Hoppa till innehåll

Ett vapen för alla jaktliga behov.


Joacim

Recommended Posts

Nu har jag dragit igång ett nytt projekt!

Då jag lagt ner det renodlade långhållsskyttet pga en hel del faktorer så kommer jag runt det problemet med klumpig stock, stort kikarsikte med targetrattar osv.

Det jag valt att lägga allt krut på nu är jakt på vilt. Avstånd från 3 - 200meter.

Vapnet skall prickas av efter följande lista:

  • Eftersökssituationer på älg och vildsvin
  • Vakjakt på vildsvin och räv på åtel
  • Bockjakten i maj (smygjakt) och augusti (vaktjakt)
  • Hundförare (vildsvin, rådjur och älg)
  • Vildsvinsjakt i säden på sommarnätterna
  • Jakt på räv,skräpfågel och grävling på tröskade/slagna fält

För att kategorisera upp det ytterligare kan man ju gå in i detalj och kolla vad de olika kroterierna kräver av ett vapen.

  1. Eftersök på gris och älg. Brukar bli i tät vegitation. En hel del krypande i planteringar och annat. Då behövs kort pipa, möjligen lite grövre kaliber, öppna riktmedel.
  2. Vakjakt på vildsvin vid åtel kräver inte allt för mycket. Ett kikarsikte av kvalitet givetvis, själv föredrar jag kort pipa även vid vakjakt i kojor då det ibland kan bli att man råkar slå i en längre pipa i fönsterramen osv när man blir lite stressig och vildsvinnen tassat fram på åteln.
  3. Boockjakten i maj kräver ett hyffsat lätt och smidigt vapen då det blir mest smygjakt då. I Augusti därimot så sitter jag mest och väntar ut bockarna och då spelar inte vikten stor roll utan då kan det vara skönt att kunna skjuta på lite längre håll och för att jag ska kunna skjuta lite bättre på upp till 180 - 220meter t.ex så krävs ett relativt lätt rekylerat vapen.
  4. Hundförare. Här är det samma kriterier som vid eftersök med ett tillägg om en lite smidigare kikare möjligtvis då det kan vara jävligt att skjuta med öppna riktmedel i alla lägen som hundförare.
  5. Vildsvinjakt i säden på sommarn. Även här ett kort, kompakt och smidigt vapen då man oftast går och bär det i en arm med pipan uppåt för att lätt komma till axeln med vapnet när grisarna börjar ta till flykten.
  6. Jakt på räv och skräpfågel. Här är det ett krav med låg rekyl och relativ lätta kulor med bra effekt.

Okej nu har vi benat ur projektet såhär långt nu kanske man bör ta och gå in lite på vad jag ämnat att ha för ämnen att bygga utifrån. Vapen, optik, riktmedel, piplängd, kaliber, montage, stock osv.

Vapen: Schultz & Larsen M65DL

Stock: Det blir valnötsstocken till att börja med men det kommer kompleteras med en laminatstock senare innan hundjakten drar igång.

Optik: För vakjakten, bockjakten och övrig passjakt så har jag ett Zeiss classic 2,5-10x50 belyst riktm 40. Det kommer att kompleteras med ett kikarsikte med lägre förstoring för drevjakt. ett 1,25-4 eller en fast 1,5 eller 2,5 obelyst blir det.

Riktmedel: Recknagel RÄZ

Montage: Apel vridmontage (införskaffat idag)

Kaliber: 7x57Mauser eller .275Rigby

Piplängd: runt 50 - 54cm får fundera lite till men just nu lutar det år 52cm pipa.

Jag införskaffar sakerna och bygger på bössan lite pö om pö, men slänger givetvis in bilder direkt det händer någonting.

Hoppas ni ska ha glädje av tråden och att den ska bli omtyckt!

Med vänliga hälsningar Joacim

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tankar

Hur har jag tänkt runt kalibervalet? Det ska vi reda ut här.

Kalibern 7x57Mauser en patron jag skulle vilja säga är den enda kulpatron där ordet Lagom kan sättas rakt på den.

Många har en kombi eller drilling med dess randade syster i kulpipan. Även jag har hafft en kombi med denna kalibern. Denna kombi är såld sedan länge då jag aldrig kunde riktigt komma överens med vapnet i fråga. Det var en ärvd bössa och det bar mig imot att lämna in min farfars gamla vapen. Men det är trots allt så att en gamal radio eller ett gamalt silverfat kan man packa ner i en låda men ett vapen tar upp plats både juridiskt och fysiskt så den fick gå till en annan ägare.

Hur som haver så tyckte jag om denna kulpatron som var väldigt lagom även om där fans en störande rand på den.

Att min far sedan har suktat efter en Schultz & Larsen M65 alternativt M68DL gjorde inte mig mindre ivrig att få kamra mitt vapen i den kalibern. Jag drömmde goa drömmar på nätterna där jag såg min far spy av avundsjuka över min Schultz & Larsen M65DL i just 7x57Mauser ^_^

Började att läsa på om kalibern i fråga och den har en milt sagt diger historia som allt från spansk militärpatron till elefantdräparens bästa vän.

Det som har bärt mig lite imot att välja denna patronen är vid just eftersökssituationer på vildsvin. Lite dåliga skottvinklar och en lite större gris så kan det bli jobbigt. Men med en hyffsat tung premium kula så har jag blivit övertygad om att det kommer gå vägen. Än så länge är den största grisen jag gått efter på 100kg levande vikt och det är bevisligen inte många gånger det blir eftersök på större grisar än det heller utan majoriteten är i denna storleken och neråt och då räcker 7x57:an till.

Att det sedan inte är en laserstråle till patron är jag medveten om även det. Men med en 100grs Hornady HP i över 1000m/s så tror jag räven så snällt kommer lägga sig ut till 150 - 200meter.

Kalibern är helt enkelt given i ett vapen som kommer att förbli gjord för all jakt.

7x57mauser.jpg

MVH/Jocke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tankar forts.

Optik/riktmedelsvalet

Jag har gått från Zeiss 2,5-10x52 till Helia 3-10x50 till Swarovski 2,5-10x56 till Trijicon 5-20x50 och nu har jag landat på ett Zeiss 2,5-10x50 belyst.

Sedan jag för något år sedan bytte bort mitt Swarovski 2,5-10 så har jag saknat belyst riktmedel på åteln när grisarna kommer. Provade ju ett tag att sätta över mitt Trijicon på 308:an för att vaka med men tyckte att jag såg för dåligt i det jämnfört med det Zeiss siktet polaren hade med sig ut. Om det var mina ögon som kom bättre överens med Zeissiktet eller om det var ett dåligt Trijiconsikte skall jag låta vara osagt. Ett byte blev det i vart fall.

Till drevjakt så känns ett fast 1,5x20 helt optimalt, med Zeisset som back-up ifall man blir ställd på ett hygge eller liknande. Jag personligen tycker i vart fall att ett 1,5 eller max 2,5x fast kikarsikte känns optimalt för dom lite snabbare skotten på 30-60meter.

När man sedan går med hunden inne i planteringarna osv så är det öppna riktmedel som är det självklara för min del. Inget som kan sättas igen med snö osv utan dom är alltid tillgängliga om det behövs. Här kommer jag att satsa på Recknagels model RÄZ då jag tycker att dessa är snabba att uppfatta med ögat och de har visat sig passa mig bra.

Dessa sikten kommer då att fästas i Apels vridmontage för säker och snabb av/på montering.

Så här ser optikarsenalen ut för bössan.

MVH/Jocke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bjuder på en bild från Nils Kvales klassiska verk "Laddat för älg och annat" ^_^

post-296-1266597247_thumb.jpg

Nice ;)

7x61S&H är en söt jäkel må jag säga trots att jag är lite halft alergisk mot bältade hylsor :D

MVH/Jocke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tankar forts.

Valet av piplängd.

Läste någonstans i en gamal Jakt/vapentidning om .275Rigby och där ville dom ha det till att orginal piplängd på Ribys studsare är 22". Medans jag lästa på annat håll att det är runt 24" som är den ursprungliga standard längden på pipor i denna kalibern.

Kollade sedan lite fram och tillbaka på laddata då jag vill att så mycket av krutet som möjligt skall brinna upp innan kulan är utanför pipan.

Hittade lite laddata med Norma 203-B och 202 krut vilka absolut bör hinna brinna upp i en lite kortare piplängd.

Att man vill avvika så lite som möjligt från patronens ursprung är självklart och jag borde kanske då lägga mig runt 58 - 60cm piplängd. Men ska man vara riktigt petig så borde jag inte pipa om något annat än en Mauser 98 till denna kalibern i sådant fall heller.

Så därför väljer jag att avvika från patronens ursprung och göra som jag själv vill :D

Att Mr Micke Mauser på forumet sedan satte nådastöten för kort pipa genom att påminna mig om att hans gamla Ruger 1:a i 7x57 minsann var 46cm gjorde saken klar.

Därför blir den slutliga patronlängden runt 50cm på bössan. En lagom längd så man slipper ha den till att hänga i alla grenar och buskar när man går med hunden!

MVH/Jocke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja funderat har du det märker man. Tror 7x57 är ett bra val. Hade haft en själv om man fått ha fler vapen, den och många andra :wub:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja funderat har du det märker man. Tror 7x57 är ett bra val. Hade haft en själv om man fått ha fler vapen, den och många andra :wub:

Att man har funderat en hel del står nog rätt klart vid det här laget ;)

Hoppas bara jag lyckas lägga fram det på ett vettigt sätt här i denna tråden :D

MVH/Jocke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tankar forts.

Kulvalet

Att välja kula och laddning har alltid varit det svåraste för mig. Jag antar att det dessutom inte kommer att bli enklare på ett vapen som skall användas på allt från kråka till vildsvin och älg.

Hur som helst så måste jag ha en allround kula som finns tillgänglig hela tiden och som kikarsiktet alltid är nollställt med ifall olyckan skulle vara framme antingen för en trafikant eller för en jaktkamrat och det blir ett eftersök. Här är jag väll ganska så säker på vad jag vill ha. En relativt tung kula för kalibern, men inte för tung utan *host* lagom :blink: Valet faller på 160grs Accubond.

Att man med runt 46grs VV N160 kan komma upp i en hastighet på 785 - 790m/s utan att vara i närheten av angiven maxladdning känns riktigt bra. Nu är väll inte dessa farterna att förvänta i en 50cm pipa utan då kanske man åker ner mot 765-770m/s vilket ändå känns som en lagom hastighet på en allround patron laddad med en premium kula.

Accubond.gif

Sedan så snurrar det på friskt i skallen. Ska man ha denna kulan till gris, älg, rådjur och hjort och sedan ha en 100grs HP eller liknande för räv och skräpfågel eller ska man försöka att hitta någon rådjurskula också och trycka in mellan allting?

Rent spontant så känner jag att nu har jag bantat ner vapengaderoben till ett hagelgevär och ett kulgevär och då bär det lite imot att bunkra upp med en massa olika laddningar.

I detta fallet kanske det är så att "Less is more" ?

MVH/Jocke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tankar forts.

Valet av piplängd.

Läste någonstans i en gamal Jakt/vapentidning om .275Rigby och där ville dom ha det till att orginal piplängd på Ribys studsare är 22". Medans jag lästa på annat håll att det är runt 24" som är den ursprungliga standard längden på pipor i denna kalibern.

Tillåter mig att spekulera lite angående piplängden.

Är säker på att valet av piplängd förr i tiden hade med andra orsaker än krutets brinntid att göra.

Långa pipor och följdaktligen långa visirlinjer underlättar betydligt att finrikta och skjuta med högre precision.

Kikarsikten var ju knappt förekommande för 100 år sedan.

Välj du lugnt piplängd efter ditt behov och inte efter någon annans tankar <_<

/Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tillåter mig att spekulera lite angående piplängden.

Är säker på att valet av piplängd förr i tiden hade med andra orsaker än krutets brinntid att göra.

Långa pipor och följdaktligen långa visirlinjer underlättar betydligt att finrikta och skjuta med högre precision.

Kikarsikten var ju knappt förekommande för 100 år sedan.

Välj du lugnt piplängd efter ditt behov och inte efter någon annans tankar :wacko:

/Micke

Misstänker även jag att det ligger till såhär då dom sköt med öppna riktmedel precis som du säger.

Runt 50cm tror jag kan bli en bra piplängd <_<

MVH/Jocke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

FYI: Jag sitter och bläddrar i min kära Nosler Reloading Guide. Testbössan i 7x57 har en 22" pipa vilket väl är 56 cm eller så. Med Nosler Accubond 160 och 48,5 grains N160 får de en hastighet på 819 m/s.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

FYI: Jag sitter och bläddrar i min kära Nosler Reloading Guide. Testbössan i 7x57 har en 22" pipa vilket väl är 56 cm eller så. Med Nosler Accubond 160 och 48,5 grains N160 får de en hastighet på 819 m/s.

Stämmer bra det. Och med 46,5grs får dom ut ca: 793m/s

Det blir nog fart så att det räcker till för allt svenskt vilt med en premiumkula i vart fall :)

MVH/Jocke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En uppdatering kan vara på sin plats då det går lite kackigt med projektet just nu :P

Jag får väll citera vad min mor brukar säga: "Då du inte är snabbe-ville". Och ännu en gång har det visat sig stämma :lol:

Pipan som jag skulle köpa, en Adams & Bennet pipa för 600kr har fått en annan ägare. Så nu är frågan vad man skall göra. Det är ju bara ett bruksvapen för jakt. Alltså den behöver inte tvunget leverera träffbilder på <15mm utan jag klarar mig för mina jaktliga behov ifall den ligger på 25 - 30mm på 100meter. Sedan är det alltid en rolig bonus om man får ett välskjutande vapen.

Frågan är då vad man ska skaffa för pipa då. Det smidigaste är ju om MatsN på forumet som ska göra pipjobbet får fixa pipan också.

Mats du får ett PM om 30min -_-

MVH/Jocke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bara en lite tanke Joacim...

Det finns aldrig några garantier på att en pipa skjuter då en smed bara kan garantera sitt jobb. LW lämnar inga byteserbjudanden ppå pipor som gått ut till kund däremot kan smeden, efter att ha inspekterat med borescope, skicka tillbaks pipan till fabrik för en ny.

Jag vill inte skrämmas på nått sätt tvärtom. Så här resonerar jag, om nu LW kan få fel på produktionen (dock rätt sällan om jag förstått det hela rätt) så bör man vara extra uppmärksam när man köper en beggad pipa från kompisar/handlare odyl.

Kommer du över en pipa så försök få den inspekterad innan du lägger ett eller ett par tusen på den plus jobb.

F.Ö. så är detta ett väldigt trevligt projekt! :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bara en lite tanke Joacim...

Det finns aldrig några garantier på att en pipa skjuter då en smed bara kan garantera sitt jobb. LW lämnar inga byteserbjudanden ppå pipor som gått ut till kund däremot kan smeden, efter att ha inspekterat med borescope, skicka tillbaks pipan till fabrik för en ny.

Jag vill inte skrämmas på nått sätt tvärtom. Så här resonerar jag, om nu LW kan få fel på produktionen (dock rätt sällan om jag förstått det hela rätt) så bör man vara extra uppmärksam när man köper en beggad pipa från kompisar/handlare odyl.

Kommer du över en pipa så försök få den inspekterad innan du lägger ett eller ett par tusen på den plus jobb.

F.Ö. så är detta ett väldigt trevligt projekt! ;)

Tackar Robban!

Det är korrekt som du säger. man bör nog ta i beaktande hur en pipa är om den köps begagnad. Det var i och för sig en helt ny pipa jag hade på G, men som du säger så finns det ju inga garantier på nya pipor heller om man köper dom privat.

För övrigt så tackar jag för att du väckte denna tanke igen. Värd att tänka över mer än en gång!

MVH/Jocke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har tänkt prova en A&B pipa så småningom men jag skulle betrakta dom som ett väldigt osäkert kort med tanke på vad dom kostar. Däremot läste jag om en som byggde en 30-06 på en 700 låda och sköt på 1000 yard med den med hyggliga resultat. Men även en blind höna och allt det där....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har tänkt prova en A&B pipa så småningom men jag skulle betrakta dom som ett väldigt osäkert kort med tanke på vad dom kostar. Däremot läste jag om en som byggde en 30-06 på en 700 låda och sköt på 1000 yard med den med hyggliga resultat. Men även en blind höna och allt det där....

Har läst på om dessa pipor jag också och det är som du säger helt klart ett osäkert kort!

Men då detta skall bli ett jaktvapen utan allt för stora krav på presicion (man klarar all svensk jakt om man kan hålla 3 skott inom en snusdosa) så känns det ändå som att det skulle kunna fungera med min kravspec.

MVH/Jocke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men då detta skall bli ett jaktvapen utan allt för stora krav på presicion (man klarar all svensk jakt om man kan hålla 3 skott inom en snusdosa) så känns det ändå som att det skulle kunna fungera med min kravspec.

MVH/Jocke

Jo men så sitter du där sen och förbannar dig för att du inte får ihop träffbilderna.... ;)

500-1000kr mer eller mindre för en bössa som skjuter vingarna av en fluga på 100m är inget att ens fundera över när du ändå slänger pengar på ett trevligt bygge.

Jag försöker inte att hetsa dig men "som man känner sig själv känner man andra". Jag hade då rakt inte vilja säga som så här till kompisar etc. "Kolla in mitt custombygge! Fint va? Men den skjuter som skit!". :ph34r:

Ett custombygge tillåter man oftast få kosta lite då man som namnet beskriver, låter en komponera ihop sin egna lilla drömpåk. Att när produkten sen är färdig, sitta å fundera på vad som kunde göras annorlunda är för mig nått som inte skulle få hända igen då det redan har hänt. Min Tikka skjuter skiten ur dom flesta bössor med måånga olika kulor så länge man håller i grejjorna men den är tung som fasen å inte speciellt rolig att jakta med. Tack och lov har jag min 260 som också skjuter skiten ur många bössor. ;)

Hoppas jag inte var för otydlig i mitt resonemang!

Mvh. Robban

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo men så sitter du där sen och förbannar dig för att du inte får ihop träffbilderna.... ;)

500-1000kr mer eller mindre för en bössa som skjuter vingarna av en fluga på 100m är inget att ens fundera över när du ändå slänger pengar på ett trevligt bygge.

Jag försöker inte att hetsa dig men "som man känner sig själv känner man andra". Jag hade då rakt inte vilja säga som så här till kompisar etc. "Kolla in mitt custombygge! Fint va? Men den skjuter som skit!". :D

Ett custombygge tillåter man oftast få kosta lite då man som namnet beskriver, låter en komponera ihop sin egna lilla drömpåk. Att när produkten sen är färdig, sitta å fundera på vad som kunde göras annorlunda är för mig nått som inte skulle få hända igen då det redan har hänt. Min Tikka skjuter skiten ur dom flesta bössor med måånga olika kulor så länge man håller i grejjorna men den är tung som fasen å inte speciellt rolig att jakta med. Tack och lov har jag min 260 som också skjuter skiten ur många bössor. :D

Hoppas jag inte var för otydlig i mitt resonemang!

Mvh. Robban

Point taken!

Visst är det som du säger. Vi drar in på snåltarmen :P

Det tråkiga med mig är att jag vill ha allt färdigt nu, helst igår och då eknomin inte räcker för det så vill man ha billigare alternativ för att få det klart så snabbt som möjligt :ph34r:

Fel väg, jag vet ;)

MVH/Jocke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ha ha ja det är ju så det brukar låta, är själv skyldig till detta men man brukar förr eller senare bli något sånär övertygad om att man likväl blir så illa tvungen att ta den tid som behövs för att skrapa ihop den peng som krävs för att uppnå ett resultan som man är nöjd med. ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu verkar mitt Leupold sikte blivit sålt för 2000kr + frakt vilket resulterar i att med runt 800kr till i kassan så blir det till att beställa en pipa till detta projektet. Underbart!

Sorry för den korta tonen, har lite brottom och en lååååång och härlig uppdatering kommer inom kort!

MVH/Jocke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...