Publicerat Februari 1, 201016 yr Författare Här är en design (av flera) som jag har tänkt på. Kritik? Åsikter? Som ni ser måste jag kapa tången lite för att det skall funka...
Publicerat Februari 1, 201016 yr Ser ut som en bra plan, börja jobba på saken nu bara Själv är jag lite rädd om fingrarna och föredrar någon form af parerskydd, särskilt som det kan bli halt om du har silver och horn närmast bladet.
Publicerat Februari 1, 201016 yr Ser bra ut. Om du kapar tången så att du har en närmare 5 cm in i sista biten så blir det hållbart. Skaftet ser lite kort ut. Själv brukar jag hålla en skaft längd på standard 11.5 cm. Kör hårt
Publicerat Februari 1, 201016 yr Författare Ser bra ut. Om du kapar tången så att du har en närmare 5 cm in i sista biten så blir det hållbart. Skaftet ser lite kort ut. Själv brukar jag hålla en skaft längd på standard 11.5 cm. Kör hårt Som det ser ut nu så blir skaftet 98mm långt. Jag tycker att det blir fel proportioner med den typen av skaft om jag gör det längre... Eller blir det knasigt med 98mm skaft till det bladet?
Publicerat Februari 1, 201016 yr Författare Nu är det 109 mm skaft och det får räcka Är mer noga med karaktär på denna kniven då den inte lär bli brukskniv utan mer "finkniv". Tänkte lägga ner ganska mycket arbete på denna kniven samt testa lite olika tekniker... (utan att den blir söndersnickrad ) Filework på ryggen av knivbladet lär det också bli, fast lite subtilt...
Publicerat Februari 1, 201016 yr Författare Nu har jag sågat horn, närmare bestämt från dovhjort, och det är liiiiiite för klent... Någon som har en bit kron, älg eller liknande som ligger och skräpar? (nu kommer straffet för att man aldrig har tagit vara på troféer... ) Följdfråga: Skulle det funka med t ex en bit från ett lårben? Tack på förhand...
Publicerat Februari 1, 201016 yr Nu har jag sågat horn, närmare bestämt från dovhjort, och det är liiiiiite för klent...Någon som har en bit kron, älg eller liknande som ligger och skräpar? (nu kommer straffet för att man aldrig har tagit vara på troféer... ) Följdfråga: Skulle det funka med t ex en bit från ett lårben? Tack på förhand... Det bästa är nog en fin bit älg eller ren horn med så lite märg som möjligt. Hjort horn har en tendens att ha väldigt mycket märg. Hur stor bit horn är det du vill ha? Jag kanske har något bra i snickar verkstan men kan inte lova något. mvh Kimmo Lilja
Publicerat Februari 1, 201016 yr Föredrar älg framför ren pågrund av mängden märg, eller avsaknaden kanske det heter. Möjligtvis att älghorn är marginellt mer svårarbetat men det är det värt. Jag har hört att norska renhorn håller mycket högre klass. På grund av kalkmängden i backen där deras käk växer så skall dom visst ha mycket mindre märg.
Publicerat Februari 1, 201016 yr Författare Den färdiga biten skall vara 30mm. Visst skulle det nog vara snyggast med älghorn men det enda älghornet jag har hemma är min första älg jag sköt (pinntjur) och den sätter jag inte sågen i Det är en massa prylar man inser skulle vara "bra att ha" nu
Publicerat Februari 1, 201016 yr Den färdiga biten skall vara 30mm.Visst skulle det nog vara snyggast med älghorn men det enda älghornet jag har hemma är min första älg jag sköt (pinntjur) och den sätter jag inte sågen i Det är en massa prylar man inser skulle vara "bra att ha" nu Jano brukar ha bra renhorn. Seved
Publicerat Februari 2, 201016 yr Författare Handlade några filar och inser nu att detta kanske blir en av de dyrare knivarna i mitt liv... De vanliga filarna var inte så farliga men ett set med 6 st nålfilar fick mig att tappa hakan. 650 kr + moms!!! Lite prutning så var jag nere i 630 ink moms... Hoppas jag kan tälja guld med denna kniven när jag är klar
Publicerat Februari 2, 201016 yr Handlade några filar och inser nu att detta kanske blir en av de dyrare knivarna i mitt liv...De vanliga filarna var inte så farliga men ett set med 6 st nålfilar fick mig att tappa hakan. 650 kr + moms!!! Lite prutning så var jag nere i 630 ink moms... Hoppas jag kan tälja guld med denna kniven när jag är klar Hmm, Biltema har 10 st nålfilar för 33:- fast dina är säkert 30 ggr bättre...
Publicerat Februari 2, 201016 yr Handlade några filar och inser nu att detta kanske blir en av de dyrare knivarna i mitt liv...De vanliga filarna var inte så farliga men ett set med 6 st nålfilar fick mig att tappa hakan. 650 kr + moms!!! Lite prutning så var jag nere i 630 ink moms... Hoppas jag kan tälja guld med denna kniven när jag är klar Vars köpte du dessa guldtäckta nålfilar då? Funderar själv på att beställa lite saker från DA knives, bland annat dessa 6 nålfilar för 65 kr...
Publicerat Februari 2, 201016 yr Författare Jag köpte Nicholson X.F nålfilssats som tål väldigt hårda material. För övrigt var det de enda nålfilarna de hade hemma så valet var inte så svårt...
Publicerat Februari 2, 201016 yr Jag köpte Nicholson X.F nålfilssats som tål väldigt hårda material.För övrigt var det de enda nålfilarna de hade hemma så valet var inte så svårt... Kom direkt från en annan tråd på grannforumet och "Jaså du tänker sååååå.." är det som kommer fram i huvudet. Hoppas du blir nöjd. Hur går det annars med kniven då Wizard? Bestämt dig för hornbit än?
Publicerat Februari 2, 201016 yr Författare Kom direkt från en annan tråd på grannforumet och "Jaså du tänker sååååå.." är det som kommer fram i huvudet.Hoppas du blir nöjd. Hur går det annars med kniven då Wizard? Bestämt dig för hornbit än? Har slipat några olika bitar men är inte nöjd med färgerna och tjocklekarna. Har eventuellt fått tag i ganska kraftigt horn från kron så det blir nästa test. Vill liksom ha det så vitt som möjligt... Men jag har börjat såga ut bitarna
Publicerat Februari 2, 201016 yr Författare Konsten att arbeta på egen hand är väl vad detta ämne handlar om. Problemet är inte knivbladet eller så... ...utan handtaget till min %#&¤" Black & Decker arbetsbänk som jag köpte billigt som smör på en utförsäljning på Granngården i våras... I går gick ena handtaget av och nu gick det andra av vilket medförde att en vass plastbit skar upp min högra tumme... Hur som haver, har hittat en vril i ladan från ett lövträd som jag sågade ner hos grannen i somras. Trädet var dött och redan torrt och nu har jag kapat ut en bit som jag tänkte använda i stället för horn. Den har lite rött i sig och jag tror det kan funka bra men jag kommer inom kort att lägga ut bilder på bitarna innan jag snickrar ihop kniven så ni kan ge mig era åsikter Tebax till sågandet...
Publicerat Februari 2, 201016 yr Författare Nu har jag ändrat tanken med hornbiten jag tänkte från börjat till någonting helt annat... (som jag visserligen tänkte från början) Ni får se när alla bitarna är tillkapade Min upp & nervända bandputs fungerar riktigt bra som planslip! Nu har vi slipdamm i hela biblioteket och frugan är så där imponerad... speciellt efter hon hittade kvittona efter min filhandling i dag Snart gör jag kväll med knivarbetet då jag är rädd för att jag kör på lite för snabbt... Vill liksom inte gör några misstag med dyra träbitar. Med lite tur så blir det bilder i morgon!
Publicerat Februari 2, 201016 yr Bandslip är bra, men att ta upp den från garaget skulle jag inte våga Har du dessutom slipat horn och spridit den stanken i tillägg till damm överallt så ligger du kanske inte på plussidan? Jag blir ju lite nyfiken på din vril, bilder blir bra.det gillas.
Publicerat Februari 2, 201016 yr Författare Jag blir ju lite nyfiken på din vril, bilder blir bra.det gillas. Vrilen är parkerad till framtida projekt då jag insåg att jag nog skulle ha gjort som jag tänkte från första början, och jag tror nog banne mig att det kommer att funka! Det som oroar mig mest är om jag kommer att få till skaftet exakt som jag har tänkt mig. Speciellt med tanke på att jag förlängde med 10 mm... Har påbörjat filework också... (På en provbit) Nervöst är det kan jag lova! En tabbe och det är kört... Skall tillverka ett verktyg som jag sätter på knivryggen i morgon om jag hinner så jag har någonting att låsa filarna med så det inte blir fel. Jag fattar inte hur ni grabbar kan sälja era alster för de summor ni gör? Det är ju asmycket jobb, planering, verktyg och material som måste vägas in i priset!!!
Publicerat Februari 3, 201016 yr Författare Silver är HÅÅÅÅÅÅÅÅRT!!! Man får ta i ganska rejält för att det skall märkas... Man skulle nog ha valt en lite mjukare legering Detta lär ta tid. Vidare kan jag tala om att hundar inte är speciellt bra hjälpredor vid knivtillverkning! Snor de inte träbitar så snor de hela horn! Hittade ett dovhjortshorn i hennes säng i dag Hade letat ganska länge innan jag insåg vart det förmodligen låg... Tebax till sågandet och filandet... En liten Highland Park 18yrs kanske hjälper lite
Publicerat Februari 7, 201016 yr Vrilen är parkerad till framtida projekt då jag insåg att jag nog skulle ha gjort som jag tänkte från första början, och jag tror nog banne mig att det kommer att funka!Det som oroar mig mest är om jag kommer att få till skaftet exakt som jag har tänkt mig. Speciellt med tanke på att jag förlängde med 10 mm... Har påbörjat filework också... (På en provbit) Nervöst är det kan jag lova! En tabbe och det är kört... Skall tillverka ett verktyg som jag sätter på knivryggen i morgon om jag hinner så jag har någonting att låsa filarna med så det inte blir fel. Jag fattar inte hur ni grabbar kan sälja era alster för de summor ni gör? Det är ju asmycket jobb, planering, verktyg och material som måste vägas in i priset!!! Ett tips vid filework-filandet är att börja med en liten vass nålfil, gärna tresidig, och fila små spår som sedan fungerar som styrning för motorsågskedjefilen.