Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nu börjas det!

Featured Replies

Publicerat
Inte en chans! Den använder jag till finliret :huh::huh:

Hej.

Bladet är riktigt bra bara du gör den vass så som vi skrev innan.

Om jag skulle ge dig några råd angående färgvalet så skulle jag ha de större bitarna i skaftet av något ljusare material o de mindre bitarna i skaftet om du ska ha de till mörkare material. För all del kan det bli snyggt med mörkare skaft också men antik björk biten du valt blir väldigt mörk efter du har polerat den. Bara lite tankar o inget vedertaget, tror att det blir en fin kniv hur du än gör.

mvh Kimmo Lilja

• Svar 128
  • Visningar 24,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
  • Författare

Här är min fundering angående färgkombinationen... (även om färgtemperaturerna skiljer sig mellan bilderna)

post-2639-1263475291_thumb.jpg

Blir det helt galet eller kan det fungera?

Det blir en vit hornbit som spacer mot knivkladet med silverinlägg...

Publicerat
Här är min fundering angående färgkombinationen... (även om färgtemperaturerna skiljer sig mellan bilderna)

Hej.

Det ser bra ut.

Tänkte på horn biten, ta en bit som är iallfall en 2 cm bred för att få en kontrast mot bladet. Var noga med att titta på horn biten att det inte finns för mycket märg. Blir inte så snyggt om det kommer fram efter du bearbetar skaftet.

Publicerat

Tja Wizard.

Tänkte jag skulle visa en kniv som jag har gjort av ett likadant blad som ditt.Och kanske ge lite inspration. :)

Mvh Svenne.Thunman.

7726_1171272734276_1601742940_426148_7601723_n.jpg

Publicerat

Grymt snyggt lär det bli.

Började för ett år sedan att göra en kniv. Fick massa grejer från min svärfar men det är ganska pilligt. Nu har jag kommit så långt att jag har fått bra passform på den första biten och borrat dom andra. Nu har delarna legat länge och väl i väntan på att bli limmade. Får väl se om det blir med det. Men det tar vi i en annan tråd :)

Publicerat

Så långt som jag har kommit tyckter jag att det svåraste var att få till den första biten den som sitter mot bladet, svårt att inte få något mellanrum där.. Det jag använde var en liten metallfräs som jag satte i en borrmaskin (hade tyvär varken fräs eller kordinatbord till borrmaskinen så resultatet blev väl sådär. Sen så finlirade jag det med nålfilar.

Har ni något annat tipps på hur man kan göra?

Publicerat
Så långt som jag har kommit tyckter jag att det svåraste var att få till den första biten den som sitter mot bladet, svårt att inte få något mellanrum där.. Det jag använde var en liten metallfräs som jag satte i en borrmaskin (hade tyvär varken fräs eller kordinatbord till borrmaskinen så resultatet blev väl sådär. Sen så finlirade jag det med nålfilar.

Har ni något annat tipps på hur man kan göra?

Kör hårt gubbs. Nu blir det här riktigt roligt när fler ger sig på det här. Trots allt så är ju kniven en viktig del i jakten.

mvh Kimmo Lilja

Publicerat

Villket lim använder du dig av när du limmar i hop delarna

Publicerat
Villket lim använder du dig av när du limmar i hop delarna

Hej.

Enbart två komponent epoxy eller araldit som också är epoxy fast ett annat märke. Av erfarenhet ett limm som garanterat håller.

Publicerat

Tack så mycket nu kanske man får tummen ut ur, för att limma den där kniven.

/Danne

Publicerat

Har du inte fått grejerna än?

Publicerat

Jag fick mitt paket från Nordells igår och måste erkänna att bladet jag beställt (60mm Damaskblad) var i pluttigaste laget. Blir ett litet skaft om proportionerna ska bli balanserade men vi får se när jag mätt o ritat lite. Köpte även en färdig slida och den var inte direkt upphetsande att se på. Frågan är om jag inte testar att göra en egen så småningom.

Publicerat
  • Författare

Jag har funderat och ritat så mycket att jag har faktiskt glömt att trycka "beställ" också :lol:

Har lurat på hur jag skall borra på ett vettigt sätt eftersom jag saknar pelarborrmaskin...

Publicerat

Har du en dremmel går det jättebra.

Annars går det med vanlig borr maskin och och en borr med liten diameter. Sätt fast biten, bitarna med liten tving o borra med tungan rätt i mun. Rita upp linjen på biten med blyerts penna så blir det lättare att hålla vinkeln.

mvh Kimmo

Publicerat

Precis som Kimmo säger så är det svåraste att hålla så att borret går rakt. Kolla så att inte borret viker av åt nån sida.

Seved

Publicerat
Precis som Kimmo säger så är det svåraste att hålla så att borret går rakt. Kolla så att inte borret viker av åt nån sida.

Seved

Det misstaget gör man bara en gång...  :blush::D

Annars tycker jag att det ser mycket snajsigt ut det du håller på med. Sitter och försöker få tummen ur arslet och starta en egen projekttråd, men måste kanske börja med kniven först. Börjar bli knappt om tid, men det fixar sig säkert..  :oB)

Publicerat

lite inflikan om borrningen träna en stund innan ni borrar i nått dyrt matrial

en tunn rak svetstråd som "vinkelvisare" så ser man hur fel man är

Publicerat
  • Författare
Nå?

:(

Det kommer... Har en massa på g just nu och vill kunna starta ordentligt samt att det är -9 i verkstan för tillfället och det är inte att leka med i skåneland :ph34r:

Är det något jag har lärt mig på "äldre" dar så är det planering. Mät två gånger, kapa en gång typ :mad:

Vill inte göra någonting förhastat eftersom bara materialet till kniven landar på mer än tusenlappen och jag har en bestämd idé hur jag vill att den skall se ut när den är färdig.

Så håll i brallorna så kommer det snart en uppdatering med bilder och plan :D

Publicerat

Det är bra, det är större chans att man blir nöjd om man tänker efter från början. Du satsar ju friskt på rätt dyra material.

Det blir ändå aldrig som man tänkt sig men det finns ju en chans att man får det någotsånär bra om man är väl förberedd. :ph34r:

Jag är mer typen för att mäta en gång, kapa två, köpa en ny planka och göra rätt......... :mad:

Publicerat
Det är bra, det är större chans att man blir nöjd om man tänker efter från början. Du satsar ju friskt på rätt dyra material.

Det blir ändå aldrig som man tänkt sig men det finns ju en chans att man får det någotsånär bra om man är väl förberedd. :lol:

Jag är mer typen för att mäta en gång, kapa två, köpa en ny planka och göra rätt......... :o

:lol:

Själv funderar jag på att leta lite i vedhögen. Jag vet att det ska ligga både Körsbär, päron och äppleträd där. Man kan ju såga ut en fin bit och leka med och blir det riktigt bra kan man ju använda den biten. Har ju en kniv med plasthandtag som man kan slakta och använda bladet. Sen har svärfar några fällehorn från Kronhjort som man kan sno och använda.

Publicerat
  • Författare

Nu orkar jag inte vänta längre på att 0.4mm svart vulcanfiber samt det nysilvret jag vill ha skall bli tillgängligt så jag beställde ändå och hoppas jag kan införskaffa bitarna innan jag sätter igång...

Hade tänkt att använda 9.5mm nysilver men fick ge mig och beställa 6.4mm i stället. 1mm var tydligen helt slut så det får jag fixa på annat ställe. Chansade och beställde 1mm svart vulkanfiber fast jag egentligen ville ha 0.4mm

Ja ja. 10 dagar skall det tydligen ta ^_^

Publicerat
  • Författare

Nu har prylarna kommit och jag ser redan ett potentiellt problem...

Silver är tungt!

Bilder kommer lite senare men nu kan jag i alla fall sätta igång!

Publicerat

Silver är tungt!

Bilder kommer lite senare men nu kan jag i alla fall sätta igång!

Jag har haft grejerna liggande en vecka. Det är ju kallt som f-n i verkstaden.... ;)

Publicerat

Silver är tungt!

Börja bygg muskler ;)