Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vi kvinnor som jagar...

Featured Replies

Publicerat

http://www.outdoorexperten.se/c-790-lundhags.aspx

Jag gillar lundhags skarpt.

Har traversebyxor från dom som jag i stort sett använder varje dag när jag donar med hundarna.

plus kängor o skjortor o lite sånt.

Har haglöfs grejor oxå men är inte lika impad, kan haft otur med måndagsex.

Men det är ju tyvärr så att det är ju inte grattis direkt, men det håller förhoppningsvis länge.

• Svar 52
  • Visningar 9,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat

När jag går med hund har jag i regel.. windstopper och finns det risk för regn använder jag en fleece från ett märke som heter sasta. Fleecen är i polartec vilket egentligen inte är vattentät men denna är faktiskt det. utan några membran och fullständigt klockren. Annars kan vi ropa hej till hösten. På min orderlista ligger det en härkila prohunter lady i kort modell och det är fullständig kärlek. En nätt, liten och skitsnygg jacka med gore tex.

Publicerat

köp rivers west..helt oslagbara kläder som håller grymt bra för den som går eller står stilla i dom förhållanderna jag testat i(allt ifrån norska vindar till norrlänsk kyla)

kolla på nordicsportsman eller usa...

Publicerat
När jag går med hund har jag i regel.. windstopper och finns det risk för regn använder jag en fleece från ett märke som heter sasta. Fleecen är i polartec vilket egentligen inte är vattentät men denna är faktiskt det. utan några membran och fullständigt klockren. Annars kan vi ropa hej till hösten. På min orderlista ligger det en härkila prohunter lady i kort modell och det är fullständig kärlek. En nätt, liten och skitsnygg jacka med gore tex.

Kommer prohunter i dammodell till hösteneller e den special beställd?

Publicerat
Kommer prohunter i dammodell till hösteneller e den special beställd?

Nej, den är inte special-beställd. Den kommer att vara med i H-kila´s sortiment till hösten. Riktigt urläcker faktiskt...

Publicerat
  • Författare

Tack för alla tips! Jag ska kolla upp länkarna och de märken ni nämnt. :o

Publicerat
... som har bra passform! Alla jag testat känns som att jag har på mig ett tält! Det kanske låter löjligt, men passformen är faktiskt viktig när man är ute i skogen. Speciellt som hundförare då man måste kunna röra sig bra och smidigt.

Jag har istället en fleecejacka på mig när jag jagar, den är mycket smidigare för att den inte är så stor och "pluffsig". Men nackdelen är förståss att den inte håller så bra för alla väder.

Har ni några tips?

Ja, eftersom nästan alla jaktkläder är uppsydda för feta gubbar och i värsta fall feta, amerikanska gubbar så har vi problem. Kille som tjej speler ingen roll. Gör som jag ! Prova, nåla, klipp bort och sy in. Köp tejp och stryktejpa sömmarna. Lite jobb och extratid men måttsydda kläder. Blir skitbra....

Kolla också www.cabelas.com Där hittar du "Womens hunting clothing/she outdoor apperel". Såg dem i våras på plats och de verkar faktiskt ganska figursydda

Publicerat

Nej, den är inte special-beställd. Den kommer att vara med i H-kila´s sortiment till hösten. Riktigt urläcker faktiskt...

[/quote)

Kan man hitta bilder på den där än? och vet du ur mycket den kommer kosta?

Publicerat

Nej, jag hittar inga bilder på nätet men det är möjligt att det finns någon stans. Jag har ett nyhetsblad på jobbet som visar just höstens nyheter och där är den med. Kanske går att fotografera? Nejdå, men dem bör visa den i sin nya katalog som bör komma ut snart.. Iaf på deras hemsida. Inte en aning om vad den kommer att kosta men någonstans mellan 4000-5000 kanske.

Publicerat
Nu har jag än så länge väldigt lite erfarenhet men den lilla jag har säger samma sak. De jaktkläder jag kollat på som skulle passa för hundförare så tycker jag att motsvarande från friluftsmärken har varit bättre.

Du borde absolut kolla på Klättermusens fyndhörna, där kan du hitta riktigt bra grejer. Visserligen rätt dyrt, men inte jämfört med vad de kostar normalt sätt. Vill du prova så finns Fjällsport i Göteborg.

Klättermusens bomullsmaterial Etaproof är jag intresserad av, inte så vattentätt som ett riktigt skalplagg men tillräckligt och andas många gånger bättre.

Dock kör jag själv med en vindjacka i Windstopper från Northface och ullplagg under. Funkar även i en del regn bara man har ull under och det inte börjar krypa neråt nollan. Kör samma jacka med ullunderställ, ulltröja, fleece på vintern. Har dugit bra ner till en -10 grader i alla fall. Fast egentligen är det lite av en nödlösning :P

Jag har haft en av klättermusens bomullsjackor en stund. Den har varit en favoritjacka men inte speciellt hårt använd. Nu, efter fyra år rämnar materialet totalt och jackan är mer hål än hel. Hundra procent bomull är säkert jättemiljövänligt men håller skit. Efter kontakt med Klättermusen konstaterade de att tre till fyra år är normal levetid för en sådan jacka. SKIT ! tycker jag när man betalar så många tusen för en enkel jacka. Jag har dessutom en mycket dyr skaljacka och lika svindyra skalbyxor som jag haft en del problem med. Inget som Klättermusen kan tänka sig att åtgärda utan att ta 700 kr/timme.

Jag kommer aldrig mer att köpa Klättermusen såvida de inte är på superrea. Skitdyra kläder som inte håller bättre eller erbjuder bättre funktion än andra märken. Har haft Haglöfs, Millet, TNF, Mt Equipment mfl och aldrig haft problem med reklamationer. Fick nyss ny dragkedja i en tre år gammal softshell från Millet. Åter från Frankrike efter två veckor utan kostnad.

Publicerat
  • Författare
Ja, eftersom nästan alla jaktkläder är uppsydda för feta gubbar och i värsta fall feta, amerikanska gubbar så har vi problem. Kille som tjej speler ingen roll. Gör som jag ! Prova, nåla, klipp bort och sy in. Köp tejp och stryktejpa sömmarna. Lite jobb och extratid men måttsydda kläder. Blir skitbra....

Kolla också www.cabelas.com Där hittar du "Womens hunting clothing/she outdoor apperel". Såg dem i våras på plats och de verkar faktiskt ganska figursydda

Väldigt bra tips! Måste skaffa symaskin först bara. B)

Men det verkar vara det enda riktigt bra alternativet. För visst finns det iaf någon figursydd snygg jaktjacka för kvinnor. Men de är ju svindyra också. :P

Cebelas hade figursydda kläder men inte så stort utbud, tycker inte om när det blir för mycket kamouflage.

Publicerat

Vad är för mkt kamoflage? Inget illa ment utan en stilla undra ^_^

Publicerat

Hejsan .

Kan inte riktigt svara av egen erfarenhet är trots allt man men jag har en Fru.

Det finns två märken som hon har andvänt sig av som har Dam Storlekar & ser bra ut nämligen Chevallier & Beretta .

Tyvärr så kan väl inget av märkena kallas billiga & kanske inte heller så vanliga.

//Lasse D.

Publicerat

Min tjej jagar inte men hon köpte en jävligt snygg Chevalite jacka på Mk Jakt och fritid för runt 2.500:- med rävpälsimitation på kapeschongen. Riktigt snygg! Klockren passform med ett slags midjebälte också.

Kan kolla upp modellnamnet om ni vill?

Publicerat
Väldigt bra tips! Måste skaffa symaskin först bara. ;)

Men det verkar vara det enda riktigt bra alternativet. För visst finns det iaf någon figursydd snygg jaktjacka för kvinnor. Men de är ju svindyra också. ^_^

Cebelas hade figursydda kläder men inte så stort utbud, tycker inte om när det blir för mycket kamouflage.

Camoflage är ju snyggt. Man måste bara våga att inte synas. Älgarna, rådjuren och fåglarna står faktiskt bättre om du inte syns. Cammot bryter upp siluetten. Gröna, enfärgade kläder ger ju faktiskt en mycket tydlig siluett. Lovar att det blir kanon med cammo ! Kolla med bågjägarna som är lite av experter på att komma nära och att inte synas.

Publicerat
  • Författare
Vad är för mkt kamoflage? Inget illa ment utan en stilla undra ^_^

Hehe. All kamoflage är för mycket kamoflage för mig. Grön eller svart jacka vill jag gärna ha. ;)

Publicerat
  • Författare
Camoflage är ju snyggt. Man måste bara våga att inte synas. Älgarna, rådjuren och fåglarna står faktiskt bättre om du inte syns. Cammot bryter upp siluetten. Gröna, enfärgade kläder ger ju faktiskt en mycket tydlig siluett. Lovar att det blir kanon med cammo ! Kolla med bågjägarna som är lite av experter på att komma nära och att inte synas.

Jag har lyckats skjuta en råbock under smygjakt med grön jacka iaf en gång. Borde gå fler gånger tycker jag. Och jag är inte intresserad av bågjakt - så då kan jag vara så fåfäng och skita i kamoflaget ^_^;)

Publicerat
  • Författare
Min tjej jagar inte men hon köpte en jävligt snygg Chevalite jacka på Mk Jakt och fritid för runt 2.500:- med rävpälsimitation på kapeschongen. Riktigt snygg! Klockren passform med ett slags midjebälte också.

Kan kolla upp modellnamnet om ni vill?

Kan det vara samma jacka som det finns en bild på, på sidan 1 i den här tråden?

Publicerat

Haha åh jag som hatar att synas, kan de ha med utseende att göra kanske :)

Publicerat

I jaktsammanhang går faktiskt funktion och passform före snygghet

Publicerat

'

Funderade lite över den där kamouflagen som har varit så i ropet i ett par år. Nu skall det ju köras med optifade-camo...

Den vanliga duger inte till längre. Nu är det annat som gäller. Snacka om att komma på och enligt mitt personliga tycke så fungerar gröna kläder lika bra som camo. Jag är helt insatt i principen men nej, jag håller med Rebecka, grönt duger gott.

Publicerat
Kan det vara samma jacka som det finns en bild på, på sidan 1 i den här tråden?

Det stämmer mycket bra Rebecka! Mycket snygg jacka även till vardags som hon använder den.

• 3 weeks later...
Publicerat
'

Funderade lite över den där kamouflagen som har varit så i ropet i ett par år. Nu skall det ju köras med optifade-camo...

Den vanliga duger inte till längre. Nu är det annat som gäller. Snacka om att komma på och enligt mitt personliga tycke så fungerar gröna kläder lika bra som camo. Jag är helt insatt i principen men nej, jag håller med Rebecka, grönt duger gott.

Min bror sade samma sak men har efter ett par år upptäckt att han skrämmer färre älgar från ståndskallen nu än tidigare. Han såg tydligt att älgarna upptäckte honom när han kom nära. Med camoflage tar han sig närmare utan att bli upptälckt. Han var grymt emot cammo men har av erfarenhet konverterat till något som fungerar bättre. Han skiter i om det inte är snyggt utan bryr sig om resultat.... Grönt duger men är inte lika effektivt !

Publicerat
Min bror sade samma sak men har efter ett par år upptäckt att han skrämmer färre älgar från ståndskallen nu än tidigare. Han såg tydligt att älgarna upptäckte honom när han kom nära. Med camoflage tar han sig närmare utan att bli upptälckt. Han var grymt emot cammo men har av erfarenhet konverterat till något som fungerar bättre. Han skiter i om det inte är snyggt utan bryr sig om resultat.... Grönt duger men är inte lika effektivt !

Som nämt innan är jag defenetivt insatt i hur camoflage fungerar. På bilder där man jämför två gubbar, en camouflerad och en "grön" är det en defenetiv skillnad. Varför finns camoflagen om det inte hade funnits någon skillnad?

Om jag har möjlighet att skjuta 10 älgar och på grund av mina gröna kläder missar en.. ja, den smällen kan jag faktiskt ta för enligt min personliga åsikt gör inte camoflagen en sådan står skillnad.

Publicerat
Som nämt innan är jag defenetivt insatt i hur camoflage fungerar. På bilder där man jämför två gubbar, en camouflerad och en "grön" är det en defenetiv skillnad. Varför finns camoflagen om det inte hade funnits någon skillnad?

Om jag har möjlighet att skjuta 10 älgar och på grund av mina gröna kläder missar en.. ja, den smällen kan jag faktiskt ta för enligt min personliga åsikt gör inte camoflagen en sådan står skillnad.

Vad jag då fick lära mig e att älgen e färgblind så svart eller grönt eller blått spelar ingen roll det e dom vita händerna och ansiktet man ska försöka dölja