Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Rättigheter ang. lösspringande hundar på min mark?

Featured Replies

Publicerat

Vad har man som markägare och jakträttsinnehavare för rättigheter (om man har några) gällande om allmänheten går med lösa hundar på dennes mark? Hundarna påstås inte vara jaktintresserade utan är bara sällskapshundar, har folk rätt att gå med dom lösa över markerna hur som helst? Vad som gäller 1 mars-20 aug har jag koll på men övriga tiden på året då?

Publicerat

Det är väll samma regler resten av året om man inte har jakträtten.

För om jycken förföljer ett vilt så är det ju jakt. Du får ju inte släppa en hund på annans mark när du ska jaga, och har du släpprt den på din egen mark så ska ju marken vara såpas stor att du räknar med att hunden ska hålla sig där.

Publicerat

Du ansvarar för vad hunden gör

Du har ansvar för vad din hund gör när den är på allmän plats och du måste se till att din hund inte stör eller skrämmer människor eller andra djur. Om hunden skadar någon eller förstör något är du ersättningsskyldig. Ditt ansvar framgår av lagen om tillsyn över hundar och katter.

Mellan 1 mars och 20 augusti får din hund inte springa lös där det kan finnas vilda djur. Under resten av året ska du se till att den inte driver eller förföljer vilt när den inte deltar i jakt.

Källa Jordbruksveket.

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden...dc80001977.html

Publicerat

Jag har sagt till alla jag har stött på i skogen på min mark med lösa hundar att dom skall vara kopplade. Har dom ingen jakträtt så ska dom då heller inte ha hunden lös. Enda lösa hunden på min mark skall vara min egen.

Publicerat
  • Författare
Jag har sagt till alla jag har stött på i skogen på min mark med lösa hundar att dom skall vara kopplade. Har dom ingen jakträtt så ska dom då heller inte ha hunden lös. Enda lösa hunden på min mark skall vara min egen.

Ok, men har man någon rätt att kräva av dom att hunden skall hållas kopplad? Dom hävdar ju att allemansrätten råder (dom har rätt att vistas där) och att deras hundar inte jagar vilt....

Publicerat
Ok, men har man någon rätt att kräva av dom att hunden skall hållas kopplad? Dom hävdar ju att allemansrätten råder (dom har rätt att vistas där) och att deras hundar inte jagar vilt....

Det här är ju juristernas grej, men stör de jakten så kan du kräva att hunden ska vara kopplad, är den lös i allmänhet så koppla upp den och ring polisen, vi hade en jakttillsyningsman i vårt lag förut och han hävdade nån rätt om att de skulle koppla hunden eller han avlivade den på plats, vad han hade för lagstöd vet jag inte! men det var effektivt! :D

Publicerat
Det här är ju juristernas grej, men stör de jakten så kan du kräva att hunden ska vara kopplad, är den lös i allmänhet så koppla upp den och ring polisen, vi hade en jakttillsyningsman i vårt lag förut och han hävdade nån rätt om att de skulle koppla hunden eller han avlivade den på plats, vad han hade för lagstöd vet jag inte! men det var effektivt! :D

tror lagen ligger att du får/ska koppla en hund som jagar men går det inte så får du skjuta hunden (rekomenderat att ha rejält på fötterna innan du skjuter)

Publicerat
Du ansvarar för vad hunden gör

Du har ansvar för vad din hund gör när den är på allmän plats och du måste se till att din hund inte stör eller skrämmer människor eller andra djur. Om hunden skadar någon eller förstör något är du ersättningsskyldig. Ditt ansvar framgår av lagen om tillsyn över hundar och katter.

Mellan 1 mars och 20 augusti får din hund inte springa lös där det kan finnas vilda djur. Under resten av året ska du se till att den inte driver eller förföljer vilt när den inte deltar i jakt.

Källa Jordbruksveket.

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden...dc80001977.html

Här har vi ju hela svaret. Hunden skall vara kopplad eller inom den lydnad så att inget koppel behövs mellan 1 mars och 20 augusti.

Mvh

Publicerat

Så kort och gott om hunden är i närheten av ägaren så att ägaren ser hunden och därmed vet exakt vad hunden gör så är det okej sålänge hunden inte stör dig, din hund, din jakt, viltet eller något annat djur. Det är ju också så att det är förbjudet att medvetet störa en jakt så om du anser att dom stör din jakt så meddela detta till dom, vägrar dom avlägsna sig så kan farbror blå hjälpa dom. Allemansrätten gäller sålänge dom inte stör.

Att börja avliva lösspringande hundar är ingen bra ide, det kan bli riktigt illa, vet folk som skjutit hundar som gett sig på tamboskap och blivit ersättningsskyldiga (fastän det handlat om att dom skyddat sin boskap) då hunden har ansetts ha ett större värde än boskapen som skyddades. Så skjuta hunden = dålig ide, prata med dom och försöka vara diplomatisk = bästa alternativet, vägrar dom lyssna så ta stöd i lagen och kör bort dom om dom stör = dåligt alternativ men vad ska man göra med folk som tror att allemansrätten betyder att man får göra som man vill i skogen?

Publicerat

sätt dig naken på pass med en innebandyklubba istället för bössa... du måste se till att "passet" är mycket synligt från platsen där människorna med lösa hundar vistas... Sätt dig på plats och gnid och gnola för fulla muggar...

Dom lär inte komma mer än en gång då... Problemet löst :wacko:

Publicerat
sätt dig naken på pass med en innebandyklubba istället för bössa... du måste se till att "passet" är mycket synligt från platsen där människorna med lösa hundar vistas... Sätt dig på plats och gnid och gnola för fulla muggar...

Dom lär inte komma mer än en gång då... Problemet löst :angry:

Undra om inte det kommer en tut-tut bil med vitklädda människor som sätter en obekväm jacka med många spänne på dig.... :wacko:

Publicerat
Undra om inte det kommer en tut-tut bil med vitklädda människor som sätter en obekväm jacka med många spänne på dig.... :wacko:

nejdå :angry: sverige är fö pk att dom inte törs göra nåt åt minoriteter som psykisk sjuka B)

Publicerat
nejdå <_< sverige är fö pk att dom inte törs göra nåt åt minoriteter som psykisk sjuka :P

Vad får dej att tro att de är i minoritet..... :(

Publicerat
Det här är ju juristernas grej, men stör de jakten så kan du kräva att hunden ska vara kopplad, är den lös i allmänhet så koppla upp den och ring polisen, vi hade en jakttillsyningsman i vårt lag förut och han hävdade nån rätt om att de skulle koppla hunden eller han avlivade den på plats, vad han hade för lagstöd vet jag inte! men det var effektivt! :(
17 § Om en hund springer lös i ett område där det finns vilt, får jakträttshavaren eller någon som företräder honom eller henne ta hand om hunden. När detta har skett skall hundens ägare eller innehavare snarast underrättas. Om denne inte är känd skall i stället polismyndigheten underrättas. Om jakträttshavaren eller den som företräder honom eller henne inte vill ta hand om hunden, skall i stället polismyndigheten omhänderta hunden.

Kan inte hunden tas om hand, får polismyndigheten avliva hunden, om detta är angeläget från viltvårdssynpunkt och försvarligt även med hänsyn till omständigheterna i övrigt.

Tolkar jag som att endast Polis får avliva hund som inte går att få in, fast har också hört via omvägar att jakträttsinnehavaren får skjuta hund/katt på sin egen mark som ställer till problem och inte kan plockas in.

Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter hittar man på Notisum.se om någon vill grotta ner sig.

Publicerat
Tolkar jag som att endast Polis får avliva hund som inte går att få in, fast har också hört via omvägar att jakträttsinnehavaren får skjuta hund/katt på sin egen mark som ställer till problem och inte kan plockas in.

Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter hittar man på Notisum.se om någon vill grotta ner sig.

Hittade en gammal föregångare till 2007:1150 nämnligen 1943:459. Där står det att polisen får låta döda hunden.

DVS Polisen behövde inte utföra handlingen själv utan kunde låta tex jakträttsägaren avliva hunden. Kan vara härifrån "ryktet" härstammar.

4 § Om en hund springer lös i ett område där det finns vilt, får jakträttshavaren eller någon som företräder honom ta hand om hunden. När detta har skett skall hundens ägare eller innehavare snarast underrättas. Om denne inte är känd, skall i stället polismyndigheten i orten underrättas.

Kan inte hunden tas om hand, får polismyndigheten låta döda hunden, om detta är angeläget från viltvårdssynpunkt och försvarligt även med hänsyn till omständigheterna i övrigt.

Publicerat
Hittade en gammal föregångare till 2007:1150 nämnligen 1943:459. Där står det att polisen får låta döda hunden.

DVS Polisen behövde inte utföra handlingen själv utan kunde låta tex jakträttsägaren avliva hunden. Kan vara härifrån "ryktet" härstammar.

Kan nog stämma. Man bör kanske läsa på lite noggrannare i lagboken på de sidor som faktiskt berör en själv, om man nu orkar igenom den dötrista juridiksvenskan...

Publicerat

Pratade med polisen i somras om en grannens arga hund som var mycket obehaglig och hotfull hemma på gården. Vi har flera gånger påpekat för grannen att hunden inte får "slita" sig mer. Enligt polisen jag pratade med var det bara att skjuta hunden om den var lös och hotfull på min mark. Om den rev, ställde eller drev barn, fruar eller tamboskap (våra får och hästar) utan att låta sig inkallas och kopplas var det bara att skjuta hunden. Det fanns ingen som helst rätt av hundägaren att ifrågasätta avlivningen eller begära ersättning.

Men, det var ju i och för sig polisen ganska långt upp i sverige. Kanske han inte fått senaste lagtexterna..... :)

Publicerat

Här hemma har en i byn också en lösspringande hund, dock inte aggresiv som kommer hit och ränner runt, har fått släppa ut den 4 gånger nu ur rävfällan. Rävarana har inte varit i fällan sedan hundj_veln börjat besöka den. Den går iofs inte jämt in i fällan.

Ägarna bryr sig knappt har liksom ingen lust att hämta den när jag ringer och talar om att deras hund rymt igen!

Jag har lust att skippa ringa ägarna nästa gång, bara ta luren och ringa polisen och be dom ta hand om den! (Låtsas att jag inte vet vems det är)

Publicerat
Här hemma har en i byn också en lösspringande hund...

Jag har lust att skippa ringa ägarna nästa gång, bara ta luren och ringa polisen och be dom ta hand om den! (Låtsas att jag inte vet vems det är)

Det låter som en mkt bra idé!

Den taktiken borde väl gå att nyttja vid alla tillfällen med lösspringande hundar? Jag menar vare sig de är/verkar vara snälla eller aggresiva. Man behöver ju inte berätta för polisen att det är en hund man uppfattar som snäll... Är man hundrädd är alla hundar skrämmande och har man småbarn eller husdjur ute på tomten vill man så klart inte ha lösa hundar med okänt lynne där också.

Säger Polisen att de inte har tid eller "lust" att komma så får man fråga om man får låsa in/avliva hunden som ofredar mig på min tomtmark. Kanske får man ett ja och då är det "bara" att plocka fram bössan. Att man sedan kommer med i Grannfejden är en annan sak...liksom att man kanske inte vågar ha sina egna katter ute i framtiden är så klart en annan sida av myntet... :rolleyes:

Publicerat

Hittar jag lösa hundar brukar jag slänga in dom i bakluckan och köra till närmaste polisstation så får ägaren hämta dom där. Polisen häromkring gillar dessutom inte lösa hundar så dom blir lika glada varje gång jag kommer in med en hund.

Som jag sa tidigare, att skjuta hunden är en dålig ide, om den utgör fara för människor (ställer eller jagar barn/fruar) så är det ju försvarbart men som sagt så har det tidigare hänt att folk som skjutit hundar för att skydda boskap blivit ersättningsskyldiga även fast det finns stöd i lagen att göra just så.

Men sitter hunden i rävfällan så är det bara köra den till polisen, det skulle jag göra direkt. Hamnar en katt i min rävfälla så är det bäst den har halsband, katt ska vara bra rävbete säger norrmännen.

Publicerat
Här hemma har en i byn också en lösspringande hund, dock inte aggresiv som kommer hit och ränner runt, har fått släppa ut den 4 gånger nu ur rävfällan. Rävarana har inte varit i fällan sedan hundj_veln börjat besöka den. Den går iofs inte jämt in i fällan.

Ägarna bryr sig knappt har liksom ingen lust att hämta den när jag ringer och talar om att deras hund rymt igen!

Lämna över hunden till Polisen. De tar ofta dygnshyra för förvaringen och hundägaren blir snart trött på att lösa ut hunden och kommer att hålla den på sin tomt.

Publicerat
Lämna över hunden till Polisen. De tar ofta dygnshyra för förvaringen och hundägaren blir snart trött på att lösa ut hunden och kommer att hålla den på sin tomt.

Åh! Perfekt hoppas dygnshyran är hög! Då kommer dom förhoppningsvis att bry sig lite mer om var dom har sin hund <_<

Nästa gång blir det farbror blå!

Publicerat

Sista jag hörde var 500,00 för att lösa ut hunden, oavsett om den bara varit på stationen i 5 min, sen tillkommer mad och övriga utgifter.

Ett tips ring inte polisen åk dit med hunden dom får inte neka att ta emot den, men kan säja att dom "inte har tid att hämta" i vilket fall du får ha hunden kvar!

Publicerat
Sista jag hörde var 500,00 för att lösa ut hunden, oavsett om den bara varit på stationen i 5 min, sen tillkommer mad och övriga utgifter.

Ett tips ring inte polisen åk dit med hunden dom får inte neka att ta emot den, men kan säja att dom "inte har tid att hämta" i vilket fall du får ha hunden kvar!

Ok!

Låter som en bra plan :)

Tackar för tipsen!

Publicerat

Är inte säker på summan... Men om du tar hand om en lösspringande katt så har du rätt att debitera kattägaren ca 25 kr + omkostnader(mat osv)/dygn du har tagit hand om katten. Hund har jag för mig att summan är något större. (ca 50 kr). Så lämna inte in hunden till polisen, utan ta betalt själv!

(Du kan ju tex vara tvungen att köpa en bur/bädd åt det omhändertagna djuret. Dock skulle jag tro att ev bur som du debiterar måste djurägaren också få när den hämta sitt djur. Men en hundbur för någon tusing och ett antal gånger kan ju bli rätt dyrt och djurägaren lär få det trångt hemma.)