Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Dunderklumpens knivprojekt

Featured Replies

Publicerat
Nu såg jag att grovleken på hålet på toppbiten är för stor för knivbladet(lite synd att det inte fanns en mindre borr än 4 mm på bygg)...  :lol:

Tycker ni att jag ska limma ihop kniven och se mellan fingrarna på detta eller ska jag behöva vänta tills tisdag(enda gången jag har tid mellan lektionerna) och borra upp en annan bit med mindre borr?

Gör de ordentligt från början så behöver du inte ha ågren när de är klartr och de bara kanske blev sådär!! Men de är ju bara vad jag tycker ;)

• Svar 118
  • Visningar 15,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Går trögt det här.Dunderklumpen skulle gjort 1000st vi det här laget.

Eller var det Karlsson? :)

/M.

Publicerat
  • Författare
Går trögt det här.Dunderklumpen skulle gjort 1000st vi det här laget.

Eller var det Karlsson? :)  

Jo, men man måste ju ha en utmaning i detta också ju!  ;):DB)

Deadline: Onsdagen 5/5 2010, Projektarbetsmässa.

På tisdag och onsdag har jag några timmars möjlighet till knivmakning med de verktyg jag själv inte har hemma. Sedan om det krisar sig lite så har jag möjlighet att panikarbeta på tisdagen den 4/5 också...

*suck*

Publicerat

Hej.

Joo, jag håller med, bättre att göra det så bra som möjligt första gången. Inget att förlora, bara att vinna :)

mvh Kimmo Lilja

Publicerat
  • Författare

Risken ligger väl i att jag inte hinner klart med kniven och slidan innan onsdag nästa vecka, men jag har bestämt mig att göra som ni säger - ta en ny bit till den som skall vara främst mot bladet.

post-3599-1272122839_thumb.jpg

post-3599-1272122876_thumb.jpg

post-3599-1272122934_thumb.jpg

post-3599-1272123002_thumb.jpg

post-3599-1272123054_thumb.jpg

Jag har en liten och en stor bit som jag tänkte fixa till, men har inte riktigt bestämt mig till vilken av dem som jag ska använda till denna kniv. Den stora biten är tunnare och den lilla nästan lika tjock som den jag borrat i.

Publicerat
  • Författare

Projektet lever vidare...  

post-3599-1272134082_thumb.jpg

post-3599-1272134128_thumb.jpg

post-3599-1272134388_thumb.jpg

post-3599-1272134206_thumb.jpg

post-3599-1272134282_thumb.jpg

post-3599-1272134329_thumb.jpg

Nu väntar man bara på måndag, så att jag får såga och slipa in de bitar som fattas. På tisdag ska jag borra, passa in dem och limma.. Förhoppningsvis. 

post-3599-1272134242_thumb.jpg

Publicerat

Nu har du kommit en bit på väg klumpen :D ska bli intressant o se hur den blir färdig.

Mvh.

Publicerat
  • Författare
Nu har du kommit en bit på väg klumpen :D ska bli intressant o se hur den blir färdig.

Mvh.

Äntligen och tack!  :D

Idag har jag slipat till den felande länken och imorgon skall det borras och limmas, jag ska passa på och låna en 2,5 mm borr av en ingift morbror ikväll. Nu ska vi se på fan och man inte blir klar!  :lol::rolleyes:

Mvh!

Publicerat

Ja så här nära, har det aldrig varit ...

Lycka till, vi andra väntar med spänning på ditt fina resultat ! ^ _ ^

Publicerat
  • Författare

Visst skall det jävlas om det kan.. Förbannade Murphy lag. :wub:

Idag borrade jag masurbiten och har filat till den och inläggen så att de passar, men jag har ingen borr som är så lång som jag behöver till att borra klart den sista och största biten. Jag har frågat min käre far, den ingifta morbrodern och Roger, men ingen har en så lång borr som jag behöver... Funderar starkt på att såga itu sista biten och göra ännu ett inlägg av tenn och vulkanfiber och på så sätt få hål nog långt i långbiten.

Än lever dock hoppet vidare och skam den som ger sig! Såg också att vi skall ha något löjligt valborgsfirande på torsdag, när jag hade tänkt att jobba med kniven. :)

Hur som, SKA skaftet bli klar innan helg.

Publicerat
Visst skall det jävlas om det kan.. Förbannade Murphy lag. :wub:

Idag borrade jag masurbiten och har filat till den och inläggen så att de passar, men jag har ingen borr som är så lång som jag behöver till att borra klart den sista och största biten. Jag har frågat min käre far, den ingifta morbrodern och Roger, men ingen har en så lång borr som jag behöver... Funderar starkt på att såga itu sista biten och göra ännu ett inlägg av tenn och vulkanfiber och på så sätt få hål nog långt i långbiten.

Än lever dock hoppet vidare och skam den som ger sig! Såg också att vi skall ha något löjligt valborgsfirande på torsdag, när jag hade tänkt att jobba med kniven. :)

Hur som, SKA skaftet bli klar innan helg.

Mäta, mäta, sikta, sikta å sen borra från två håll det fixar du Dunder!

//Nylander

Publicerat
  • Författare
Mäta, mäta, sikta, sikta å sen borra från två håll det fixar du Dunder!

//Nylander

Men.. Då blir det ju hål i biten... :wub::)

Publicerat
Men.. Då blir det ju hål i biten... :wub::)

Ok, jag har nog fattat fel, trodde du skulle ha tången genomgående å sedan skruva på något på den jängade delen.

Flåt fel av mig. Jag har ett 9,5 cm 2,5 borr som du kan få låna men då måste du ju vänta på posten men om du vill vänta

så kan det ordnas.

Mvh Nylander

Publicerat
  • Författare
Ok, jag har nog fattat fel, trodde du skulle ha tången genomgående å sedan skruva på något på den jängade delen.

Flåt fel av mig. Jag har ett 9,5 cm 2,5 borr som du kan få låna men då måste du ju vänta på posten men om du vill vänta

så kan det ordnas.

Mvh Nylander

Jajjemen. Tanken var att den sista biten skulle vara intakt och tången skulle vara inuti och inte nitad på baksidan. Dock skall jag se om jag hittar någon lång borr, för NÅGONSTANS måste det ju finna en... :wub:

Men tack ändå för erbjudandet! :)

Publicerat

Okey, då förstår jag vad du är ute efter :unsure:

Hur stor är den sista biten? Har du mätt ungefär hur stor den sista biten blir ungefär som färdig skaft. Vad jag menar är att om du inte ska ha tången genom hela sista biten så räcker det om du borrar in ca 5 cm i sista biten och kapar tången så att det passar om den är för lång. Den längden håller garanterat med epoxy i sista biten i all evighet.

mvh Kimmo Lilja

Publicerat
  • Författare

Sluta komma med kluriga lösningar Kimmo... Du gör ju mig i dålig dager..  :D;)

Till slut fick även jag faktiskt idén att kapa av tången, vilket det visade sig inte vara så lätt. Tydligen är det ganska bra och hårt stål.. Till slut gav jag upp med filandet och tog och använde mig av en sådan där apparat som har en sten som snurrar(slut på ord i huvudet) och formade till tången. Nu är det bara limning, formning av skaftet och slida kvar...  :lol:

Får lägga in några bilder senare.

Publicerat
  • Författare

Nu visade det sig att ingen av mina tvingar är nog stor för att jag skall kunna limma skaftet ikväll... Ska ta och se om jag kan få tag på någon större tving, annars får jag väl agera tving i 2,5h själv och hålla ihop skiten under muskeltryck...  ;)   :lol:

Publicerat

Har ni ingen järnvaruaffär i dina trakter? Dom har säkert både borr och tvingar. Tvingar brukar inte kosta många kronorna... Jag köpte engreppstvingar på biltema (jo, dom funkar, faktiskt!) för några tior styck. =)

Publicerat
  • Författare

Hittade tillslut en tving som var stor nog. Nu har jag tvingat kniven... - Till vadå? - Jo, en kniv.

:)

post-3599-1272396115_thumb.jpg

Publicerat

Hörru, nu har du ju bara resten kvar! :)

Publicerat
  • Författare
Hörru, nu har du ju bara resten kvar! B)

Jajjamen! Imorrn var det tänkt att jag skulle börja märka ut mitten m.m. och börja forma skaftet...  :)

Publicerat
  • Författare
Har ni ingen järnvaruaffär i dina trakter? Dom har säkert både borr och tvingar. Tvingar brukar inte kosta många kronorna... Jag köpte engreppstvingar på biltema (jo, dom funkar, faktiskt!) för några tior styck. =)

Tyvärr stänger alla av dessa affärer tidigare än jag velat idag, men det ordnade ju sig till slut!  :)

Tror dock att jag måste köpa lite saker till garaget och verkstaden tills nästa kniv...

Publicerat

Nu vet du ju vad du saknar innan du börjar med nästa kniv. =)

Publicerat
  • Författare
Nu vet du ju vad du saknar innan du börjar med nästa kniv. =)

Precis!  :)

Känns lite sniket att måsta besvära Roger på Backlunds Vapen stup i kvarten... Till nästa kniv skall jag ha pelarborr, bandslip, skruvstäd m.m. m.m. själv.

Dvs så dröjer det nog ett tag innan jag påbörjar nästa knivprojekt, tror jag för tillfället iaf.  :):)

Publicerat
  • Författare

Nu så här dagen efter lämningen känns det som att man skulle varit lite mer precis, då ena masurbiten sitter lite snett...  :D

Dock skall det kunna gå ändå, eftersom man ändå skall skära bort en del materiel från skaftet, men ganska nervös inför detta är jag tyvärr ändå.  :(

post-3599-1272428739_thumb.jpg

post-3599-1272428795_thumb.jpg

post-3599-1272428840_thumb.jpg