Publicerat Januari 14, 201016 yr Min nästa fråga är ett resultat av en hetsk diskussion vid diskbänken. Frugan min vill inte ha att göra med hare, inte om den är fullproppad med hagel. Jag har såhär efteråt tänkt efter lite och visst har hon rätt. Små blybitar i maten känns väl inte helt ok. Så ska jag ha hare på matbordet, (det ska jag) så ska den skjutas med kula. Då kommer den finurliga lilla frågan vad som kan anses som lämpligt verktyg för att landa harpalten på talriken, inte mer våld än vad nöden kräver (vill ju inte ha för mycket köttförstöring) med endå något som har presition på lite längre avstånd. /Johansson
Publicerat Januari 14, 201016 yr Min nästa fråga är ett resultat av en hetsk diskussion vid diskbänken.Frugan min vill inte ha att göra med hare, inte om den är fullproppad med hagel. Jag har såhär efteråt tänkt efter lite och visst har hon rätt. Små blybitar i maten känns väl inte helt ok. Så ska jag ha hare på matbordet, (det ska jag) så ska den skjutas med kula. Då kommer den finurliga lilla frågan vad som kan anses som lämpligt verktyg för att landa harpalten på talriken, inte mer våld än vad nöden kräver (vill ju inte ha för mycket köttförstöring) med endå något som har presition på lite längre avstånd. /Johansson Hmpff... Blir det inte lite svårt att träffa med EN kula? Hare ska jagas med stövare, ju skarpare dess bättre! Nä, försök att omvända frugan i stället...
Publicerat Januari 14, 201016 yr Definiera "avstånd".. Spontant så känns 22wm med lämplig kaliber med rätt kula. Varit inne på samma tankegångar jag med, ofta fyller man ju haren med hagel. Mvh!
Publicerat Januari 14, 201016 yr Författare Avstånd upp till 150 meter, jagar man utan hund så får man ju smyga lite. Jag misstänker att avstånden då kan bli dryga. Har du erfarenhet att skjuta hare med .22 wm, hur blir resultatet?
Publicerat Januari 14, 201016 yr De dör Man ska dock akta sig för tex CCI hålspets, för elaka. Blyspetsarna är lugnare effektmässigt så det torde fungera bra. Har jagat mycket hare nattetid med 22wm och det är riktigt kul då det är bra måne! Sen krävs det nog lite koll på kulbanan, kulan tappar rejält i höjd vid 125 m eller något men det är mest en fråga om att kunna avståndsbedöma vettigt nattetid. Mvh!
Publicerat Januari 14, 201016 yr Författare Hmpff... Blir det inte lite svårt att träffa med EN kula? Hare ska jagas med stövare, ju skarpare dess bättre! Nä, försök att omvända frugan i stället... Ja, rolig jakt med hund. Men seriöst så är jag inte så intresserad av bly i min mage, sist jag gjorde korv på hare hade 4 hagel fastnat i kvarnen och man funderar ju på hur mycket som passerade och som numer återfinns i min kropp. Nu när jag tittar ut över fälten så syns flera par öron, men avståndet från köksfönstret än runt 300m.
Publicerat Januari 14, 201016 yr Ja, rolig jakt med hund. Men seriöst så är jag inte så intresserad av bly i min mage, sist jag gjorde korv på hare hade 4 hagel fastnat i kvarnen och man funderar ju på hur mycket som passerade och som numer återfinns i min kropp. Nu när jag tittar ut över fälten så syns flera par öron, men avståndet från köksfönstret än runt 300m. Oroa dig inte för blyet, det kommer ut den normala vägen ganska snabbt!
Publicerat Januari 14, 201016 yr Avstånd upp till 150 meter, jagar man utan hund så får man ju smyga lite. Jag misstänker att avstånden då kan bli dryga. Har du erfarenhet att skjuta hare med .22 wm, hur blir resultatet? Om man får dra några slutsatser av en enda hare så blir resultatet på en vit hare väldigt bra med 6.5x55 och 7gr Scenar med V0 930m/s. Kan dock tänka mig att med lite otur så blir inte utgångs sidan så snygg... (Ca 150m avstånd vid tillfället) Om man stannar på lämpligt avstånd från foderplatser för rådjur när man kommer på skidorna så kan man få flera bra skott tillfällen. Har dock bara provat en gång då jag tycker det är lite roligare att släpa dit någon kompis med stövare... // Henrik
Publicerat Januari 14, 201016 yr Författare Oroa dig inte för blyet, det kommer ut den normala vägen ganska snabbt! Nej kanske inte. Men frugan har slagit näven i bordet och då är det jag som får finna en bättre lösning. Den nya "ripkalibern" .17 Som jag läst en del om är ju inget alternativ, men finns det någon annan flack kaliber som inte gör köttfärs vi träff??
Publicerat Januari 14, 201016 yr De dör Man ska dock akta sig för tex CCI hålspets, för elaka. Blyspetsarna är lugnare effektmässigt så det torde fungera bra. Har jagat mycket hare nattetid med 22wm och det är riktigt kul då det är bra måne! Sen krävs det nog lite koll på kulbanan, kulan tappar rejält i höjd vid 125 m eller något men det är mest en fråga om att kunna avståndsbedöma vettigt nattetid. Mvh! Jag har inte full koll på vilka varianter av hålspets CCI har. Men de jag provat väger dessutom lite för lite för att klassa in för harjakt... (Måste upp till 40grain för att bli klass 3)
Publicerat Januari 14, 201016 yr Inte ens reflekterat över klasserna, hålspetsen är så pass effektiv att frågan om klass blir tämligen akademisk.. Dock spelar det ingen roll då de är kass på matvilt. Mvh!
Publicerat Januari 14, 201016 yr 22wmr laddad med RWS eller Winchester bly hålspets fungerar garanterat utmärkt om du håller dig under 100 meter. Jagar själv tjäder och orre med finne med den kombinationen och tycker den är bland dem mest effektiva jag testat, väldigt bra knock effekt utan att stöka till för mycket och fantastiskt lätt skjuten då rekylen är obefintlig
Publicerat Januari 14, 201016 yr Haha, undrar när Hylsan kommer in här med gråten i halsen Skjuta hare med kula? Toppenbra Jag har använt 6.5x55, men då får man nog se till att skjuta huvudskott om det ska bli nåt kvar att äta. Jag sköt en för ett par år sen. Sköt den i skallen, hade kanske 60 meter och avslutet blev... hur ska man säga... kliniskt Gav den till bonden som ville ha hare men inte fått på flera år. Träffade honom en tid senare och frågade om han smakat haren än och fick till svar; "Oooja, den var perfekt, hittade inte ett hagel i den!" Åfan... Drar mig inte för att skjuta hare med kula, dock är det inget jag utövar mer än att kommer det en hare när jag jagar annat så kan det hända att den åker med.
Publicerat Januari 14, 201016 yr Varför hänga upp sig på några hagel i haren? Vi har väl jagat hare med hagel i det här landet över 100år och det har väl inte varit några problem. Ta bort så mycket det går bara.
Publicerat Januari 14, 201016 yr jaghar skjutit en hel del hare för stövare och kan det på sin höjd hittas 2 hagel per måltid om ens det...mycket överdrivet om att köttet ska vara fullspäckat av hagel... mvh
Publicerat Januari 14, 201016 yr Jaga hare med kula Har skall skjutas för hund (helst stövare ) Att mhboman i sitt lätt förvirrade tillstånd ägnar sig att prickskytte på hare hoppas vi inte sprider sig till andra.. Nä, förklara för frugan att smaken från en hederlig gyttorp 5 enbart förgyller haren i grytan
Publicerat Januari 14, 201016 yr 222rem om du har är perfekt! lapua 369 55gr i lågt laddad fart är perfekt. litet hål in o kanske en kronas storlek ut! annars 22hornet har jag aldrig testat men misstänker den är ännu bättre för ändamålet. annars kan man göra det roligt o göra en helt egen patron bara för att
Publicerat Januari 14, 201016 yr Jag har testat .222 på hare med huvudskott och visst faller de utan problem men det finns en enklare lösning. Skruva i full eller xfull och skjut hararna i huvudet med ändan av kärven! Funkar klockrent tycker jag! En hare i fullt löp på 45 meter klämmer man av ungefär 70 cm framför med pull-away tekniken och det blir handbromsen direkt. Visst, det kräver en hel del träning men det blir inget hagel i köttet och skulle du missa så skjuter du bom framför och inte rakt i haren.
Publicerat Januari 14, 201016 yr Jag har testat .222 på hare med huvudskott och visst faller de utan problem men det finns en enklare lösning.Skruva i full eller xfull och skjut hararna i huvudet med ändan av kärven! Funkar klockrent tycker jag! En hare i fullt löp på 45 meter klämmer man av ungefär 70 cm framför med pull-away tekniken och det blir handbromsen direkt. Visst, det kräver en hel del träning men det blir inget hagel i köttet och skulle du missa så skjuter du bom framför och inte rakt i haren. +1. spelar nog ingen större roll vilken kaliber kul eller hagel bara man träffar i skallen så klarar köttet sig fint.
Publicerat Januari 14, 201016 yr Harjakt med stövare är nästan kriminellt skoj. Synd bara att jag inte har tillräckligt stora marker för att jaga med stövare, en liten datelj är också att det inte finns några bra stövare i min närhet. Så när ni ska ut Stojjan så får du slå en pling så kommer jag med Åsa-Nissebössan, Gyttorp Röda och joinar
Publicerat Januari 14, 201016 yr 222rem om du har är perfekt! lapua 369 55gr i lågt laddad fart är perfekt. litet hål in o kanske en kronas storlek ut!annars 22hornet har jag aldrig testat men misstänker den är ännu bättre för ändamålet. annars kan man göra det roligt o göra en helt egen patron bara för att Tänkte precis föreslå detsamma. Har inte skjutit nån hare med 222:an ännu, men det kommer. Man ska nog lägga sig på lägre hastighet i det fallet tror jag, dvs inget fabriksladdat. Dock har min förra 22 hornet lagt ner några, då på avstånd runt 90 m som mest, en blyspets funkar bra i det fallet.
Publicerat Januari 14, 201016 yr du får testa crowfear. funkar utmärkt. men som du säger ligga på lite lägre hastigheter! skjutit med lapua kulan på 55gr o norma sp fabriksladdad o sierra blitzking. lapua klart bäst! norma klart sämst om man ser till köttet. slog bort mkt! blitzkingen va grymt hög fart i o det vart inte genomskott. lukta som självaste fan men köttförstoring va inte att tala om! tvätta rent med lite vatten sen va det inga problem. skar bort en halv kvadratcentimeter kött på ingångssidan! men lapua alla dagar i veckan lågt laddad så har du för ut till 150m o som inte förstör mkt alls!. mvh//Marcus: han som skjutit mer hare med kula än med hagel
Publicerat Januari 14, 201016 yr Laddat detta Hare ska skjutas för stövare efter att ha fått lubba runt i skogen minst en timme först, allt annat är att häda Minns en greve på ett ställe som under drevjakt sköt en svenskhare med .308:an.. vart en hel del gny i leden då! Men jag tycker nog att det är bara att släppa detta, många marker tillåter inte hundjakt, alla uppskattar det inte, vissa tycker det är askul att jaga med kula osv osv.. Jag tycker det är rätt kul att jaga hare nattetid med kula men har lagt av, har noll och intet intresse av hare som matvilt och givet det så skjuter jag dem inte, tycker de är roligare vid liv. Visst, reser jycken en hare så lär man väl skjuta och är man med på någon sån här sällskapsjakt söderöver så visst skjuter men inte själv hemma. Mvh!
Publicerat Januari 14, 201016 yr Ahhh en tråd för mig, jag ska ta bild på en hare skjuten med .222R i helgen. Kaninte vara så svårt när de käkar upp 1 kg majs varja natt så grisarna får svälta. Feta o fina är de Visst kan det vara kul att jaga hare med stövare. Men att pürscha hare på åkrar är minst lika kul. /Lasse
Publicerat Januari 14, 201016 yr Skruva i full eller xfull och skjut hararna i huvudet med ändan av kärven!Funkar klockrent tycker jag! En hare i fullt löp på 45 meter klämmer man av ungefär 70 cm framför med pull-away tekniken och det blir handbromsen direkt. Visst, det kräver en hel del träning men det blir inget hagel i köttet och skulle du missa så skjuter du bom framför och inte rakt i haren. Alla skott med hagel där inte bytet blir på plats är väl att anse som en skadskjutning.