Publicerat Februari 27, 201016 yr Författare Som jag ser det så blir det självförsvar !Allmänheten ska inte bli anfallna av löst springande hundar eller hur. Resten kan du säkert räkna ut. Jamen va bra , då har du löst det
Publicerat Februari 27, 201016 yr Är det en mors fel att hennes unge blir kriminell ? Det är nog både uppfostran, miljö och tillfällighet som gör ett barn kriminellt. Men vad har det med hundattacker att göra? Jag tror heller inte du hjälper om du är otrevlig i tråden vakjägaren och kommer med ett svar som redan är angivet.
Publicerat Februari 27, 201016 yr Det jag postade från början var en attack från en lös hund och hur man hanterardenna situation. Spelar ingen roll vilken ras det är som kommer springande. Jamen va bra , då har du löst det Får jag fråga hur du hade gjort då ? En dialog med jycken kanske ?
Publicerat Februari 27, 201016 yr Det är nog både uppfostran, miljö och tillfällighet som gör ett barn kriminellt. Men vad har det med hundattacker att göra?Jag tror heller inte du hjälper om du är otrevlig i tråden vakjägaren och kommer med ett svar som redan är angivet. (Vad det har med hundattacker att göra.!) Du svarade i princip åt mig , uppfostran , miljön , tillfälligheterna gäller även för en hund ? Där av jämförde jag med människor. Finns inget som säger att det är husses fel att hunden biter. Tex spädbarnet som drar hunden i läppen så den hugger tillbaks , var kommer uppfostran in där när hundens egna beslut om att få va själv kommer in ? Men att en dålig husse oftare får ojämnare hundar säger jag inte emot. Är jag otrevlig ? vart ? inte alls mening. Och vart kommer jag med svartet som är redan givet? /mvh.
Publicerat Februari 27, 201016 yr Författare (Vad det har med hundattacker att göra.!)Du svarade i princip åt mig , uppfostran , miljön , tillfälligheterna gäller även för en hund ? Där av jämförde jag med människor. Finns inget som säger att det är husses fel att hunden biter. Tex spädbarnet som drar hunden i läppen så den hugger tillbaks , var kommer uppfostran in där när hundens egna beslut om att få va själv kommer in ? Men att en dålig husse oftare får ojämnare hundar säger jag inte emot. Är jag otrevlig ? vart ? inte alls mening. Och vart kommer jag med svartet som är redan givet? /mvh. Jag svarade arrrogant och otrevligt pga jag tyckte ditt svar var det. Var det inte det så fine ! Jag har fått några tips på hur man kan göra i tråden och jag är nöjd.
Publicerat Februari 27, 201016 yr Jag tycker inte ett dugg synd om en skithund som får sig en känga. En enkel fråga: Vad är trubbnosarna framavlade för? Det kanske inte bara är husses fel att mördardödsmaskinen är just en sådan. Sen är det ju en viss skillnad i förstörelse som en tax och en amstaff kan åsamka. Känner en en tjej med en rottweiler/dobberman-tik där jag inte tror att hunden ens vet vad ett koppel är för något, går alltid inom en meter från matte och ett temperament som främst kan likställas med en ko. Så nog finns det avarter av den sorten också.
Publicerat Februari 27, 201016 yr Det jag postade från början var en attack från en lös hund och hur man hanterardenna situation. Spelar ingen roll vilken ras det är som kommer springande. Som jag ser det så blir det självförsvar !Allmänheten ska inte bli anfallna av löst springande hundar eller hur. Resten kan du säkert räkna ut. Jag svarade arrrogant och otrevligt pga jag tyckte ditt svar var det. Var det inte det så fine !Jag har fått några tips på hur man kan göra i tråden och jag är nöjd. Ser inga större fel i mitt svar , men ok jag ger mig. Undrar dock: Om du inte vet hur du ska reagera när en hund attackerar dig eller din hund när du är ute och går. Så undrar man ju om du ska gå ut med din hund över huvud taget då? Om det trots allt sliter sig en hund nånstans. Jag gav bara min inputt till vad jag skulle ha gjort om det va jag. Och avfärdade vissas antydanden till att det alltid är husses fel ! / tack å hej !
Publicerat Februari 27, 201016 yr o hade de varit mig de handa om så hade troligen ägaren oxå fått en riktigt välriktad spark. men nu uppmanar jag inte till brott utan de är så jag hade gjort sen hade de fått gått som de velat! (Vet att det inte har ett skit med trådskaparens fråga men i bland blir man trött....) Du berkäftar i alla fall fördomarna om folk som gillar rasen... Orkar inte ens ta diskusionen om en av världens mest mångsidiga hundar och en av de vanligaste... Att schäfer används av både militär, polis räddningstjänst etc talar för sig själv. I en ras med sådant numerär är det självklart att det finns individer och ägare som är olämpliga. Har sett alldeles för många kamphundar och håller med Gurgel. Alla dessa hundar som fans i Angered när jag bode där var den enskilt största orsaken till att jag flyttade! Hade det varit lagtekniskt möjligt tycker jag de skulle förbjudas. Hundar som enbart avlats för att slåss effektivt och för att vara effektiva på det, givetvis inte signalerar som andra hundar innan attack sker, ser jag inget existensberättigande för. Ni som rekommenderar snabbt våld måste vara oerhört bra på att läsa hundar, när ni blixtsnabbt kan läsa av att hunden som kommer springande kommer att attackera. För om så inte är fallet så är det NI som triggar i gång aggressionen. Mina hundar smet från hundgården en dag för någon månad sedan (ja, otroligt nog så kan det gå fel ibland..), är så oerhört glad att ingen av er bor i närheten!
Publicerat Februari 27, 201016 yr Författare Ser inga större fel i mitt svar , men ok jag ger mig.Undrar dock: Om du inte vet hur du ska reagera när en hund attackerar dig eller din hund när du är ute och går. Så undrar man ju om du ska gå ut med din hund över huvud taget då? Om det trots allt sliter sig en hund nånstans. Jag gav bara min inputt till vad jag skulle ha gjort om det va jag. Och avfärdade vissas antydanden till att det alltid är husses fel ! / tack å hej ! Tycker frågan om hur man bäst ska bete sig är relevant ! se bara hur många olika sätt det har kommit upp nu i tråden. Sen tycker du att jag är olämplig som hundägare för att jag funderar på detta..........
Publicerat Februari 27, 201016 yr Tycker frågan om hur man bäst ska bete sig är relevant ! se bara hur många olika sätt det har kommit upp nu i tråden. Sen tycker du att jag är olämplig som hundägare för att jag funderar på detta.......... Som du sa själv: "Där av ett arrogant svar." Jag sa inte att du är olämplig eller hur. Bara undra hur osäker du är som person. Tvärtom, jag tycker det är strålande att du nu via ett par inlägg äntligen kommit till insikt hur du ska bete dig när du är ute med din hund. Tur att inget hände innan dessa inlägg. Som du redan valt, att bortse ifrån mitt inlägg om att få försvara sig och sin hund om det behövs så önskar jag dig många trevliga promenader framöver. /trevlig kväll
Publicerat Februari 27, 201016 yr kalle: bra att du är psykolog! jag är lågutbildad japp, kriminell? hmm nja om att köra för fort ibland räknas så är jag väl de då. rakad skalle? japp de har jag. tatueringar? japp de oxå. våldsam? räknas att ta livet av ett djur lite då o då under jakt så ja då är jag väl de oxå. va det de alla dina fördomar bekräftade? ser jag en hund kommer fram o hugger mot min hund så får den sig en känga. jag anser att de är befogat om den hunden exempelvis är mkt större o starkare. sparka till en lite golvmopp nja. räcker med o lyfta den i kragen så är den relativt ofarlig. personligen tycker jag du ska knipa käften kalle! vad ger dig rätten till att dra mig över en kant o mer eller mindre påstå att jag är en korkad kriminell med en pistol i fickan o redo att skjuta första bästa jävel som jag stör mig på? hade det varit lagligt så hade jag velat sätta dig i skolbänken för psykologi, o om du nu har suttit där så kan jag säga att de inte va värt den tiden! med vänliga hälsningar o inga onda tankar om någon fasten jag gillar mördarmaskinerna så drar jag mig ur det här då de kommer spåra ut, o vissa kan tydligen inte respektera att andra har andra åsikter. btw titta lite mer noggrant på vad många av våra hundraser är uppfödda till från början så kanske de börjar lysa en lampa.
Publicerat Februari 27, 201016 yr ja, vad är dessa hundar framavlade till? Hmm jag är sugen på att ha ett husdjur. Kanske en hund. Har jag tänkt jaga med den? nej. En sällskapshund. Då är ju bara frågan, vilken ras? Naturligtvis en hund på minst 50kg som är framtagen för att kunna bita sönder hundar och annat som råkar komma i vägen för dess lilla pussmun.
Publicerat Februari 27, 201016 yr (Vet att det inte har ett skit med trådskaparens fråga men i bland blir man trött....)Du berkäftar i alla fall fördomarna om folk som gillar rasen... Orkar inte ens ta diskusionen om en av världens mest mångsidiga hundar och en av de vanligaste... Att schäfer används av både militär, polis räddningstjänst etc talar för sig själv. I en ras med sådant numerär är det självklart att det finns individer och ägare som är olämpliga. Har sett alldeles för många kamphundar och håller med Gurgel. Alla dessa hundar som fans i Angered när jag bode där var den enskilt största orsaken till att jag flyttade! Hade det varit lagtekniskt möjligt tycker jag de skulle förbjudas. Hundar som enbart avlats för att slåss effektivt och för att vara effektiva på det, givetvis inte signalerar som andra hundar innan attack sker, ser jag inget existensberättigande för. Ni som rekommenderar snabbt våld måste vara oerhört bra på att läsa hundar, när ni blixtsnabbt kan läsa av att hunden som kommer springande kommer att attackera. För om så inte är fallet så är det NI som triggar i gång aggressionen. Mina hundar smet från hundgården en dag för någon månad sedan (ja, otroligt nog så kan det gå fel ibland..), är så oerhört glad att ingen av er bor i närheten! Visst kan olyckor ske att en hund smiter. Inte nåt som jag skulle vara med om då min hund inte går en meter ifrån mig om jag inte tillåter det. Men eftersom det finns så många dåliga hundägare med dåliga hundar så tycker jag du ska skylla på dom när jag ger mig på din hund som kommer springande för att skydda min egen hund för jag tar inte risken att låta nån annans hund skada min hund så är det bara.
Publicerat Februari 27, 201016 yr kalle: bra att du är psykolog! jag är lågutbildad japp, kriminell? hmm nja om att köra för fort ibland räknas så är jag väl de då.rakad skalle? japp de har jag. tatueringar? japp de oxå. våldsam? räknas att ta livet av ett djur lite då o då under jakt så ja då är jag väl de oxå. va det de alla dina fördomar bekräftade? ser jag en hund kommer fram o hugger mot min hund så får den sig en känga. jag anser att de är befogat om den hunden exempelvis är mkt större o starkare. sparka till en lite golvmopp nja. räcker med o lyfta den i kragen så är den relativt ofarlig. personligen tycker jag du ska knipa käften kalle! vad ger dig rätten till att dra mig över en kant o mer eller mindre påstå att jag är en korkad kriminell med en pistol i fickan o redo att skjuta första bästa jävel som jag stör mig på? hade det varit lagligt så hade jag velat sätta dig i skolbänken för psykologi, o om du nu har suttit där så kan jag säga att de inte va värt den tiden! med vänliga hälsningar o inga onda tankar om någon fasten jag gillar mördarmaskinerna så drar jag mig ur det här då de kommer spåra ut, o vissa kan tydligen inte respektera att andra har andra åsikter. btw titta lite mer noggrant på vad många av våra hundraser är uppfödda till från början så kanske de börjar lysa en lampa. Du skriver i ditt tidigare inlägg att du skulle sparka ner ägaren till schäfern, jag utgår bara från vad du själv skriver. Du har själv en väldigt hätsk ton i dina inlägg, där du går till hårt angrepp mot schäfrar och nu mot mig, känns det jobbigt om inte alla delar dina åsikter och håller med? Och om man inte tycker som du, innebär det per automatik att man inte respekterar dig och dina åsikter?
Publicerat Februari 27, 201016 yr Visst kan olyckor ske att en hund smiter. Inte nåt som jag skulle vara med om då min hund inte går en meter ifrån mig om jag inte tillåter det. Jagar du med drivande? Aldrig hänt under injagning att någon hund tappat bakspåret?
Publicerat Februari 27, 201016 yr Jagar du med drivande? Aldrig hänt under injagning att någon hund tappat bakspåret? Jo visst kan det bli så. men det när nån är ute och går med sin hund och sen kommer en galen hund och attackerar en vad gör man inte för att ens egna hund inte ska bli skadad? Kanske när din hund blir ihjälbiten av nån som inte har uppsikt över sin hund så förstår du. Jag tycker det är rätt uppenbart att man inte ska behöva bli attackerad av andras hundar när man är ute och går. Och om min hund skulle få en störning att attackera nån så skulle jag ha full förståelse för att den försvarar sig då jag tycker det är bra för min hund att det markeras att det inte är ok att göra så
Publicerat Februari 28, 201016 yr Hej Marcus, jag ta mig friheten att besvara dina frågor lite allteftersom i inlägget. Mina svar hamnar alltså inne i quoten. för de första måste jag fråga va fan en dödshundsblandning är?!?SVAR: En inte så av media urvattnad benämning på en blandrashund som i sig har flera olika så kallade kamphundsraser, ex på dessa är pitbull, amstaff, presa, dogo argentino, dogo canario etc. Ofta tycks ofta riktigt storvuxna raser såsom ex mastiff blandas in. sen för de andra så är alla som äger en som du kallar dödshundsblandning lågutbildad ligist? SVAR: Nej. Men de flesta. vad jag vet så är inte min syster lågutbildad då hon håller på o utbildar sig till polis. för de andra så har dom dödshundarna ett rasnamn. SVAR: Ok. Jag tycker inte heller din syster är lågutbildad. Förmodligen är hon inte ligist heller! Dödshundsblandningarna har inte alls ett rasnamn. Har de stamtavla och är rasrena så har det ju det. Men då är de alltså inte blandningar. visst finns de hundar med lite sämre psyke men allt som oftast är de människan som gör fel. o oftast vad jag har sätt så är det inte en livsfarlig blodtörstig mördarhund som gör elaka saker. har sätt betydligt fler hundgårdsräcrar till drever o taxar som är grymt elaka än vad jag har sätt amstaff o pitbull o såna raser som är elaka rakt igenom. SVAR: Det finns givetvis hundar av alla raser som är både aggresiva och opålitliga. Få hundraser ser det som ett nöje att döda andra hundar dock. En arg drever eller tax som kommer springande kan jag hantera. En arg Pitbull/mastiff/presa/rottweiler -blandras, "dödshundsblandning" som kommer springande kan jag inte hantera om det visar sig att den ser min cocker spaniel som en lektrasa. du får ursäkta mig men de där är så jävla korkat uttryckt så de är värt ett smått argt svar! citerar: hade jag bott där dessa förekommer frekvent. ?!? o folk som säger att nazister o muslimer har mkt fördomar?!? SVAR: Du har all rätt att tycka att jag uttrycker mig korkat. Om jag nu hade bott i ett område där dessa dödshundsblandningar förekommit frekvent så hade jag bedömt risken som ganska stor att min lilla cocker hade blivit lunch. Risken att det skulle hända där jag bor nu (på landet) är betydligt mindre. Ungefär som att släppa drever i vargrevir eller i inte vargrevir! Vad folk säger om nazister och muslimer kan du inte klandra mig för. Jag har bott i en stad där det förekommer grymt mkt hundar av olika raser. väldigt mycket är amstaff o liknande hundar så nog fan vet jag vad jag talar om fasten jag är blott 22år gammal. SVAR: Vad bra att du känner att du vet vad du säger. Vad talar du om egentligen? Det saknas röd tråd i ditt resonemang. Att lösspringande hundar av kamphundstyp inte är att oroa sig för? Att poliser är högutbildade? Att nazister har färre fördomar än människor i övrigt? Att människor som har små hundar inte har rätt att välja bort att bo i områden med många dödshundsblandningar. har man ingen egen riktig erfarenhet ( nej varken youtube eller att ha träffat EN rottis med ett pucko till ägare räknas inte! ) om detta så tycker jag gott o väl man kan va tyst om de hela SVAR: Du menar att för att har rätt att diskutera så måste man ha uppnått en viss kompetens i området? Måste man också vara högutbildad akademiker med examen i nationalekonomi för att få rösta i Sverige? Tycker du det vore en bra idé? ber om ursäkt för min dubbelmoral angående mitt misstycke mot schäfrar men jag har träffat för många såna för o kunna tycka om dom! SVAR: Det är bra att du ber om ursäkt om du tycker du gjort fel. Jag tycker det är en fis i rymden om du inte gillar schäfrar. Jag gillar inte gula tapeter, trots min begränsade erfarenhet av dem. mvh//Marcus ps min syster har en pitbull/amstaff på dryga 55 kg o de är tamefan den snällaste hunden jag har stött på! SVAR: Precis en sådan hund jag inte hade velar utsätta min cocker för. (det låter tungt för en hund av den korsningen, är den fet?) Mvh Gustaf Skillnaden mellan dig och mig är att du säger att du sparkar ner hundägaren vid en ev hundattack. Det gör inte jag. I mina öron gör det dig olämplig att inneha skjutvapen.
Publicerat Februari 28, 201016 yr Alla hundar rymmer väl emellanåt. Även om det så bara är ut på vägen framför huset. Mardrömmen vore ju om ens egna lille snälla hund skulle bli ihjälsparkad av ngn som fått för sig att den är ute efter dammtussen han/hon har i kopplet. Men samtidigt måste man ju ha förståelse att de, liksom jag själv, inte chansar utan väljer att damma till min hund. Så om vi kunde återgå till trådens ursprungliga fråga, hur avbryter man en anfallande stor hund på bästa sätt? Givetvis vill man inte skada den onödigt mycket, vi älskar ju alla här hundar! Är det spark mot ljumsken som gäller? Eller är det bättre att sikta på revbenen? Huvudet?
Publicerat Februari 28, 201016 yr Alla hundar rymmer väl emellanåt. Även om det så bara är ut på vägen framför huset. Mardrömmen vore ju om ens egna lille snälla hund skulle bli ihjälsparkad av ngn som fått för sig att den är ute efter dammtussen han/hon har i kopplet. Men samtidigt måste man ju ha förståelse att de, liksom jag själv, inte chansar utan väljer att damma till min hund.Så om vi kunde återgå till trådens ursprungliga fråga, hur avbryter man en anfallande stor hund på bästa sätt? Givetvis vill man inte skada den onödigt mycket, vi älskar ju alla här hundar! Är det spark mot ljumsken som gäller? Eller är det bättre att sikta på revbenen? Huvudet? Skrev ett svar tidigare som drunknade i pajkastningen som jag nu hoppas ni är klara med! Nästan glömt bort vad det handlade om efter att ha läst alla inläggen, haft rasen själv och det finns bra och dåliga individer även där och spannet är så stort att en del är löjligt mjuka och en del är lite för vassa ihop med sina nerver och mod.Ska vi flytta ut i naturen så är det flockledaren som först kollar av vid möte av andra individer, kan man tänka på om man släpper fram sin hund så den får nosa först, vad gör man då? jag ställer mig främst och försöker den ta sig förbi mig så misslyckas den, ett extra koppel dubbelvikt brukar ge bra klatsch i fläsket, skulle de ryka ihop ändå så har man dessutom möjligheten att binda fast angriparen genom att göra om det till ett strypkoppel. Sidorna är hunden svagast, käften gör ondast som en brittisk officer sa ta bettet i din svaga arm lägg den andra bakom och vrid runt.
Publicerat Februari 28, 201016 yr Man kan ju inte gå å sparka direkt det kommer en lös hund springande...kan vara en unghund/valp som kommer i hopp om att busa? och ger "ni" den då en känga kan ni förstöra den rejält. samt att det kanske inte var meningen att den skulle vara lös men ni vet att fela är mänskligt. säg den hundägare som aldrig tappat minsta kontroll över hunden nångång? vänd på frågan lite skulle du/ni vela att någon sopade till era barn när dom leker kurragömma/polis och tjuv och springer över någons tomt, i tron om att dom var där för att stjäla/vandalisera? fast dom igentligen inte menar något illa?
Publicerat Februari 28, 201016 yr Man kan ju inte gå å sparka direkt det kommer en lös hund springande...kan vara en unghund/valp som kommer i hopp om att busa? och ger "ni" den då en känga kan ni förstöra den rejält. Tror inte nån kängar till en hund eller ännu mer än unghund som vänligt kommer framspringande. Men en attackerande hund är väll det skillnad på och jag tror de flesta av oss kan läsa någe somnär om hunden är ilsk eller ej.
Publicerat Februari 28, 201016 yr Ingen fara. Dessa skithundar har ägarna för att de inte får ha vapen, det finns inte en pitbull (OK, max 4 då - i hela Sverige) som inte ägaren skaffat helt enkelt för att det är för svårt att skaffa vapen. Nja, även om jag delar dig åsikt till stor del, va nog det där en lite hård taskspark.
Publicerat Februari 28, 201016 yr Tror inte nån kängar till en hund eller ännu mer än unghund som vänligt kommer framspringande.Men en attackerande hund är väll det skillnad på och jag tror de flesta av oss kan läsa någe somnär om hunden är ilsk eller ej. Helt rätt! Lite sunt förnuft är aldrig fel.
Publicerat Februari 28, 201016 yr Har själv sämst erfarenheter av alla dessa blandraser. En ägare som köper en brukshundsras för 12000 är oftast inte en oseriös ägare. Särskilt olyckliga blandningar är ju t ex vallhund/brukshund där dem 'springer först och tänker sen' + sin ofta stora storlek som lättare välter folk osv. Många av ägarna till blandraser lever i någon liten bubbla där de tror att dem kan få, t ex i ovan nämnda blandning, brukshundens styrka, disciplin osv och vallhundens intelligens. Där tror de att deras oförmåga att träna sin hund kan kompletteras med en simpel gatukorsningsromans. Utöver blandrasernas bidrag till åsikterna om annars fantastiska rena raser, så som den omtänksamma och beskyddande rottweilern eller sällskapliga och latjo staffen, så tycker jag att uppfödarna som riktar sig mot utställningshållet skadar raserna otroligt mycket. Schäfrar som inte ser kloka ut med dåliga ryggar, labbar som skulle sjunka om dem ens fick för sig att gå i vatten... finns många exemplar. När jag rastar våra hundar så kallar jag in dem vid möte med andra hundar/folk samt skulle beskydda dem tills dess att den anfallande hunden var död, flyr eller kunde kontrolleras tills ägaren kom. Ett tecken på att hunden inte litar på dig som ledare är att den beskyddar dig mot den främmande hunden/hotet.
Publicerat Februari 28, 201016 yr Hej Marcus, jag ta mig friheten att besvara dina frågor lite allteftersom i inlägget. Mina svar hamnar alltså inne i quoten.Skillnaden mellan dig och mig är att du säger att du sparkar ner hundägaren vid en ev hundattack. Det gör inte jag. I mina öron gör det dig olämplig att inneha skjutvapen. då jag inte tänker argumentera om detta så får du tyvärr inge mer svar om att om du tycker jag är så pass olämplig som vapenägare så gå till polisen o anmäl mig då,