Publicerat Februari 27, 201016 yr Författare Nu tar projektet fart! Har idag varit och inhandlat ett Weaver 3x fast med ståltub, enbat för att kunna byta detta med min far mot hans Weaver 1,5x med ståltub som sitter på 22:an. Bytet gick så klart igenom, det är ju inte optimalt med 1,5x på en 22:a till kajor och skator Så nu ser riktmedelsuppsättningen upp som följer. Zeiss Classic 2,5-10x50 belyst i apelvrid Weaver 1,5x i apelvrid och Recknagel Räz öppna riktmedel när det är för sunkigt för att ha sikte. Har skickat ett PM till MatsN med en beställning av en "vit" Lothar Walther .284" Fetherwight pipa med 9" stigning. Var även inom min gamla praktikplats idag och fick en bra deal så att jag kan komma över blåneringsbadet där när systemet är ompipat och klart. Självklart blånerar jag det själv, det blir bäst så - då kan man bara klaga på sig själv om något går galet. Sedan så är jag lite inne på att beställa en LAminatstock till bössan, men det känns som att det får vänta ett litet ögonblick. Börsen börjar bli skral MVH/Jocke
Publicerat Februari 27, 201016 yr Sweet! Hoppas din pipa inte tar lika lång tid som min senaste beställning. Har väntat på mina LW-pipor i över 5,5 månader nu...
Publicerat Februari 27, 201016 yr Författare Sweet! Hoppas din pipa inte tar lika lång tid som min senaste beställning. Har väntat på mina LW-pipor i över 5,5 månader nu... uh, *skratch skratch* Har du lite projekt på G också? Har det möjligen med din Hunter att göra? i så fall är jag med i gemet igen 5,5mån är länge när man behöver bössan, helst färdig till juli MVH/Jocke
Publicerat Februari 28, 201016 yr Sweet! Hoppas din pipa inte tar lika lång tid som min senaste beställning. Har väntat på mina LW-pipor i över 5,5 månader nu... Vart har du beställt dom
Publicerat Februari 28, 201016 yr Vart har du beställt dom Jag vill inte hänga ut nån i onödan på forumet eftersom det vore klart oförtjänt om man känner till historien bakom.
Publicerat Februari 28, 201016 yr Författare Visit My Website Saknade min kommande 7x57:a rijält på grisjakten ikväll satan i gatan vad jag kommer att ligga i och träna med denna bössan, grisarna må bäva MVH/Jocke
Publicerat Mars 2, 201016 yr Författare Nu har det åkt på ett Apel vridmontage på bössan. Var på jakt & skytte igår och slängde på det. Bilder kommer. Nu börjar det ta sig så smått MVH/Jocke
Publicerat Mars 2, 201016 yr En av de bössor jag använder mest är min Sako L691 Custom i 7x57 som Leif Eliasson byggt ihop. Piplängd 51 cm, vikt 3,0kg med en Lone Wolf syntetkolv. Toppat med en Zeiss conquest 3-9x40 så har jag skjutit det mesta med den, dock inte älg eftersom jag då brukar använda min 9,3x62 i första hand. Till räv, rådjur, hjort och mindre grisar är den dock favoriten. Jag har använt Nosler PT och Barnes X 160 gr som har funkat klockrent. Nu provar jag Hornady interbond 154 gr för Accubonden gav inte lika fina träffbilder i min bössa. Lycka till med ditt projekt!
Publicerat Mars 2, 201016 yr Författare En av de bössor jag använder mest är min Sako L691 Custom i 7x57 som Leif Eliasson byggt ihop. Piplängd 51 cm, vikt 3,0kg med en Lone Wolf syntetkolv. Toppat med en Zeiss conquest 3-9x40 så har jag skjutit det mesta med den, dock inte älg eftersom jag då brukar använda min 9,3x62 i första hand. Till räv, rådjur, hjort och mindre grisar är den dock favoriten. Jag har använt Nosler PT och Barnes X 160 gr som har funkat klockrent. Nu provar jag Hornady interbond 154 gr för Accubonden gav inte lika fina träffbilder i min bössa. Lycka till med ditt projekt! Tack Ola! Låter kanon, har hört en hel del possetivt om kalibern nu så jag är övertygad om att jag kommer att klara mig tills vidare med enbart detta vapnet Sedan så om ärligheten skall fram så har man ju redan börjat att fundera på en pipa i lite grövre kaliber. 375Ruger känns som en het kandidat MVH/Jocke
Publicerat Mars 3, 201016 yr Författare Tankar forts. Var hem till min far igår och kollade lite i laddhörnan. Dammade bland annat av 7x57 laddverktygen, tyvärr så är dom av märket Hornady, vilka jag har otroligt svårt för. Har Hornady 6,5x55 verktyg också och där sätter den i kulorna snett som fan om man inte trycker i dom jävligt långt så att nästan hela halsen får styra upp kulan. Kulval Har funderat lite fram och tillbaka om kulvalet. Har ju redan skrivit ett inlägg om det tidigare, "men nu tror jag att jag har landat" som en i jaktlaget brukar säga när han bytar runt bland världens alla vapen. Till mitt Zeiss 2,5-10x50 kommer jag att använda mig av en Barnes tsx 150 alt. 160grs (troligast 150grs) vilken kommer att bli en allround klass 1:a. Upptill den så kommer jag som allround klass 2 och 3 laddning/kula köra med 154grs Hornady SP som även kommer att få aggera övningskula/laddning. Till mina öppna riktmedel och 1,5x kikarsiktet kommer jag att köra med 175grs Hornady RN alt. 175grs Speer MagTip. Tror i och för sig att i den ringa hastigheten som denna tunga kulan kommer ut med så lär Hornady RN vara näst intill optimal. Tror inte att den kommer splittras i dessa låga hastigheter. Vad tror ni, är jag på rätt spår? MVH/Jocke
Publicerat Mars 3, 201016 yr Jag har ju bla annat en 9,3x62 som komplement till min 7x57, så en .375 Ruger vore ju inte fel, men mht till des fetare stötbotten behöver du inte bara en pipa utan ett extra slutstycke också. Till min bössa testades 150gr PT, men för att nå upp i klass 1 så var det i princip max-laddningar. Jag valde därför 160gr-kulor och lugna laddningar på ca 750m/s. Bra precision, liten köttförstöring och mkt bra penetration blev resultatet!
Publicerat Mars 3, 201016 yr Tankar forts.Har funderat lite fram och tillbaka om kulvalet. Har ju redan skrivit ett inlägg om det tidigare, "men nu tror jag att jag har landat" som en i jaktlaget brukar säga när han bytar runt bland världens alla vapen. Till mitt Zeiss 2,5-10x50 kommer jag att använda mig av en Barnes tsx 150 alt. 160grs (troligast 150grs) vilken kommer att bli en allround klass 1:a. Upptill den så kommer jag som allround klass 2 och 3 laddning/kula köra med 154grs Hornady SP som även kommer att få aggera övningskula/laddning. Till mina öppna riktmedel och 1,5x kikarsiktet kommer jag att köra med 175grs Hornady RN alt. 175grs Speer MagTip. Tror i och för sig att i den ringa hastigheten som denna tunga kulan kommer ut med så lär Hornady RN vara näst intill optimal. Tror inte att den kommer splittras i dessa låga hastigheter. Vad tror ni, är jag på rätt spår? MVH/Jocke Under att antal år andvände jag en Kiplauf & en Drilling bägge i 7x57R, . Drillingen byttes bort mot en lättare, Kiplaufen byttes mot en dubbelstudsare något som jag djupt ångrar. Skulle finansierat dubbelstuddsaren på något annat sätt . I kiplaufen andvände jag tre olika kulor Rws Kegel i 10,5 g, Hornady 10,5 g sp, Hornady RN 11,5 (Den tunga Hornady). I drillingen andvändes Norma blyspets (9,7), RWS H-mantel (11,2) & Hornady RN 11,5 (175 grain). Dessutom så provades ett antal andra kulor & givetvis helmantel. Fick nog egentligen aldrig kiplaufen att skjuta riktigt bra annat än med KS men då desto bättre det blev nog också favorit kulan han med att fälla kanske 20 bockar med vapnet, ett antal dovhjortar & ett par grisar varav en silvergalt. Fick alltid genomslag, ingen uppsende väckande köttförstöring en lugn skottverkan. Däremot kan jag inte riktigt säga detsamma om Hornady sp, den gav splitter även i rådjur. Drillingen då, Norma blyspets gav inte alltid genomslag i dov & splitter, H-mantel andvände jag på några mufflon - Hu vad med splitter, kulorna exploderade på korta håll. Hornady RN gav en ganska lugn skottverkan men i lite sneda vinklar genom bogar så gav den splitter trots låg hastighet Den tyngre kulan gav inte några egentliga fördelar som uppvägde den sämre kulbanan & nackdelen med att andvända olika kulor i de olika vapnen . Gick därför över till att andvända KS i bägge vapnen efter några år. 10,5 grams kulan gav alltid genomslag även på gris men inte alltid något blodspår men det gjorde å andra sidan inte den tyngre kulan heller. 10,5 gram räcker men kanske en hårdare kula än KS. //Lasse D
Publicerat Mars 3, 201016 yr Författare Jag har ju bla annat en 9,3x62 som komplement till min 7x57, så en .375 Ruger vore ju inte fel, men mht till des fetare stötbotten behöver du inte bara en pipa utan ett extra slutstycke också.Till min bössa testades 150gr PT, men för att nå upp i klass 1 så var det i princip max-laddningar. Jag valde därför 160gr-kulor och lugna laddningar på ca 750m/s. Bra precision, liten köttförstöring och mkt bra penetration blev resultatet! Såg det igår också, och det bästa alternativet för att slippa att ha ett slutstycke till verkar vara 375-284, vilken å andra sidan ser riktigt bra ut, både på pappret och i formerna Då går jag upp till 160grs TSX. MVH/Jocke
Publicerat Mars 3, 201016 yr Författare Under att antal år andvände jag en Kiplauf & en Drilling bägge i 7x57R, .Drillingen byttes bort mot en lättare, Kiplaufen byttes mot en dubbelstudsare något som jag djupt ångrar. Skulle finansierat dubbelstuddsaren på något annat sätt . I kiplaufen andvände jag tre olika kulor Rws Kegel i 10,5 g, Hornady 10,5 g sp, Hornady RN 11,5 (Den tunga Hornady). I drillingen andvändes Norma blyspets (9,7), RWS H-mantel (11,2) & Hornady RN 11,5 (175 grain). Dessutom så provades ett antal andra kulor & givetvis helmantel. Fick nog egentligen aldrig kiplaufen att skjuta riktigt bra annat än med KS men då desto bättre det blev nog också favorit kulan han med att fälla kanske 20 bockar med vapnet, ett antal dovhjortar & ett par grisar varav en silvergalt. Fick alltid genomslag, ingen uppsende väckande köttförstöring en lugn skottverkan. Däremot kan jag inte riktigt säga detsamma om Hornady sp, den gav splitter även i rådjur. Drillingen då, Norma blyspets gav inte alltid genomslag i dov & splitter, H-mantel andvände jag på några mufflon - Hu vad med splitter, kulorna exploderade på korta håll. Hornady RN gav en ganska lugn skottverkan men i lite sneda vinklar genom bogar så gav den splitter trots låg hastighet Den tyngre kulan gav inte några egentliga fördelar som uppvägde den sämre kulbanan & nackdelen med att andvända olika kulor i de olika vapnen . Gick därför över till att andvända KS i bägge vapnen efter några år. 10,5 grams kulan gav alltid genomslag även på gris men inte alltid något blodspår men det gjorde å andra sidan inte den tyngre kulan heller. 10,5 gram räcker men kanske en hårdare kula än KS. //Lasse D Hej Lasse! Kul med erfarenheter! Låter som om RN inte är någon jätte "hit" till tyngre vilt som gris osv. H-mantel vet jag är ett eländigt helvete till kula Summan av kardimuman = 160grs TSX till öppna, 1,5x och Zeiss 2,5-10x50 Också en övningsladdning upptill det med 154grs SP, använt den en del i min gamla 280rem så vet att den är duglig till rå, räv och övning men inget större än rå. MVH/Jocke
Publicerat Augusti 9, 201411 yr Författare Hur har det gått med bössan?Ursäkta ett mycket sent svar jonas81, denna fråga har gått mig helt förbi.Man kan väll säga att projektet "gick upp i rök". Tröttnade på säkringen som var lite som en kvartssäkring och lite för osäker i mitt tycke i vart fall vid den rörliga jakten ihop med andra personer. Bössan står nu i min fars vapenskåp och används tyvärr ytterst sällan nu för tiden utan luftas sådär vart annat år på banan. Samtidigt så står den bra där den står och jag har alltid möjligheten att skriva en lånelicens för att själv lufta den vilket också har skett ibland MVH Joacim
Publicerat Augusti 10, 201411 yr Författare Har provat detta och det funkar inte! S Vad funkar inte menar du? Att låna sitt gamla vapen när andan faller på? I så fall håller jag delvis med. Vad det gäller just vapnet som ursprungligen startade denna tråd så har väll helt enkelt inte saknaden varit tillräckligt stor - sist jag lånade den var på rävjakten 2011 (bilden ovan).
Publicerat Augusti 10, 201411 yr Författare Att ha ett vapen till allt. S. Aha! Jo fan vet om jag inte hade klarat mig med en bössa till allt egentligen rent jaktligt, det är möjligen de där lite länge skotten som man ibland envisas med att träna på som ställer till det. Utöver det så tror jag att min nuvarande Sako med ett 3-12x50/56 laddad med en vettig 150-168grs kula skulle fylla 99% av mitt dagliga jakt och skyttebehov. Sorgligt men sant.Mvh Joacim
Publicerat Augusti 11, 201411 yr Min Remmy .30-06 skjuter bra med 110-220 grains kulor så visst klarar jag mig med endast den till all svensk jakt med 2,5-10x50 glugg. Men det är roligare med fler vapen Hur upplevde du .280 rem Joacim? Varför övergav du den, verkar va en underskattad kaliber.
Publicerat Augusti 11, 201411 yr Författare Min Remmy .30-06 skjuter bra med 110-220 grains kulor så visst klarar jag mig med endast den till all svensk jakt med 2,5-10x50 glugg. Men det är roligare med fler vapen Hur upplevde du .280 rem Joacim? Varför övergav du den, verkar va en underskattad kaliber. 280:in var en trevlig bekantskap på alla sett. Tyvärr kom jag in i någon slags "rekylrädsla" när jag ägde den, vilket gjorde att jag bommade en fin bock och skammade en gris på kort tid vilket gav den en enkel resa ut ur skåpet. Nu när det finns effektiva dämpare och jag har tränat bort det värsta av min "rekylrädsla" så har den åter kommit tillbaka in i mina tankar igen. För egen del så blir det väll 7-08 den dagen jag bestämmer mig för en 7mm:are igen då här finns två korta lådor i huset och ingen lång. Mvh Joacim
Publicerat Augusti 11, 201411 yr Ok, jag dras ju med endast lång lådor jag. Kör ju nästan uteslutande med 150-168 grains kulor i 06:an sen 9,3:an kom in så på ett sätt känns en .280 mer rätt för det kulspannet.
Publicerat Augusti 11, 201411 yr Författare Ok, jag dras ju med endast lång lådor jag. Kör ju nästan uteslutande med 150-168 grains kulor i 06:an sen 9,3:an kom in så på ett sätt känns en .280 mer rätt för det kulspannet.Låter som att 280Rem skulle göra sig bra i din garderob - kör på det.Mvh Joacim
Publicerat Mars 16, 201610 yr Författare Arkeologen gräver Ska försöka mig på denna konst igen och försöka nöja mig med ett vapen för all jakt med kulgevär. Sist gick det ju inte så bra. Här har vi iallafall "försöksobjektet" Här utrustad med ett Schmidt und bender 2,5-10x56 Själva bössan är en CG4000, den såldes även under namnet Sauer200 - min är dock "kungligt stämplad" Kalibern är 6,5x55 då jag var nöjd med förra årets utfall från kalibern både på gris och bock. En stor fördel med systemet är att den är kompatibel med Sauer202 pipor och magasin. Ställbar kolvkam är en fröjd när man har mer än ett sikte. Här försedd med ett Zeiss diavari Z 1,5-6x42. Har lärt mig att man inte ska säga så mycket mer än detta då det snabbt kan ta en annan vändning. Så vi får väll se