Publicerat Januari 14, 201016 yr Va!!!!!!!!!!!! Finns det folk som skjuter hare med kula?????? Är inte det olagligt, och belagt med dödstraff med landsförvisning och kastrering med smörkniv som följd?????? +1 på den! Helst ska det väl vara en gammal "qvarna" med pyskranar som avslutar jösses jordeliv!"
Publicerat Januari 14, 201016 yr Mike- bara två topp pluppningar?Vad hände, ville inte den sista sätta sig upp? Härligt att fler än jag uppskattar en stilla ansmygning mot en fältis. /Christian Drar hållet iväg lite på natten så blir knoppen lätt lite diffus,likaså om haren är i full gång med att gräva i snön så är huvudet inte stilla tillräckligt länge. Låter situationen avgöra skottplaceringen. Instämmer för övrigt med Marcus angående helmantel i jordbruks/slättmarker=för flackt och för mycket byggnader. /Micke
Publicerat Januari 14, 201016 yr Oj ! Micke du har lagt ribban ! Och den ska jag över. Känns som Christian blev sugen oxå. Har inte tatt nån hare i år än, dax att beskatta stammen lite. (dock mer en tre!)
Publicerat Januari 14, 201016 yr Antalet hedningar på samma plats (i denna tråd) lär inte ha överträffats sedan slaget i Hastings...1066 Skjuta hare med kula hmmpf URAX, var är du!!!...
Publicerat Januari 15, 201016 yr Hmm kanske inte ska sälja min Vixen trots allt.. Frågan är hur lätt man vågar ladda med för hare (med tanke på farten). Har funderat på 40-grains V-Max för varmint, men är väl knappast optimalt för hare. 55-grains GameKing kanske kan vara något om den stabiliserar i den snabba 1/14"-pipan men det skulle jag tro att den gör.
Publicerat Januari 15, 201016 yr Har tidigare jagat både svenskhare och fälthare med 22hornet med framgång. Hållen har nog för min del aldrig överstigit 60 m men jag kanske är lite halvblind och inte ser hararna på längre håll. Nummera jagar jag dock inge hare, allt som inte kan jagas med 6,5x55 är inte värt att jaga. Hagel är till för lerduvor.
Publicerat Januari 15, 201016 yr Har tidigare jagat både svenskhare och fälthare med 22hornet med framgång. Hållen har nog för min del aldrig överstigit 60 m men jag kanske är lite halvblind och inte ser hararna på längre håll. Nummera jagar jag dock inge hare, allt som inte kan jagas med 6,5x55 är inte värt att jaga.Hagel är till för lerduvor. Vadå? Går det inte jaga allt med 6,5:en? Själv ska jag ta en svenskhare om tillfälle ges med kula, för här finns det inte många tyskharar...
Publicerat Januari 15, 201016 yr jag trodde i sanning att det skulle bli ett rejält krig här men men verkar som majoriteten gärna skjuter hare med kula iofs så är vi alla hedningar
Publicerat Januari 15, 201016 yr Hedning my ass- jag gick ur kyrkan för ett par år sen och har varit ateist sedan jag blev medveten, det är spänningen i jakten vi söker, om din spänning är att titta på klockan, grilla korv och 90 minuter senare skjuta på en hare, ja då är ditt svar entydigt. För egen del går jag båda vägarna, all jakt kan vara spännande. /Christian
Publicerat Januari 15, 201016 yr Antalet hedningar på samma plats (i denna tråd) lär inte ha överträffats sedan slaget i Hastings...1066 Skjuta hare med kula hmmpf URAX, var är du!!!... För en gångs skull håller jag med dig fullt ut.
Publicerat Januari 15, 201016 yr det är spänningen i jakten vi söker, om din spänning är att titta på klockan, grilla korv och 90 minuter senare skjuta på en hare,
Publicerat Januari 15, 201016 yr Precis. Känns ganska meningslöst med jakt om man inte tar tillvara köttet... om det inte är skyddsjakt förstås. Själv ska jag ta min första hare i vinter... Den gången var det skyddsjakt men jag tycker inte man ska slarva med skotten i alla fall då man kan ta tillvara på köttet även om det är skyddsjakt. Ska sikta på huvudet nästa gång Hedning my ass- jag gick ur kyrkan för ett par år sen och har varit ateist sedan jag blev medveten,det är spänningen i jakten vi söker, om din spänning är att titta på klockan, grilla korv och 90 minuter senare skjuta på en hare, ja då är ditt svar entydigt. För egen del går jag båda vägarna, all jakt kan vara spännande. /Christian Håller med föregående talare
Publicerat Januari 15, 201016 yr det är spänningen i jakten vi söker, om din spänning är att titta på klockan, grilla korv och 90 minuter senare skjuta på en hare, Vet inte om det är vi som är annorlunda. Men driver hunden så inte fan sitter vi och grillar korv. Visst kanske det är så att man inte skjuter haren direkt, men nog fan står man på pass. (eller i mitt fall går på pass) Däremot har jag aldrig förstått spänningen i att skjuta en hare som sitter och äter på en åker. Men det är väl antagligen bra att vi tänker olika.
Publicerat Januari 15, 201016 yr Vadå? Går det inte jaga allt med 6,5:en? Själv ska jag ta en svenskhare om tillfälle ges med kula, för här finns det inte många tyskharar... Mja, det finns folk som hävdar att vissa saker inte kan skjutas med 6,5. Och det blev lite livat då jag sköt en nötskrika med 6,5 normas vulkankula, dom sa något om att det är bra om det blir något kvar av det man skjuter på, det vart massor av fjädrar att lägga i minkfällan.
Publicerat Januari 15, 201016 yr Oj ! Micke du har lagt ribban !Och den ska jag över. Känns som Christian blev sugen oxå. Har inte tatt nån hare i år än, dax att beskatta stammen lite. (dock mer en tre!) Det var ett tillfälle ja Sköt två st till fältisar förra helgen så jag är uppe i 5 totalt,dock var det så sjukt kallt den natten så digitalkamerans batteri gav upp. Ingen harjakt denna helgen dock så nu har du chansen att komma ikapp /Micke
Publicerat Januari 15, 201016 yr För en gångs skull håller jag med dig fullt ut. Björn, min själsfrände.. Tur det finns lite "finkultur" i någon här...sen är det faktiskt ganska spännande att grilla korv..skall elden ta fyr eller kommer den att slockna..
Publicerat Januari 15, 201016 yr Att skjuta hara annat än för STÖVAR-drev är en hädelse. Om man fixarattskjuta drevhare med kula må det va hänt.
Publicerat Januari 15, 201016 yr Oroa dig inte för blyet, det kommer ut den normala vägen ganska snabbt! Sry för ev. trådkapning men hur farligt är det egentligen att käka vilt med bly i kroppen? Hinner inte kroppen ta upp en del:/?
Publicerat Januari 15, 201016 yr Sry för ev. trådkapning men hur farligt är det egentligen att käka vilt med bly i kroppen? Hinner inte kroppen ta upp en del:/? Ett eller flera blyhagel hinner knappast avge något skadligt på de 24-36 timmar det tar innan det kommer ut med "tvåan", inte ens gamla blylagningar i käften kan anses direkt livsfarliga tror jag.
Publicerat Januari 15, 201016 yr Skjöt en hare med .30-06 norma jaktmatch. Haren stod upp emot mig och jag skjöt den högt i bröstet. Utgångshålet blev lite större än en fem krona och väldigt lite kött blev kasserat. Jag tror det är viktigare vilken kula du använder än vilken kaliber. 222rem låter som en passande kaliber, dock har jag inga erfarenheter av den kalibern.
Publicerat Januari 15, 201016 yr Den gången var det skyddsjakt men jag tycker inte man ska slarva med skotten i alla fall då man kan ta tillvara på köttet även om det är skyddsjakt. Ska sikta på huvudet nästa gång Tror inte kråkbröst och mårdkött är några stora kulinariska upptäckter, men man vet aldrig... Mja, det finns folk som hävdar att vissa saker inte kan skjutas med 6,5. Och det blev lite livat då jag sköt en nötskrika med 6,5 normas vulkankula, dom sa något om att det är bra om det blir något kvar av det man skjuter på, det vart massor av fjädrar att lägga i minkfällan. Precis. Tänk hellre på hur mycket vilt du räddat från hackdöden..
Publicerat Januari 27, 201016 yr Jag får nog ta tillbaks utmaningen Micke. En halv meter snö här nu och inte en hare på gärdena.
Publicerat Januari 28, 201016 yr Har skjutit några harar med min 9,3-62 med naturalisen.. fast då strax under öronen. o de blir inge hål eller köttförstöring, Åt av den sista haren idag, rökt. jävligt gott. =)
Publicerat Januari 29, 201016 yr Har skjutit några harar med min 9,3-62 med naturalisen.. fast då strax under öronen. o de blir inge hål eller köttförstöring, Åt av den sista haren idag, rökt. jävligt gott. =) nä tro fan det haren stryker med av vinddraget
Publicerat Januari 29, 201016 yr Har skjutit några harar med min 9,3-62 de blir inge hål... Lösplugg??