Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Rättigheter ang. lösspringande hundar på min mark?

Featured Replies

Publicerat
Är inte säker på summan... Men om du tar hand om en lösspringande katt så har du rätt att debitera kattägaren ca 25 kr + omkostnader(mat osv)/dygn du har tagit hand om katten. Hund har jag för mig att summan är något större. (ca 50 kr). Så lämna inte in hunden till polisen, utan ta betalt själv!

(Du kan ju tex vara tvungen att köpa en bur/bädd åt det omhändertagna djuret. Dock skulle jag tro att ev bur som du debiterar måste djurägaren också få när den hämta sitt djur. Men en hundbur för någon tusing och ett antal gånger kan ju bli rätt dyrt och djurägaren lär få det trångt hemma.)

Försökte hitta något om det på nätet men... inget. Jag vet att jag läste om det på någon hund eller jaktkurs. Kanske är det någon gammal regel. Eller att det gäller om nu polisen inte har "tid" att komma och omhänderta djuret. Hur som helst så är man skyldig att anmäla till polisen om man omhändertar lösspringande djur.

Publicerat

Såg det ang alllemansrätten.

Har poängterat detta för hästfolk som rider på min mark och även dom hävdade allemansrätten. Efter samtal med olika yrkesfolk (jägmästare poliser etc) så gäller allemansrätten människor och inte djuren. Du är som ägare skyldig att återställa alla skador som uppkommer.

Gällande koppel har jag hört att det kan vara olika beroende på länsstyrelse, man pratar om fysiskt och psykiskt koppel. Men alla tolkar ju till sin fördel, kanske Ola på jägarförbundet kan upplysa oss i detta snåriga trassel av paragrafer.

Publicerat
Har poängterat detta för hästfolk som rider på min mark och även dom hävdade allemansrätten. Efter samtal med olika yrkesfolk (jägmästare poliser etc) så gäller allemansrätten människor och inte djuren. Du är som ägare skyldig att återställa alla skador som uppkommer.

Om du inte redan läst det, så står allt du behöver veta om ridning i terräng här:

http://www.naturvardsverket.se/sv/Att-vara...ratten-Ridning/

Texten är ju som vanligt full av tolkningar och gråzoner.

Publicerat

Sedan några år finns ungefär samma möjlighet att skjuta hund för att skydda tamboskap som när det gäller rovdjursattacker på tamboskap. Kan vara värt att tänka på även ur den andra spekten, dvs när det någon gång går fel med en jakthund som släppts helt legitimt...

Har inte den exakta lagtexten klar för mig, men nån kan ju ställa frågan i vår area så kanske Mr Fiberclass bistår.

Publicerat
Om du inte redan läst det, så står allt du behöver veta om ridning i terräng här:

http://www.naturvardsverket.se/sv/Att-vara...ratten-Ridning/

Texten är ju som vanligt full av tolkningar och gråzoner.

Tack för infon.

Hade faktiskt inte läst det innan men som du säger full av gråzoner. Dessa jag hade red i skogen 1-2 ggr/vecka och nära huset. När man sedan tar upp det med vederbörande så blir man ju kallad den otrevlige jäveln. Själv skiter jag i det, nu rider dom inte där så budskapet gick nog fram.

Jag tackar för infon Crowfear

Publicerat
Här har vi ju hela svaret. Hunden skall vara kopplad eller inom den lydnad så att inget koppel behövs mellan 1 mars och 20 augusti.

Mvh

det är inte svaret,utan det är olagligt att ha den utom uppsyn mellan 20mars till 1 augusti....Tror markägare eller inte spelar liten roll,men har du boskap eller dylikt kan man börja hävda rätten....

Vem som helst får gå på en grusväg mitt i ett jaktområde med sin hund lös och har den under uppsikt....

• 1 month later...
Publicerat
det är inte svaret,utan det är olagligt att ha den utom uppsyn mellan 20mars till 1 augusti....Tror markägare eller inte spelar liten roll,men har du boskap eller dylikt kan man börja hävda rätten....

Vem som helst får gå på en grusväg mitt i ett jaktområde med sin hund lös och har den under uppsikt....

Under kontroll är det väl? Skulle jag släppa min hund så skulle jag hela tiden ha den under uppsikt eftersom han håller sig i närheten av mig. Att jag inte släpper honom beror dock just på att jag inte kan kontrollera honom utan koppel.

Publicerat
Under kontroll är det väl? Skulle jag släppa min hund så skulle jag hela tiden ha den under uppsikt eftersom han håller sig i närheten av mig. Att jag inte släpper honom beror dock just på att jag inte kan kontrollera honom utan koppel.

Under uppsikt och under kontroll är två mycket skiljda ting. För om du inte kan kontrollera honom har du ingen kontroll över honom heller?

Om man ska ha en hund lösspringande (utanför jakten) ska man ha den kontroll över hunden som att man hade ett koppel.

Publicerat

En bra grej är att ta ett trafikdödat rådjur och placera i närheten av gångstråket där löshunds folket rör sig, ta sedan och sätt dig och vänta med en videokameran, löshunds folket filma det du ser och gör en polisanmälan, löshunds folket åker klockrent på brott mot paragraf 7.

Det finns ett prejudicerande fall ang. lös hund, där står att under kontroll betyder armlängds avstånd, husse ska omgående och utan dröjsmål kunna koppla hunden om situation som kräver detta uppkommer.