Publicerat Januari 13, 201016 yr precis så tänkte jag även,så funkar det absolut inte,och att vilken hund som helst kan bli en föreliggare köper jag inte alls,utan få bra föreliggare ser man som klarar 5-6 gryt per dag och inte tar onödig stryk,mårdhunden är inte helt olik grävlings jakt och en bra hund och dålig hund är hur mycket man får gräva,och hur snabbt den får fast viltet,med 3 grytresor till finland törs jag säga jag vet mindre om jakten nu än innan ena stunden är inte den andra lik så att säga... tror inte det behövs månader för en hund bunta ihop men har dom ej rätt sätt kommer man inte få många sjubbar per dag och jag fått äran se bland dom bättre hundarna i Finland och kan bara säga doms sätt är ganska loja på utsidan för dom sparar sig till gryten och där blir det fast 9gånger 10 på samma ställe och ofta 2 i samma nerslag vilket är optimalt,en för skarp hund får dom ofta bara ensamma för typ som för min sprängare som är ganska oduglig till mårdhund.... sprängarn-optimalt är väl för läget olika,av kanske 30 rävar har jag fått,har hört min hund kommit ut och räven rymt kanske 4 gånger då på utlån,resten av gånger har han jagat ut dom vilket jag tycker är en sprängning,annars ger man räven en chans att fly men en hund som har bra arbets sätt fixar dom flesta lägena sen är det alltid så den hund som får jaga mest har bäst ork.. så i Finland tycker jag iaf man får bra hundar med mycket jaktvilt bakom sig för kunna säga mera...100 vilt säger mer om en hund är 20 vilt enligt mig iaf vi har nog ungefär samma uppfattning men ja litar mer på dig,än på mig själv ........de ska no fixa till sig me denna fox skulle ja tro,ska iallafall bli jävligt intressant till hösten,då nyss fyllda 1 år
Publicerat Januari 13, 201016 yr Författare nej och aldrig sett en som jagat som jag tycker är bra heller...íofs var ollie rätt ojagad just då och orättvist säga nått men överlag brukar man finna dessa hundar ståendes på 2 ben och inte vara specielt bra,men undantag finns säkert..skulle jag söka en sprängare skulle jag höra med partys om han vet nått som är på gång eller testa combon med föreliggare och sprängare som grytjägarn tar av..köpte min som spåddes bli sprängare(samma förutsättningar) han verkar ha full god jaktlust bäst är trots allt hundar som gör det båda... Okej, ja man får ta sig en funderare. Tack för alla svar
Publicerat Januari 13, 201016 yr vi har nog ungefär samma uppfattning men ja litar mer på dig,än på mig själv ........de ska no fixa till sig me denna fox skulle ja tro,ska iallafall bli jävligt intressant till hösten,då nyss fyllda 1 år ja hundar bli man aldrig klok på,vart rätt nöjd med min lilla funkade ok,men finhunters unghund imponerade på mig mest..tysk/tax är den men hundar som Bill visar att det finns hopp,synd bara husse går med light kit enligt ryktena
Publicerat Januari 13, 201016 yr precis så tänkte jag även,så funkar det absolut inte,och att vilken hund som helst kan bli en föreliggare köper jag inte alls,utan få bra föreliggare ser man som klarar 5-6 gryt per dag och inte tar onödig stryk,mårdhunden är inte helt olik grävlings jakt och en bra hund och dålig hund är hur mycket man får gräva,och hur snabbt den får fast viltet,med 3 grytresor till finland törs jag säga jag vet mindre om jakten nu än innan ena stunden är inte den andra lik så att säga... tror inte det behövs månader för en hund bunta ihop men har dom ej rätt sätt kommer man inte få många sjubbar per dag och jag fått äran se bland dom bättre hundarna i Finland och kan bara säga doms sätt är ganska loja på utsidan för dom sparar sig till gryten och där blir det fast 9gånger 10 på samma ställe och ofta 2 i samma nerslag vilket är optimalt,en för skarp hund får dom ofta bara ensamma för typ som för min sprängare som är ganska oduglig till mårdhund.... sprängarn-optimalt är väl för läget olika,av kanske 30 rävar har jag fått,har hört min hund kommit ut och räven rymt kanske 4 gånger då på utlån,resten av gånger har han jagat ut dom vilket jag tycker är en sprängning,annars ger man räven en chans att fly men en hund som har bra arbets sätt fixar dom flesta lägena sen är det alltid så den hund som får jaga mest har bäst ork.. så i Finland tycker jag iaf man får bra hundar med mycket jaktvilt bakom sig för kunna säga mera...100 vilt säger mer om en hund är 20 vilt enligt mig iaf Har bara haft/sett rävsprängare i jakt på mårdhund, och det har funkat toppen-toppen. De har haft sprängarens rörlighet i att valla ihop djuren, och sen får de visserligen transformera sig till förliggare och ligga kvar tills du grävt klart. Fördelen med den mer rörliga hunden är att den inte lägger sig på första djuret rätt av, utan kan trycka ihop de som nu finns där i en mer prydlig hög, så du slipper nerslag på varje. Ska väl tillägga att jag ju då jagar med de där kortbenta JRT som de flesta inte gillar och det även i Finland. Vad gäller jaktvilt blir det ju inte heller jämförbart. I sverige släpper du på gryt och kanske EN räv. I Finland släpper du i gryt och kanske 8 mårdhundar. Förekomsten av vilt måste ju givetvis tas med i beräkningen. Å andra sidan är en sak säker, en grythund som aldrig, eller sällan får vinst på sitt arbete pga dåliga släpp/vilttillgång eller vad det nu kan vara, den blir bara sämre och sämre. Vill man förvalta sin grythund, då måste man också se till att den får bra jakt.
Publicerat Januari 13, 201016 yr Har bara haft/sett rävsprängare i jakt på mårdhund, och det har funkat toppen-toppen. De har haft sprängarens rörlighet i att valla ihop djuren, och sen får de visserligen transformera sig till förliggare och ligga kvar tills du grävt klart.Fördelen med den mer rörliga hunden är att den inte lägger sig på första djuret rätt av, utan kan trycka ihop de som nu finns där i en mer prydlig hög, så du slipper nerslag på varje. Ska väl tillägga att jag ju då jagar med de där kortbenta JRT som de flesta inte gillar och det även i Finland. Vad gäller jaktvilt blir det ju inte heller jämförbart. I sverige släpper du på gryt och kanske EN räv. I Finland släpper du i gryt och kanske 8 mårdhundar. Förekomsten av vilt måste ju givetvis tas med i beräkningen. Å andra sidan är en sak säker, en grythund som aldrig, eller sällan får vinst på sitt arbete pga dåliga släpp/vilttillgång eller vad det nu kan vara, den blir bara sämre och sämre. Vill man förvalta sin grythund, då måste man också se till att den får bra jakt. finns det en sån hund du beskriver köper jag gärna en sån hund!!!!!!!!!! att en föreliggare inte har rörlighet tror jag är benämnings fel rörligt=byter hål och jobbar rörligt på så sätt.. vars har du jagat? 8 mårdhundar låter våldsamt och läst om det på internet men inte sett det själv och tror det handlar mycket om grytet ser ut och så vidare,men finns det hundar som vallar in alla djur till ett och samma ställe skulle jag gräva 2 gropar åt mina nuvarande hundar kan jag direkt säga!
Publicerat Januari 13, 201016 yr finns det en sån hund du beskriver köper jag gärna en sån hund!!!!!!!!!! att en föreliggare inte har rörlighet tror jag är benämnings fel rörligt=byter hål och jobbar rörligt på så sätt.. vars har du jagat? 8 mårdhundar låter våldsamt och läst om det på internet men inte sett det själv och tror det handlar mycket om grytet ser ut och så vidare,men finns det hundar som vallar in alla djur till ett och samma ställe skulle jag gräva 2 gropar åt mina nuvarande hundar kan jag direkt säga! vill du ha hjälp o gräva
Publicerat Januari 13, 201016 yr finns det en sån hund du beskriver köper jag gärna en sån hund!!!!!!!!!! att en föreliggare inte har rörlighet tror jag är benämnings fel rörligt=byter hål och jobbar rörligt på så sätt.. vars har du jagat? 8 mårdhundar låter våldsamt och läst om det på internet men inte sett det själv och tror det handlar mycket om grytet ser ut och så vidare,men finns det hundar som vallar in alla djur till ett och samma ställe skulle jag gräva 2 gropar åt mina nuvarande hundar kan jag direkt säga! Kravet på hunden blir ju rätt stort, arbetet under jord blir längre och intensivt, kanske över en timme, men å andra sidan har ju hunden då gjort jobbet åt dig istället för att du ska gräva mycket. Men som sagt, de här hundarna finns faktiskt, och de är inte bara finska I Karelen 8 är mycket, men 3-4 är inte ett smack ovanligt. Det intressanta är ju om de svenska uppfödarna tog sig omaket att fara över och para finskt, eller importera finskt, så vi kan dra nytta av det här också. Fast man kan råka på skit där också *vis av erfarenhet*
Publicerat Januari 13, 201016 yr Kravet på hunden blir ju rätt stort, arbetet under jord blir längre och intensivt, kanske över en timme, men å andra sidan har ju hunden då gjort jobbet åt dig istället för att du ska gräva mycket. Men som sagt, de här hundarna finns faktiskt, och de är inte bara finska I Karelen 8 är mycket, men 3-4 är inte ett smack ovanligt. Det intressanta är ju om de svenska uppfödarna tog sig omaket att fara över och para finskt, eller importera finskt, så vi kan dra nytta av det här också. Fast man kan råka på skit där också *vis av erfarenhet* Vad är det som är så mycket bättre i soumi än i svedala när det gäller grythundar? pratar du för din egen ras lr överlag?
Publicerat Januari 13, 201016 yr Vad är det som är så mycket bättre i soumi än i svedala när det gäller grythundar? pratar du för din egen ras lr överlag? Ja för just när du var på prov så utmärkte sig verkligen inte tyskarna! Jag har förresten mailat dej om championatet : ) /M
Publicerat Januari 13, 201016 yr Ja för just när du var på prov så utmärkte sig verkligen inte tyskarna!Jag har förresten mailat dej om championatet : ) /M Ne inte vart vi direkt impad det kan jag hålla med om, inte av dom finska tyskarna iaf Kanon, ska kolla mejlen
Publicerat Januari 13, 201016 yr Kravet på hunden blir ju rätt stort, arbetet under jord blir längre och intensivt, kanske över en timme, men å andra sidan har ju hunden då gjort jobbet åt dig istället för att du ska gräva mycket. Men som sagt, de här hundarna finns faktiskt, och de är inte bara finska I Karelen 8 är mycket, men 3-4 är inte ett smack ovanligt. Det intressanta är ju om de svenska uppfödarna tog sig omaket att fara över och para finskt, eller importera finskt, så vi kan dra nytta av det här också. Fast man kan råka på skit där också *vis av erfarenhet* ja det låter otroligt tycker jag iaf..6st i samma gryt samt nån grävling även i samma gryt är väl nått man hört mera ofta men vanligt är väl iaf 2 och 4 mindre ovanligt men men finnarna tycker jag iaf har sund hund syn specielt dom jag känner och pratar/jagar med och jag ser upp till deras hundar och på resultatet är det mycket kul att höra från erfarenheten dom har vissa med tusentals vilt bakom sig...
Publicerat Januari 13, 201016 yr ja det låter otroligt tycker jag iaf..6st i samma gryt samt nån grävling även i samma gryt är väl nått man hört mera ofta men vanligt är väl iaf 2 och 4 mindre ovanligt men menfinnarna tycker jag iaf har sund hund syn specielt dom jag känner och pratar/jagar med och jag ser upp till deras hundar och på resultatet är det mycket kul att höra från erfarenheten dom har vissa med tusentals vilt bakom sig... Lite OT men dom hundar du jagat med hur pass hård är dom mot viltet? tänkte på att deras grytprov premierar ju hårdare hundar än vårat gör.
Publicerat Januari 13, 201016 yr Min, begränsade, erfarenhet är att riktigt riktigt bra sprängare inte växer på träd, men en förliggare kan mer eller mindre vilket skräp som helst bli. Så länge hunden har jaktlust kan den bli en förliggare, men arbetssättet för en sprängare kräver mer än så.Men, det är ju jag det... ja du , detta får ju stå för dig , men tycker nog att du sticker ut hakan lite väl mycket nu när du hoppar på oss grävlingsjägare på detta sätt. om du har svårt att hitta bra sprängare kanske ett rasbyte är nära förestående , för det är inget problem jag känner igen inom våran ras.
Publicerat Januari 13, 201016 yr kompisen har en jack russel valp till salu som är GB reggad vet inte om han vill sälja den till sverige men vid intresse kan jag fråga.kompisen har både fadern och modern till valpar och jag är varit jaga med båda hund(dom fungerar 100%).undan fadern är skjutit några hundra grytdjur och modern har också 3 sifrit med gryt djure på tanan.mvh pena
Publicerat Januari 13, 201016 yr Vad är det som är så mycket bättre i soumi än i svedala när det gäller grythundar? pratar du för din egen ras lr överlag? Den stora skillnaden ligger i antalet jägare, och intresse just för grytjakt. I sverige är det ett väldigt litet intresse, i Finland enormt mycket större. Vad det beror på kan man ju fundera.. dels på machokulturen och finskt sisu, men också på det faktum att det finns skottpengar att hämta, skulle jag gissa. Ju mer man avlar för jakt, desto större chanser att nå goda resultat, och rensa ut de som inte riktigt håller måttet. Men hur stora är de chanserna här? Tyskarna går bra, men inte för att de är speciellt jättebäst som grythundar, utan för att de har en bredd som gör dem användbara över lag. Nu vet jag inte säkert, men jag tror det är en bra bit färre tyskar som går i gryt, än som arbetas som drivande eller på gris? (Dem som har fakta känn dig välkommen att rätta det eventuella felet) Så det som jag och First Class pratar om är inte rasbundet, utan handlar om att finnarna har ett större incitament att avla för jakt, än vad svenska uppfödare har.
Publicerat Januari 13, 201016 yr Lite OT men dom hundar du jagat med hur pass hård är dom mot viltet? tänkte på att deras grytprov premierar ju hårdare hundar än vårat gör. Just det där ställer jag mig tveksam till i det finska provet. En hund som tar räven blir per automatik godkänd. Är det verkligen det optimala arbetssättet och det man vill ha?
Publicerat Januari 13, 201016 yr ja du , detta får ju stå för dig , men tycker nog att du sticker ut hakan lite väl mycket nu när du hoppar på oss grävlingsjägare på detta sätt. om du har svårt att hitta bra sprängare kanske ett rasbyte är nära förestående , för det är inget problem jag känner igen inom våran ras. Det var därför jag skrev "Min begränsade erfarenhet". Det finns med andra ord säkerligen människor med annan åsikt, som du tex. Och det var inte min mening att "hoppa på" någon alls. Vad gäller rasbyte tror jag inte det hade hjälpt, jag har jagat med det mesta utom fox, så det är i så fall det jag skulle byta till då?
Publicerat Januari 14, 201016 yr Lite OT men dom hundar du jagat med hur pass hård är dom mot viltet? tänkte på att deras grytprov premierar ju hårdare hundar än vårat gör. Det finska grytprovet är enligt min mening totalt värdelöst grythundarna ska mer eller mindre avsluta jakten själv. En sån hund orkar typ en halv dag om ens det vid praktisk jakt! Sen bär det av till veterinär!
Publicerat Januari 14, 201016 yr Det finska grytprovet är enligt min mening totalt värdelöst grythundarna ska mer eller mindre avsluta jakten själv.En sån hund orkar typ en halv dag om ens det vid praktisk jakt! Sen bär det av till veterinär! Det är väl kanske bedömningen som gör att provet blir lite snett kanske, men jag tycker man ser ju mycket tydligare vad man har i kopplet när man släppt dom i det finska än det svenska. Sen kan jag hålla med om att det är fel att bara för att hunden går in å ta räven så blir den godkänd, oavsett hur den har jobbat. Nu talar jag emot min egen hunds arbetssätt men jag hade ju gärna sett att hon jobbat mer.
Publicerat Januari 14, 201016 yr Det var därför jag skrev "Min begränsade erfarenhet". Det finns med andra ord säkerligen människor med annan åsikt, som du tex. Och det var inte min mening att "hoppa på" någon alls.Vad gäller rasbyte tror jag inte det hade hjälpt, jag har jagat med det mesta utom fox, så det är i så fall det jag skulle byta till då? då har du nog jagat med helt fel hundar , men att säga att vilket skräp som helst kan bli förliggare när man som du säger har begränsad erfarenhet tycker jag är helt fel.
Publicerat Januari 14, 201016 yr då har du nog jagat med helt fel hundar , men att säga att vilket skräp som helst kan bli förliggare när man som du säger har begränsad erfarenhet tycker jag är helt fel. Kanske visar hur begränsad erfarenheten är
Publicerat Januari 14, 201016 yr tycker ivilket fall som helst att om du nu har begränsad erfarenhet av grytjakten så ska du nog inte skriva så som du gjorde , blir lite fel att gömma sig bakom (begränsad erfarenhet) ska man skriva som du gjorde så ska man nog ha lite mer på fötterna.tycker att en hund som ligger & håller x-antal vilt i grytet i bland flera timmar innan man hunnit ner är värd lite mera än att kallas skräp.
Publicerat Januari 14, 201016 yr tycker ivilket fall som helst att om du nu har begränsad erfarenhet av grytjakten så ska du nog inte skriva så som du gjorde , blir lite fel att gömma sig bakom (begränsad erfarenhet) ska man skriva som du gjorde så ska man nog ha lite mer på fötterna.tycker att en hund som ligger & håller x-antal vilt i grytet i bland flera timmar innan man hunnit ner är värd lite mera än att kallas skräp. krig på gång va fan köpte jag en fox för,ja kan ju skicka ner flickvännens yorkscher terrier men den fan e ju rädd för sig själv, men till grävling kanske han duger ändå då
Publicerat Januari 14, 201016 yr krig på gång va fan köpte jag en fox för,ja kan ju skicka ner flickvännens yorkscher terrier men den fan e ju rädd för sig själv, men till grävling kanske han duger ändå då