Publicerat Januari 14, 201016 yr gör det skurebo. vilken kula är det du skjuter med? laddar du själv o vilken fart i så fall? alltid intressant o veta fasten jag sålt av min 222:a jo jag såg en bild där på din "gris"åtel mvh//Marcus
Publicerat Januari 14, 201016 yr Alla skott med hagel där inte bytet blir på plats är väl att anse som en skadskjutning. Det håller jag med om men bra choker i xfull är nästan som att skjuta med kula Skulle man ge sig på detta med cylinder blir det klart obra... Träna, träna och träna är det enda receptet för all jakt enligt min åsikt. Fördelen med en hagelbössa är att om man skulle ha så otur att man skammar med det första skottet så kan man inom en bråkdel av en sekund sätta andra skottet mitt i bogen och visserligen får man lite hagel i kroppen men stopp blir det. Man kan träna detta skott mot hare med en uppskruvad "rabbit" lerduva och så börjar man på 20 meter för att succesivt gå upp till längre avstånd för att se skillnaden på framförhållning och träffbild. (man skall inte testa detta på vilt om man inte är 100% säker!) Jag har testat med vitkalkade lerduvor i metall för att kunna räkna antal träff i mål samt pattern. Jag pürshjagade i många år med hagel pga konstigt regelverk i England samt har pressat mina avstånd med totusentals skott och vet vilka avstånd som känns bekväma för mig. Som sagt, det går att skjuta hare med hagel utan att få en massa hagel i kroppen men det kräver träning! Och träning gör vi inte på vilt!
Publicerat Januari 14, 201016 yr Hmpff... Blir det inte lite svårt att träffa med EN kula? Hare ska jagas med stövare, ju skarpare dess bättre! Nä, försök att omvända frugan i stället... Inga problem . Går att skjuta hare i huvudet på upp till 300 m med älgbössan
Publicerat Januari 14, 201016 yr Jag har läst en del om fällfångat vilt och om viltslakterierna som inte köper in fällfångade grisar eftersom smaken är så dålig att det är svårt att sälja. Kan någon bekräfta att sak samma gäller för haren. Jag menar att den hare som sitter still och mumsar gräs i godan ro bör ha mindre stressämnen i kroppen än en som skuttat runt med en ylande stövare efter sig i en timme. Jag har aldrig ätit varesig den ena eller andra sortens hare så jag har ingen aning. /M
Publicerat Januari 14, 201016 yr Sköt en hare i sommras med 222an träffade i ryggen ovanför frambenen och jag kan säga att det blev inte mycket kvar av den ryggen så det gäller att träffa rätt om man inte vill förstöra köttet
Publicerat Januari 14, 201016 yr Hare skall jagas med studsare! Håller helt med om detta. Japp jag håller med
Publicerat Januari 14, 201016 yr Sköt en hare i sommras med 222an träffade i ryggen ovanför frambenen och jag kan säga att det blev inte mycket kvar av den ryggen så det gäller att träffa rätt om man inte vill förstöra köttet Precis. Känns ganska meningslöst med jakt om man inte tar tillvara köttet... om det inte är skyddsjakt förstås. Själv ska jag ta min första hare i vinter...
Publicerat Januari 14, 201016 yr Författare Jag har läst en del om fällfångat vilt och om viltslakterierna som inte köper in fällfångade grisar eftersom smaken är så dålig att det är svårt att sälja. Kan någon bekräfta att sak samma gäller för haren. Jag menar att den hare som sitter still och mumsar gräs i godan ro bör ha mindre stressämnen i kroppen än en som skuttat runt med en ylande stövare efter sig i en timme. Jag har aldrig ätit varesig den ena eller andra sortens hare så jag har ingen aning. /M De harar jag skjutit för hund brukar jag lägga i mjölk så blir inte köttet så hårt. Har aldrig skjutit med kula så jag har ingen aning.
Publicerat Januari 14, 201016 yr Hare skall jagas med studsare! Håller helt med om detta. skulle inte bli så många harar skjutna för kula här i norr, har numera förstått att det flesta i denna tråd pratar om fälthare som man kan pyrsha på ute på fält mm men ska man ha någorlunda framgång på skogsharen så är det hagel som gäller. fast visst kan man sitta uppe på natten och passa och även skjuta med kula på stövardrev om den kommer ut på vägen och sätter sig... men annars är det = med döfött med kula
Publicerat Januari 14, 201016 yr Självklart jagas hare med studsare! en kulskjuten hare är 100% kulinarisk njutning som inte har pälsinslag i köttet eller en massa hagel i alla muskelgrupper. 22Hornet är en synnerligen trevlig kaliber upp till strax över 100m! Lägger in en bild från inte allt för länge sedan /Mike
Publicerat Januari 14, 201016 yr Just det, är nog bäst att nyansera.. Jag skulle nog aldrig skjuta en svenskhare med kula vintertid. Tycker man ser dem så sällan de vita så där skulle jag nog släppa. Fälthararna känns annorlunda. Mvh!
Publicerat Januari 14, 201016 yr Självklart jagas hare med studsare! en kulskjuten hare är 100% kulinarisk njutning som inte har pälsinslag i köttet eller en massa hagel i alla muskelgrupper.22Hornet är en synnerligen trevlig kaliber upp till strax över 100m! /Mike Misstänkte väl att du skulle dyka snart i tråden.
Publicerat Januari 14, 201016 yr Misstänkte väl att du skulle dyka snart i tråden. Omöjligt att låta bli En klar favvojakt! /Mike
Publicerat Januari 14, 201016 yr Mike- bara två topp pluppningar? Vad hände, ville inte den sista sätta sig upp? Härligt att fler än jag uppskattar en stilla ansmygning mot en fältis. /Christian
Publicerat Januari 14, 201016 yr Skjuter en hel del hare med kula varje år(8*57) laddad me oryx och huvudskott... kanske känns lite overkill men hon som tar hararna har aldrig klagat. Har dessutom en stövare i laget men vi har gott om harar så han har aldrig klagat han heller Mvh
Publicerat Januari 14, 201016 yr gör det skurebo. vilken kula är det du skjuter med? laddar du själv o vilken fart i så fall? alltid intressant o veta fasten jag sålt av min 222:ajo jag såg en bild där på din "gris"åtel mvh//Marcus Jag laddar en 50gr Nosler BST till vad jag tror ca 950m/s Har ingen kronograf så jag vet inte Har skjutit en hare med den och den dog..... Tvekade inte ens /Lasse
Publicerat Januari 14, 201016 yr är det ingen som är tillräckligt vettig för att rekommendera helmantel? jag gör det i alla fall skjut haren med helmantel så slipper du bry dig om skottskador
Publicerat Januari 14, 201016 yr Mr Mauser VÄLDIGT trevlig bild. man vart genast sugen på o gå ut o smyga lite! svenskhare låter jag bli. har bara sätt en enda här nere där jag har jagat i halland sen jag flytta hit o den fick springa fasten jag hade hagel o 15m till den! fälthare är det jag jagar endast. helmantel skulle jag aldrig våga använda då det är lite mkt hus o gårdar runt omkring. därav jag gärna använder blöta kulor. lite grisigare men det känns bra mkt säkrare! ( sålänge man träffar såklart ) mvh//Marcus
Publicerat Januari 14, 201016 yr Näe igenl... Mycket fika, bra eld å goda grillkorvar å en skarpsprungen stövare, de e harjakt!
Publicerat Januari 14, 201016 yr Va!!!!!!!!!!!! Finns det folk som skjuter hare med kula?????? Är inte det olagligt, och belagt med dödstraff med landsförvisning och kastrering med smörkniv som följd??????
Publicerat Januari 14, 201016 yr Jag laddar en 50gr Nosler BST till vad jag tror ca 950m/s Har ingen kronograf så jag vet inte Har skjutit en hare med den och den dog..... Tvekade inte ens /Lasse den haren måste varit lika död som min efter en 50gr blitzking rakt i kroppen! min sprang inte heller många mm efter skottet. mvh//Marcus som till 95% av fallen tagit hare med kula istället för hagel!
Publicerat Januari 14, 201016 yr Självklart jagas hare med studsare! Hagel är till för flygande vilt. Markvilt skjuts med kula.
Publicerat Januari 14, 201016 yr .30-06 + dämpare + barnes XLC = huvudskott på hare på 1 - 300 meter.