Publicerat Februari 19, 201016 yr ... som har bra passform! Alla jag testat känns som att jag har på mig ett tält! Det kanske låter löjligt, men passformen är faktiskt viktig när man är ute i skogen. Speciellt som hundförare då man måste kunna röra sig bra och smidigt. Jag har istället en fleecejacka på mig när jag jagar, den är mycket smidigare för att den inte är så stor och "pluffsig". Men nackdelen är förståss att den inte håller så bra för alla väder. Har ni några tips?
Publicerat Februari 19, 201016 yr ... som har bra passform! Alla jag testat känns som att jag har på mig ett tält! Det kanske låter löjligt, men passformen är faktiskt viktig när man är ute i skogen. Speciellt som hundförare då man måste kunna röra sig bra och smidigt. Jag har istället en fleecejacka på mig när jag jagar, den är mycket smidigare för att den inte är så stor och "pluffsig". Men nackdelen är förståss att den inte håller så bra för alla väder. Har ni några tips? Ok jag är ingen tjej, men jag har en jacka från itab som har väldigt bra passform. Kanske dam modellen oxå är bra? http://www.idefixteko.se/open_produkter/pr...p;plats_id=1490 Mvh
Publicerat Februari 19, 201016 yr ... som har bra passform! Alla jag testat känns som att jag har på mig ett tält! Det kanske låter löjligt, men passformen är faktiskt viktig när man är ute i skogen. Speciellt som hundförare då man måste kunna röra sig bra och smidigt. Jag har istället en fleecejacka på mig när jag jagar, den är mycket smidigare för att den inte är så stor och "pluffsig". Men nackdelen är förståss att den inte håller så bra för alla väder. Har ni några tips? Ja du det e inte lätt, jag har själv jahti jakt pro jacka i storlek xxs och den passar hyfsat men det e vårt att hitta en jacka som passar oss tjejer det finns ju några modeller bland annat härkila och chevalier har gjort nån dammodell men då e dom gjorda för att man ska stå pass och se snygg ut, dom:D alldeles för långa enligt mig, en jacka ska vara kort och smidig särskilt om går som hundförare och då går funktion före design. Men pinewood har gjort några jackor bland annat en som heter montana, den e ganska kort och jag funderar på att byta ut min jahti jakt mot en sån. Lycka till säger jag bara det kan behövas
Publicerat Februari 19, 201016 yr Författare Ok jag är ingen tjej, men jag har en jacka från itab som har väldigt bra passform. Kanske dam modellen oxå är bra?http://www.idefixteko.se/open_produkter/pr...p;plats_id=1490 Mvh Kikade lite på den, verkade inte vara så stor skillnad på dam/herr i passformen tyvärr. Men tack för tipset!
Publicerat Februari 19, 201016 yr Författare Ja du det e inte lätt, jag har själv jahti jakt pro jacka i storlek xxs och den passar hyfsat men det e vårt att hitta en jacka som passar oss tjejer det finns ju några modeller bland annat härkila och chevalier har gjort nån dammodell men då e dom gjorda för att man ska stå pass och se snygg ut, dom:D alldeles för långa enligt mig, en jacka ska vara kort och smidig särskilt om går som hundförare och då går funktion före design. Men pinewood har gjort några jackor bland annat en som heter montana, den e ganska kort och jag funderar på att byta ut min jahti jakt mot en sån. Lycka till säger jag bara det kan behövas Hehe. Jag ska kolla upp de märkena. Tack för tipsen!
Publicerat Februari 19, 201016 yr Jag är inte heller tjej men var uppom jaktaffären idag och där fanns en Chevalier säljare och visade upp kläder där idag. Jag fick äran att vara med och titta. Chevalier skulle tydligen komma ut med en ny damjacka nu med väl slim och fin passform på tjejer. Vet inte vilken prisklass du tänkt dig. chevalier ligger ju i det övre skiktet men har väldigt bra grejer! Något i stil med det här såg den nya jackan ut. OBS! det var inte denna jackan utan en i 2010 kollctionen! Så håll utkik efter den. MVH/Jocke
Publicerat Februari 19, 201016 yr Författare Jag är inte heller tjej men var uppom jaktaffären idag och där fanns en Chevalier säljare och visade upp kläder där idag. Jag fick äran att vara med och titta.Chevalier skulle tydligen komma ut med en ny damjacka nu med väl slim och fin passform på tjejer. Vet inte vilken prisklass du tänkt dig. chevalier ligger ju i det övre skiktet men har väldigt bra grejer! Något i stil med det här såg den nya jackan ut. OBS! det var inte denna jackan utan en i 2010 kollctionen! Så håll utkik efter den. MVH/Jocke Den såg inte dum ut! Tack! Den ska jag absolut hålla utkik efter!
Publicerat Februari 19, 201016 yr Den såg inte dum ut! Tack! Den ska jag absolut hålla utkik efter! Nej den är riktigt fin faktiskt! Till och med så en annan kollade lite extra, vilket man aldrig brukar göra på damkläder annars då det lär se för dumt ut att komma i det på jakten för egen del MVH/Jocke
Publicerat Februari 19, 201016 yr Författare Nej den är riktigt fin faktiskt! Till och med så en annan kollade lite extra, vilket man aldrig brukar göra på damkläder annars då det lär se för dumt ut att komma i det på jakten för egen del MVH/Jocke Hah!
Publicerat Februari 19, 201016 yr Är ingen tjej jag heller, men väl hundförare. I höst har jag bara använt en ulltröja och en hundförarväst som skalplagg, sedan kompliterar jag med undertröja när det blir kallare. Tycker den modellen funkar bättre än membran jacka, ulltröjan är tystare och andas bättre, men man bir blöt om det regnar mycket, fördelen är att ull värmer även när den är våt.
Publicerat Februari 19, 201016 yr Är själv inte tjej, men min sambo provade lite kläder när vi senast var på engelsons. www.engelsons.se o de har en jacka lite tunnare o lite kortare som heter boberg, den satt bra på henne, dock så köpte hon bara deras boberg byxa vilket satt riktigt bra på henne o hon trivs kanon i dessa. plaget är lite kraftigare i tyget, prisvärt var det oxå byxorna kostade 250 kr o jackan 395 kr, köpte själv oxå ett par byxor o är mkt nöjd med dessa. jag själv har oxå deras järpen sett, vilket jag tycke satt lite mer slimat än deras andra set, tycker oxå om o har ett smidigare ställ, kan helt klart rekomendera detta oxå.
Publicerat Februari 21, 201016 yr ... som har bra passform! Alla jag testat känns som att jag har på mig ett tält! Det kanske låter löjligt, men passformen är faktiskt viktig när man är ute i skogen. Speciellt som hundförare då man måste kunna röra sig bra och smidigt. Jag har istället en fleecejacka på mig när jag jagar, den är mycket smidigare för att den inte är så stor och "pluffsig". Men nackdelen är förståss att den inte håller så bra för alla väder. Har ni några tips? Kolla hos de traditionella friluftstillverkarna, där de har gjort funktionella kläder för tjejer i många år. Köp nån schysst skaljacka som inte prasslar för mycket och komplettera med en (hundförar)väst. Den här är ju dessutom grymt snygg. http://shop.lundhags.se/images/prodimages/400/1122042.jpg /Må
Publicerat Februari 22, 201016 yr Författare Är ingen tjej jag heller, men väl hundförare. I höst har jag bara använt en ulltröja och en hundförarväst som skalplagg, sedan kompliterar jag med undertröja när det blir kallare. Tycker den modellen funkar bättre än membran jacka, ulltröjan är tystare och andas bättre, men man bir blöt om det regnar mycket, fördelen är att ull värmer även när den är våt. Ja det är ju något liknande jag kör nu fast med fleecejacka. Det jag letar efter är något man kan ha i de flesta väder, kyla är lättare att fixa med lager, men regnet är problemet.
Publicerat Februari 22, 201016 yr Författare Är själv inte tjej, men min sambo provade lite kläder när vi senast var på engelsons.www.engelsons.se o de har en jacka lite tunnare o lite kortare som heter boberg, den satt bra på henne, dock så köpte hon bara deras boberg byxa vilket satt riktigt bra på henne o hon trivs kanon i dessa. plaget är lite kraftigare i tyget, prisvärt var det oxå byxorna kostade 250 kr o jackan 395 kr, köpte själv oxå ett par byxor o är mkt nöjd med dessa. jag själv har oxå deras järpen sett, vilket jag tycke satt lite mer slimat än deras andra set, tycker oxå om o har ett smidigare ställ, kan helt klart rekomendera detta oxå. Jag har faktiskt två par boberg byxor från engelsons! Men jag tycker inte deras jacka har bra passform. Fortfarande lite "tältig". Men tack ändå för tipset!
Publicerat Februari 22, 201016 yr Författare Kolla hos de traditionella friluftstillverkarna, där de har gjort funktionella kläder för tjejer i många år. Köp nån schysst skaljacka som inte prasslar för mycket och komplettera med en (hundförar)väst.Den här är ju dessutom grymt snygg. http://shop.lundhags.se/images/prodimages/400/1122042.jpg /Må Bra tips! Ska absolut kolla runt lite på andra företag. Jag har nog snöat in mig lite på att det måste vara från jaktbutiker Finns ju många företag som gör jackor...
Publicerat Februari 22, 201016 yr Ytterligare ett tips är att ha koll på Klättermusens fyndhörna: http://www.klattermusen.se/webshop/fyndlis...SE&curr=SEK Har en Einride själv och de är väldigt tekniskt skurna. Inge fladder där inte. Gjorda i långfibrig bomull som sväller när det blir blött. Extremt bra komfort vid hög arbetsbelastning, men kan förstås inte tävla med ett Gtx-plagg vid långvarigt regn. mvh/Må
Publicerat Februari 22, 201016 yr Ja det är ju något liknande jag kör nu fast med fleecejacka. Det jag letar efter är något man kan ha i de flesta väder, kyla är lättare att fixa med lager, men regnet är problemet. Jag förstår dig, själv prioriterar jag andnings förmågan före regnskyddet, har använt runnarköps ställ tidigare och tycker jackan blir för tät när jag går med hunden, använder fortfarande deras byxor jämt & jackan när jag måste sitta på pass. Men jag har en fördel jämfört med dig, jag är inte söt, så vatten påverkar inte mig!
Publicerat Februari 23, 201016 yr Författare Jag förstår dig, själv prioriterar jag andnings förmågan före regnskyddet, har använt runnarköps ställ tidigare och tycker jackan blir för tät när jag går med hunden, använder fortfarande deras byxor jämt & jackan när jag måste sitta på pass. Men jag har en fördel jämfört med dig, jag är inte söt, så vatten påverkar inte mig! Haha! Jag vet inte ifall jag är så söt när jag kommer dränkt i regn och smuts och har halva skogen i håret!
Publicerat Februari 23, 201016 yr När man letar efter bra hundförarkläder så tror jag att man ska kolla mer åt friluftshållet än traditionella jaktkläder. Så länge det är varmare än 10- så använder jag mej av nån modell av trekking byxa o typ tjockare skjorta o flisjacka. ska jag gå där det är snårigt o dan så åker skinnbrallorna på oavsett temp. Att jag gått över mer o mer till lundhags o div icke jaktkläder är att jag har en bra handlare som nästan kastar grejor över mej för att testa, o hittils har jag inte blivit missnöjd.
Publicerat Februari 23, 201016 yr jag har en bra handlare Vem är det? Bor själv inte så långt ifrån eeetuuna.. /Må
Publicerat Februari 23, 201016 yr Vem är det? Bor själv inte så långt ifrån eeetuuna.. /Må Mestute. Risken är att man har mycket mera ut därifrån än vad man tänkt.
Publicerat Februari 23, 201016 yr Författare När man letar efter bra hundförarkläder så tror jag att man ska kolla mer åt friluftshållet än traditionella jaktkläder.Så länge det är varmare än 10- så använder jag mej av nån modell av trekking byxa o typ tjockare skjorta o flisjacka. ska jag gå där det är snårigt o dan så åker skinnbrallorna på oavsett temp. Att jag gått över mer o mer till lundhags o div icke jaktkläder är att jag har en bra handlare som nästan kastar grejor över mej för att testa, o hittils har jag inte blivit missnöjd. Ja du har nog rätt. Vet du någon bra onlinebutik som har bra jackor? Eller något speciellt märke som fungerat bra?
Publicerat Februari 23, 201016 yr När man letar efter bra hundförarkläder så tror jag att man ska kolla mer åt friluftshållet än traditionella jaktkläder.Så länge det är varmare än 10- så använder jag mej av nån modell av trekking byxa o typ tjockare skjorta o flisjacka. ska jag gå där det är snårigt o dan så åker skinnbrallorna på oavsett temp. Att jag gått över mer o mer till lundhags o div icke jaktkläder är att jag har en bra handlare som nästan kastar grejor över mej för att testa, o hittils har jag inte blivit missnöjd. Nu har jag än så länge väldigt lite erfarenhet men den lilla jag har säger samma sak. De jaktkläder jag kollat på som skulle passa för hundförare så tycker jag att motsvarande från friluftsmärken har varit bättre. Du borde absolut kolla på Klättermusens fyndhörna, där kan du hitta riktigt bra grejer. Visserligen rätt dyrt, men inte jämfört med vad de kostar normalt sätt. Vill du prova så finns Fjällsport i Göteborg. Klättermusens bomullsmaterial Etaproof är jag intresserad av, inte så vattentätt som ett riktigt skalplagg men tillräckligt och andas många gånger bättre. Dock kör jag själv med en vindjacka i Windstopper från Northface och ullplagg under. Funkar även i en del regn bara man har ull under och det inte börjar krypa neråt nollan. Kör samma jacka med ullunderställ, ulltröja, fleece på vintern. Har dugit bra ner till en -10 grader i alla fall. Fast egentligen är det lite av en nödlösning