Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jack Russel valp?

Featured Replies

Publicerat

Har letat lite efter en ny grythund, vad tror ni om en valp efter dessa två, uppfödaren har fått tillbaka en valp,valpen är 5 månader nu.

Saltisgårdens Oliver Twist S65628/2003

Vingmyras Coffee S25300/2005

• Svar 68
  • Visningar 11,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat
Har letat lite efter en ny grythund, vad tror ni om en valp efter dessa två, uppfödaren har fått tillbaka en valp,valpen är 5 månader nu.

Saltisgårdens Oliver Twist S65628/2003

Vingmyras Coffee S25300/2005

Hur mycket är hanen jagad? jag ändrade jag skrev ju fel!! Hur mycket är hanen jagad ska det vara

Publicerat
  • Författare
Hur mycket är tiken jagad?

Pratade lite med uppfödaren igår, vet inte hur mycket dom jagat, men hon verkade vara mer förliggar typ. Bägge två drev med skall uppe på backen.

Publicerat

Verkar ha gått överdrivet många lådprov, vad jag ser skall de inte ens fått gå så många, räknar till fem anlagsprov.

/Micke

Publicerat
  • Författare
Verkar ha gått överdrivet många lådprov, vad jag ser skall de inte ens fått gå så många, räknar till fem anlagsprov.

/Micke

Tänkte jag inte på, varför går man så många anlagsprov? Verkar ju gått 2 sprängaranlag

Publicerat

jag har jagat med ollie..

ska du ha en föreliggare eller sprängare eller båda?

Publicerat
  • Författare
jag har jagat med ollie..

ska du ha en föreliggare eller sprängare eller båda?

Är väl mer ute efter en sprängare, men vore kul om den funkade som båda

Publicerat
Tänkte jag inte på, varför går man så många anlagsprov? Verkar ju gått 2 sprängaranlag

Det krävs ju alltid 2+1 prov för att bli champion, dvs. två i låda och ett i naturen. Men här finns det fem lådprov, två sprängare och fem förliggare. Jag personligen tenderar väl dra öronen åt mej om det är överdrivet många prov på en hund.

Jag tycker du skall intervjua ägarna ordentligt om jakten, hur mycket vilt är skjutet för dem etc. Vem har jagat med dem osv.

/Micke

Publicerat

Är det jack russell du är ute efter eller kan det vara någon annan ras också?

/Micke

Publicerat

du ska ha en fox,en tik,slipper ja åka så långt när de ska paras ;):P

Publicerat

av just dom russlarna ska jag väl vara ärlig svårt att imponeras av..jag skulle hellre se över dom högbenta som tex Silmas har eller efter en parson

Publicerat
du ska ha en fox,en tik,slipper ja åka så långt när de ska paras ;):P

grytjägarn har ju också beställt en,så vi blir 3 ;);)

Publicerat
  • Författare
Är det jack russell du är ute efter eller kan det vara någon annan ras också?

/Micke

Ingen speciell, hade en TJT förr men han var rätt het av sig, (Partys) här på forumet har ju en hanvalp kvar som jag hört mig för om, som har samma stam som den jag hade. Är Ingen rasfanatiker, kul att prova någon annan ras oxå.

Publicerat
  • Författare
grytjägarn har ju också beställt en,så vi blir 3 :P;)

Jasså, hehe skulle haft en sån då ;)

Publicerat
Ingen speciell, hade en TJT förr men han var rätt het av sig, (Partys) här på forumet har ju en hanvalp kvar som jag hört mig för om, som har samma stam som den jag hade. Är Ingen rasfanatiker, kul att prova någon annan ras oxå.

då ska du genast ringa lindström,hanen tror ja e med i nyaste jaktjournalen

Publicerat
av just dom russlarna ska jag väl vara ärlig svårt att imponeras av..jag skulle hellre se över dom högbenta som tex Silmas har eller efter en parson

Har du jagat med tiken?

Publicerat
  • Författare
då ska du genast ringa lindström,hanen tror ja e med i nyaste jaktjournalen

Får leta fram den och kika lite då

Publicerat
Har du jagat med tiken?

nej och aldrig sett en som jagat som jag tycker är bra heller...íofs var ollie rätt ojagad just då och orättvist säga nått men överlag brukar man finna dessa hundar ståendes på 2 ben och inte vara specielt bra,men undantag finns säkert..

skulle jag söka en sprängare skulle jag höra med partys om han vet nått som är på gång eller testa combon med föreliggare och sprängare som grytjägarn tar av..köpte min som spåddes bli sprängare(samma förutsättningar) han verkar ha full god jaktlust ;)

bäst är trots allt hundar som gör det båda...

Publicerat
nej och aldrig sett en som jagat som jag tycker är bra heller...íofs var ollie rätt ojagad just då och orättvist säga nått men överlag brukar man finna dessa hundar ståendes på 2 ben och inte vara specielt bra,men undantag finns säkert..

skulle jag söka en sprängare skulle jag höra med partys om han vet nått som är på gång eller testa combon med föreliggare och sprängare som grytjägarn tar av..köpte min som spåddes bli sprängare(samma förutsättningar) han verkar ha full god jaktlust :P

Aha! nu trillade poletten ner. "Ollie" är Oliver? Jag trodde det var ägaren till tiken och således en människa ;)

Publicerat

skulle jag söka en sprängare skulle jag höra med partys om han vet nått som är på gång eller testa combon med föreliggare och sprängare som grytjägarn tar av..köpte min som spåddes bli sprängare(samma förutsättningar) han verkar ha full god jaktlust ;)

ja e själv rätt ny me grythundar,båda skriver du ?,går de finslipa på de eller finns de bara hos dom ? har du nå tips isåfall

Publicerat
ja e själv rätt ny me grythundar,båda skriver du ?,går de finslipa på de eller finns de bara hos dom ? har du nå tips isåfall

terreristral-jo

alltså jag vet inte destomera än vad jag sett,tycker grytjägarens bill är bra exempel på hur en hund i mina ögon ska agera i gryten,¨

tror att man ej kan ha en komplett terrier utan får leva med ha flera,min duger som sprängare men blir svår att ha liggande länge,men är dom hårda nog är många gryt du kan jaga med dom i som du kan gräva,att en räv ska komma ut för hunden bryter köper jag inte,utan hunden ska vara otrevlig med räven och i enkel pipor är en rörlighund bäst,men i stora gryt behöver hunden inte bryta utan få ut räven...

När man varit i Finland och sett super hundar så fixar dom det mesta och tycker vi svenskar avlar på hundar med dålig jaktlust som bryter mitt i jakten,alltså lite olika tänk

Publicerat

Min, begränsade, erfarenhet är att riktigt riktigt bra sprängare inte växer på träd, men en förliggare kan mer eller mindre vilket skräp som helst bli. Så länge hunden har jaktlust kan den bli en förliggare, men arbetssättet för en sprängare kräver mer än så.

Men, det är ju jag det...

Publicerat
När man varit i Finland och sett super hundar så fixar dom det mesta och tycker vi svenskar avlar på hundar med dålig jaktlust som bryter mitt i jakten,alltså lite olika tänk

Men det där är ju inte riktigt jämförbart, det man jagar mest i Finland är Mårdhund, och det har vi inte ens här, i nån större utsträckning. Således utvecklar de finska hundarna också sin teknik för jakt på just det viltet, som kräver sina specialitéer precis på samma vis som räv och grävling.

Skicka ett gäng svenska grythundar till Finland, ge dem ett par månader och de buntar ihop mårdhundar på löpande band de också.

Publicerat
terreristral-jo

alltså jag vet inte destomera än vad jag sett,tycker grytjägarens bill är bra exempel på hur en hund i mina ögon ska agera i gryten,¨

tror att man ej kan ha en komplett terrier utan får leva med ha flera,min duger som sprängare men blir svår att ha liggande länge,men är dom hårda nog är många gryt du kan jaga med dom i som du kan gräva,att en räv ska komma ut för hunden bryter köper jag inte,utan hunden ska vara otrevlig med räven och i enkel pipor är en rörlighund bäst,men i stora gryt behöver hunden inte bryta utan få ut räven...

billen verka funka bra,utom dom gånger han sticker i löpor ;) o linsdtröm i stora steg efter,skrikandes på nå språk som inte passar sig här ;):P

men en sprängare skall väl in o köra 10-15min sen ut o in i nästa osv osv,trodde ja va de optimala,om de inte nu e enkelpipa,då måste han ju ges chansen o komma ut...............eller ?

Publicerat
Men det där är ju inte riktigt jämförbart, det man jagar mest i Finland är Mårdhund, och det har vi inte ens här, i nån större utsträckning. Således utvecklar de finska hundarna också sin teknik för jakt på just det viltet, som kräver sina specialitéer precis på samma vis som räv och grävling.

Skicka ett gäng svenska grythundar till Finland, ge dem ett par månader och de buntar ihop mårdhundar på löpande band de också.

precis så tänkte jag även,så funkar det absolut inte,och att vilken hund som helst kan bli en föreliggare köper jag inte alls,utan få bra föreliggare ser man som klarar 5-6 gryt per dag och inte tar onödig stryk,

mårdhunden är inte helt olik grävlings jakt och en bra hund och dålig hund är hur mycket man får gräva,och hur snabbt den får fast viltet,med 3 grytresor till finland törs jag säga jag vet mindre om jakten nu än innan ;) ena stunden är inte den andra lik så att säga...

tror inte det behövs månader för en hund bunta ihop men har dom ej rätt sätt kommer man inte få många sjubbar per dag och jag fått äran se bland dom bättre hundarna i Finland och kan bara säga doms sätt är ganska loja på utsidan för dom sparar sig till gryten och där blir det fast 9gånger 10 på samma ställe och ofta 2 i samma nerslag vilket är optimalt,en för skarp hund får dom ofta bara ensamma för typ som för min sprängare som är ganska oduglig till mårdhund....

sprängarn-optimalt är väl för läget olika,av kanske 30 rävar har jag fått,har hört min hund kommit ut och räven rymt kanske 4 gånger då på utlån,resten av gånger har han jagat ut dom vilket jag tycker är en sprängning,annars ger man räven en chans att fly ^_^

men en hund som har bra arbets sätt fixar dom flesta lägena sen är det alltid så den hund som får jaga mest har bäst ork..

så i Finland tycker jag iaf man får bra hundar med mycket jaktvilt bakom sig för kunna säga mera...100 vilt säger mer om en hund är 20 vilt enligt mig iaf