "power-tools" blir det nog ;)

Skall rita mallar till skaftet först och jag lägger upp bilder här så snart jag har någonting som känns tillräckligt bra för kritik.

Fråga: Är knivbladen efterhärdade på något sätt eller går det bra om man t ex skulle göra ändringar? (via slipning, filning etc...)

Mvh,

Mannen som fortfarande har 10 fingrar kvar :D

Publicerat
Bilder kommer så snart paketet anländer i stora brevlådan :lol:

Håller nu som bäst på med att gå igenom verktygslådan för att se vilka verktyg jag måste inskaffa.

Bandsåg känns lite overkill nu på första kniven på nästan 20 år men lite "power-tools" blir det nog ;)

Skall rita mallar till skaftet först och jag lägger upp bilder här så snart jag har någonting som känns tillräckligt bra för kritik.

Fråga: Är knivbladen efterhärdade på något sätt eller går det bra om man t ex skulle göra ändringar? (via slipning, filning etc...)

Mvh,

Mannen som fortfarande har 10 fingrar kvar :D

Tjena Wizard.

Bladena är härdade men det går att göra små ändringar. Använder du slip så håll gärna fingret mot bladet så att du känner att det inte blir för varmt. Slipa bara försiktigt så att det inte blir den där jätte värmen så är det ingen fara. Gör du det med filar så slipper du värmen men kan vara riktigt djävulskt att jobba med.

En sak jag glömde skriva tidigare är att man bör använda munskydd när man slipar eller sand papprar träd, speciellt stabbat då dammet är giftigt. Innehåller epoxy o andra kemikalier.

Kör hårt o glömm inte visa upp bilder.

mvh Kimmo Lilja

Publicerat

För h-e Wizard du har långt till sjukhuset :lol: Ska bli jätteskoj att se vad du får till.

PS ; Skurebo , jag har oxå födelsedag i Juli ;)

Publicerat
Tjena Wizard.

Bladena är härdade men det går att göra små ändringar. Använder du slip så håll gärna fingret mot bladet så att du känner att det inte blir för varmt. Slipa bara försiktigt så att det inte blir den där jätte värmen så är det ingen fara. Gör du det med filar så slipper du värmen men kan vara riktigt djävulskt att jobba med.

En sak jag glömde skriva tidigare är att man bör använda munskydd när man slipar eller sand papprar träd, speciellt stabbat då dammet är giftigt. Innehåller epoxy o andra kemikalier.

mvh Kimmo Lilja

Hoppas ni använder en riktig mask för pappersmunskydden gör ingen nytta. Dom kan vara bra om man är ute och joggar så man inte får barr i munnen, men knappast något mer :lol:

\Mats

Publicerat
För h-e Wizard du har långt till sjukhuset :lol: Ska bli jätteskoj att se vad du får till.

PS ; Skurebo , jag har oxå födelsedag i Juli ;)

15:e :D

/Lasse

Publicerat
15:e B)

/Lasse

22 så då har han lite mer tid :D

Publicerat
22 så då har han lite mer tid B)

Nej nej jag får den ju först :D

Innebär detta att jag är äldre en du?????? NEHHHHH :D

/Lasse

Publicerat
  • Författare
Tjena Wizard.

mvh Kimmo Lilja

Tack!

Jag tycker det är snyggt med lite mönster på ryggen av knivbladet men var osäker på om det var möjligt.

Jag har riktigt munskydd här eftersom jag håller på att restaurera en gammal skånelänga. Jösses vad skit det gömmer sig bakom gammal tretex!!!

Nu skall jag försöka rita hur jag hade tänkt det med skaftet. Eventuellt tar jag en vända i datorn så jag kan rendera en bild med korrekt texturer i 3D som lite snabb prototyping...

Denna kniven lär inte bli present till någon eftersom jag förmodligen kommer att testa en hel del olika (och kanske olika bra) tekniker under tillverkningen men fan vad kul det skall bli att snickra lite kniv! :D

Har horn från en dovhjort hemma som kanske skulle passa... Skall kapa och slipa lite och se vilken färg och lyster som döljer sig under ytan.

Publicerat
Tack!

Jag tycker det är snyggt med lite mönster på ryggen av knivbladet men var osäker på om det var möjligt.

Jag har riktigt munskydd här eftersom jag håller på att restaurera en gammal skånelänga. Jösses vad skit det gömmer sig bakom gammal tretex!!!

Nu skall jag försöka rita hur jag hade tänkt det med skaftet. Eventuellt tar jag en vända i datorn så jag kan rendera en bild med korrekt texturer i 3D som lite snabb prototyping...

Denna kniven lär inte bli present till någon eftersom jag förmodligen kommer att testa en hel del olika (och kanske olika bra) tekniker under tillverkningen men fan vad kul det skall bli att snickra lite kniv! :)

Har horn från en dovhjort hemma som kanske skulle passa... Skall kapa och slipa lite och se vilken färg och lyster som döljer sig under ytan.

Ahaa, då förstår jag. Du menar filework på ryggen. Det gör du med små motorsågskedje filar. Funkar skit bra.

mvh Kimmo Lilja

Publicerat
Ahaa, då förstår jag. Du menar filework på ryggen. Det gör du med små motorsågskedje filar. Funkar skit bra.

mvh Kimmo Lilja

Nääää, va mesigt :D vad är det för fel på vinkelslip? Kör hårt Wizard :):D

Publicerat
  • Författare

mvh Kimmo Lilja

Ah, nu lär man sig lite ny terminologi oxå :)

Det var exakt det jag menade! Tack!

Publicerat
  • Författare
Nääää, va mesigt :D vad är det för fel på vinkelslip? Kör hårt Wizard :):D

Jag har faktiskt svart bälte i vinkelslip och plasmaskärare men det använder jag inte till konstruktion...

...utan till destruktion :D

Publicerat
Nääää, va mesigt :o vad är det för fel på vinkelslip? Kör hårt Wizard :D:D

inget fel med vinkelslip. Man kan för all dell använda hela verkstan för faan. Bara plana svetsa bocka svarva och till slut lite hederlig mankraft med slägga så ska vi se att här har det nog blivit något. :D:D;):D:):D:) Skojar

Publicerat

Då får vi väl önska dig lycka till under hantverkets gång. Beställde oxå grejer därifrån en gång..

Tre år senare ligger träbiten fortfarande i en låda... Jag har dock satt i bladet, tejpat och målat en någorlunda tänkbar skaft-form.

Publicerat
  • Författare
Då får vi väl önska dig lycka till under hantverkets gång. Beställde oxå grejer därifrån en gång..

Tre år senare ligger träbiten fortfarande i en låda... Jag har dock satt i bladet, tejpat och målat en någorlunda tänkbar skaft-form.

Hoppsan. Men då kanske du kan ta upp den hobbyn igen då :rolleyes:

Känner jag mig själv så lär jag ha 90% av kniven klar ganska snart för att sedan hålla på i en evighet med slutfinishen... :huh:

Publicerat
Hoppsan. Men då kanske du kan ta upp den hobbyn igen då :lol:

Känner jag mig själv så lär jag ha 90% av kniven klar ganska snart för att sedan hålla på i en evighet med slutfinishen... :P

Hur går det?? Kommit någonstans än eller du kanske inte har fått paketet än. När du får det här damascus AE bladet så märker du att den inte är speciellt vasst. Du måste slipa till en secundär egg på den för att det ska bli bra men det gör du utan problem ;):D . Vet detta då jag gjorde en kniv av just detta blad en gång. Vill inte kapa tråden men tänkte jag sätter ut bilden på kniven jag gjorde av det bladet du har AE damscus. Om inte annat så för att ge lite inspiration :D

dam.jpg

mvh Kimmo Lilja

Publicerat
För h-e Wizard du har långt till sjukhuset :P Ska bli jätteskoj att se vad du får till.

PS ; Skurebo , jag har oxå födelsedag i Juli :D

9:e Juni gossar så ni kan sluta drömma B)

Denna kniven lär inte bli present till någon eftersom jag förmodligen kommer att testa en hel del olika (och kanske olika bra) tekniker under tillverkningen men fan vad kul det skall bli att snickra lite kniv! ;)

Testa på du, jag blir nog nöjd ändå :D

Jag har faktiskt svart bälte i vinkelslip och plasmaskärare men det använder jag inte till konstruktion...

...utan till destruktion :lol:

Pensionerat Browningen????

Mvh!

Publicerat
  • Författare
Hur går det?? Kommit någonstans än eller du kanske inte har fått paketet än. När du får det här damascus AE bladet så märker du att den inte är speciellt vasst. Du måste slipa till en secundär egg på den för att det ska bli bra men det gör du utan problem ;)B) . Vet detta då jag gjorde en kniv av just detta blad en gång. Vill inte kapa tråden men tänkte jag sätter ut bilden på kniven jag gjorde av det bladet du har AE damscus. Om inte annat så för att ge lite inspiration :D

mvh Kimmo Lilja

Har inte fått paketet än men det är bara bra så jag hinner planera de steg jag måste innan alla prylarna anländer och hemmafixarhjärnan drar igång för snabbt utan att tänka först! B)

Slipa kniven tror jag inte blir ett problem men däremot har jag börjat fundera på träbiten jag har valt. (och här behöver jag nu råd)

Jag är rädd för att färgen på bladet och träbiten ligger aldeles för nära varandra men ändå för långt ifrån varandra...

Lite som att blanda två olika rödfärger som inte riktigt ligger inom samma skala...

Visst är det svårt att avgöra detta men jag har en magkänsla av att bladet tar fokus från skaftet och vice versa. Det kanske blir plottrigt...

Äh, det är väl bara att testa och se hur det blir :huh:

Jättetack för inspirationen med bilden :huh: Det bladet är ju faktiskt riktigt snyggt. Kändes det praktiskt oxå eller var det bara ögongodis?

Tack på förhand!

Publicerat
  • Författare
Pensionerat Browningen????

Inte en chans! Den använder jag till finliret :huh::huh: