Publicerat Januari 25, 201016 yr Tänkte och tyckte det var dags att dra igång mitt lilla projektarbete.. Vi har projektarbete i 3.e året på gymnasieskolan och jag har valt att skriva om knivens ursprung, hur knivlagen påverkar och att slöjda mig egen brukskniv m.m. Slöjdämnen till knivskaftet är följande: Brusletto "Troll" knivblad i kolstål, masurbjörk och valnöt och annat träslag som jag fått av herr Backlund på Backlunds Vapen här hemma. Lite mer saker som inte är bestämt och beställt, mer om detta nedan. Så här ser knivbladet ut.. Än så länge har jag inte funderat eller köpt saker till en slida, så därför vill jag ha lite råd och tips innan köp av sådant. Verktyg är heller inte helt klart med, men jag vet att skolan har bandslip, pelarborr och de största maskinerna så det är bara t.ex. nålfilar, syl, håltång, lädernålar, sentråd, tennplåt m.m. som behöver inköpas till projektet. Vilka webbutiker är det jag skall beställa dessa saker från? Jag har kollat på Nordell Knives och DA Knives and Blades, men vilken är det som är bäst? Nu ska jag ta en liten funderare så att jag börjar med kniven nån jä*la gång. Mvh
Publicerat Januari 27, 201016 yr Tänkte och tyckte det var dags att dra igång mitt lilla projektarbete.. Vi har projektarbete i 3.e året på gymnasieskolan och jag har valt att skriva om knivens ursprung, hur knivlagen påverkar och att slöjda mig egen brukskniv m.m. Slöjdämnen till knivskaftet är följande: Brusletto "Troll" knivblad i kolstål, masurbjörk och valnöt och annat träslag som jag fått av herr Backlund på Backlunds Vapen här hemma. Lite mer saker som inte är bestämt och beställt, mer om detta nedan. Så här ser knivbladet ut.. Än så länge har jag inte funderat eller köpt saker till en slida, så därför vill jag ha lite råd och tips innan köp av sådant. Verktyg är heller inte helt klart med, men jag vet att skolan har bandslip, pelarborr och de största maskinerna så det är bara t.ex. nålfilar, syl, håltång, lädernålar, sentråd, tennplåt m.m. som behöver inköpas till projektet. Vilka webbutiker är det jag skall beställa dessa saker från? Jag har kollat på Nordell Hej. Ser kanon ut. Gör du denna kniv så har du riktigt bra allround kniv. Både DA o nordell är bra ställen att handla sina grejer på. mvh Kimmo
Publicerat Januari 28, 201016 yr Författare Hej. Ser kanon ut. Gör du denna kniv så har du riktigt bra allround kniv. Både DA o nordell är bra ställen att handla sina grejer på.mvh Kimmo Tjenare Kimmo! Jo, tänkte det när jag såg bladet, då jag redan har en kort kniv och därför var i behov av en längre... Att bladet dessutom är riktigt jävla snyggt gjorde det hela inte svårare att bestämma. Tror det faktiskt blir en beställning till DA Knives med bland annat svart vulkanfiber och mässingmellanlägg i ordern. Mvh
Publicerat Januari 29, 201016 yr Det där är ju en riktigt bra allround modell, man kan hålla handen på lite olika sätt. Jag kan lägga till Jano oxå. Jag handlar nog mest från Nordell, Men det är nog en smak sak. Seved
Publicerat Februari 3, 201016 yr Författare Det där är ju en riktigt bra allround modell, man kan hålla handen på lite olika sätt. Jag kan lägga till Jano oxå. Jag handlar nog mest från Nordell, Men det är nog en smak sak. Seved Jo tack, därför jag valde denna lite smalare knivblad till detta projekt. Om inte annat går det förmodligen skära lite korv, då det är det jag oftast brukar göra med knivarna... Jag har nu lagt till Jano knives som bokmärke i knivmappen.
Publicerat Februari 3, 201016 yr Författare Jag har iaf påbörjat en skiss som skall föreställa knivbladets framtida form igår... Får se när och vart jag skall beställa saker till kniven... Så här ser skissen ut i alla fall.
Publicerat Februari 8, 201016 yr Författare Just nu håller jag på att förbereda mig psykologiskt för att beställa lite verktyg och saker till kniven och slidan, men har några frågor.. Går vegetabilgarvat lika bra som rårandsläder till slidan? Nåja.. Min inköpslista ser ut på följande sett: ARALDIT ( Extra strong ) 65 kr LÄDERNÅLAR 4 kr/par FAST SYL ( Amerikansk modell ) 40 kr MINIRASP ( fyrkant,trekant,flat,halvrspets) 65 kr NÅLFILSET ( 6 st) 65 kr VULKANFIBER ( Svart ) 25 kr TENNPLÅT ( mellanlägg ) 40 kr SENTRÅD ( falsk, delbar ) 25 kr SPORRE 130 kr D-RING (16 mm) 2 kr/st Och sedan någon typ av läder till slidan... Är det något i listan som fattas?
Publicerat Februari 8, 201016 yr Just nu håller jag på att förbereda mig psykologiskt för att beställa lite verktyg och saker till kniven och slidan, men har några frågor.. Går vegetabilgarvat lika bra som rårandsläder till slidan? Nåja.. Min inköpslista ser ut på följande sett: ARALDIT ( Extra strong ) 65 kr LÄDERNÅLAR 4 kr/par FAST SYL ( Amerikansk modell ) 40 kr MINIRASP ( fyrkant,trekant,flat,halvrspets) 65 kr NÅLFILSET ( 6 st) 65 kr VULKANFIBER ( Svart ) 25 kr TENNPLÅT ( mellanlägg ) 40 kr SENTRÅD ( falsk, delbar ) 25 kr SPORRE 130 kr D-RING (16 mm) 2 kr/st Och sedan någon typ av läder till slidan... Är det något i listan som fattas? Brytbladskniv samt skalpell för läderarbetet är ngt som kan vara bra!
Publicerat Februari 8, 201016 yr Författare Brytbladskniv samt skalpell för läderarbetet är ngt som kan vara bra! Mattknivar/brytknivar har man så det blir över på jobbet, så detta är inget problem. Annars tackar jag er för expertisen.
Publicerat Februari 8, 201016 yr Mattknivar/brytknivar har man så det blir över på jobbet, så detta är inget problem. Annars tackar jag er för expertisen. Kom på en par prylar till: Falsben Narvsvärta (om slidan ska färgas) Mvh // Erik
Publicerat Februari 9, 201016 yr Författare Kom på en par prylar till:Falsben Narvsvärta (om slidan ska färgas) Mvh // Erik Vad är det man har falsben till? Polera slidan? Skall inte riktigt ha en fin kniv, utan den skall fungera, inget mer. Typ.. Sedan skiter jag i narvsvärta också, så får knivslidan färgas av användning istället. P.s. En fråga är ännu obesvarad; vilken sorts läder skall man använda? Går det bra med vegetabilgarvat läder? D.s.
Publicerat Februari 9, 201016 yr Vad är det man har falsben till? Polera slidan? Skall inte riktigt ha en fin kniv, utan den skall fungera, inget mer. Typ..Sedan skiter jag i narvsvärta också, så får knivslidan färgas av användning istället. P.s. En fråga är ännu obesvarad; vilken sorts läder skall man använda? Går det bra med vegetabilgarvat läder? D.s. Har själv endast erfarenhet av rårandsläder, tror med all säkerhet att veg.garvläder fungerar utmärkt men kan inte ge några tips om krympning osv.
Publicerat Februari 9, 201016 yr Personligen så har jag aldrig riktigt lyckats när jag haft tenn eller silver i skaften på mina knivar. Har jag använt en bandslip så har metallen blivit för varm och limmet släppt och har jag använt handkraft så har det blivit lite ojämt just vid metallen. Men det är bara min erfarenhet..... Mitt spontana råd är att göra första kniven med skaft helt i trä. Mixtra med inläggningar och olika material vid senare försök. Sedan skall du inte vara rädd att jobba bort ganska mycket material. Många förstagångsknivar är alldeles för klumpiga (det inser man när man väl börjat använda den - I know, I´ve been there), en kniv skall vara smäcker för att funka bra som brukskniv.
Publicerat Februari 9, 201016 yr Författare Personligen så har jag aldrig riktigt lyckats när jag haft tenn eller silver i skaften på mina knivar. Har jag använt en bandslip så har metallen blivit för varm och limmet släppt och har jag använt handkraft så har det blivit lite ojämt just vid metallen. Men det är bara min erfarenhet.....Mitt spontana råd är att göra första kniven med skaft helt i trä. Mixtra med inläggningar och olika material vid senare försök. Sedan skall du inte vara rädd att jobba bort ganska mycket material. Många förstagångsknivar är alldeles för klumpiga (det inser man när man väl börjat använda den - I know, I´ve been there), en kniv skall vara smäcker för att funka bra som brukskniv. Jag har gjort tre knivar förut, så speciellt nybörjare kan man inte säga att jag är.. Jag har inte märkt att något sådant har hänt på senaste kniven, där tenninlägget någorlunda riktigt bra. Senaste skapelsen. Men för att eventuellt motverka detta kanske det är bra med vulkanfiber mellan tennet och de andra bitarna? Tror också att jag skall beställa vegetabilgarvat läder, så får vi se hur det blir så småningom.
Publicerat Februari 9, 201016 yr Personligen så har jag aldrig riktigt lyckats när jag haft tenn eller silver i skaften på mina knivar. Har jag använt en bandslip så har metallen blivit för varm och limmet släppt och har jag använt handkraft så har det blivit lite ojämt just vid metallen. Men det är bara min erfarenhet.....Mitt spontana råd är att göra första kniven med skaft helt i trä. Mixtra med inläggningar och olika material vid senare försök. Sedan skall du inte vara rädd att jobba bort ganska mycket material. Många förstagångsknivar är alldeles för klumpiga (det inser man när man väl börjat använda den - I know, I´ve been there), en kniv skall vara smäcker för att funka bra som brukskniv. Ojämnheter vid tenninlägg kan man enkelt motverka genom att göra nedfilningar, blir snyggt också!
Publicerat Februari 9, 201016 yr Det bästa rådet jag kan ge är att vara riktigt noga med att få ytorna så plana som möjligt. Det behövs inte varken vulkan fiber eller nerfilningar om man bara är riktigt noga med bitarna innan du limmar dem. Som Meanone skrev så blir det snyggt ibland med ner filningar på vissa knivar men också om man har vulkan fiber mellan bitarna. Rårands läder skulle jag använda om jag var du, bara min åsikt. Välj en tjocklek på minst 2 mm gärna lite tjockare. mvh Kimmo Lilja
Publicerat Februari 9, 201016 yr Just nu håller jag på att förbereda mig psykologiskt för att beställa lite verktyg och saker till kniven och slidan, men har några frågor.. Går vegetabilgarvat lika bra som rårandsläder till slidan? Nåja.. Min inköpslista ser ut på följande sett: ARALDIT ( Extra strong ) 65 kr LÄDERNÅLAR 4 kr/par FAST SYL ( Amerikansk modell ) 40 kr MINIRASP ( fyrkant,trekant,flat,halvrspets) 65 kr NÅLFILSET ( 6 st) 65 kr VULKANFIBER ( Svart ) 25 kr TENNPLÅT ( mellanlägg ) 40 kr SENTRÅD ( falsk, delbar ) 25 kr SPORRE 130 kr D-RING (16 mm) 2 kr/st Och sedan någon typ av läder till slidan... Är det något i listan som fattas? Handlar du grejerna på nätet?? Isåfall vart??
Publicerat Februari 9, 201016 yr Författare Du har nog alla grejor tror jag men en pilsner är ju aldrig fel Dricka töcke på skoltid? Handlar du grejerna på nätet?? Isåfall vart?? Det berättar jag efter jag lagt beställningen, så ingen handlar upp rubbet innan jag hunnit lagt beställning. Måste va lite slug ibland iaf...
Publicerat Februari 9, 201016 yr Dricka töcke på skoltid? Det berättar jag efter jag lagt beställningen, så ingen handlar upp rubbet innan jag hunnit lagt beställning. Måste va lite slug ibland iaf... Hhaha okey
Publicerat Februari 26, 201016 yr Författare Handlar du grejerna på nätet?? Isåfall vart?? Handlade sakerna från http://daknives.com.. Idag har paketet kommit så nästa vecka blir det full rush med att titta på de verktyg skolan kan tänka tillhandahålla. Äntligen börja man få händerna ur röven!
Publicerat Februari 26, 201016 yr Författare Det som jag fått hem och det jag beställt är: ARALDIT ( Extra strong ) 65 krLÄDERNÅLAR 4 kr/par FAST SYL ( Amerikansk modell ) 40 kr NÅLFILSET ( 6 st) 65 kr VULKANFIBER ( Svart ) 25 kr TENNPLÅT ( mellanlägg ) 40 kr SENTRÅD ( falsk, delbar ) 25 kr SPORRE 130 kr D-RING (16 mm) 2 kr/st 1 fot Rårandsläder