Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nu börjas det!

Featured Replies

Publicerat
  • Författare
Hej.

Som olja tar du en glas burk som fyller hela skaftet. Ta 70 prosent kokt linolja och 30 procent balsamterpentin. Blanda och låt skaftet dra över natten. Ta upp skaftet dagen efter och låt torka upp till en vecka i rumstemp. Polera sedan och du har fått en fin lyster o tålig yta på skaftet. Tejpa bvladet ordentligt med eltejp eller dylikt innan du lägger skaftet i oljan

Perfekt, tack!

Om du vill att mönstert på bladet ska synas ordentligt måste du polera fileworken riktigt blankt. Sen brukar jag hälla på 90 procentig svavelsyra 30 secunder och skölja av. Sen polerar jag bladet med lumptrissa lite lagom.

Svavelsyra lär inte vara det lättaste att få tag på i den koncentrationen misstänker jag...

Har du några tips på vart man kan köpa?

I värsta fall får man väl destillera batterisyra (som är 37% svavelsyra om jag inte minns helt fel... :rolleyes: )

• Svar 128
  • Visningar 24,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Hmmm.. Jag vet,. 90 procentig är nog nästan omöjlig att få tag på. Har sån tur att jag lyckades få tag på lite grann genom mitt jobb. Batteri syra kan nog funka. Prova först på ett mora blad och se om det blir mörkare men akta ögonen o händerna.

Publicerat
  • Författare

Det närmar sig!

putsad.jpg

Jag är grymt nöjd med den träbiten och färgen det blev!

I morgon skall det inhandlas kokt linolja och balsamterpentin samt gå på jakt efter svavelsyra, alt. batterisyra.

Sedan skall bladet slipas klart och så måste man börja fundera på en slira också... :rolleyes:

En sak är dock säkert. Flera knivar blir det! Nu börjar man hajja lite hur man skall göra och vad man kan fuska med och vad man måste vara mycket noga med.

Publicerat

Jag kan höra efter vad vi har på jobbet....

Nu har du nog lite brådig misstänker jag eftersom vårt tålamod är nästan lika med noll men vi kan ha lite skarpt till batterierna som vi fyllde dom med förr.

Kniven ser skit fin ut :D

//

Publicerat
  • Författare
Jag kan höra efter vad vi har på jobbet....

Nu har du nog lite brådig misstänker jag eftersom vårt tålamod är nästan lika med noll men vi kan ha lite skarpt till batterierna som vi fyllde dom med förr.

Kniven ser skit fin ut <_<

//

Har ni vore det kalas!

Den skall inte syraetsas inom de nästa 10 dagarna så det är inte så brådis!

Har nu suttit och påbörjat mitt filework på bladet och fy satan vad hårt blad det är!!!

En av mina svindyra nålfilar gav upp ganska snabbt...

Här får man visst bygga en rejälare jigg så man kan köra på med kedjefilen nästan direkt... :D

Ja just det, tack för alla kompilmanger oxå till er alla :DB)

Publicerat

Väldigt grann blev den du :D

Publicerat
  • Författare
Väldigt grann blev den du :D

Tack! <_<

Publicerat

F-n Wizard....Du har många strängar på din lyra du. Kanonsnyggt!!!

Publicerat
  • Författare
F-n Wizard....Du har många strängar på din lyra du. Kanonsnyggt!!!

Tack!!!

Nybörjartur kanske... :D

Vi får väl se när den är färdig... <_<

Publicerat
  • Författare

Nu står kniven och marinerar i linoljan ^_^

Jag kan faktiskt se på nivån att den har dragit in en del!

linolja.jpg

I morgon skall den torkas av lite för att sedan stå en vecka och torka innan den skall putsas.

(fast all filework skall jag nog göra klart innan slutputsningen :lol: )

Nu börjar jag att lura på att fixa till kolven till min 6.5x55 oxå...

Sätta dit en hemmasnickrad kolvkam samt betsa ner hela rasket till lite mörkare...

...fast då har jag ju ingen bössa medans jag gör detta... B)

Ja, ja. Snart skall man börja dra vattenledningar, fixa nya golvbalkar, isolera, putsa väggarna osv... :(

Publicerat
  • Författare

Problem!

Har nu frenetiskt försökt att få till mitt filework på knivryggen och det går åt h-vete...

Bladet har ett hrc på 59-60 och det fullständigt käkade upp mina svindyra härdade nålfilar samt min kedjefil till motorsågen :)

Jag har filat med en mall i trä så det inte skulle bli snett men det liksom bara skaver det lite fult...

Råd, tips och idéer mottages gärna just nu!!! B)

Tycker det verkar vara lite för aggresivt med vinkelslipen...

Publicerat
Problem!

Har nu frenetiskt försökt att få till mitt filework på knivryggen och det går åt h-vete...

Bladet har ett hrc på 59-60 och det fullständigt käkade upp mina svindyra härdade nålfilar samt min kedjefil till motorsågen :)

Jag har filat med en mall i trä så det inte skulle bli snett men det liksom bara skaver det lite fult...

Råd, tips och idéer mottages gärna just nu!!! :(

Tycker det verkar vara lite för aggresivt med vinkelslipen...

Jag håller på vinkelslipen, med lite tur för oss andra så blir inte kniven så snygg efter det B)

I övrigt har jag ingen bra idé om vad du ska använda. Överlåter det till Kimmo och de andra.

Diamant fil kanske...

//

Publicerat

om du nu har en mall så en roterande fil en bra idé

Publicerat

Hej.

Markera först med tusch vart skårorna ska vara. Ta sen en dremmel med slipskiva o kör ut konturerna lite grovt. Sedan med motorsågsfilar eller nålfilar för att få allt jämnt o fint. Har iochför sig gjort som du många gånger men skårat ut fileworken försiktigt under längre tid. Då håller dom iallafall så länge jobbet ska göras men sen är det nog bara att kasta de som ser mest slitna ut.

mvh Kimmo

Publicerat
  • Författare
Hej.

Markera först med tusch vart skårorna ska vara. Ta sen en dremmel med slipskiva o kör ut konturerna lite grovt. Sedan med motorsågsfilar eller nålfilar för att få allt jämnt o fint. Har iochför sig gjort som du många gånger men skårat ut fileworken försiktigt under längre tid. Då håller dom iallafall så länge jobbet ska göras men sen är det nog bara att kasta de som ser mest slitna ut.

mvh Kimmo

Tack!

Då blir det att ta till motorverktyg då med andra ord...

Har ingen dremel men någonting skall jag hitta på :huh:

Synd om det går åt pipan eftersom den faktiskt inte blev så illa pinkad :rolleyes:

Publicerat
Tack!

Då blir det att ta till motorverktyg då med andra ord...

Har ingen dremel men någonting skall jag hitta på :huh:

Synd om det går åt pipan eftersom den faktiskt inte blev så illa pinkad :rolleyes:

Om du har en gammal mora eller dylikt öva på den först så att du får in snitsen. Annars så serju damask blad bra ut utan filework också ^_^

Publicerat

Hur har det gått med fileworken på kniven? Väntar med spänning! Det vi har sett än så länge är ju supersnyggt! :huh:

Publicerat
  • Författare
Hur har det gått med fileworken på kniven? Väntar med spänning! Det vi har sett än så länge är ju supersnyggt! ^_^

Har inte haft tid då jag har varit på besök hos Hippen men jag har en liten plan... hehe...

En polare har en gigantiskt CNC fräs och vi har pratat om att helt sonika fräsa in ett mönster på knivryggen!

Från ett totalt handarbete till stora maskiner :angry:

Nåja, vi får se vad det blir i slutändan...

Publicerat
gigantiskt CNC fräs

FUSK!!

Publicerat
  • Författare
FUSK!!

Jo jag vet... :angry:

... men lite annorlunda skulle det bli! ^_^

Publicerat

Egentligen är jag nog mest avis på din tillgång till stora balla maskiner, jag skulle inte tveka en sekund att använda dem, om resultatet blir bra.

Publicerat
  • Författare
Egentligen är jag nog mest avis på din tillgång till stora balla maskiner, jag skulle inte tveka en sekund att använda dem, om resultatet blir bra.

Hade det inte varit för att det gick åt pipan när jag skulle fila så hade jag aldrig kommit på tanken...

Men som sagt, vi får se vad det blir i slutändan!

Just nu håller jag på med en buksprättare :huh:

Publicerat

Den där vart riktigt bra. Bra jobbat. Fint blad oxå.

Seved

Publicerat
  • Författare
Den där vart riktigt bra. Bra jobbat. Fint blad oxå.

Seved

Det tackar jag för!

Jag lärde mig massor på detta projektet och har nu insett när jag var för feg och vart jag gasade på lite för mycket... :huh:

Har nu kapat till lite roligare torkat lövträd här hemma som jag fällde hos grannen förra hösten med trevlig struktur som skall få stå för en del av träbitarna i nästa kniv som blir en buköppnare.

I den kniven kommer det att bli en mörk träbit i varje ända med en ljus i mitten separerade av tenn.

Dessa bitar kommer att sågas så den mörka biten i mitten bildar en del av en cirkel.

Kniven skall bli en gåva till min morbror till älgjakten och skall representera midnattsolen i Jämtland! (han läser inte här så det är safe :huh: )

Har dock inte hittat något vettigt blad ännu då jag fullständigt älskar buköppnaren till min swingblade...

Någon som känner sig manad att slipa till ett blad till mig från ritning för en rimlig summa???

Publicerat

Vi ser med spänning fram emot att få se resultatet! :rolleyes: